Arbetsmoral på större industrier?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
En anställd VD får en lön av styrelsen/ägaren baserat på vad man tror han/hon kommer tillföra till företaget, bara för att det står VD i arbetstitlen innebär det inte att det blir miljoner i årslön. Skulle tippa på att ingen (väldigt få iaf) här har någon som helst aning om hur mycket en riktigt bra VD kan dra in/spara in i ett stort industriföretag.

Det var just det som var poängen. Hur värderar man en VD?
En ensam VD i ett stort industriföretag arbetes värde är i stort sett 0.
Vad som är värt något är det sammanlagda värdet av VDns och alla
andra på på förtagets arbete, men det är inte krafterna på den marknad
där företagets produkter säljs som fördelar lönerna.

Många personer som jobbar "på golvet" tror sig rädda företaget varenda gång dom kommer till jobbet, när sanningen är att ingen är ovärderlig!
Förutom en riktigt bra VD!

Hur ska man kunna sätta en VDs lön om han är ovärderlig?

Däremot en VD/ägare som sätter sin egen lön
Brukar det inte vara styrelsen som sätter VDns lön?

är det ingen som har med att göra vad han/hon tjänar,
Ägarna? Styrelsen? Skatteverket?

det är hans/hennes företag, det är han/hon som tar smällen om det går åt helvete!

VDn behöver väl inte vara ägare.

Det finns väl en hel del VDar som har kommit undan ganska bra även
när det har gått åt helvete.

En VD har inte lite mycket mer ansvar än en person som går i fabrik han är ju fabrikens framsida (förutom produkten) han har högre risker i sitt arbete och kan göra beslut som kan vara förödande för fabriken framtid.

Såna beslut fattas av många på ett stort företag.

Sen om en vd betalas för dåligt ökar ju risken för att ska bli mutat.
Du har höga tankar om VDars moral ser jag. :)

Gillar du det inte kanske du ska utbilda dig eller arbeta dig upp till en sådan position.

Varför skulle jag i så fall utbilda mig eller arbeta mig upp till en sådan
position som jag inte gillade?

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nej, det gjorde jag inte:

"Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,
men moral och lag är inte samma sak.

Att tjäna snuskigt mycket pengar på sitt eget arbete är helt OK.
Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld."

Nej. Jag sa inte "bara pengar" jag sa "snuskigt mycket pengar".

Så....det är bara ok för en VD att tjäna snuskig mycket pengar om han själv smetar senap på korven, eller vad menar du?

Det var just det som var poängen. Hur värderar man en VD?
En ensam VD i ett stort industriföretag arbetes värde är i stort sett 0.
Vad som är värt något är det sammanlagda värdet av VDns och alla
andra på på förtagets arbete, men det är inte krafterna på den marknad
där företagets produkter säljs som fördelar lönerna.

Exakt VAD ska en VD göra för att det skall klassas som "arbete" enligt dig?

Last edited:

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Nej, inte bara.

Tex sköta den löpande förvaltningen.

det är väl bara att se till att bli VD för din del och slå an en ny ton i hur VD-rollen ska skötas, du verkar ju ha koll på det...

alla som inte är VD eller liknande verkar tro att det är så himla enkelt och att man bara glider runt på schyssta middagar och drar in storkovan...

så enkelt är det ju inte...

förresten, är du emot marknadsekonomi?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
det är väl bara att se till att bli VD för din del och slå an en ny ton i hur VD-rollen ska skötas, du verkar ju ha koll på det...

Jag är öppen för förslag... :rolleyes:

alla som inte är VD eller liknande verkar tro att det är så himla enkelt och att man bara glider runt på schyssta middagar och drar in storkovan...

Inte jag.

så enkelt är det ju inte...

Nej.

förresten, är du emot marknadsekonomi?

Nej, det är jag inte.

Jag är emot den föreställning, som jag tycker verkar vara rätt vanlig,
att ett ekonomiskt system skulle vara BRA och ett annat DÅLIGT. Att
lösningen på alla problem är att använda det ena eller det andra
ekonomiska systemet.

Jag tror människan är så anpassningabar att hon kan överleva under
flera olika förhållanden och olika ekonomiska system. En sak som kan
göra att ett ekonomiskt system inte funkar bra, vilket det nu än är, är
om inte tillräckligt många är överens om att det är just det systemet man
ska använda. Därför tror jag att det bästa är att om man har ett allmänt
accepterat ekonomiskt system försöker få det att funka så bra det går.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Nej han stjäl inte i juridisk mening.
I en marknadsekonomi borde det ju vara meningen att marknadskrafterna
ska reglera lönerna så att var och en ska få en lön baserat på hur kunder
värderar arbetet man utför.

