Arbetsmoral på större industrier?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Där jag jobbar gjorde vår avdelning 13 milj. bitar förra året istället för budgeterade 12 milj. Varje helg fr.o.m. maj jobbades det övertid. Våra arbetsledare fick en fet bonus, våra chefer fick en fet bonus. Vi anställda fick inte ett jävla helvetes öre mer.

Är det inte ni själva som har valt det? Jag skulle tro att de flesta är fackanslutna, gnäll hos facket om resultatlön eller gå ur om det inte passar. Sen har ni väl övertidsersättning medan tjänstemännen har fast månadslön utan övertidsersättning?

Annars håller jag med om att resultatlön är något mycket bra som alla tjänar på, men när man vill införa det så säger facket vanligen stopp, i alla fall i byggbranschen där ackorden försvaras som om det vore en fanatisk kults heliga reliker.

Men jag antar att ni alla hade varit lika beredda att gå ner en 20kr/tim i lön om det hade gått dåligt?

Tror du på riktigt att en (1) person sliter lika mycket som tex. 200st anställda TILLSAMMANS gör på verkstadsgolvet ?

Tja när man läser denna tråden så undrar man om så inte är fallet.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja som rubriken lyder.

Ni som jobbar på industrier, hur är arbetsmoralen bland de anställda, på golvet då framför allt ?

Folk tar sig friheter lite hur som helst och antar att dom får göra lite hur dom vill. Det tas material, lånas grejer utan att fråga chifen etc.
Folk håller till och med på med sina privata grejer under nattskiften då ingen ser. Dom får alltså betalt av företaget, använder deras svetsar, maskiner och verktyg för att knåpa ihop diverse prylar. Mycket bilrelaterade saker verkar det som.

Sen hörde jag att folk hade tagit hem 125l gastuber och använt upp dom, ställt tillbaka dom igen och tagit en ny. Det är ju iof ren stöld och kanske en annan sak jämfört med de jag nämnt innan.

Men är det såhär på andra ställen eller är det bara jag som hakar upp mig på småsaker?

Det är så här det fungerar, har jobbat på en större industri i tio år och det är precis så här det går till. Tyvärr.

Jag finner det mycket märkligt att inget görs åt problemet då det sammantaget borde kosta företaget en del. Man jagar ju kostnader rätt hårt annars?

le skier

Guest
Det är så här det fungerar, har jobbat på en större industri i tio år och det är precis så här det går till. Tyvärr.

Jag finner det mycket märkligt att inget görs åt problemet då det sammantaget borde kosta företaget en del. Man jagar ju kostnader rätt hårt annars?

Exactemundo...

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R

Jobbar själv på stor industri där företaget gör allt för att sänka våra löner, minska våra förmåner och tvinga oss till obetald övertid så jag tar saker jag behöver och använder företagets maskiner utan att känna den minsta skuld så länge jag gör det jag ska.

Om du jobbade lite hårdare och gav fan i att stjäla allt du behöver så behövde kanske inte dessa åtgärder vidtas.
Har du tänkt på det?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag jobbade med bevakning på en Ericsson-fabrik för 6 år sedan och där hade vi utpasserings-kontroller då det stals VÄLDIGT mycket telefoner där. Samtidigt hade jag en kompis som jobbade på Ericsson som väldigt ofta hade erbjudande om att köpa billiga och helt nya telefoner. Det var ju lite halvjobbigt för en annan som satt i en dum sits.

Jag var där och jobbade nån månad strax efter det där hade hänt, det var väl nån lirare som hade gjort nåt bälte där han kunde stoppa på sig hur många lurar som helst. Fattar inte hur han trodde han skulle klara sig, konstigt hur han lyckades så länge med tanke på att det var kameror överallt där.

