Arbetsmoral på större industrier?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2813684 Ja se där!

Ja det är det jag menar. Då gjorde ni saker som inte påverkade firmans produktion direkt, vilket jag självklart tycker är en bra förmån om man har tillgång till att använda maskiner och så som man normalt sett inte har tillgång till annars.
Men det ska inte påverka företaget negativt!

Dom har blivit åtsagda, tro mig.
Men det är lite för snälla chefer antar jag som låter dom vara kvar ändå.
Och sen stjäl dom bara inte från företaget naturligtvis, ibland jobbar dom med :hihi.

Ingenting, jag tänkte fel.

Som sagt är det en bra stämning på firman, men sen finns det säkert industrier som behandlar de anställda på ett mindre bra sätt.
Nu var jag iofs ironisk. Jag tycker det är förjävligt att det själs saker från firman. Att man använder verktyg till personligt bruk tycker jag är ok, men det ska inte inskränka på ens produktion. Sen klagar vänsterpacket att företagarna är ena utsugare. 500 SEK är 500 SEK även för ett företag som IKEA.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Frihet under ansvar är det jag kör efter ialf. Behöver jag göra något litet och matrial och verktyg finns så självklart gör jag det. Skulle jag behöva låna ett vertyg hem så tar jag det, men kommer tilbaka med det innan någon behöver det så det drabbar ingen. Det hemmajobb jag gör drrabbar inte produktionen och har inte hela verktyglådan full med vertyg med företagslogga på.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Det du pratar om angår ju inte dig ens, eller är du killens boss?
Det viktiga är väl att produktionen rullar på, killen skulle antagligen inte vara kvar om han inte skötte sitt jobb och bara gjorde hempul som du vill få det att framstå.
Har du ens jobbat skift samtidigt med snubben? för du ska veta att det inte bara är på företag med enbart kvinnor som det skvallras och pratas skit, hälften av det du har hört är antagligen inte sant och den andra hälften är överdriven och uppblåst.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Större belopp försvinner säkert på andra vägar.

Skandia tog lägenhetsrenoveringar på firman.

Läkare betalar lite skatt.

Ericsson betalar miljarder till bulvaner

I Skatteverkets specialgranskning av landets privata läkare och sjukgymnaster har 437 företag fått skattekrav på sammanlagt 65,7 miljoner kronor

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1228888

Det handlar om så mycket som 3,3 miljarder kronor som Ericsson under andra hälften av 1998 och hela 1999 ska ha slussat till okända mottagare.

http://affarsvarlden.se/art/39582

Ola Ramstedt som misstänks för att ha lurat Skandia på över 17 miljoner kronor i samband med lyxrenoveringar av lägenheter.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=921055

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Du kanske är ung och kanske inte har så mycket erfarenhet, jag har jobbat på en liknande avdelning, alla som var av den gamla skolan -födda 45 eller tidigare gjorde precis som du beskriver, en påstods ha byggt en hel båt av material från firman.

Ska man klaga på det?

Smart gjort!

Oh ja, har inte särskilt mycket erfarenhet inom att jobba såhär. Men det är därför jag undrar om det även är såhär på andra firmor.

Klaga behöver man inte göra. Det finns förmodligen inte mycket att göra åt saken, men alla är berättigad en åsikt. :)

Frihet under ansvar är det jag kör efter ialf. Behöver jag göra något litet och matrial och verktyg finns så självklart gör jag det. Skulle jag behöva låna ett vertyg hem så tar jag det, men kommer tilbaka med det innan någon behöver det så det drabbar ingen. Det hemmajobb jag gör drrabbar inte produktionen och har inte hela verktyglådan full med vertyg med företagslogga på.

Exakt, det ska inte påverka produktionen som jag sagt tidigare i tråden.