Kom igen, du kan inte vara så ignorant? I en marknadsekonomi säljer ett företag en produkt. Kunden bryr sig om produktens egenskaper såsom pris, kvalitet, prestanda osv. Företaget som tillhandahåller produkten sköter sedan företagets interna förhållanden. Vad gäller löner kommer marknadsekonomin in på det stadium att VD:n får lön efter efterfrågan på just den VD:n. Och efterfrågan avgörs till stor del genom VD:ns prestation.

Problemet är bara att när jag handlar av ett
företag där VDn tjänar 50M/år är det inte jag som som fördelar mina pengar
till de som har producerat det jag köper. Gissa vem som gör det!

Det är inget problem... du ska inte fördela dina pengar inom företaget. Tänk om ett företag bara säljer tio lyxbåtar på ett år och alla kunder vill fördela pengarna till den fagra kvinnan i receptionen - då går företaget i konkurs på direkten, inte sant? Du som kund värderar produkten och gör ditt köp om du tycker att den är bra och överträffar andra produkter osv.

Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,
men moral och lag är inte samma sak.

Nu känns det något överdrivet att tala om 50mkr, men 5mkr kanske? Och det är väl ingen dålig moral om ägarna väljer att erbjuda den lönen. De betalar ju själva för den.

Att tjäna snuskigt mycket pengar på sitt eget arbete är helt OK.
Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld.

Fattiga som är avundsjuka på rika är sorgligt.
Rika som är avundsjuka på fattiga är pinsamt.

En normal VD tjänar inte pengar på andras arbete... VD:n tjänar pengar på sitt eget arbete och ansvar. Avundsjuka öht är pinsamt och sorgligt, det håller jag med dig om :tummenupp.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Kom igen, du kan inte vara så ignorant? I en marknadsekonomi säljer ett företag en produkt. Kunden bryr sig om produktens egenskaper såsom pris, kvalitet, prestanda osv. Företaget som tillhandahåller produkten sköter sedan företagets interna förhållanden. Vad gäller löner kommer marknadsekonomin in på det stadium att VD:n får lön efter efterfrågan på just den VD:n. Och efterfrågan avgörs till stor del genom VD:ns prestation.

Precis. Och det är problemet jag beskrev ovan. Dvs att det är två olika marknader.

Det är inget problem... du ska inte fördela dina pengar inom företaget. Tänk om ett företag bara säljer tio lyxbåtar på ett år och alla kunder vill fördela pengarna till den fagra kvinnan i receptionen - då går företaget i konkurs på direkten, inte sant? Du som kund värderar produkten och gör ditt köp om du tycker att den är bra och överträffar andra produkter osv.

AHA! Du är en kvinnohatande mansgris!
Du vill inte att kvinnan i recepionen ska ha högre lön bara för att hon är
kvinna, trots att hennes arbete uppskattas mer av kunderna!

Nu känns det något överdrivet att tala om 50mkr, men 5mkr kanske? Och det är väl ingen dålig moral om ägarna väljer att erbjuda den lönen. De betalar ju själva för den.

Oracles VD, Larry Ellison, tjänade närmare 5 000 Mkr 2001.

En normal VD tjänar inte pengar på andras arbete... VD:n tjänar pengar på sitt eget arbete och ansvar. Avundsjuka öht är pinsamt och sorgligt, det håller jag med dig om :tummenupp.

Det beror på hur man värderar olika arbeten. JAG vet bara att JAG inte
känner till någon VD vars arbete JAG värderar till 50Mrk/år.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lol

Det är ni som som talar emot VD:ernas höga löner som ska släppa sargen och komma in i matchen. Lever ni i verkligheten? Idag 2007? Hur många VD:er har ni träffat/pratat med?

Kompetens.
Tror ni att en som står och svarvar halvgäspandes och bakfull skulle kunna utföra VD:ns jobb? Eller ens vara dennes sekreterare!?

Prestation.
En VD med så hög lön är i princip livegen. Glöm 8 timmar och stämpla ut. VD:n är åtkomlig 100% av sin tid (även den han/hon inte är vaken på). Dessutom utgår man från att de ska kunna prestera 100% alltid. Glöm vinterkräksjukan, föräldraledighet, VAB:ande, julafton och lördagskvällar.

Ansvar.
VD:ar har stora håriga kulor. Även de kvinnliga. :nicka De tar beslut som killen vid svarven inte skulle kunna göra utan att tveka i åtta(-tusen) år. Dessutom tar de besluten med insikt, erfarenhet och lyhördhet.

