Arbetsmoral på större industrier?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nej, det låter som ordbajseri för att dölja din ursprungliga tankegång. Förklara en gång till hur det "börjar närma sej stöld" för att man har en hög lön som vd? Jag är nämligen själv vd, så det vore intressant att förstå hur du resonerar. Jag tjänar pengar på att ett antal anställda utför ett arbete som jag anställt dom för att utföra. Vem stjäl jag från?

Med resonemanget att alla i företaget skulle dela på vinsten, rättvist till minsta kronan, skulle då de på verkstadsgolvet dela på förlusten som uppstår i ett företag när det går dåligt?

Så du bara sitter på din pheta röv och stjäl din jäkel? :hihi

Saken är som sådan: Alla vill både ha kakan och äta den, simple as that.

Tror knappast någon skulle vilja skära ner på sin egen lön då företaget går halvtaskigt i tron på att det blir bättre senare.

I vilken bransch är du VD ?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Så om jag anser att en VD inte är värd 50 miljoner i lön utan kanske bör vara nöjd med 1/10, alltså 5 miljoner så är jag en riktigt RÖD kommunist ?

Nej, du skrev att med en hög lön kan man inte vara omtänksam och ha moral. DET är en människosyn som jag tycker är mycket märklig.

Varför är det svårt att inse att det inte är enbart vd som sätter sin egen lön? Marknadskrafterna är med och styr! Det handlar inte om att man ska nöja sej med mindre, det handlar om tillgång och efterfrågan, som tidigare förklarats i tråden. Om styrelse/aktieägare anser att vd gör nytta för den lön han får är allt ok, anser dom inte det får vd sparken. Enkelt!

Så du bara sitter på din pheta röv och stjäl din jäkel? :hihi

Saken är som sådan: Alla vill både ha kakan och äta den, simple as that.

Tror knappast någon skulle vilja skära ner på sin egen lön då företaget går halvtaskigt i tron på att det blir bättre senare.

I vilken bransch är du VD ?

Transportbranschen. Har således inga 50 mille om året, men inte är jag avundsjuk på dom som har det. Har fullt tillräckligt i lädret för att köra racing, då är jag nöjd.

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nej, du skrev att med en hög lön kan man inte vara omtänksam och ha moral. DET är en människosyn som jag tycker är mycket märklig.

Helt fel tolkning från din sida. Det förstår alla att en VD visst kan vara
omtänksam och ha en hög moral oberoende av lön. Dock så det inte alltför vanligt om en VD plockar ut samma lön som 200 anställda gör tillsammans. Det är LÅG moral.

Transportbranschen. Har således inga 50 mille om året, men inte är jag avundsjuk på dom som har det. Har fullt tillräckligt i lädret för att köra racing, då är jag nöjd.

Intressant hur du använder dig av ordet avundsjuk. Ordet saknar nästan helt innebörd då det används frekvent av vissa människor.

Du menar alltså att så fort någon annan har en annan åsikt än dig själv när det rör det pengar eller liknande så är denna människa avundsjuk ?

Det har aldrig slagit din tanke att denna andra människa kanske ser världen ur tex. ett rättvisare perspektiv bara ?(finns förstås andra perspektiv också som kan vara orsaken)

Dags för dig själv att vidga ditt synsätt och acceptera att andra människor faktiskt ibland har andra åsikter än du själv.

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Svarvaren kan oftast inte VDns jobb, men å andra sidan kan VDn oftast inte svarvarens.

Just en svarvare var bara ett exempel. Ta en burgerflippare, målare, taxichaffis eller något annat icke-top-VD-jobb istället.

Skillnaden är att en top-VD är så smart att denna skulle kunna bli svarvare/målare/burgerflippare med lätthet, medans det omvända är omöjligt. Omöjligt, frågar du. Ja, för om en svarvare/målare/något annat är lika smart som en top-VD så lär denna inte vara svarvare i många dagar.

Antingen förstår du inte, eller gör du dig dum och låtsas att du inte förstår. Dina tidigare paraleller till vad en VD kan och inte kan samt vad en svarvare kan och inte kan är ju rent infantila ffs.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

...
Om du inte har samma definition som Burner på "andras arbete" - kan du ge något exempel på vad du menar med att tjäna snuskigt mycket pengar på andras arbete? Just med tanke på att du anser att pengarna tillhör någon annan.

Se nedan.

Nej, det låter som ordbajseri för att dölja din ursprungliga tankegång.

Då kanske du kan redogöra för min ursprungliga tankegång?

Förklara en gång till hur det "börjar närma sej stöld" för att man har en hög lön som vd? Jag är nämligen själv vd, så det vore intressant att förstå hur du resonerar. Jag tjänar pengar på att ett antal anställda utför ett arbete som jag anställt dom för att utföra. Vem stjäl jag från?

Först skulle jag vilja veta:

Om du tar värdet av det dina anställda producerar och drar bort dina
kostnader för dom, blir det snuskigt mycket pengar kvar?

Om du tar din lön och drar bort värdet av ditt arbete, blir det snuskigt
mycket pengar kvar?

Med resonemanget att alla i företaget skulle dela på vinsten, rättvist till minsta kronan, skulle då de på verkstadsgolvet dela på förlusten som uppstår i ett företag när det går dåligt?

Nu för jag inget sådant resonemang, men de gör de väl indirekt på ett
eller annat sätt, förr eller senare.

Ett exempel:

2001 fick Larry Ellison motsvarande ca 5.000.000.000kr i ersättning av
Oracle som VD. För mig är det snuskigt mycket pengar jämfört med hur
högt man kan värdera en människas arbete under ett år.
En normalavlönad svensk får jobba ca 15.000 år för att tjäna lika mycket.

Om man betänker att det var ca en tredjedel av Oracles nettoinkomster,
eller 1/15 av hela Oracles omsättning, som hamnade i Larry ficka, så
måste ju de andra 70.000 av Oracles anställda gjort ett alldeles
makalöst dåligt jobb om deras löner har något som helst att göra med
deras produktivitet. Och det är ju Larry själv som måste ta ansvar för
det. Och det gör man knappast genom att ta emot 5.000.000.000kr.

Jag tycker att skillnaden i ersättning till Larry och de 70.000 andra
anställdas rimligtvis måste vara att anse som ett fall av att ha
tjänat snuskigt mycket pengar på andras arbete. Men som jag har
försökt säga tidigare är det ju en fråga om hur man, och vem som,
värderar arbete. Varför skulle då någon bry sig om vad jag tycker?
Jag är ju bara en vanlig simpel svensk medborgare.

Om jag inte tar fel så äger alla vi svenska medborgare tillsammans bara
via tex AP-fonderna i runda slängar 1.000.000.000.000kr i en massa
olika bolag. Det vore att ta ett förbaskat dåligt ägaransvar om inte alla
vi svenska medborgare lade oss i hur ersättningarna till styrelser och
VDar ser ut i alla de bolag som vi trots allt är stora delägare i.

Jag tror att det lätt kan uppstå en lite väl stor vänskaplighet mellan
styrelsemedlemmar och VDar, i stora företag med många och spridda
ägare, som kan spegla av sig i ersättningarna. De som bör ha det
slutgiltiga inflytandet över företag är ju ägarna, dvs i många fall bla
hela svenska folket.

Nu är jag inte så insatt men här i Sverige så verkade ju alla Skandia-affärerna rätt snuskiga.

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men som jag skrev tidigare så passar inte riktigt mitt rättvisa tankesätt i dagens samhälle där obefintlig moral och noll omtanke om andra människor står högt i kurs.

Det är din tankevurpa som inte passar in. Tror du att du vet något som miljardföretagen inte vet? Du får det att låta som om man automatiskt är aktieägare i ett företag bara för att man jobbar där och därför ska få sin beskärda del av vinsten.