Det du pratar om angår ju inte dig ens, eller är du killens boss?
Det viktiga är väl att produktionen rullar på, killen skulle antagligen inte vara kvar om han inte skötte sitt jobb och bara gjorde hempul som du vill få det att framstå.
Har du ens jobbat skift samtidigt med snubben? för du ska veta att det inte bara är på företag med enbart kvinnor som det skvallras och pratas skit, hälften av det du har hört är antagligen inte sant och den andra hälften är överdriven och uppblåst.

:rofl

Vadan den negativa attityden?

Min bror har jobbat skift samtidigt som en del av de jag nämner och honom litar jag fullt på.
Ja produktionen rullar på. Det skulle den göra även om yttreligare 30% av de anställda skulle göra samma sak som jag beskrivit tidigare.
Men det skulle påverka produktionen kraftigt.
Om alla skulle göra sitt arbete effektivt så skulle jag nästan kunna garantera att det skulle gå mycket bättre för företaget som sådant i längden.
Men så fungerar det inte och kommer förmodligen aldrig att göra på ett företag i den storleken.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Oh ja, har inte särskilt mycket erfarenhet inom att jobba såhär. Men det är därför jag undrar om det även är såhär på andra firmor.

Klaga behöver man inte göra. Det finns förmodligen inte mycket att göra åt saken, men alla är berättigad en åsikt. :)

Är nog så på de flesta större firmor under -80 -90 och 2000-talet, troligen tidigare också.

Klart man ska ta upp det som är besvärande så man får lite insikt i saker.

Svenskar har mellan 500-1000 miljarder på utländska bankkonton, vita pengar?

Hur mycket dessa personer har placerade i utlandet finns det ingen exakt statistik på. Men enligt Folkpartiet, som hänvisar till siffror från Skatteverket, handlar det om minst 500 miljarder kronor.

http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_13696430.asp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Större belopp försvinner säkert på andra vägar.

Skandia tog lägenhetsrenoveringar på firman.

Läkare betalar lite skatt.

Ericsson betalar miljarder till bulvaner

I Skatteverkets specialgranskning av landets privata läkare och sjukgymnaster har 437 företag fått skattekrav på sammanlagt 65,7 miljoner kronor

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1228888

Det handlar om så mycket som 3,3 miljarder kronor som Ericsson under andra hälften av 1998 och hela 1999 ska ha slussat till okända mottagare.

http://affarsvarlden.se/art/39582

Ola Ramstedt som misstänks för att ha lurat Skandia på över 17 miljoner kronor i samband med lyxrenoveringar av lägenheter.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=921055

Ja självklart är det så!

Men det berättigar fortfarande inte andra att ta lite här och lite där för att "det inte gör så mycket".

Som sagt så är det den inställningen jag inte kan med sas. Bara för att andra tar lite kan ju jag också göra det?

Se Chris Ash inlägg som pekar tydligt på det jag menar.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Men det berättigar fortfarande inte andra att ta lite här och lite där för att "det inte gör så mycket".

Som sagt så är det den inställningen jag inte kan med sas. Bara för att andra tar lite kan ju jag också göra det?

Se Chris Ash inlägg som pekar tydligt på det jag menar.

Självklart berättigar inte det någon att göra samma sak.

Snillning i den högre skolan.

I Schweitz åtalades på fredagen Abba Abacha, son till Nigerias förre diktator Sani Abacha. Han misstänks för att ha förskingrat miljarder ur den nigerianska statskassan.

http://sr.se/cgi-bin/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2005-04-15&Artikel=596774

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Är nog så på de flesta större firmor under -80 -90 och 2000-talet, troligen tidigare också.

Klart man ska ta upp det som är besvärande så man får lite insikt i saker.

Svenskar har mellan 500-1000 miljarder på utländska bankkonton, vita pengar?

Hur mycket dessa personer har placerade i utlandet finns det ingen exakt statistik på. Men enligt Folkpartiet, som hänvisar till siffror från Skatteverket, handlar det om minst 500 miljarder kronor.

http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_13696430.asp

Det är inte besvärande i den meningen att jag inte kan sova om nätterna, men det slår ju en hur olika människor tänker och handlar.

Jo om allt skulle läggas på bordet om hur mycket svarta pengar och fusk som finns idag skulle det nog bli uppror..
Man kanske mår bäst av att inte veta i öht.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Mera snill.

15 000 anställda i handeln stjäl regelbundet.

I fjol stals det för 12 miljarder kr i butikerna. Svinnet har dessutom ökat de senaste tre åren, säger branschorganisationen Svensk Handel.

Framför allt ökar organiserade stölder av varor som säljs vidare på den svarta marknaden. Det är inte ovanligt att personalen är inblandad.

http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007/02/19/butikernasmiljardsvinnokar/index.xml

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Självklart berättigar inte det någon att göra samma sak.

Snillning i den högre skolan.

I Schweitz åtalades på fredagen Abba Abacha, son till Nigerias förre diktator Sani Abacha. Han misstänks för att ha förskingrat miljarder ur den nigerianska statskassan.

http://sr.se/cgi-bin/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2005-04-15&Artikel=596774

Otippat att en son till en diktator skulle ge sig på en sån sak :gnissla

Men det känns som att det är en liten skillnad mellan ovan nämnda sak och vanliga arbetande personer i Sverige. Men det är det ju inte egentligen, stöld som stöld. På papperet iaf.

le skier

Guest
Jonathan...jag har läst din frågeställning i inledningen på tråden. Det där kallas för "bruksmentalitet".
Orkar inte utveckla men det funkar precis som du och Guw skriver i dem två första inläggen på min arbetsplats. Vissa med ett rymligt samvete och andra med ett icke rymligt...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Mera snill.

15 000 anställda i handeln stjäl regelbundet.

I fjol stals det för 12 miljarder kr i butikerna. Svinnet har dessutom ökat de senaste tre åren, säger branschorganisationen Svensk Handel.

Framför allt ökar organiserade stölder av varor som säljs vidare på den svarta marknaden. Det är inte ovanligt att personalen är inblandad.

http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007/02/19/butikernasmiljardsvinnokar/index.xml

Vad är det Markus skulle sagt, fy fan?

Sköt dig själv och skit i andra.

Varför då?

Sen har jag inte sagt att jag skall påverka någon med det här. Jag vill bara veta hur det fungerar på andra ställen.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jonathan...jag har läst din frågeställning i inledningen på tråden. Det där kallas för "bruksmentalitet".
Orkar inte utveckla men det funkar precis som du och Guw skriver i dem två första inläggen på min arbetsplats. Vissa med ett rymligt samvete och andra med ett icke rymligt...

Ja jag har förstått det. :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Intressant att se hur rymliga samveten många har.....

//Företagare som inte skulle tveka att sparka en anställd som stjäl

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det är inte besvärande i den meningen att jag inte kan sova om nätterna, men det slår ju en hur olika människor tänker och handlar.

Jo om allt skulle läggas på bordet om hur mycket svarta pengar och fusk som finns idag skulle det nog bli uppror..
Man kanske mår bäst av att inte veta i öht.

Det är bra att reflektera över saker och ting.

Såg ett program om Indien för något år sedan, en som menade sig ha insyn i affärer, korruption osv. där talade om ofantliga tillgångar, ett inslag visade ex. alla bröllopsgäster fick inbjudningskort i äkta guld + en ny bil, det var ett antal gäster på bröllopet.....

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Sköt dig själv och skit i andra.

wörd. du verkar va en sur jäkel järry :mattias

ju större företag desto mer svinn, comes with the territory..

så länge folk gör det dom ska så tycker jag det är lugnt att folk gör annat ibland. man behöver ju dock inte sno allt som inte är fastskruvat

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ja som rubriken lyder.

Ni som jobbar på industrier, hur är arbetsmoralen bland de anställda, på golvet då framför allt ?

Jag har jobbat nu i en månad på en stålindustri, och trots den korta anställningstiden så har jag fått en grov uppfattning om hur det fungerar och diverse oskrivna regler.

Själv är jag uppvuxen bland den äldre skolan där kontentan är att man ska göra rätt för sig och sin lön samt jobba så gott man kan efter sin förmåga.
Direkt efter skolan jobbade jag drygt ett halvår på en bondgård med ett hyfsat högt tempo och två obetalda raster på en dag.
Det är inte riktigt så där jag jobbar nu om vi säger så.

Själv jobbar jag på kontor och ej ute på golvet ska tilläggas.

Men iaf, det finns en avdelning som heter "underhåll" och som ska se till att underhålla maskiner på resten av företaget. Även nytillverkning sker där.
Då det är en hyfsat större industri finns det oerhör mycket verktyg och tillgång till fräsar,svarvar etc etc.
Och det är nu jag kommer till det som stör en aning.

Folk tar sig friheter lite hur som helst och antar att dom får göra lite hur dom vill. Det tas material, lånas grejer utan att fråga chifen etc.
Folk håller till och med på med sina privata grejer under nattskiften då ingen ser. Dom får alltså betalt av företaget, använder deras svetsar, maskiner och verktyg för att knåpa ihop diverse prylar. Mycket bilrelaterade saker verkar det som.

Sånt stör mig jävligt mycket. Det är så att man ska komma och begära en viss procent av bilen sen när den säljs eftersom mina skattepengar har sponsrat andras byggen.

Sen hörde jag att folk hade tagit hem 125l gastuber och använt upp dom, ställt tillbaka dom igen och tagit en ny. Det är ju iof ren stöld och kanske en annan sak jämfört med de jag nämnt innan.

Men är det såhär på andra ställen eller är det bara jag som hakar upp mig på småsaker?

jag håller på med underhåll på en större industri.
man kan säga att jag är lätt sponsrad..
finns ingen chef som säger nåt om man tar nåt litet ibland..
jag överdriver aldrig men skulle jag måsta köpa en bullpåse för varje gång jag behöver en plåtbit el likn för o betala nån liten firma skulle de bli dyyyyrt...
sen står jag oftast på raster o gör mitt arbete men ibland blir de även dötid.. då kan mina arbetskamrater sitta inne o fika el stå nånstans o snacka skit o då brukar jag passa på o göra lite grejer..
gör jag nåt större har de hänt jag köpt grejer till det själv dragit dit o sen svetsat o grejat med på kvällen.
tyvärr får vi numera inte köpa grejerna av företaget. tro de skulle kunna minska "svinnet"

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
man behöver ju dock inte sno allt som inte är fastskruvat

jo då, en del bryr sig inte ens ifall saker blir strömförande:gnissla

"Tjuvarna som klipper strömförande elkablar är ett hot mot landets infrastruktur. Jag väntar på första dödsfallet. Mardrömsscenariot är att lekande barn ska drabbas", säger Johan Lundberg, polis och expert på metallstölder.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=594039

värdet cirka 750 kronor. För detta belopp har medmänniskor utsatts för livsfara.

En jordlina till transformatorn hade klippts av och tio meter av linan dragits upp. Det innebar att huvudtransformatorn, som hanterar högspänning på 40 000 volt, stod ojordad.
- Vid ett eventuellt fel hade det kunnat bli allvarliga konsekvenser. Ingen klarar att utsättas för sådan högspänning, påpekar Kjell Hansson.
Ytterligare två bitar jordlina, bland annat till masten för fjärrstyrning av ställverket, har ryckts upp. Totalt rör sig det stulna om 30 meter lina, med 15 kilo koppar. Med ett kopparpris på cirka femtiolappen per kilot är värdet cirka 750 kronor. För detta belopp har medmänniskor utsatts för livsfara.

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=264098&avdelning_1=101&avdelning_2=106

Koppartjuvar stoppade på onsdagsmorgonen delar av Göteborgs spårvägar.
Stölderna har under året kostat spårvägen minst en halv miljon kronor.

http://aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,962894,00.html

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...