Vidare, en VD är en innovativ person med lång akademisk bakgrund, ofta dubbla examina (ekonomisk + en inriktning). Ovanpå det en lång rad erfarenhet av företagande, styrelsejobb, egenskapade företag, osv osv. Ofta är de redan "rika" och de behövs en bra saftig lön för att få de anställda och motiverade under kontraktstiden.

De som är framgångsrika VD:ar är de facto de vassaste knivarna i besticklådan och de betalar ett företag gärna för.

Trivs ni inte på golvet så går det fint att utbilda sig och tjäna (lite) mer pengar (men bara lite!). Men i Sverige ska tydligen svarvare, doktorer, VD:ar, ICA-kassörskor, burgerflippare och linjeflygspiloter tjäna precis lika mycket. Så varför utbilda sig? Sen förvånas ni när folk drar utomlands och dubblar lönen samtidigt. :rolleyes:

Sverige - den sista Sovjetstaten :tummenupp

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det är ni som som talar emot VD:ernas höga löner som ska släppa sargen och komma in i matchen. Lever ni i verkligheten? Idag 2007? Hur många VD:er har ni träffat/pratat med?

Kompetens.
Tror ni att en som står och svarvar halvgäspandes och bakfull skulle kunna utföra VD:ns jobb? Eller ens vara dennes sekreterare!?

Prestation.
En VD med så hög lön är i princip livegen. Glöm 8 timmar och stämpla ut. VD:n är åtkomlig 100% av sin tid (även den han/hon inte är vaken på). Dessutom utgår man från att de ska kunna prestera 100% alltid. Glöm vinterkräksjukan, föräldraledighet, VAB:ande, julafton och lördagskvällar.

Ansvar.
VD:ar har stora håriga kulor. Även de kvinnliga. :nicka De tar beslut som killen vid svarven inte skulle kunna göra utan att tveka i åtta(-tusen) år. Dessutom tar de besluten med insikt, erfarenhet och lyhördhet.

Vidare, en VD är en innovativ person med lång akademisk bakgrund, ofta dubbla examina (ekonomisk + en inriktning). Ovanpå det en lång rad erfarenhet av företagande, styrelsejobb, egenskapade företag, osv osv. Ofta är de redan "rika" och de behövs en bra saftig lön för att få de anställda och motiverade under kontraktstiden.

De som är framgångsrika VD:ar är de facto de vassaste knivarna i besticklådan och de betalar ett företag gärna för.

Trivs ni inte på golvet så går det fint att utbilda sig och tjäna (lite) mer pengar (men bara lite!). Men i Sverige ska tydligen svarvare, doktorer, VD:ar, ICA-kassörskor, burgerflippare och linjeflygspiloter tjäna precis lika mycket. Så varför utbilda sig? Sen förvånas ni när folk drar utomlands och dubblar lönen samtidigt. :rolleyes:

Sverige - den sista Sovjetstaten :tummenupp

Det finns olika VDar med olika duglighet och olika lön, med och utan korrelation.

Jag är nöjd med min lön.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750

Nu har du helt fel.
Vi kan ta ett exempel vid ett större snickeri i Sverige med 200anställa som arbetar på golvet. Detta snickeri lever just på de intäkter som träprodukterna genererar.

Skulle inte de anställa snickarna leverera så skulle det vara intressant att få några exempel på hur denna VD skulle tjäna pengar på eget arbete.

:rolleyes:

Så en annan person som inte är VD är varken en innovativ person med lång akademisk bakgrund eller är ofta utan dubbla examina från ett Universitet ?

Det är inte enbart en VD som för landet framåt i utvecklingen, även om det kanse ut så om man ser till lönekuvertet.

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj

Vi kan ta ett exempel vid ett större snickeri i Sverige med 200anställa som arbetar på golvet. Detta snickeri lever just på de intäkter som träprodukterna genererar.

Skulle inte de anställa snickarna leverera så skulle det vara intressant att få några exempel på hur denna VD skulle tjäna pengar på eget arbete.

Master of the Obvious!! Enlighten us mortals. :bow

F.ö. skulle jag vilja hur/om du tänkte i inlägg #54? :näsblod

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Master of the Obvious!! Enlighten us mortals. :bow

F.ö. skulle jag vilja hur/om du tänkte i inlägg #54? :näsblod

Om du inte kan tolka mitt svar så kanske en Svenskakurs på Komvux kan vara något för dig ?
Komvux

För dig som vill bli bättre på att läsa, skriva och uttrycka dig.
• Vi samtalar, lyssnar och diskuterar.
• Vi läser böcker, tidningar och ser på film.
• Vi använder datorer.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj

Så en annan person som inte är VD är varken en innovativ person med lång akademisk bakgrund eller är ofta utan dubbla examina från ett Universitet ?

Jo, en annan person kan vara det. Men inte killen vid svarven. Dessutom är det bara en av de egenskaperna en top-VD ska bemästra och det räcker inte.

Det är inte enbart en VD som för landet framåt i utvecklingen, även om det kanse ut så om man ser till lönekuvertet.

Landet? Vad har "landet" med saken att göra? Det är FÖRETAGET som gäller.

För mig är rättvisa när både VD och övriga anställda får dela på den vinst som ett företag gör. Inte när en enda person tar 99% och resten får dela på 1%.

Men jag vet att jag tänker för mycket i rättvisa banor, jag har helt enkelt för hög moral i frågan. Måste försöka bli av med den så jag också kan skita i alla andra.

Denna biten får du gärna förtydliga lite. Men bara lite.

Om du inte kan tolka mitt svar så kanske en Svenskakurs på Komvux kan vara något för dig ?
Komvux

Kanske det. Jag utgår från att du gått den då. Men klarade du kursen?

Edit: varför ändrade du från "Särvux" till Komvux? Kan du inte läsa vad du länkar till? :hihi

Men åter till topic. Det måste redas ut vad folk tycker när de har otur när de tänker.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Den här tråden har, ja vad har det blivit av den? :hihi

Nåväl, åter till VD:ars vara eller icke vara.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Den här tråden har, ja vad har det blivit av den? :hihi

Nåväl, åter till VD:ars vara eller icke vara.

Nog för att en VD är oerhört viktig för ett företag, men man ändå
diskutera om han/hon är värd samma lön som tex. 200st anställda tillsammans är på verkstadsgolvet.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Detta låter som pojken som togs för snatteri, och polis och föräldrar tillkallades till butiken, pappan säger " Men varför snattade du en Penna när pappa kan ta hem sådant från Jobbet.."

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Nog för att en VD är oerhört viktig för ett företag, men man ändå
diskutera om han/hon är värd samma lön som tex. 200st anställda tillsammans är på verkstadsgolvet.

Förstår du sakta?! Ett företag betalar en person en månadslön beroende på kompetensen denna besitter, hur många fler som kan erbjuda denna kompetens och till vilket pris detta kan köpas för. Desto färre som kan erbjuda denna tjänst som _måste_ köpas av företaget, desto högre löner kommer de att erbjudas (kräva). Tillgång och efterfrågan. Det finns ca 3 miljoner personer som kan flippa burgare i Sverige. Konkurrensen för burgerflipperi är enorm och efterfrågan är.. ..sval. Därav kan dessa arbetstagare köpas till en relativ billig peng. Bedömingen för hur många knivskarpa top-VD:er som kan leda ett miljardföretag är något mindre. Därav kan dels VD:arna kräva mer i lön eftersom de är eftertraktade, dels är företag villiga att köpa dessa arbetstagare till en högre summa. Om en VD kan få företaget att göra en vinst på 800 miljoner och de förlorar 50 miljoner till VD:n så väljer de förstås endå denna framför en VD de bedömer enbart kan göra en vinst på 200 miljoner för att de betala hälften så mycket till VD:n.

Sossesnack om att "killarna på golvet" minsann är ryggraden i företaget osv osv är enbart patetiskt. Den ena funktionen är helt okorrelerad till den andra.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Sossesnack om att "killarna på golvet" minsann är ryggraden i företaget osv osv är enbart patetiskt. Den ena funktionen är helt okorrelerad till den andra.

WORD! Där har vi hela kärnan i frågan. VDs lön har inget med arbetaren på golvet att göra.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Kompetens.

Det var mycket prat om svarvare här.
Nu vet jag inte om jag börjar bli gammal, tillhör fel socialgrupp eller nåt,
men är svarvare ett vanligt yrke nu för tiden?
Jag har aldrig träffat någon.
Och är dom bakfulla oftare än VDar?
Jag trodde att det var vanligare att vara CNC-operatör, eller vad kan heta,
nu för tiden.

ams.se:

Arbetsuppgifterna inom verkstadsindustrin har kraftigt förändrats genom införandet av ny teknik. CNC-tekniken tar mer och mer över manövreringen av maskiner och utrustningar. Datorstyrningen av maskiner och annan utrustning ställer nya krav på operatörerna och skapar ett nytt, mer kvalificerat innehåll i arbetet. Förmåga till abstrakt tänkande, kunskap i CAD/CAM, förståelse för koordinatsystem och kunskap i ett eller flera programmeringsspråk är kompetenser som ofta efterfrågas idag.

Det verkar ju som om det krävs en viss kompetens för det.

Hu bra är en typisk VD på svarvning, CNC, CAD/CAM och programmering?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati