1. Tävlingar 2015
Det är mycket på tävlingarna som fungerar bra. Lite fungerar sämre.
a) Utmärkt med besiktning direkt efter träning som på Sviestad.
b) Ett helhetsgrepp bör tas på signalering innan utsläpp. Det kan vara ljud/ljus, radio eller vad som, men idag är det problem om du inte fått en fördelaktig plats i depån att veta när det är dags att åka ut.
c) Undvik omstarter, särskilt med kalla däck. Det är egentligen en ren säkerhetsåtgärd, men också en sportslig fråga genom att väntan på omstart sker i banområdet där endast de med medhjälpare/teampersonal får hjälp med värmare, el och bensin.
Blir det längre uppehåll som kräver omstart kan racet läggas om schemamässigt direkt vid rödflagg. Alla får återgå till depå och vid infart informeras man om ny startid via en skylt eller liknande. Vid omstart görs bara sightinglap och sen start.
2. Säkerhet
Här finns hur mycket som helst att önska. Tyärr är verkligheten att möjligheten för oss att köra RR i Sverige riskerar att begränsas med varje kostnadsökning för arrangörerna. Med det sagt finns två saker jag vill ta upp:
a) En bana får fan inte se ut som Gelleråsen med tumhöga asfaltslagningar. Dessutom längsgående och nästan i idealspår. Helt vansinnigt. Borde definitivt utdelas böter för arrangörenn.
b) Vissa nyckelplatser där avåkningar sker oftare och lättare än annars alternativt med svåra konsekvenser bör ha en asfaltsyta utanför banan avskild av en smalare sträng gräs eller konstgräs. I internationella sammanhang tror jag att det varit det enskilt mest effektiva medlet att hålla nere antalet krascher till följd av avåkningar. Exempel på ställen är: hårnålen och snabbvänstern på Gelleråsen och torparn, crossböjen och depåkurvan på Sviestad.
3. Marknadsföring
Jag lägger inte särskilt mycket vikt vid marknadsföring till den breda allmänheten. Media bör självklart informeras men jag tror inte vi tjänar på att lägga alltför mycket energi på det. Däremot kan enskilda förare ha stort positivt genomslag (ex Mozz) vilket vi alla säkert är tacksamma för och tycker är kul.
Den interna marknadsföringen av träningar och tävlingar tycker jag däremot skulle kunna bli mycket bättre. Använd svemos sida, TA, sporthoj och mail för att pusha för träningar på gång, tävlingar man borde anmäla sig till, träningsmetoder under vintern eller vad det nu än är som är bra att veta. Nya RR-are hittar man nog enklast i kretsen av de redan frälsta och då nås de troligast på samma ställen.
4. Ljud
Som jag förstår är bullerkraven sådana att åtgärder mot enskilda fordon egentligen inte är en garanti mot sanktioner, även om inget fordon överskrider gränsen. Därför tycker jag att man kan titta på att tillfälligt eller permanent utföra extra bullerdämpning riktat mot mätplatserna - ont ska med ont fördrivas.
5. Kalendern
Den första tävlingen, på Anderstorp, gick väldigt tidigt på året. Bara det gör att möjligheten att träna är väldigt begränsad. Dessutom är träningstillfällen på Anderstorp väldigt begränsade. Heldagsträning innan tävling tycker jag är minimum. Varje arrangör bör förbinda sig att se till att ytterligare träningstillfällen finns innan tävling. Både bandagar arrangerade av fristående, men öppna för alla, och vanliga träningar kan kanske räknas. Dessutom gör det att tävlingar naturligt inte läggs för tidigt på året.
6. Uppklassning
Jag har svårt att se några goda argument för att man ska få välja fritt vilken klass man kör i. Fordonet i sig och uppvisade resultat borde rimligen bestämma klass. Vi vill väl ha så jämna klasser som möjligt? Ett argument som ofta framförs är att det blir för dyrt att tvångsuppklassas (Superbike och Superstock) har jag svårt att köpa. Kostnaden styrs ju mycket av konkurrensen och ju fler som klassas upp med jämförbar budget desto mindre kostar det att vara konkurrenskraftig. Självklart kostar det på att tillhöra toppen, men ärligt talat, de som är så bra vill ändå inte köra i en lägre klass. Däremot ser jag att man behöver lösa frågan om vilket som är mest avgörande - resultaten eller fordonet. Ett modifierat fordon kanske inte godkänns i de högsta klasserna, ska man då tvingas till justeringar eller kan man inte klassas upp?
7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen
Nej, varför?