Arbetsmoral på större industrier?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nu har du helt fel.
Vi kan ta ett exempel vid ett större snickeri i Sverige med 200anställa som arbetar på golvet. Detta snickeri lever just på de intäkter som träprodukterna genererar.

Skulle inte de anställa snickarna leverera så skulle det vara intressant att få några exempel på hur denna VD skulle tjäna pengar på eget arbete.

Med det resonemanget "jobbar" heller inte städpersonalen, ekonomipersonalen, revisorer, arbetsledare, marknadsförare, vaktmästaren, försäljare etc och bör därmed stenas, precis som VD:n för de tjänar inte pengar på eget arbete på snickeriet.

De på golvet har ingenting att erbjuda/producera om det inte vore för de andra - och vice versa.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Med det resonemanget "jobbar" heller inte städpersonalen, ekonomipersonalen, revisorer, arbetsledare, marknadsförare, vaktmästaren, försäljare etc och bör därmed stenas, precis som VD:n för de tjänar inte pengar på eget arbete på snickeriet.

De på golvet har ingenting att erbjuda/producera om det inte vore för de andra - och vice versa.

Är det inte uppmuntrande att få förklara för vuxna människor som om de vore barn?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Men det är ju fih inte hans/hennes uppgift! En ledare sysslar med andra saker än produktionen. Argh.
Ingen idé. Grisbrottning kallas det, men det är till ingen nytta. Grisen tycker om det och du blir smutsig.

Precis!

Svarvaren kan oftast inte VDns jobb, men å andra sidan kan VDn oftast inte svarvarens.

det finns massa maskinister i sverige kan jag lova, ofta kan man dock mer än svarva

Så oftast kan svarvaren inte bara det VDn inte kan, utan lite till?

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Nu har du helt fel.
Vi kan ta ett exempel vid ett större snickeri i Sverige med 200anställa som arbetar på golvet. Detta snickeri lever just på de intäkter som träprodukterna genererar.

Skulle inte de anställa snickarna leverera så skulle det vara intressant att få några exempel på hur denna VD skulle tjäna pengar på eget arbete.

Det där måste vara det roligaste jag läst på länge :D.

Men låt oss utgå från att du inte gjort ett tankefel av gigantiska mått och att det då är riktigt att "leva på andras arbete" innebär att ens tjänst inte självständigt skulle kunna existera utan att andra tjänster i företaget finns. Varför skulle det då vara så fult att tjäna pengar på andras arbete? Varför tycker Bostongurka att det börjar likna stöld? Varför "stjäl" en snickare bara för att hans arbete är beroende av att någon annan har tillverkat hans verktyg och att någon levererar material till honom?

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Hade du otur när du tänkte nu? Dessa påståenden motsäger varandra.

Det kan jag inte se att dom gör.

Blir det mer klart så här:

VDn har oftast inte all den kompetens som svarvaren har, och skulle
därför antagligen inte göra hans jobb så bra.

Svarvaren har oftast inte all den kompetens som VDn har, och skulle
därför antagligen inte göra hans jobb så bra.

De har oftast olika kompetenser. Och oftast överlappar inte någon av
deras kompetenser helt den andres.

Svarvaren har en kompetens som svarvare. (Som VDn alltså oftast inte har.)
Men förutom sin kompetens som svarvare har han oftast ytterligare
kompetens. (Som VDn kanske har, eller kanske inte har.)

"det VDn inte kan" syftade på det VDn inte kan som svarvare.
Om man tolkar det som allt det VDn inte kan blir det ju uppenbart
orimligt, men inte någon motsägelse. Det är väl dock högst troligt att
en svarvare kan någonting som en VD också kan.

Låter det fortfarande som en motsägelse?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det där måste vara det roligaste jag läst på länge :D.

Visst är det kul! :)

...
Varför skulle det då vara så fult att tjäna pengar på andras arbete? Varför tycker Bostongurka att det börjar likna stöld?

Det jag har sagt är:

"Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld."

Därför att det är ett sätt att lägga rabarber på något som rimligtvis
borde tillhöra någon annan.

Varför "stjäl" en snickare bara för att hans arbete är beroende av att någon annan har tillverkat hans verktyg och att någon levererar material till honom?