Så om jag anser att en VD inte är värd 50 miljoner i lön utan kanske bör vara nöjd med 1/10, alltså 5 miljoner så är jag en riktigt RÖD kommunist ?

Nej. Bara ignorant eller okunnig. Så du kan sova lugnt. :)

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
2001 fick Larry Ellison motsvarande ca 5.000.000.000kr i ersättning av Oracle som VD. För mig är det snuskigt mycket pengar jämfört med hur högt man kan värdera en människas arbete under ett år.

Ganska så tragiskt faktiskt när det finns många människor som inte ens har tak över sitt huvud när dom sover.

Dessa orimligt höga ersättningar skulle absolut kunna användas till bättre ändamål.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ganska så tragiskt faktiskt när det finns många människor som inte ens har tak över sitt huvud när dom sover.

Dessa orimligt höga ersättningar skulle absolut kunna användas till bättre ändåmål.

Va 17! Du ÄR ju kommunist! :hihi

Ja. Och det tråkiga är att trots att somliga girigbukar tjänar så mycket
pengar att dom inte hinner göra av med en bråkdel av dom så vill dom
ändå ha mer. Detta gör ju att pengarna klumpar ihop sig och fördelning
av makt och välfärd blir ändå mer snedvriden.

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Ett exempel:

2001 fick Larry Ellison motsvarande ca 5.000.000.000kr i ersättning av
Oracle som VD. För mig är det snuskigt mycket pengar jämfört med hur
högt man kan värdera en människas arbete under ett år.

Om man betänker att det var ca en tredjedel av Oracles nettoinkomster,
eller 1/15 av hela Oracles omsättning, som hamnade i Larry ficka, så
måste ju de andra 70.000 av Oracles anställda gjort ett alldeles
makalöst dåligt jobb om deras löner har något som helst att göra med
deras produktivitet. Och det är ju Larry själv som måste ta ansvar för
det. Och det gör man knappast genom att ta emot 5.000.000.000kr.

Jag tycker att skillnaden i ersättning till Larry och de 70.000 andra
anställdas rimligtvis måste vara att anse som ett fall av att ha
tjänat snuskigt mycket pengar på andras arbete. Men som jag har
försökt säga tidigare är det ju en fråga om hur man, och vem som,
värderar arbete. Varför skulle då någon bry sig om vad jag tycker?
Jag är ju bara en vanlig simpel svensk medborgare.

Jag förstår att du med snuskigt mycket pengar då talar om belopp som är helt främmande för svenska börs-VD:ar som kanske har några miljoner i snitt. Det jag inte är helt klar över är hur du definierar att tjäna pengar på andras arbete. Du anser att Oracel-VD:n tjänade pengar på andras arbete - anser du att en normal svensk VD tjänar pengar på andras arbete eller sitt eget? Är det arbetsuppgifter och ansvar som skiljer eller är det bara lönenivån som avgör om man tjänar pengar på eget arbete eller andras (märkligt isf).

Om jag inte tar fel så äger alla vi svenska medborgare tillsammans bara via tex AP-fonderna i runda slängar 1.000.000.000.000kr i en massa
olika bolag. Det vore att ta ett förbaskat dåligt ägaransvar om inte alla
vi svenska medborgare lade oss i hur ersättningarna till styrelser och
VDar ser ut i alla de bolag som vi trots allt är stora delägare i.

Kan bara hålla med... tycker att svenskar ska skämmas så in i helsike om de inte, trots allt ägande i bolag, skaffar sig en gedigen utbildning i ämnet (både teoretisk på universitet och praktisk på exempelvis olika framgångsrika fondbolag) så att de kan förvalta sitt ägaransvar på ett riktigt vis :D.

Jag tror att det lätt kan uppstå en lite väl stor vänskaplighet mellan
styrelsemedlemmar och VDar, i stora företag med många och spridda
ägare, som kan spegla av sig i ersättningarna. De som bör ha det
slutgiltiga inflytandet över företag är ju ägarna, dvs i många fall bla
hela svenska folket.

Nu är jag inte så insatt men här i Sverige så verkade ju alla Skandia-affärerna rätt snuskiga.

Bolagsledningar som skenar iväg är förhoppningsvis minimerade iom senaste årens lagstiftningsåtgärder och "frivilliga" kodex (typ kod för bolagsstyrning osv.).

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att man som VD skulle ha ansvar är bullshit.
Har haft flera olika poster, men det där dravlet om "Vilket stort ansvar man har" har jag aldrig gått på.
Inte ens när jag själv ägde företaget hade jag något vidare ansvar.
Hade det gått åt h-vete, så hade jag kursat och varit tillbaka på utgångsläget.
Sålde i stället när jag tröttnade.

Har en kompis som kör skolbuss.
Han har ansvar.
Tjänar löjligt lite..

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag vill inta sabba er fina sansade diskussion här men jag anser att om du är vd på tex ett verkstadsföretag då ska man fan behärska alla moment som arbetarna utför, (har jag ett oldschool tänk eller?) innan man vet hur lång tid det tar att tex svarva bit X så kan man inte komma o gnälla att folk gör för lite, det tycker jag hör till liksom, men å andra sidan om företaget är enormt stort så är det ju ofta en "proffs vd" som typ har 0 koll på saker o ting som händer på golvet men han vet förhoppningsvis en hel del om ekonomin, kan vända papper fort, är iskall affärsman, kan läsa av marknaden och liknande.tycker en vd borde ha max 10-15gånger högre lön än vad en arbetare på golvet har (om vi snackar multinationellt 10000pers företag, är det bara 10 pers på företaget tycker jag 3max 4 ggr pengarna är mer skäligt).

har i färska minne när en hund fick välja aktier och hundens portfölj gick bättre än "proffsens", det är humor det.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag förstår att du med snuskigt mycket pengar då talar om belopp som är helt främmande för svenska börs-VD:ar som kanske har några miljoner i snitt. Det jag inte är helt klar över är hur du definierar att tjäna pengar på andras arbete. Du anser att Oracel-VD:n tjänade pengar på andras arbete - anser du att en normal svensk VD tjänar pengar på andras arbete eller sitt eget? Är det arbetsuppgifter och ansvar som skiljer eller är det bara lönenivån som avgör om man tjänar pengar på eget arbete eller andras (märkligt isf).

Som jag sa så är det frågan om hur man och vem som värderar arbete.
Det kan ju vem som helst som är intresserad göra, och sedan avgöra om
någon tjänar snuskigt mycket eller inte. Passa på att kolla börs-VDarna
http://www.ratsit.se/ medans du har chansen!!!
Somliga verkar visst inte vara så intresserade av att den möjligheten
ska finnas kvar ...

Kan bara hålla med... tycker att svenskar ska skämmas så in i helsike om de inte, trots allt ägande i bolag, skaffar sig en gedigen utbildning i ämnet (både teoretisk på universitet och praktisk på exempelvis olika framgångsrika fondbolag) så att de kan förvalta sitt ägaransvar på ett riktigt vis :D.

Jag tror man kommer rätt långt med sunt bondförnuft.

Bolagsledningar som skenar iväg är förhoppningsvis minimerade iom senaste årens lagstiftningsåtgärder och "frivilliga" kodex (typ kod för bolagsstyrning osv.).

Jag önskar jag hade din godtrogenhet. ;)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Många bäckar små etc.

Om du och dina arbetskamrater ägnade lite mer tid till att jobba istf att stjäla, maska och vara avundsjuk på andra avdelningar så skulle det nog ordna upp sig på ditt jobb.

Du verkar ha bra insikt i hur det funkar på en 'modern' industri. :tummenupp

Vi har en dagsplanering. Den håller vi med god marginal oftast. Det får vi aldrig höra nåt. Men när vi väl tappar under den, då blir det liv. Känns bra att de tycker om att uppmuntra oss när vi gör bra ifrån oss.

Jag kan ge dig en rundtur på företaget som sätter arbetsskadade på samma platser där de blev skadade så fort de kommer tillbaka från sjukskrivning, på företaget där man inte själv får ta semester utan blir tilldelad de veckor man "ska" ha ledigt och företaget som är så bra att 35 av 50 nyanställda slutar inom en månad. Ett företag där folk som blir sjuka på arbetstid inte får sjukskruva sig utan får ta ut av sina egna komptimmar när de ska gå hem.

Kom ner till Skåne så ska du få en tur på företaget där det är helt ok att lägga ut 6 milj. kr på ett datasystem som är EXAKT likadant som det gamla men inte ok att lägga ut 5000 kr på nya skruvdragare så att de anställda slipper handledsproblem resten av livet. Ett företag där de nyaste maskinerna är från 1988 och står still p.g.a. reparationer minst en timme om dagen. Jag kan visa dig en reparationsavdelning som har order om att INTE reparera felen så att de inte kommer tillbaka utan endast lösa allting så snabbt det går och fortsätta så tills det havererar.

Låter det här som ett bra företag? Jag är inte avundsjuk på att den andra avdelningen fick en fet bonus, de har lätt förtjänat det. Jag ville bara visa på hur företaget jag jobbar på fungerar. Multinationellt företag med fabriker i Kina, Brasilien och USA förutom Sverige och världsledande inom sin branch.

Du kan få ta mitt jobb! :tummenupp

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vart fan jobbar du imaster? låter ju inte kul. 1a inte jobba där..

själv tyckte jag en av våra gamla atlas copco skruvdragare (vila i frid, absolut bästa skruvdragarna som finns) behövde bytas ut, så vi fick 2 bosch (deras pro serie) och en metabo (även den av hög kvalitet) att leka med. dom funkar bra, men det är ju inga atlas.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Helt fel tolkning från din sida. Det förstår alla att en VD visst kan vara
omtänksam och ha en hög moral oberoende av lön. Dock så det inte alltför vanligt om en VD plockar ut samma lön som 200 anställda gör tillsammans. Det är LÅG moral.
Där är kopplingen mellan lönesumma och moral igen!

Intressant hur du använder dig av ordet avundsjuk. Ordet saknar nästan helt innebörd då det används frekvent av vissa människor.

Du menar alltså att så fort någon annan har en annan åsikt än dig själv när det rör det pengar eller liknande så är denna människa avundsjuk ?

Jag skrev ingenstans att du var avundsjuk, jag skrev att jag inte var avundsjuk på dom med 50 mille i årslön. Lägg inte dina värderingar i min mun.

Se nedan.

Då kanske du kan redogöra för min ursprungliga tankegång?
Nej, jag vill att du utveklar din tankegång. Du gör det bättre än jag.

Först skulle jag vilja veta:

Om du tar värdet av det dina anställda producerar och drar bort dina
kostnader för dom, blir det snuskigt mycket pengar kvar?

Om du tar din lön och drar bort värdet av ditt arbete, blir det snuskigt
mycket pengar kvar?
Var det min lön vi diskuterade? Låt oss säga att jag tjänar tillräckligt.
Värdet av det mina anställda producerar minus kostnader blir snudd på ingenting. Av den lilla vinsten tar jag alltihop, utan undantag. Är det snuskigt? Nej, jag äger företaget, ingen annan har rätt att lägga sej i vad jag gör med stålarna så länge jag följer lagar och förordningar.

Nu för jag inget sådant resonemang, men de gör de väl indirekt på ett
eller annat sätt, förr eller senare.

De anställda delar definitivt INTE förlusten i företaget. Inte direkt, inte indirekt, inte på nåt sätt. Inte förrän företaget kursar, då träder statens lönegaranti in, och arbetarna får betalt under uppsägningen. De riskerar alltså inte så mycket som en krona, oavsett om det går bra eller dåligt för bolaget.

Dessa orimligt höga ersättningar skulle absolut kunna användas till bättre ändamål.

Säg mej, vem skulle då ta ansvar för att de stora ersättningarna till vd verkligen delas ut till de som bäst behöver dom? Gör ett tankeexperiment: Säg att Larry Ellison bara ska ha, säg 2 mille, resten ska delas ut till folk i tredje världen, vem ska göra detta? Oracle? Staten? FN? Vem avgör hur mycket varje behövande ska få? Vem avgör vem som är behövande?

Misstolka ine denna frågan, jag anser inte att det är rätt med svält och fattigdom, men jag anser inte heller att det är rätt med stöld från företagen bara för att dom tjänar mycket pengar.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Nej, jag vill att du utveklar din tankegång. Du gör det bättre än jag.

Se tidigare inlägg.

Var det min lön vi diskuterade? Låt oss säga att jag tjänar tillräckligt.
Värdet av det mina anställda producerar minus kostnader blir snudd på ingenting.
...

Om inte "snudd på ingenting" är "snuskigt mycket" så tjänar du
antagligen inte snuskigt mycket på deras arbeten.

De anställda delar definitivt INTE förlusten i företaget. Inte direkt, inte indirekt, inte på nåt sätt. Inte förrän företaget kursar, då träder statens lönegaranti in, och arbetarna får betalt under uppsägningen. De riskerar alltså inte så mycket som en krona, oavsett om det går bra eller dåligt för bolaget.

Somliga företag har vinstdelningssystem, bonusar och dylikt som ger
sämre utdelning. Sämre löneutveckling osv.

Säg mej, vem skulle då ta ansvar för att de stora ersättningarna till vd verkligen delas ut till de som bäst behöver dom? Gör ett tankeexperiment: Säg att Larry Ellison bara ska ha, säg 2 mille, resten ska delas ut till folk i tredje världen, vem ska göra detta? Oracle? Staten? FN? Vem avgör hur mycket varje behövande ska få? Vem avgör vem som är behövande?

Det finns väl många förtag och VDar som donerar pengar och andra
medel på eget initiativ till tredje världen. Microsoft, Bill Gates, Ericsson är
ju bara några exempel. Man kan ju alltid ifrågasätta syftet, men ibland
är det ju frågan om ganska stora belopp. Det kan ju vara god moral ;),
dåliga samveten, eller slughet, men om resultatet blir gott så ...

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Det finns väl många förtag och VDar som donerar pengar och andra
medel på eget initiativ till tredje världen. Microsoft, Bill Gates, Ericsson är
ju bara några exempel. Man kan ju alltid ifrågasätta syftet, men ibland
är det ju frågan om ganska stora belopp. Det kan ju vara god moral ;),
dåliga samveten, eller slughet, men om resultatet blir gott så ...

Så Bill Gates kan kombinera god moral med hög inkomst men inte Larry Ellison? Eller är det så att Gates ser till att hans välgörenhetsarbete syns i media men det gör inte Ellison?
USA har fördelaktiga regler för välgörenhetsarbete, man får dra av stora summor från skatten. Detta är förmodligen en stor orsak till Gates givmildhet. Tror säkert att han är en medkännande mäniska ändå, eftersom jag tror att man kan kombinera ett stort hjärta med ett stort lönekonto:tummenupp

Se tidigare inlägg.
Har väl dålig läsförståelse, för jag anser inte att det svarar på någonting.

Somliga företag har vinstdelningssystem, bonusar och dylikt som ger
sämre utdelning. Sämre löneutveckling osv.

Men det är fortfarande så att dom inte riskerar sina jobb förrän företaget kursar. Facket går aldrig med på ett vinstdelningssystem som ger negativ utdelning, alltså sänkt lön när det går dåligt. På sin höjd fryser man lönen ett enstaka år. Får gärna visa ett exempel på ett företag som fått facket att gå med på lägre lön vid dåliga tider?

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Så Bill Gates kan kombinera god moral med hög inkomst men inte Larry Ellison? Eller är det så att Gates ser till att hans välgörenhetsarbete syns i media men det gör inte Ellison?
USA har fördelaktiga regler för välgörenhetsarbete, man får dra av stora summor från skatten. Detta är förmodligen en stor orsak till Gates givmildhet. Tror säkert att han är en medkännande mäniska ändå, eftersom jag tror att man kan kombinera ett stort hjärta med ett stort lönekonto:tummenupp

Det vet jag ingenting om.

Men det är fortfarande så att dom inte riskerar sina jobb förrän företaget kursar. Facket går aldrig med på ett vinstdelningssystem som ger negativ utdelning, alltså sänkt lön när det går dåligt. På sin höjd fryser man lönen ett enstaka år. Får gärna visa ett exempel på ett företag som fått facket att gå med på lägre lön vid dåliga tider?

Utebliven vinstdelning får ju samma effekt som sänkt lön.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Du verkar ha bra insikt i hur det funkar på en 'modern' industri. :tummenupp

Vi har en dagsplanering. Den håller vi med god marginal oftast. Det får vi aldrig höra nåt. Men när vi väl tappar under den, då blir det liv. Känns bra att de tycker om att uppmuntra oss när vi gör bra ifrån oss.

Ni får ju lön för att utföra ett jobb på en viss tid - vad mer begär ni?

Jag kan ge dig en rundtur på företaget som sätter arbetsskadade på samma platser där de blev skadade så fort de kommer tillbaka från sjukskrivning, på företaget där man inte själv får ta semester utan blir tilldelad de veckor man "ska" ha ledigt

Så funkar det väl på de flesta arbetsplatser. Hur skulle det se ut om alla tog semester samtidigt? Kan man inte själv sinsemellan komma överens om ett semesterschema så måste ju nån annan lägga schemat för att säkerställa produktionen.

och företaget som är så bra att 35 av 50 nyanställda slutar inom en månad. Ett företag där folk som blir sjuka på arbetstid inte får sjukskruva sig utan får ta ut av sina egna komptimmar när de ska gå hem.

Kom ner till Skåne så ska du få en tur på företaget där det är helt ok att lägga ut 6 milj. kr på ett datasystem som är EXAKT likadant som det gamla

Är du verkligen kompetent att avgöra detta?

men inte ok att lägga ut 5000 kr på nya skruvdragare så att de anställda slipper handledsproblem resten av livet.

Hur kul är det att köpa hem nya verktyg när de anställda snor dem skamlöst, för att de behöver dem hemma?

Ett företag där de nyaste maskinerna är från 1988 och står still p.g.a. reparationer minst en timme om dagen. Jag kan visa dig en reparationsavdelning som har order om att INTE reparera felen så att de inte kommer tillbaka utan endast lösa allting så snabbt det går och fortsätta så tills det havererar.

Låter det här som ett bra företag?

Svårt att säga när man bara hör en missnöjds snyltares sida av saken.

Jag är inte avundsjuk på att den andra avdelningen fick en fet bonus, de har lätt förtjänat det. Jag ville bara visa på hur företaget jag jobbar på fungerar. Multinationellt företag med fabriker i Kina, Brasilien och USA förutom Sverige och världsledande inom sin branch.

Du kan få ta mitt jobb! :tummenupp

Tack, men jag har ett fint jobb redan.

jag vill inta sabba er fina sansade diskussion här men jag anser att om du är vd på tex ett verkstadsföretag då ska man fan behärska alla moment som arbetarna utför, (har jag ett oldschool tänk eller?)

Gå och lägg dej.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras