djulle
Medlem
Ja, det är samma sak varje vår/sommar men fan alltså! Trodde att nu äntligen något positivt..
Länk. http://www.sydsvenskan.se/2016-07-31/farre-mc-forare-fast-for-fortkorning
Ni som inte vill gå in via länken.
Det är i praktiken fri fart för motorcyklister på vägarna. Sedan polisen började lämna allt mer av hastighetskontrollerna åt fartkameror har antalet mc-förare som åker fast mer än halverats.
Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.
Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Färre synliga poliser
Då handlar det om vanliga personbilar där det varit möjligt att identifiera föraren och utfärda böter, antingen via kamera eller polisens hastighetskontroll.
– Den här nedgången, vi kan bara se att den beror på att det är färre poliser ute i trafiken. Att polisen har mindre fokus på att kontrollera förare och hastigheter, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för Sveriges motorcyklister.
Inte heller polisen själv, hittar andra förklaringar.
– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen.
Han säger att det alltid varit svårt för polisen att få motorcyklister att stanna och ta sina böter vilket delvis kan förklara de låga siffrorna. Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag.
TT: Hur länge till ska det vara så här?
– Bra fråga, svarar han.
"Mindre respekt"
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.
Att allt färre motorcyklister får böter tror Jesper Christensen däremot inte får motorcyklister att köra fortare.
– Den vanlige motorcyklisten respekterar lag och ordning och hastigheter, även när det kommer en kamera, säger Jesper Christensen.
Länk. http://www.sydsvenskan.se/2016-07-31/farre-mc-forare-fast-for-fortkorning
Ni som inte vill gå in via länken.
Det är i praktiken fri fart för motorcyklister på vägarna. Sedan polisen började lämna allt mer av hastighetskontrollerna åt fartkameror har antalet mc-förare som åker fast mer än halverats.
Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.
Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Färre synliga poliser
Då handlar det om vanliga personbilar där det varit möjligt att identifiera föraren och utfärda böter, antingen via kamera eller polisens hastighetskontroll.
– Den här nedgången, vi kan bara se att den beror på att det är färre poliser ute i trafiken. Att polisen har mindre fokus på att kontrollera förare och hastigheter, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för Sveriges motorcyklister.
Inte heller polisen själv, hittar andra förklaringar.
– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen.
Han säger att det alltid varit svårt för polisen att få motorcyklister att stanna och ta sina böter vilket delvis kan förklara de låga siffrorna. Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag.
TT: Hur länge till ska det vara så här?
– Bra fråga, svarar han.
"Mindre respekt"
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.
Att allt färre motorcyklister får böter tror Jesper Christensen däremot inte får motorcyklister att köra fortare.
– Den vanlige motorcyklisten respekterar lag och ordning och hastigheter, även när det kommer en kamera, säger Jesper Christensen.