Om vi nu tänker på samma grej, men det tror jag.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Där jag jobbar gjorde vår avdelning 13 milj. bitar förra året istället för budgeterade 12 milj. Varje helg fr.o.m. maj jobbades det övertid. Våra arbetsledare fick en fet bonus, våra chefer fick en fet bonus. Vi anställda fick inte ett jävla helvetes öre mer. Tro fan att arbetsmoralen är låg. Vi gör jobbet och de tar pengarna. Och just nu är jag jävligt sur, bara så ni vet, för jag får agera 'chef' på linen just nu och inte har jag ett jävla öre extra för det men hela linen hade stått still just nu om inte jag hade sparkat på dem. Fan. Jag ska byta jobb. :huvet :mad:

vårt företag tjäna 300 mille förra året o mer i år..
ca 20% fick sparken så nu får vi ibland tokstressa mellan jobben.. o man gör ju de för att inte lämna kamrater i sticket..
innan denna stress tjäna företaget betydligt mindre o vi fick löneökn på mindre än 3% har jag för mig o ett engångsbelopp på 1500.. fy faen vilket skämt!!
vi verkar sitta i likn situation när jag läser allt du skriver..
vi kan även inte gå i strejk el likn då det står i våra avtal.
facket blir överköra gång på gång, man börjar starkt tappa förtoendet för dom.
men de e väl de dom vill.
säger då det.. enda man stannar för är bra arbetskamrater men de e ju en stor del :tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
vårt företag tjäna 300 mille förra året o mer i år..
ca 20% fick sparken så nu får vi ibland tokstressa mellan jobben.. o man gör ju de för att inte lämna kamrater i sticket..
innan denna stress tjäna företaget betydligt mindre o vi fick löneökn på mindre än 3% har jag för mig o ett engångsbelopp på 1500.. fy faen vilket skämt!!
vi verkar sitta i likn situation när jag läser allt du skriver..
vi kan även inte gå i strejk el likn då det står i våra avtal.
facket blir överköra gång på gång, man börjar starkt tappa förtoendet för dom.
men de e väl de dom vill.
säger då det.. enda man stannar för är bra arbetskamrater men de e ju en stor del :tummenupp

Jag kan förstå att det finns företag som det du beskriver, vilkas anställda inte behandlas som dem ska och ändå görs inget.

Men på mitt jobb är det tvärtom, det är bra chargong bland alla i princip och cheferna bjuder till när någon frågar. Det är det jag finner underligt, om det är så bra, varför missbrukas det då?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag var där och jobbade nån månad strax efter det där hade hänt, det var väl nån lirare som hade gjort nåt bälte där han kunde stoppa på sig hur många lurar som helst. Fattar inte hur han trodde han skulle klara sig, konstigt hur han lyckades så länge med tanke på att det var kameror överallt där.

Om vi nu tänker på samma grej, men det tror jag.

Njae, det hände väldigt ofta så det var ingen specifik grej. Det jag kommer ihåg speciellt var ett rån av en transport med telefoner och stationer där två pallar med r520 har jag för mig försvann. Jag jobbade i Örebro för övrigt, du kanske jobbade i Gävle då jag har för mig att de har en fabrik där med?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Njae, det hände väldigt ofta så det var ingen specifik grej. Det jag kommer ihåg speciellt var ett rån av en transport med telefoner och stationer där två pallar med r520 har jag för mig försvann. Jag jobbade i Örebro för övrigt, du kanske jobbade i Gävle då jag har för mig att de har en fabrik där med?

Jag jobbade i Gävle men va nere på fabriken i Örebro nån månad, Gävle har ingen telefontillverkning.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om du jobbade lite hårdare och gav fan i att stjäla allt du behöver så behövde kanske inte dessa åtgärder vidtas.
Har du tänkt på det?

Det totala värdet av allt jag plockat med mig hem från jobbet har väl varit omkring 300 kr över tre år, hälften är sånt som företaget ansett vara kasserat och resten har jag frågat. Dock känner jag ingen som helst skam över att jag tar saker som företaget betalar av just anledningen att de lägger större och större arbetsbörda på mig och sen säger de upp mitt lönesystem och snuvar mig på bonusen. Kan tilläggas också att en annan avdelning på företaget fick 13500 efter skatt i bonus till jul.

Läs ozeo:s inlägg, han har tokrätt.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
En VD som har en lön på 50mille/år stjäl inte pengarna, troligtvis är det en kombination av hårt slit och kraftigt ökad lönsamhet för företaget. Den här avundsjukan och jantelagen som är inpräntad i svenska folket är tusan helt galen. Man får aldrig något gratis, vad det än är man vill uppnå så måste man jobba för det och vara duktig på att planera och agera.

Nej han stjäl inte i juridisk mening.
I en marknadsekonomi borde det ju vara meningen att marknadskrafterna
ska reglera lönerna så att var och en ska få en lön baserat på hur kunder
värderar arbetet man utför. Problemet är bara att när jag handlar av ett
företag där VDn tjänar 50M/år är det inte jag som som fördelar mina pengar
till de som har producerat det jag köper. Gissa vem som gör det!

Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,
men moral och lag är inte samma sak.

Att tjäna snuskigt mycket pengar på sitt eget arbete är helt OK.
Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld.

Fattiga som är avundsjuka på rika är sorgligt.
Rika som är avundsjuka på fattiga är pinsamt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kom på en rolig fråga..
ni som klagar o tycker de e fel..
har ni aldrig laddat hem nåt som man inte får?
har ni aldrig skenförsäkrat? :tungan
de borde ju va lika dålig moral :D

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nej han stjäl inte i juridisk mening.
I en marknadsekonomi borde det ju vara meningen att marknadskrafterna
ska reglera lönerna så att var och en ska få en lön baserat på hur kunder
värderar arbetet man utför. Problemet är bara att när jag handlar av ett
företag där VDn tjänar 50M/år är det inte jag som som fördelar mina pengar
till de som har producerat det jag köper. Gissa vem som gör det!

Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,

Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld.

På vilket sätt tjänar inte denna fiktiva VD pengar genom sitt eget arbete utan genom andras?

Det totala värdet av allt jag plockat med mig hem från jobbet har väl varit omkring 300 kr över tre år, hälften är sånt som företaget ansett vara kasserat och resten har jag frågat. Dock känner jag ingen som helst skam över att jag tar saker som företaget betalar av just anledningen att de lägger större och större arbetsbörda på mig och sen säger de upp mitt lönesystem och snuvar mig på bonusen. Kan tilläggas också att en annan avdelning på företaget fick 13500 efter skatt i bonus till jul.

Många bäckar små etc.

Om du och dina arbetskamrater ägnade lite mer tid till att jobba istf att stjäla, maska och vara avundsjuk på andra avdelningar så skulle det nog ordna upp sig på ditt jobb.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
På vilket sätt tjänar inte denna fiktiva VD pengar genom sitt eget arbete utan genom andras?

Det vet jag inte. Jag skrev inget om att han inte tjänade på sitt eget arbete.

Men det skulle ju kunna vara tex så här:

Antag att ett företag C har två anställda. A som är VD tjänar 50M/år.
B som tjänar 500k/år. Jag har en korvkiosk och har outsourceat
påsmetning av senap och ketchup till C. A smetar på senap och B smetar
på ketchup på 1.000.000 korvar varje år. Jag betalar 30 kr för
påsmetning av senap och 30 kr för påsmetning av ketchup per korv. Då
kan jag ju tycka att senaps och ketchupspåsmetningen är lika mycket
värda och att A och B borde ha ungefär samma lön. Visserligen har A lite
uppgifter och ansvar som inte B har, tex att sitta på möte med styrelsen
där han blir bjuden på mat och sprit medans B skurar senaps och
ketchuphinkar vilket A har delegerat till B, men jag värderar dessa
arbeten lika.

Då kan man ju se det som att per korv så genererar Bs arbete ett värde
av 30 kr men han får bara 50 öre av dessa. Och att As arbete genererar
30 kr som han får, plus 20 av de kr som Bs arbete har genererat. Dvs VD
A tjänar pengar på sitt eget arbete OCH på Bs arbete.

Man kan ju fråga sig hur man ska värdera arbete och vem som ska göra det.
Företagets maktstruktur fungerar ju som ett filter mot de yttre marknadskrafterna.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
En anställd VD får en lön av styrelsen/ägaren baserat på vad man tror han/hon kommer tillföra till företaget, bara för att det står VD i arbetstitlen innebär det inte att det blir miljoner i årslön. Skulle tippa på att ingen (väldigt få iaf) här har någon som helst aning om hur mycket en riktigt bra VD kan dra in/spara in i ett stort industriföretag.

Många personer som jobbar "på golvet" tror sig rädda företaget varenda gång dom kommer till jobbet, när sanningen är att ingen är ovärderlig!
Förutom en riktigt bra VD!

Däremot en VD/ägare som sätter sin egen lön är det ingen som har med att göra vad han/hon tjänar, det är hans/hennes företag, det är han/hon som tar smällen om det går åt helvete!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R

Indirekt gjorde du det.

"Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,

Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld."

Du säger att den här fiktiva VD:n stjäl moraliskt, och att det inte är ok.
Sen säger du att bara pengar uppkommet genom eget arbete är OK.
Så då undrar jag - hur tror du att en VD arbetar?

Ditt "ränkeexempel" var ju helt absurt. Reality check, hello?!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Men det skulle ju kunna vara tex så här:

Antag att ett företag C har två anställda. A som är VD tjänar 50M/år.
B som tjänar 500k/år. Jag har en korvkiosk och har outsourceat
påsmetning av senap och ketchup till C. A smetar på senap och B smetar
på ketchup på 1.000.000 korvar varje år. Jag betalar 30 kr för
påsmetning av senap och 30 kr för påsmetning av ketchup per korv. Då
kan jag ju tycka att senaps och ketchupspåsmetningen är lika mycket
värda och att A och B borde ha ungefär samma lön. Visserligen har A lite
uppgifter och ansvar som inte B har, tex att sitta på möte med styrelsen
där han blir bjuden på mat och sprit medans B skurar senaps och
ketchuphinkar vilket A har delegerat till B, men jag värderar dessa
arbeten lika.

Då kan man ju se det som att per korv så genererar Bs arbete ett värde
av 30 kr men han får bara 50 öre av dessa. Och att As arbete genererar
30 kr som han får, plus 20 av de kr som Bs arbete har genererat. Dvs VD
A tjänar pengar på sitt eget arbete OCH på Bs arbete.

Man kan ju fråga sig hur man ska värdera arbete och vem som ska göra det.
Företagets maktstruktur fungerar ju som ett filter mot de yttre marknadskrafterna.

En VD har inte lite mycket mer ansvar än en person som går i fabrik han är ju fabrikens framsida (förutom produkten) han har högre risker i sitt arbete och kan göra beslut som kan vara förödande för fabriken framtid. Sen om en vd betalas för dåligt ökar ju risken för att ska bli mutat.

Gillar du det inte kanske du ska utbilda dig eller arbeta dig upp till en sådan position.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Indirekt gjorde du det.

Nej, det gjorde jag inte:

"Jag tycker att det är lika dålig moral att ta ut 50M/år som att stjäla,

Att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete börjar likna stöld."

Du säger att den här fiktiva VD:n stjäl moraliskt, och att det inte är ok.
Sen säger du att bara pengar uppkommet genom eget arbete är OK.

Nej. Jag sa inte "bara pengar" jag sa "snuskigt mycket pengar".

Så då undrar jag - hur tror du att en VD arbetar?

Jag tror att olika VDar arbetar på olika sätt. Det är därför man har olika VDar.

Ditt "ränkeexempel" var ju helt absurt. Reality check, hello?!

Byt siffror till de du tycker passar!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...