Ingen aning. Jag har aldrig påstått något sådant.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Jag tror inte någon av oss har så stor koll på vad en VD faktiskt gör i sitt dagliga arbete men det förefaller väldigt orimligt att företagsledningen/styrelsen skulle betala ut miljoner till nån nisse som bara sitter och skyfflar papper han som alla andra måste visa att han förtjänar sin lön.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det jag har sagt är:

Ingen aning. Jag har aldrig påstått något sådant.

Ursäkta, jag får erkänna att jag läste fel i ditt inlägg.

Det blir ändå förvirrande. Sett till att Burners påstående om vad du menar med eget arbete stämmer - varför är det då viktigt att göra skillnaden på eget arbete och andras arbete när man tjänar snuskigt mycket pengar? Alla tjänar ju pengar på andras arbete (jag kan iaf inte komma på någon hyfsat vanlig tjänst som är helt oberoende av andras arbete).

Om du inte har samma definition som Burner på "andras arbete" - kan du ge något exempel på vad du menar med att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete? Just med tanke på att du anser att pengarna tillhör någon annan.

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750

Det jag har sagt är:

Precis, många här inne verkar leva i den fantasivärld där bara VD'n för ett företag är orsaken till att lönsamheten är god.

Att ett företag gör stora vinster beror förstås inte enbart på dess VD utan ÄVEN de anställa på verkstadsgolvet.

Tråkigt nog så är speglar sig inte denna goda vinst i ALLA anställdas lönekyvert utan bara hos VD'n.

Men som jag skrev tidigare så passar inte riktigt mitt rättvisa tankesätt i dagens samhälle där obefintlig moral och noll omtanke om andra människor står högt i kurs.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Låter det fortfarande som en motsägelse?

Nej, det låter som ordbajseri för att dölja din ursprungliga tankegång. Förklara en gång till hur det "börjar närma sej stöld" för att man har en hög lön som vd? Jag är nämligen själv vd, så det vore intressant att förstå hur du resonerar. Jag tjänar pengar på att ett antal anställda utför ett arbete som jag anställt dom för att utföra. Vem stjäl jag från?

Precis, många här inne verkar leva i den fantasivärld där bara VD'n för ett företag är orsaken till att lönsamheten är god.

Att ett företag gör stora vinster beror förstås inte enbart på dess VD utan ÄVEN de anställa på verkstadsgolvet.

Tråkigt nog så är speglar sig inte denna goda vinst i ALLA anställdas lönekyvert utan bara hos VD'n.

Med resonemanget att alla i företaget skulle dela på vinsten, rättvist till minsta kronan, skulle då de på verkstadsgolvet dela på förlusten som uppstår i ett företag när det går dåligt?

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag tror inte någon av oss har så stor koll på vad en VD faktiskt gör i sitt dagliga arbete men det förefaller väldigt orimligt att företagsledningen/styrelsen skulle betala ut miljoner till nån nisse som bara sitter och skyfflar papper han som alla andra måste visa att han förtjänar sin lön.

:stop :hej ;).

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Med resonemanget att alla i företaget skulle dela på vinsten, rättvist till minsta kronan, skulle då de på verkstadsgolvet dela på förlusten som uppstår i ett företag när det går dåligt?

Självklart så anser jag inte att alla skall dela exakt lika.
En VD arbetar ofta många fler timmar/dygn och har det större ansvaret och därmed kanske rätt till en mångdubbel ersättning.

Det jag är kritisk mot är då 1 persons lön motsvarar 200 st vanliga anställa eller fler på verkstadsgolvet.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Självklart så avser jag inte att alla skall dela lika.
En VD arbetar ofta många fler timmar/dygn och har det större ansvaret.

Det jag är kritisk mot är då 1 persons lön motsvarar 200st vanliga anställa på verkstadsgolvet.

Så det är bara extremt dyra vd som är skurkar? Vem stjäl dom från då? Styrelsen i bolaget? Aktieägarna? Måste vara en stor samling idioter om dom låter nån råna dom på såna summor.....

Men som jag skrev tidigare så passar inte riktigt mitt rättvisa tankesätt i dagens samhälle där obefintlig moral och noll omtanke om andra människor står högt i kurs.

Moral? Vad har det med vd-löner att göra? Man kan alltså inte vara omtänksam om andra mäniskor om man har en hög lön? Jösses vilken kommunistisk människosyn!!! Rödare än Marx.....

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...