Arbetsmoral på större industrier?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Intressant att se hur rymliga samveten många har.....

//Företagare som inte skulle tveka att sparka en anställd som stjäl

Nej men du vet, alla andra tar ju så då får man :rolleyes:

wörd. du verkar va en sur jäkel järry :mattias

ju större företag desto mer svinn, comes with the territory..

så länge folk gör det dom ska så tycker jag det är lugnt att folk gör annat ibland. man behöver ju dock inte sno allt som inte är fastskruvat

Ja jag är en riktigt surkuk som sagt var.

Men varför ska det accepteras "bara för att" ?

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Det är det förstås inte.

Men om tex. en VD plundrar ett företag på tex. 50Miljoner/år så kanske anställda på golvet tycker det är okej att "låna" hem lite material ibland.

Skillnaden är att bara att det är 2 sorter av stöld, en icke legitim och en legitim.

En VD som har en lön på 50mille/år stjäl inte pengarna, troligtvis är det en kombination av hårt slit och kraftigt ökad lönsamhet för företaget. Den här avundsjukan och jantelagen som är inpräntad i svenska folket är tusan helt galen. Man får aldrig något gratis, vad det än är man vill uppnå så måste man jobba för det och vara duktig på att planera och agera.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
jag håller på med underhåll på en större industri.
man kan säga att jag är lätt sponsrad..
finns ingen chef som säger nåt om man tar nåt litet ibland..
jag överdriver aldrig men skulle jag måsta köpa en bullpåse för varje gång jag behöver en plåtbit el likn för o betala nån liten firma skulle de bli dyyyyrt...
sen står jag oftast på raster o gör mitt arbete men ibland blir de även dötid.. då kan mina arbetskamrater sitta inne o fika el stå nånstans o snacka skit o då brukar jag passa på o göra lite grejer..
gör jag nåt större har de hänt jag köpt grejer till det själv dragit dit o sen svetsat o grejat med på kvällen.
tyvärr får vi numera inte köpa grejerna av företaget. tro de skulle kunna minska "svinnet"

Nej självklart ska man inte komma med en kvarts bulle om man tar en M6 skruv.
Men det jag menar är i en aningen grövre skala. Och ska man göra ett litet större jobb åt sig själv så anser iaf jag att man kan fråga för den goda sakens skull liksom. Men det kanske växer ifrån en efter ett tag, jag vet inte.

supergirl

Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Men det jag menar är i en aningen grövre skala. Och ska man göra ett litet större jobb åt sig själv så anser iaf jag att man kan fråga för den goda sakens skull liksom. Men det kanske växer ifrån en efter ett tag, jag vet inte.

Hur vet du att de inte har frågat, eller är det kanske dig de borde fråga?
I så fall tycker jag du ska samla alla och förklara att de är där för att jobba och inte för att fixa en massa egna projekt. Men om de har dötid så är det okej att uträtta någon privat sak sålänge det inte går ut över arbetet, säg åt dem att när det gäller större projekt skulle du uppskatta att de frågar i förväg.

Att gnälla i en tråd på sporthoj kommer definitivt inte få dem att sluta använda arbetstid för att genomföra privata projekt.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
En VD som har en lön på 50mille/år stjäl inte pengarna, troligtvis är det en kombination av hårt slit och kraftigt ökad lönsamhet för företaget. Den här avundsjukan och jantelagen som är inpräntad i svenska folket är tusan helt galen. Man får aldrig något gratis, vad det än är man vill uppnå så måste man jobba för det och vara duktig på att planera och agera.

Jo, men tyvärr är nog inte alla så.

Ta Skandia-cheferna som var så obotat dumma i huvudet som renoverade lägenheter för ett x antal miljoner kronor.

"Ingen märker säkert om jag renoverar min lägenhet mitt i Sthlm för 7 miljoner ungefär.." :gnissla

IQ kommer då inte med pengar, det är en sak som är säker!

le skier

Guest
Rymligt samvete...he he.
Jag kom på en som satt och sov inlåst på en toalett en gång. Ni förstår han hade smitit undan och vi andra fick jobba istället.
Schysst arbetskamrat va?
Sagt och gjort...jag tog en regel och liksom satte den i spänn mellan dörren/handtaget till toaletten och väggen emot. Sedan bultade jag på dörren och gick min väg.
Fy fan vad han fick jobba för att komma ut ifrån toaletten.
Och jag pinkade nästan på mig (av skratt).

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
I så fall tycker jag du ska samla alla och förklara att de är där för att jobba och inte för att fixa en massa egna projekt. Men om de har dötid så är det okej att uträtta någon privat sak sålänge det inte går ut över arbetet, säg åt dem att när det gäller större projekt skulle du uppskatta att de frågar i förväg.

Att gnälla i en tråd på sporthoj kommer definitivt inte få dem att sluta använda arbetstid för att genomföra privata projekt.

Min bror jobbar på den avdelningen, skift, så han får se och höra diverse saker.
Jag har själv varit där två veckor, dagtid då, och får då till och med höra av en underchef att han inte är fullt nöjd med vad som försigår ibland.

Och som jag redan beskrivit och påpekat en gång tidigare i tråden så har jag inte mycket att säga till om, vilket jag nog inte vill ha heller, då jag är nyanställd och alltså ingen högt uppsatt snubbe!

Och för femtielfte gången så gnäller jag inte. Läs tråden så förstår du vad jag vill få fram.

Jag förtydligar.

1. Detta är en tråd där jag vill veta hur arbetsmoralen är på andra företag.

2. Jag gnäller inte. Jag vill veta hur det är och när då folk svarar hur dom tycker så svarar jag med min åsikt. Gnäll vore mera i stil med, "Fyfan för det här jävla skiten, jag fattar inte hur folk bär sig åt. Jag ska flytta till Gambia och prostituera mig för i det här skitlandet kan man inte bo".

3. Jag har ingen ledande position i företaget och kommer aldrig få det heller med min tjänst. Det vill jag nog ärligt talat inte ha heller.

4. Jag är inte bedrövad hur det hålls på, utan mera nyfiken på hur andra tycker och tänker om just detta.

Förstår du nu eller är jag otydlig?

Rymligt samvete...he he.
Jag kom på en som satt och sov inlåst på en toalett en gång. Ni förstår han hade smitit undan och vi andra fick jobba istället.
Schysst arbetskamrat va?
Sagt och gjort...jag tog en regel och liksom satte den i spänn mellan dörren/handtaget till toaletten och väggen emot. Sedan bultade jag på dörren och gick min väg.
Fy fan vad han fick jobba för att komma ut ifrån toaletten.
Och jag pinkade nästan på mig (av skratt).

Thats the way :hihi

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inte direkt någon nyhet att det stjäls friskt från Svenska företag. Det är garanterat mer utpräglat på de större bolagen och de mindre privatägda klarar sig bättre men känner ju samtidigt av det mer.
Jag jobbade med bevakning på en Ericsson-fabrik för 6 år sedan och där hade vi utpasserings-kontroller då det stals VÄLDIGT mycket telefoner där. Samtidigt hade jag en kompis som jobbade på Ericsson som väldigt ofta hade erbjudande om att köpa billiga och helt nya telefoner. Det var ju lite halvjobbigt för en annan som satt i en dum sits.

Det enda jag stjäl från mitt jobb är arbetstid men på ett juste sätt. Jag gör det jag förväntas göra och sedan kan jag kanske uträtta några privata ärenden på arbetstid. Det har jag gjort länge men på ett snyggt sätt, och så länge företaget tjänar pengar på att jag utför jobb åt dem så anser jag det vara ok. Även min boss brukar be mig att utföra privata ärenden i viss mån och då tolkar jag det som att det är "ganska" ok :D

Skulle någon av mina anställda däremot stjäla eller jobba allmänt dåligt så kommer de få smaka på piskan och sedan få ett fint papper där ordet avsked finns med :) Nu har jag dock inga anställda och det är väl tur för dem...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Min bror jobbar på den avdelningen, skift, så han får se och höra diverse saker.
Jag har själv varit där två veckor, dagtid då, och får då till och med höra av en underchef att han inte är fullt nöjd med vad som försigår ibland.

Och som jag redan beskrivit och påpekat en gång tidigare i tråden så har jag inte mycket att säga till om, vilket jag nog inte vill ha heller, då jag är nyanställd och alltså ingen högt uppsatt snubbe!

Och för femtielfte gången så gnäller jag inte. Läs tråden så förstår du vad jag vill få fram.

Jag förtydligar.

1. Detta är en tråd där jag vill veta hur arbetsmoralen är på andra företag.

2. Jag gnäller inte. Jag vill veta hur det är och när då folk svarar hur dom tycker så svarar jag med min åsikt. Gnäll vore mera i stil med, "Fyfan för det här jävla skiten, jag fattar inte hur folk bär sig åt. Jag ska flytta till Gambia och prostituera mig för i det här skitlandet kan man inte bo".

3. Jag har ingen ledande position i företaget och kommer aldrig få det heller med min tjänst. Det vill jag nog ärligt talat inte ha heller.

4. Jag är inte bedrövad hur det hålls på, utan mera nyfiken på hur andra tycker och tänker om just detta.

Förstår du nu eller är jag otydlig?

Thats the way :hihi

Japp, skulle tro att det är vanligt!
Har varit så på dom ställ jag jobbat.
Var på en plastfirma där det började någon halvchef som fick för sig att nu fick det vara slut med allt hemjobb på fritiden, började dilla om alla möjliga orsaker, utom just att det drabbade firman.
Sen hade f*nstyget mage och komma o fråga om vi inte kunde göra en takbox till honom på arbetstid.
Vi hade bonuslön efter hur mycket vi gjorde per dag, så du kan ju räkna ut vad svaret blev.
Innan han började fick vi köpa material om vi vill göra något hemjobb o dom flesta var nöjda.
När han sen stoppade allt sådan resulterade det ju bara i att ingen frågade utan tog det dom behövde.
Säger inte att det är rätt, men så funkar det!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det är inte direkt någon nyhet att det stjäls friskt från Svenska företag. Det är garanterat mer utpräglat på de större bolagen och de mindre privatägda klarar sig bättre men känner ju samtidigt av det mer.
Jag jobbade med bevakning på en Ericsson-fabrik för 6 år sedan och där hade vi utpasserings-kontroller då det stals VÄLDIGT mycket telefoner där. Samtidigt hade jag en kompis som jobbade på Ericsson som väldigt ofta hade erbjudande om att köpa billiga och helt nya telefoner. Det var ju lite halvjobbigt för en annan som satt i en dum sits.

Det enda jag stjäl från mitt jobb är arbetstid men på ett juste sätt. Jag gör det jag förväntas göra och sedan kan jag kanske uträtta några privata ärenden på arbetstid. Det har jag gjort länge men på ett snyggt sätt, och så länge företaget tjänar pengar på att jag utför jobb åt dem så anser jag det vara ok. Även min boss brukar be mig att utföra privata ärenden i viss mån och då tolkar jag det som att det är "ganska" ok :D

Skulle någon av mina anställda däremot stjäla eller jobba allmänt dåligt så kommer de få smaka på piskan och sedan få ett fint papper där ordet avsked finns med :) Nu har jag dock inga anställda och det är väl tur för dem...

Precis, man ska sköta det diskret och så ingen annan får "lida" för det.
Jag kommer säkerligen utnyttja förmånerna som finns i framtiden, men efter arbetstid och fråga innan.

En intressant sak vore att se hur de anställda skulle beté sig om dom hade egna företag. Förmodligen skulle många gå i konkurs inom kort.

Japp, skulle tro att det är vanligt!
Har varit så på dom ställ jag jobbat.
Var på en plastfirma där det började någon halvchef som fick för sig att nu fick det vara slut med allt hemjobb på fritiden, började dilla om alla möjliga orsaker, utom just att det drabbade firman.
Sen hade f*nstyget mage och komma o fråga om vi inte kunde göra en takbox till honom på arbetstid.
Vi hade bonuslön efter hur mycket vi gjorde per dag, så du kan ju räkna ut vad svaret blev.
Innan han började fick vi köpa material om vi vill göra något hemjobb o dom flesta var nöjda.
När han sen stoppade allt sådan resulterade det ju bara i att ingen frågade utan tog det dom behövde.
Säger inte att det är rätt, men så funkar det!

Whopsy daisy, dubbelmoral får en helt ny innebörd :hihi

Last edited:

supergirl

Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Du har redan skrivit det där en gång, se ett par inlägg ovan.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
järry man kan säga att det funkar sådär precis överallt mer eller mindre.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
En VD som har en lön på 50mille/år stjäl inte pengarna, troligtvis är det en kombination av hårt slit och kraftigt ökad lönsamhet för företaget. Den här avundsjukan och jantelagen som är inpräntad i svenska folket är tusan helt galen.

Släpp sargen och kom in i matchen. Tror du på riktigt att en (1) person sliter lika mycket som tex. 200st anställda TILLSAMMANS gör på verkstadsgolvet ?

Tror du att det BARA är en VD och dess arbete som gör att ett företag går bra ?

Lägg ned snacket om jäntelagen och avundsjuka, dessa ord betyder inget längre.

För mig är rättvisa när både VD och övriga anställda får dela på den vinst som ett företag gör. Inte när en enda person tar 99% och resten får dela på 1%.
Men jag vet att jag tänker för mycket i rättvisa banor, jag har helt enkelt för hög moral i frågan. Måste försöka bli av med den så jag också kan skita i alla andra.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
järry man kan säga att det funkar sådär precis överallt mer eller mindre.

Jag heter Jonathan.

Jo det verkar som det gör det, men måste alla tycka att det är okej bara för det?

Släpp sargen och kom in i matchen. Tror du på riktigt att en (1) person sliter lika mycket som tex. 200st anställda TILLSAMMANS gör på verkstadsgolvet ?

För mig är rättvisa när både VD och övriga anställda får dela på den vinst som ett företag gör. Inte när en enda person tar 99% och resten får dela på 1%.
Men jag vet att jag tänker ideologiskt, jag har helt enkelt för hög moral i frågan. Måste försöka bli av med den.

Åhjo, enligt SH:s anda så:

1. Är du avundsjuk om du tycker att andra tar sig friheter som, enligt dig själv, är moraliskt fel.

2. Är du en riktig gnällkewk så fort du replierar mot någons åsikt och som inte stämmer överens med denna.

:mattias

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men jag vet att jag tänker för mycket i rättvisa banor, jag har helt enkelt för hög moral i frågan. Måste försöka bli av med den så jag också kan skita i alla andra.

Där jag jobbar gjorde vår avdelning 13 milj. bitar förra året istället för budgeterade 12 milj. Varje helg fr.o.m. maj jobbades det övertid. Våra arbetsledare fick en fet bonus, våra chefer fick en fet bonus. Vi anställda fick inte ett jävla helvetes öre mer. Tro fan att arbetsmoralen är låg. Vi gör jobbet och de tar pengarna. Och just nu är jag jävligt sur, bara så ni vet, för jag får agera 'chef' på linen just nu och inte har jag ett jävla öre extra för det men hela linen hade stått still just nu om inte jag hade sparkat på dem. Fan. Jag ska byta jobb. :huvet :mad:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Där jag jobbar gjorde vår avdelning 13 milj. bitar förra året istället för budgeterade 12 milj. Varje helg fr.o.m. maj jobbades det övertid. Våra arbetsledare fick en fet bonus, våra chefer fick en fet bonus. Vi anställda fick inte ett jävla helvetes öre mer.

Det låter riktigt rättvist :rolleyes:

jag får agera 'chef' på linen just nu och inte har jag ett jävla öre extra för det

varför gör du det utan ersättning?

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Så om det går dåligt för företaget delar ni lika på förlusten också? Ni på golvet har ju samma ansvar som han i toppen? Hur tror du anställningstryggheten ser ut för cheferna med miljonlöner? Inte lönt att han lipar hos facket om han får sparken för att det går dåligt......

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Det intryck jag fått är att ju större firma desto större piss stråle nedåt.
Jobbar på stort lager själv o visst förekommer det att folk tar grejer.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Självklart ska det vara 1,3 milj. resp. 1,2 milj. bitar i mitt inlägg ovan. Effekten är densamma, en extra månad har vi kört in till företaget.

varför gör du det utan ersättning?

Därför att om inte jag hade gjort det så gör ingen annan det och så står linen still längre än vad den borde och så kommer de uppifrån och gnäller om det senare. När jag frågade ett par av de andra på linen varför de bara satt ner och inte gjorde nåt svarade de: "Det är ingen som sagt att vi ska göra nåt". Dessa har jag lika betalt som.

Så, nu har jag gnällt av mig lite, såhär ser arbetsmoralen ut på ett av Sveriges största, börsnoterade industriföretag.

Min far var f.ö. arbetsledare ett tag på samma avdelning som jag är men slutade och gick tillbaka till byggbranchen efter 15 års frånvaro. Han har aldrig mått bättre. Han berättade dock om korttidssjukskrivningssiffror som de hade tittat på baserat på branch. Bygg har jag för mig var lägst, runt 2%, några andra på omkring 5% och sen verkstad/industri på 19%.
Ska se om jag kan hitta den undersökningen bland hans papper.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA