Arbetsmoral på större industrier?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
De anställda delar definitivt INTE förlusten i företaget. Inte direkt, inte indirekt, inte på nåt sätt. Inte förrän företaget kursar, då träder statens lönegaranti in, och arbetarna får betalt under uppsägningen. De riskerar alltså inte så mycket som en krona, oavsett om det går bra eller dåligt för bolaget.

Skrämmande hur mycket fel du har i det mesta du skriver. Vilken värld lever du i ? Verkar inte vara den värld som tex. 5'000'000 andra svenskar gör.

Självklart så drabbas ofta de anställda om ett företag har låg lönsamhet.

Har du aldrig hört talas om tex. varsel eller en uppsägning ?

Säg mej, vem skulle då ta ansvar för att de stora ersättningarna till vd verkligen delas ut till de som bäst behöver dom? Gör ett tankeexperiment: Säg att Larry Ellison bara ska ha, säg 2 mille, resten ska delas ut till folk i tredje världen, vem ska göra detta? Oracle? Staten? FN? Vem avgör hur mycket varje behövande ska få? Vem avgör vem som är behövande?

Skojar du eller ?

Tror du verkligen att det skulle vara något större problem hur/vem som skulle fördela dessa resurser ?

Ett mycket större problem är att få makteliten och dess giriga inställning och låga moral att just inse att pengarna kan göra mycket mycket större nytta på andra sätt än att fylla upp det egna bankvalvet när det finns människor som inte har mat för dagen eller tak över huvudet.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Skrämmande hur mycket fel du har i det mesta du skriver. Vilken värld lever du i ? Verkar inte vara den värld som tex. 5'000'000 andra svenskar gör.

Självklart så drabbas ofta de anställda om ett företag har låg lönsamhet.

Har du aldrig hört talas om tex. varsel eller en uppsägning ?

Jo, det har jag. Skrämmande är ordet när man ser din människosyn på vd:ar. Ett varsel är knappast ett sätt för en anställd att dela förlusten i ett företag. Det är första steget i en uppsägning. Det betyder inte att den enskilde anställde får lägre lön från samma företag, det betyder att arbetaren anses överflödig med hänsyn till kostnaden han skapar i företaget. Kort sagt, han är olönsam. Om vd anses olönsam kickas han också.

Jag skrev inte att de anställda inte drabbas om det går dåligt, jag skrev att de anställda inte får sänkt lön pga dåliga tider för företaget. Däremot vill dom gärna dela vinsten när det går bra. Facket har mej veterligt aldrig gått med på sänkt lön i någon enda bransch, överbevisa mej gärna.

Skojar du eller ?

Tror du verkligen att det skulle vara något större problem hur/vem som skulle fördela dessa resurser ?

Ett mycket större problem är att få makteliten och dess giriga inställning och låga moral att just inse att pengarna kan göra mycket mycket större nytta på andra sätt än att fylla upp det egna bankvalvet när det finns människor som inte har mat för dagen eller tak över huvudet.

Vore trevligt med ett svar istället för att fråga om jag skojar. Det finns exempel på försök till att fördela överskott genom historien, det kallades planekonomi och tillämpades på sovjettiden. Det funkade inget vidare, ingen ska påstå att politikerna i öststaterna skötte det speciellt väl.

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jo, det har jag. Skrämmande är ordet när man ser din människosyn på vd:ar.

En människa och förstås även en VD kan beskrivas på tusentals olika sätt.
Generellt så har jag inte så mycket emot en VD förutom att många har en dålig inställning till medarbetare och en oherhört låga moral när det gäller ersättningar.

Av dessa tusentals olika beskrivningar så har jag negativ på ett fåtal och då anser du att jag har en skrämmande människosyn ?

Det kanske är så att det är just DU har som en skrämmande syn på andra människor ?

Dock så verkar du väldigt objektiv i dina synpunker, du sker dessutom att du själv är VD så du har förstås svårt att se problemet ur ett annat perspektiv än ditt eget.

Ett ganska så vanlig misstag av människor, det är ofta lättare att sluta ögonen för den tråkiga verklighet så råder utanför företagets väggar.

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
En människa och förstås även en VD kan beskrivas på tusentals olika sätt.
Generellt så har jag inte så mycket emot en VD förutom att många har en dålig inställning till medarbetare och en oherhört låg moral när det gäller ersättningar.

Av dessa tusentals olika beskrivningar så har jag negativ på ett fåtal och då anser du att jag har en skrämmande människosyn ?

Det kanske är så att det är just DU har som en skrämmande syn på andra människor ?

Dock så verkar du väldigt objektiv i dina synpunker, du sker destutom att du själv är VD så du har förtås svårt att se problemet ur ett annat perspektiv än ditt eget.

Ett ganska så vanlig misstag av människor, det är ofta lättare att sluta ögonen för den tråkiga verklighet så råder utanför företagers väggar.

Inte mycket svar på frågorna här, inte....

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Inte mycket svar på frågorna här, inte....

Jag hinner inte svara på allt du skriver, jag har fullt upp med att
försklara hur mycket fel du har i det du skriver.

Det som du själv tror är fakta stämmer inte alls i verkligheten.

Nej, nu har jag inte mer tid över för denna tråd. Det går inte att diskutera sakligt med någon som inte kan se verkligheten genom ett annat perspektiv än sitt eget. Det blir som att försöka prata med en tegelmur.

over and out.....

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Att man som VD skulle ha ansvar är bullshit.
Har haft flera olika poster, men det där dravlet om "Vilket stort ansvar man har" har jag aldrig gått på.
Inte ens när jag själv ägde företaget hade jag något vidare ansvar.
Hade det gått åt h-vete, så hade jag kursat och varit tillbaka på utgångsläget.
Sålde i stället när jag tröttnade.

Kunskap har ingen plats i en diskussion som den här på sporthoj.com, det är vi nog alla överens om. Det är mest intressant att pejla in lite olika åsikter helt enkelt. Men när du kommer med ignoranta påståenden måste jag ändå rätta dig (om du ursäktar).

VD har ett stort ansvar. Speciellt i aktiebolag. För det första i form av att hela karriären är beroende av att jobbet sköts på ett korrekt sätt (gäller VD-proffs då, inte VD:n på Guns blommor i Hedemora med två anställda). För det andra arbetar VD:n under ett skadeståndsansvar mot bolaget och andra för det fall att VD:n skadar bolaget genom felaktiga beslut eller underlåtenheter. För det tredje finns speciella regler i bolagsrätten som ålägger VD:n speciella uppgifter under straffansvar (ofta med fängelse i straffskalan).

Du talar om att konkursa och vara tillbaka på utgångsläget. Om det finns intressenter (typ obetalda fakturor etc.) i bolaget är det inte bara att gå i konkurs. Konkursförvaltaren kommer garanterat utreda varenda transaktion och beslut för att se om någon kan göras skadeståndsskyldig för att få in pengar till konkursboet eller om någon transaktion kan gå tillbaka (så att fordringsägarna/borgenärerna kan få betalt).

Som kuriosa kan nämnas att jag själv bistår en konkursförvaltare i en skiljedomsprocess mot en VD i ett bolag där hon inte fullföljt sin vårdplikt mot bolaget. Och jag kan försäkra dig om att självrisken på hennes ansvarsförsäkring i förhållande till hennes ekonomi leder till att hon blir skuldsatt under ett bra tag framöver om konkursboet får rätt.

Nog med seriösa inlägg i tråden - nu kör vi sporthoj.com! :yoparty

Har en kompis som kör skolbuss.
Han har ansvar.
Tjänar löjligt lite..

Något har ju verkligen gått snett när du jämför en busschaufförs ansvar i förhållande till en VD i ett större bolag. Riktigt snett.

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Nej, nu har jag inte mer tid över för denna tråd. Det går inte att diskutera sakligt med någon som inte kan se verkligheten genom ett annat perspektiv än sitt eget. Det blir som att försöka prata med en tegelmur.

over and out.....

Vilka faktafel har jag skrivit? Upplys mej gärna....
Tegelmur-liknelsen är ganska bra, den beskriver väl din åsikt lika väl som min. Bara att inse att vi inte kan enas.
Har ibland såna här diskussioner med mina anställda, det slutar alltid med att dom inte är det minsta intresserade av att sänka sin lön när vi har dåliga perioder men dom vill gärna ha del av kakan när det går bra. Jag har flera nära vänner som också driver företag, i stort sett alla har haft liknande diskussioner. Det som retar mej till vansinne med såna här trådar är att företag och chefer målas ut som djävulen i skor. Inse att landet inte skulle klara sej utan företagande. Det finns säkert dåliga chefer och dåliga arbetsplatser, men att koppla dåligt uppträdande av individer till deras lön är lägre än glocalnet. Idioter finns i alla inkomstskikt, det är inte unikt för vd:ar.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Som jag sa så är det frågan om hur man och vem som värderar arbete.
Det kan ju vem som helst som är intresserad göra, och sedan avgöra om
någon tjänar snuskigt mycket eller inte. Passa på att kolla börs-VDarna
http://www.ratsit.se/ medans du har chansen!!!
Somliga verkar visst inte vara så intresserade av att den möjligheten
ska finnas kvar ...

Som jag skrev senast är jag mer intresserad av att veta vad du menar med att tjäna pengar på andras arbete oavsett om det är snuskigt mycket eller inte (som du säkert kommer ihåg gjorde du i ett inlägg långt tillbaka i tråden en skillnad mellan eget och andras arbete). Kan en normal VD enligt dig leva på eget arbete eller lever en VD per definition på andras arbete enligt din åsikt?

Somliga? Jag har inte hört många som tycker att det är speciellt trevligt att sådana uppgifter ligger ute på nätet, oavsett om man är fattig eller rik ;).

Jag tror man kommer rätt långt med sunt bondförnuft.

Jag önskar jag hade din godtrogenhet ibland :tummenupp :pannkyss.

Jag önskar jag hade din godtrogenhet. ;)

Nåja, nu följer jag med rätt bra i bolagsstyrningsfrågor både i aktiebolagsrätten och vad gäller noteringsavtal på olika marknadsplatser typ omx. Men vi säger så - godtrogen :tungan.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

over and out.....

:lol

Jag håller men Nr:18 till fullo. Varken BostonGurka eller burner har uttalat sig på frågan om de är villiga att sänka sina löner när det går dåligt för deras företag. Inte heller har de svarat på min tidigare fråga om hurvida en anställd per automatik är en aktieägare bara för att denna är anställd och på så vis är berättigad till endel av vinsten. Ingen av dem kommer med sakliga argument utan bara en massa svammel.

Detta är ju ingen diskussion, inte ens en dialog. Det är ju bara jag, Duckie och Nr:18 som har kommit med argumenten för VD:ers vara och deras löner.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man får missköta sig ordentligt för att vara skadeståndsskyldig.
Att hålla sig inom reglerna ingår i all arbetsbeskrivningar.
En busschauför har betydligt större ansvar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ni får ju lön för att utföra ett jobb på en viss tid - vad mer begär ni?

Begär och begär. Om man inte berömmer folk som jobbar BÄTTRE än jobbet de har betalt för så ska man inte klaga när folk inte når hela vägen. Eller? Du kanske tillhör skolan där hot är bra och uppmuntran är nåt att trycka ner.

Så funkar det väl på de flesta arbetsplatser. Hur skulle det se ut om alla tog semester samtidigt? Kan man inte själv sinsemellan komma överens om ett semesterschema så måste ju nån annan lägga schemat för att säkerställa produktionen.

Hade vi fått chansen att komma överens själva kanske det hade funkat, det har ju funkat de senaste 15 åren.

Är du verkligen kompetent att avgöra detta?

Tyvärr så är jag det eftersom jag är utbildad inom ämnet, nåt som t.ex. produktionsteknikerna inte är (familjeföretag).

Hur kul är det att köpa hem nya verktyg när de anställda snor dem skamlöst, för att de behöver dem hemma?

Ingen som har stulit nya verktyg, nu hittar du på.

Svårt att säga när man bara hör en missnöjds snyltares sida av saken.

Kalla mig gärna snyltare - först när du SJÄLV slutar surfa på arbetstid, sitta längre på rasterna t.ex.
Det är få på företaget som inte skulle byta jobb om de fick chansen. Senast i fredags hörde jag flera prata om att de skulle sluta direkt även om det nya jobbet var sämre betalt.

Tack, men jag har ett fint jobb redan.

Grattis, håll hårt i det :tummenupp

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Det är få på företaget som inte skulle byta jobb om de fick chansen. Senast i fredags hörde jag flera prata om att de skulle sluta direkt även om det nya jobbet var sämre betalt.

Det är ganska meningslöst att sitta och älta dina problem på jobbet, jag skiter ganska hårt i dem faktiskt. Däremot är jag ganska intresserad av ursprungsfrågan här - huruvida det är ok att stjäla och maska på jobbet eller inte - något jag har förstått att du tycker att det är.
Med sådan inställning har du nog fått det jobb du förtjänar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inget emot att anställda använder maskinerna.
Det är den typen av personer man vill ha anställda.
Händiga och framåt.
Däremot de som lägger ner mer möda på att undvika att utföra sina uppgifter än vad som skulle krävas för att utföra dom...
Inte alls ovanligt.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Äsch, det kostar inte företaget så många kronor.
Om det är ett större företag så kanske du har en VD som plockar 50 Miljoner / år. Detta kostar betydligt mer för företag än några gastuber som är en piss i havet.

Låt dom hålla på bara.

En VD jobbar betydligt mer än grabbarna på golvet. Upp till 60h i veckan är inget ovanligt. Helg, kväll och OB..

En VD har heller inget som helst arbetsskydd.. Kan få kicken på 3 röda och kan inget göra åt det.

Sedan att båda är beroende av varandra är en annan sak. Men en knegare kan släppa verktygen klockan 5 och gå hem.. Få VD har den lyxen.

De flesta jag känner som har sådana befattningar har eller har varit jävla nära att gå in i väggen.

Arbetsmoral på stora industrier? 0 och ingenting..

När jag jobbade på storindustri var jag och en kille till kvar när skiftet slutade.. Den andra killen slog ut 20 lappar.. Jag slog ut min egen..

PÅ ett ställe i övre norrland fanns det en truck.. De körde omkring med den i flera da'r med motorlampan tänd så den skulle skära och de fick ligga och sova hela helgen med OB, Skifttillägg och hela kittet*

* Är en historia jag fått berättad för mig av en av de inblandade.. Kan inte garantera 100% Sanningshalt.. Socialstyrelsen informerar.

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
:)

Hehe skoj tråd, jag har hunnit läsa det flesta inläggen o man slås ju av de gamla minnen man har från sin tid som konsult.Då man for runt på olika företag o kortvarigt utförde olika jobb.

Det man fick höra/se på dessa arb.platser fick mej att inse att det jobb JAG hade var helt outstanding i jämförelse o det e jag tacksam för. Speciellt på mindre orter där man kunde ana sig till att det inte fanns så mkt att välja mellan förutom "fabriken" eller butikerna i centrum så att säga.

Helt otroligt vilka likgiltiga gamla lik man fick träffa ibland, o de flesta var torsk på ungfär samma livsöde.. dvs "jaa va finns det o välja pårå.." eller "man vet ju va man har men inte va man får.." ..."det finns ju inga alternativ ju.." osv mm jäh rajt! det finns alltid alternativ! man kan sluta o flytta till ett attraktivt jobb men det är väl marinerat i folk på glesbygden att flytta det är det sista man gör!? helts aldrig verkar det som. Den som inte anammar detta är feg o lat i mitt tycke.

mina 0,5 sadelöverdrag

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är ganska meningslöst att sitta och älta dina problem på jobbet, jag skiter ganska hårt i dem faktiskt. Däremot är jag ganska intresserad av ursprungsfrågan här - huruvida det är ok att stjäla och maska på jobbet eller inte - något jag har förstått att du tycker att det är.
Med sådan inställning har du nog fått det jobb du förtjänar.

Du får läsa igen, jag har inte sagt att det är ok att maska på jobbet och om du läser en gång till så har jag frågat om alla saker jag har tagit förutom det som varit skrot. Att jag inte känner nån skuld att ta dessa saker - efter jag frågat - är en helt annan sak i mina ögon. Att maska är något jag verkligen inte gör på jobbet - jag ser till att de andra jobbar så jag tror du får skaffa glasögon. :tummenupp

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Man får missköta sig ordentligt för att vara skadeståndsskyldig.
Nej.

Jo.

För är man VD är man så himla duktig och kompetent att man måste
anstränga sig för att göra fel.

Att hålla sig inom reglerna ingår i all arbetsbeskrivningar.
No shit?!
No. There is usually no shit in arbetsbeskrivningar.

En busschauför har betydligt större ansvar.
:D :rofl :hoppskrat

Ja det har han.
Dessutom har han ett gott humör.
Och har han inte det så är han säkert en sur och grinig VD.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
En VD jobbar betydligt mer än grabbarna på golvet. Upp till 60h i veckan är inget ovanligt. Helg, kväll och OB..

En VD har heller inget som helst arbetsskydd.. Kan få kicken på 3 röda och kan inget göra åt det.

Kollade precis upp vdn på plastfabriken jag jobbar på, han tjänade 988.321kr förra året och detta är utan bonusar och liknande. Medans en vanlig anställd på golvet kanske har en årslön på 250.000kr. Så du menar att han gör lika mycket som 4 personer på golvet. Haha.. inte ens nära, med nästan en mille i årslön skulle jag också kunna jobba 60h/vecka och ha lite osäker anställning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati