Varför kör man inte enligt IDM-reglementet?
Jadu Mossberg... Det kan man ju fråga sig... Det gjordes ett krafttag kring reglementet i vintras, där man skulle lägga ett reglemente som skulle ligga fast flera år frammåt. Jag passade då på att göra en enkät bland alla förare i Superbike, och några i toppen av Rookie 1000, kring vad man ville ha för reglemente i Superbike. Nu har jag inte dokumentet på min jobbdator, men jag vill minnas att 93% av förarna ville ha ett öppnare reglemente i superbike, där man i stort sett släppte det mesta fritt utom själva motorn. Och 99% var överrens om att OM vi inte ska ha ett friare och eget reglemente i Sverige, så borde vi köra enligt IDM som alla andra... Undersökningen lämnades in till SVEMO, som svarade det vanliga typ. "Va kul att du engagerar dig, och det här ska vi ta åt oss". Och sen släppte man reglementet i våras, där vi nu helt plötsligt kör något helt eget i Sverige, som är någonstans emellan FIM STK1000 och IDM. Dör man inte får byta bromspumpar, bromsok, eller byta kammar. Man FÅR dock tima OM kammarna, vilket är typ 1000 gånger mera avancerat än att helt enkelt bara slänga in en kit-kam och mappa om den. Och vi kör alltså ett helt eget, som INGEN annan kör i hela världen, vilket gör flera saker komplicerade. Jakten på beggade hojar t.ex. Det drälller av hojar byggda enligt IDM i hela norden och europa, men inga som är byggda enligt vårat eget. Och när vi kör Nordiska Mästerskapet (som SVEMO är medarrangör till), så kör man enligt IDM precis som i Norge, Danmark, och Finland. Rörigt, dumt, komplicerat, och sjukt onödigt... Och jag ställer mig frågan, precis som dig... VARFÖR?
Jag har hört nån dålig förklaring om att "Om typ några år kommer typ alla i Europa att köra efter FIM STK1000 i sina nationella mästerskap...". Men det är ju "OM NÅGRA ÅR". Varför vi i lilla Sverige ska gå i framkant och strula till alltsammans fattar jag ärligt inte...