Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vajern håller ungefär 2 sommrar sen dör den, iaf på en gixx 1000 med de fjädrarna och schimsen :näsblod

Aah, har du oxå vänster underarm som Karl-Alfred..:D Kopplingen med max hoptryckta mcx-fjädrar är inget för kortegekörning tycker jag (förvånad att kopplingsvajern har hållit). Jag kanske skippar shimsen åtminståne så det går lite lättare.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fick lite inspiration på kvällskröken och åkte till garaget för att göra ett mer seriöst startförsök än igår, åkte och handlade en burk eter för att det liksom skulle susa till lite i maskin, hade dessutom förberett med att sätta batteriet på laddning häromdan. I med batteriet och en redig dusch med bedövningsmedlet dom brukar använda i Tintin, det enda som hände var en rejäl nysning så byxbenet blev fritt från skrynklor...sen var det..dött. Hur jag än lockade med rus på burk så hände inte mycket, nänä tvärblöta stift minsann. Ingen gnista heller!?? I med fyra bättre beg från lådan med överblivna 750grejer, (hmm skrot?) sen small den igång med ett belåtet rytande..!

http://m.youtube.com/watch?v=CE9U2OBh-18

Eftersom det är aningen svårt att filma sig själv så blir det bara ett kort på garagebörnen när den väl låg på golvet ImageUploadedByTapatalk1364331408.041575.jpg

Sen hittade jag ett stift med något udda gänga, blev pärrfekt lambdaplugg, kommer raggarna tro att det sitter flamkastare på nipponesiska leksakshojen :DImageUploadedByTapatalk1364331576.347953.jpg

Over n out
 
Last edited:

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Var länge sen vi såg nån uppdatering nu...? Tröttnade du igen? Nu när du kommit så nära?!
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
mycket sjukt gjort,jag känner en kille som har bilverkstad och han skulle aldrig gjort sådäringa
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
mycket sjukt gjort,jag känner en kille som har bilverkstad och han skulle aldrig gjort sådäringa

Det är mycket som dom "inte gör" på bilverkstan höhö...:3freak

Nu efter ett ha mognat ytterligare ett tag så tänkte jag att det kunde vara kul att montera av och på plenumet några gånger, det där plenumet som ser skitsnyggt ut när det väl sitter där men idioten som byggde det tänkte visst inte riktigt på servicevänligheten:hej

Detta för att reda ut vad den omåttliga aptiten på tändstift och varför det luktar så tjockt och gott när man provstartat och lyssnat på den roterande ljuddämparens mysiga ljud kan bero på. Ord från en olyckskorp sade "nya nålventiler för närmare 4000 lågkonjunkturskronor" fan heller tänkte jag.

Det visade sig att blecken på flottörerna hade böjt sig med tiden, och flottörerna (inte alla men nästan) tog stopp i förgasarhusen innan dom stängde riktigt.

Fixade till detta och skruvade ihop utan plenumet, en förgasarjävel läckte fortfarande igenom, testade lite olika bränsletryck men det läckte ändå. (jag som vart en go pojk och gjort ren nålsätena oxå:gnissla) ett hydrolock och en mittbena av bensin senare blev det tätt:va provstart utan plenum å hej vad den verkar gå.

På med plenum (inte så enkelt som det låter men det går:smasha)tryckrör och starta å nu går den fint, drog in pilotskruvarna ett halvvarv också. Startar snällt kall som varm och det faktum att den inte går utan choke kall betyder ju att man är skapligt rätt. Tappar lite tomgång efter rejäla påslag men varför det händer kan ju vara lite av varje. Ingen större skillnad med olika bränsletryck, stannade på 0,15. Klockan går till 2bar så dt blir inte värsta exakta men man får en aning iallafall

IMG_0677.jpg IMG_0679.jpg


Fixade till den lokala elåtervinningen som såg ut att ha hamnat under sadeln aka elsystemet till pumparna.

Sen var jag så trött på orginaltanken så jag kokade ihop en liten provkörningstank. För liknande ändamål rekommenderas biltemas slangsnabbkoppling i plasticfantastik, lättsam bra och tät.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45

Turboskönt:tuttar

Köpte en liten fin ventil så det går att justera lite på laddtrycket (jaja pysventil, slåpåfingrarnaförbjudet, men det skiter jag i) Det fina med den är att åt ena hållet kan man justera trycket och åt andra hållet är det fullt flås jämt. Det måste ju vara bra, speciellt om man har en wastegate med två ingångar, men det har ju inte jag.

IMG_0688.jpg

Om nån vecka ska den upp i bromsbänk oxå:tummenupp
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Turboskönt:tuttar

Köpte en liten fin ventil så det går att justera lite på laddtrycket (jaja pysventil, slåpåfingrarnaförbjudet, men det skiter jag i) Det fina med den är att åt ena hållet kan man justera trycket och åt andra hållet är det fullt flås jämt. Det måste ju vara bra, speciellt om man har en wastegate med två ingångar, men det har ju inte jag.

View attachment 400347

Om nån vecka ska den upp i bromsbänk oxå:tummenupp

Tjusigt:tummenupp

Jag gissar på 210 vilda kusar
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tjusigt:tummenupp

Jag gissar på 210 vilda kusar

Ja, allt under 200hk får väl ses som en besvikelse, vore ju alla tiders om det gick att dubbla orginaleffekten (118 vilda fjärranösternhästar uppfödda på hårdkokt ris och rå mört) då blir det alltså 236 stycken att räkna ihop där i bänkrummet :)
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Ha ha så jäkla rolig läsning i den här tråden, själv har jag ju sålt iväg Turbo Quaden och börjat med att turbo mata Suzuki B Kingen, men denna gång så lämnar jag iväg väldigt mycket jobb till Mr Turbo Andersson
När blir det bänkning då?
Jag gissar på 247hk på slangen :tummenupp
Vi kanske kan ta en tur tillsammans i sommar, är ju bara 10mil mellan å de lär man ju kunna steka av på 30min nu snart :yoparty

Lycka till nu :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ha ha så jäkla rolig läsning i den här tråden, själv har jag ju sålt iväg Turbo Quaden och börjat med att turbo mata Suzuki B Kingen, men denna gång så lämnar jag iväg väldigt mycket jobb till Mr Turbo Andersson
När blir det bänkning då?
Jag gissar på 247hk på slangen :tummenupp
Vi kanske kan ta en tur tillsammans i sommar, är ju bara 10mil mellan å de lär man ju kunna steka av på 30min nu snart :yoparty

Lycka till nu :tummenupp

Tackar, ja, jag tycker det är roligt att svamla en massa så det är skoj att det är fler som uppskattar det:hej Andersson lämnar ju inget åt slumpen så det blir säkert bra, lite gör du väl själv ändå, vill minnas att du gjorde bra jobb med quaden!

Nu är det nära, ett oljebyte kommer imellan bara, efter allt kladdande med förgaseriet liknar nog motoroljan mest blandsaft och smörjer nog lika bra, ska även tillverka ett par "munstycken" med olika storlek till pitotröret så man inte behöver åka hem direkt från bänkningen:gnissla

Så får vi se om det blir ett framtida fornfynd i trädgården av den gamle sjuåenhalvan, eller om jag får ett fräsigt bänkpapper att visa upp, nu är det nära:glömdet

IMG_0720.jpg IMG_0721.jpg

Bilderna ska föreställa laddtrycksjustering och en lite mera politiskt korrekt laddtrycksmätare, den tidigare som såg ut att vara Suzukiorginal från -90 fick man lätt migrän av och ingen vidare uppfattning om hur det stod till med trycket mer än att det kanske befann sig på plussidan. Fast den passade bra in:gnissla
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tackar, ja, jag tycker det är roligt att svamla en massa så det är skoj att det är fler som uppskattar det:hej Andersson lämnar ju inget åt slumpen så det blir säkert bra, lite gör du väl själv ändå, vill minnas att du gjorde bra jobb med quaden!

Nu är det nära, ett oljebyte kommer imellan bara, efter allt kladdande med förgaseriet liknar nog motoroljan mest blandsaft och smörjer nog lika bra, ska även tillverka ett par "munstycken" med olika storlek till pitotröret så man inte behöver åka hem direkt från bänkningen:gnissla

Så får vi se om det blir ett framtida fornfynd i trädgården av den gamle sjuåenhalvan, eller om jag får ett fräsigt bänkpapper att visa upp, nu är det nära:glömdet

View attachment 401204 View attachment 401205

Bilderna ska föreställa laddtrycksjustering och en lite mera politiskt korrekt laddtrycksmätare, den tidigare som såg ut att vara Suzukiorginal från -90 fick man lätt migrän av och ingen vidare uppfattning om hur det stod till med trycket mer än att det kanske befann sig på plussidan. Fast den passade bra in:gnissla


Jag har faktiskt tagit väldigt mycket hjälp av Mr Andersson denna gång, försöker lösa dom prylarna som jag kan undertiden han snickrar Plenum och Grenrör, har ju lackat om fäljar och sving med, så nu snart står den på hjul igen :)

Vart köpte du laddtrycksmätare och vad kostade den!

Ska bli grymt spännande och se vad du får ut i bänken :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Rapport från verkligheten.

Nu när det är så fint väder passade det ju fint att åka en sväng för att få lite varmkörning av bajken inför stundande oljebyte!

Sagt å gjort, en kamrat behövde låna en svänghjulsavdragare, lika bra att förena nytta med nöje tänkte jag. Väl iväg med torr och skön asfalt under hjulen var det så dags att skruva upp persiennerna och släppa in ljuset så att säga. Vilken besvikelse... Turboknuffen uteblev helt och det pangade lite imellanåt. Jaha kaffet och lite för figuren smakade gott hos kamraten iallafall, sen bar det av till experimentverkstan...

Det slog mig då att jag inte testat skarpt efter att förgasarbryggan slutade ha ihjäl resten av motorn medelst dränkning. Kan det vara så att det är bränslebrist?? Testade olika bränsletryck, gjorde lite olika storlekar på munstycket in i pitotröret men det blev bara olika grader av dåligt.

Till sist tröttnade jag och tog bort pitotmunstycket helt för att göra nåt ordentligt som märks, slutfjollat liksom. 8mm hål rätt in ba! Döm om min förvåning när bajken helt plötsligt går perfekt!!

Ut å prova, några tanter tyckte nog det var fränt när jag passerade i 200 för dom vinkade och vevade vilt haha :D

Laddade strax under kilot och ja så långt jag kunde märka gick den kanon. Vart ju lite skraj ett tag att det skulle skita sig med bänkningen....
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har faktiskt tagit väldigt mycket hjälp av Mr Andersson denna gång, försöker lösa dom prylarna som jag kan undertiden han snickrar Plenum och Grenrör, har ju lackat om fäljar och sving med, så nu snart står den på hjul igen :)

Vart köpte du laddtrycksmätare och vad kostade den!

Ska bli grymt spännande och se vad du får ut i bänken :tummenupp

Blir nog grymt det där! Tryckmätarn plus allt annat tryck och pys är inhandlat på Octopus automation i Gävle, mycket bra firma där man gillar snabba byggen! Tror den kostade kring 250 kr.

Till sist, tackar för lyckönskningen! Är grymt spänd på resultatet!
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Blir nog grymt det där! Tryckmätarn plus allt annat tryck och pys är inhandlat på Octopus automation i Gävle, mycket bra firma där man gillar snabba byggen! Tror den kostade kring 250 kr.

Till sist, tackar för lyckönskningen! Är grymt spänd på resultatet!

Ha ha skam den som ger sig, tror jag had2 ca 6mm hål i min första R1 motor med förgasare i quaden. ?..
8mm lät ju stort, men funkar de så funkar de, kul med glada damer som hejar ;)

Tusen tack för den infon, ska kolla med dom :)
Åååååå, vill också provköra å få glada vinkningar/viftningar med hela armarna av galanta damer ;)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jaha då är jag hemma från spännbandsräjsingen! Skamgränsen 200 hk passerades redan i första pullet:tuttar:rock Kändes bra. A/F-kurvan är dock väldigt mystisk, dyker utanför skalan i princip direkt man drar fullt för att sedan komma tillbaka på skalan strax före det är dags att slå av:gnissla

Min teori är att trottlarna sticker i höjden direkt och sedan stannar där, när sen trottelläge och varvtal börjar korrespondera kommer airfuelen tillbaka från källarn in på skalan. Laddtryck i nån större utsträckning kommer ganska sent, 8tusen+, kanske beror det på att lamda är så fel och därmed lite dålig avgasvolym. Sedan kommer det precis som i gyllene tiders dåliga låt, alla känslorna på en å samma gång, och knuffar på som fan!

Vid ca 1 bar laddtryck fångade vi in 222 hk med våra magiska bänkrumslasson. Trevade fram 1.2 bar och då blev det betydligt mera mos men dessvärre spann det hejdlöst på rullen:3freak

Spände ner så hårt vi orkade (i princip noll fjädringsväg kvar)men det spann som fan iallafall:huvet hade varit grymt med den siffran på papper men 222hk so far känns ok.

Det märkliga är att nu är det minsta pitotmunstycket tillbaka, 3.3mm och nu går hojen för fett i alla fall, ska jag vara helt ärlig fattar jag inte riktigt hur det hänger ihop?

Om man kunde få A/F lite mera kontrollerat så borde laddtrycket komma mera sansat och kanske man kan klara sig från hjulspinn?

Bildbevis kommer när min ajfån har bestämt sig för att dela med sig till Personal Computern:dummer

hej så länge
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Utan hjul spinn så hade det varit 247hk,är helt säker, hoppas du får ordning på värdena, jag hade samma problem, hade för dåligt mottryck på trottlarna så dom sköts i taket när det kom laddtryck, men genom att flytta rör anslutningen i plenumet till mottryck till trottlarna så att inkommande tryck från Turbon träffade denna anslutning i plenumet så löste vi problemet, kan ju även vara så att trottel huset läcker mottryck.....
Bara en tanke jag fick, behöver ju inte vara så?!?
Vart bänkar du?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top