Artikel Sydsvenskan, Färre mc-förare bötfälls

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Ja, det är samma sak varje vår/sommar men fan alltså! Trodde att nu äntligen något positivt..

Länk. http://www.sydsvenskan.se/2016-07-31/farre-mc-forare-fast-for-fortkorning

Ni som inte vill gå in via länken.

Det är i praktiken fri fart för motorcyklister på vägarna. Sedan polisen började lämna allt mer av hastighetskontrollerna åt fartkameror har antalet mc-förare som åker fast mer än halverats.

Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.

Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Färre synliga poliser
Då handlar det om vanliga personbilar där det varit möjligt att identifiera föraren och utfärda böter, antingen via kamera eller polisens hastighetskontroll.
– Den här nedgången, vi kan bara se att den beror på att det är färre poliser ute i trafiken. Att polisen har mindre fokus på att kontrollera förare och hastigheter, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för Sveriges motorcyklister.
Inte heller polisen själv, hittar andra förklaringar.
– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen.
Han säger att det alltid varit svårt för polisen att få motorcyklister att stanna och ta sina böter vilket delvis kan förklara de låga siffrorna. Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag.
TT: Hur länge till ska det vara så här?
– Bra fråga, svarar han.
"Mindre respekt"
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.
Att allt färre motorcyklister får böter tror Jesper Christensen däremot inte får motorcyklister att köra fortare.
– Den vanlige motorcyklisten respekterar lag och ordning och hastigheter, även när det kommer en kamera, säger Jesper Christensen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det här måste ju kunna vinklas till att motorcyklister börjat köra lugnare än tidigare :rofl
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som vägburen individ kan jag skriva under på att fri fart och laglöshet råder på våra vägar då polisen har annat för sig.
Problemet är dock sällan motorcyklister utan tjänstebilsbundna nasaren och utländska tunga ekipage.
För de tillsammans utgör ett större hot mot trafiksäkerheten än mycket annat..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det blir allt färre motorcyklister som åker fast för fortkörning eller någon annan förseelse i trafiken. Under förra året stoppades bara 575 motorcykelförare i hela landet av polisen och fick böter utskrivna. I nästan alla dessa fall handlar det om fortkörning. För fem år sedan, 2010, var antalet nästan det dubbla, eller 1 217 stycken totalt.

Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.

Ja fy fan vad bilisterna kör som galningar omkring oss ständigt laglydiga motorcyklister. :mad:

Räknar man sen även på körsträcka är vi nog flera hundra gånger lagligare, vi står ju nästan stilla så långsamt och därmed säkert vi kör.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade ju varit många roliga incidenter där t ex bilister försökt köra på dessa motorcyklister med fler synliga poliser som kunnat ta tag i problemet direkt på plats.Men det är ju som sagt var en utopi när kameraskåpet varken vill ha lön eller semester.Och dessutom aldrig går hem efter avslutat arbetspass.Släng er i väggen noll visionare.

Och eftersom avsaknad av ett giltligt körkort för motorcykel verkar saknas så ofta vid olyckor när dessa stollar verka sakna all form av vett så är ju min undran om det är samma visa med andra fordon därute på vägarna !?.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På föreningen NTF oroas man av utvecklingen, som i det långa loppet kan innebära att allt färre respekterar reglerna. Det ger också fel signaler, om motorcyklister slinker igenom systemet.
– Vi vet att polisens närvaro i trafiken har en dämpande effekt. När risken för att åka fast krymper, då får förarna mindre respekt för hastighetsgränserna, säger hon.
Även Sveriges motorcyklister vill se fler poliser på vägarna för att överlag öka säkerheten. Fartkameran anser de inte vara tillräcklig för att stoppa fartsyndare eftersom två av tre bilister som fastnar på bild, sållas bort då de inte kan identifieras.

Det som retar mig i de här reportagen är att man BARA pratar om hastighet, ingenting om alla andra saker som vansinniga omkörningar, ligga i mittfil, inte använda blinkers m.m.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det som retar mig i de här reportagen är att man BARA pratar om hastighet, ingenting om alla andra saker som vansinniga omkörningar, ligga i mittfil, inte använda blinkers m.m.

Du hade ju den här delen i alla fall om du missade den, vilket är bra att den tas upp.

– Jag tror ju inte att de helt plötsligt börjat köra lagligt. Det är många motorcyklister som kör bra och lagligt. Men det är inte ovanligt att de vi upptäcker, vid olyckor till exempel, förekommer i andra register och till exempel saknar körkort, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
"Att det görs färre kontroller förklarar han med att färre trafikpoliser utbildats och att polisen lokalt prioriterar andra uppdrag."

Undrar vilket nytt fenomen som lett till detta, och vad kan dessa lokala prioriterade uppdrag vara :rofl :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det här måste ju kunna vinklas till att motorcyklister börjat köra lugnare än tidigare :rofl

Det är klart man kan, om man vill, men vem fan vill publicera den vinklade artikeln?
Det kan ju framstå som att man _inte_ anser motorcyklister vara oudvikligt puckade as, icke politiskt korrekt. Viktigt att ta avstånd från dessa monster, så att man har utrymme att känna empati för terrorister & våldtäktsmän.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är magnifikt att artikeln är vinklad så att det i princip är MC-kollektivets fel att körkortslösa kör hoj och att det utbildas för få snutar som prioriterar annat. Eller är jag bara paranoid?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och poängen med fartkameror är ju att rädda liv så därmed visar väl statistiken även på ökat antal dödsolyckor på MC?

För inte handlar det väl bara om att driva in mer pengar till statskassan? :va

Bifogar bild på hur jag ser ut när jag kör bil.
 

Bifogat

  • niqab-10g.jpg
    niqab-10g.jpg
    48.4 KB · Visningar: 45
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är magnifikt att artikeln är vinklad så att det i princip är MC-kollektivets fel att körkortslösa kör hoj och att det utbildas för få snutar som prioriterar annat. Eller är jag bara paranoid?

Det verkar vara en konspiration, Aftonbladet råkade stryka lite text där det hade framgått att en stackare som strök med hade knarkat, körde utan hjälm och körkort på den stulna avställda hojen. Ungefär.

Det enda som var kvar var att det gick fort men vad är fort? 60 på 50-väg?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vanliga bilister fick däremot böter utskrivna i drygt 140 000 fall, vilket betyder att det, i förhållande till hur många bilar och motorcyklar som finns registrerade i landet, är 17 gånger vanligare att bilister åker fast än motorcyklister.
Det finns ca 317 000 hojar i Sverige, och 4 800 000 bilar, det finns alltså drygt 15 gånger så många bilar, och eftersom dom körs året runt, och högst sannolikt lägger fler mil, så är det ju ganska rimligt att det är 17 gånger så många bilister än hojåkare som åker dit för fortkörning.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det finns ca 317 000 hojar i Sverige, och 4 800 000 bilar, det finns alltså drygt 15 gånger så många bilar, och eftersom dom körs året runt, och högst sannolikt lägger fler mil, så är det ju ganska rimligt att det är 17 gånger så många bilister än hojåkare som åker dit för fortkörning.

Men hallå, matte är ju faktiskt svååårt! :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och poängen med fartkameror är ju att rädda liv så därmed visar väl statistiken även på ökat antal dödsolyckor på MC?

För inte handlar det väl bara om att driva in mer pengar till statskassan? :va

Bifogar bild på hur jag ser ut när jag kör bil.

Bilninja?! :yoparty
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Total körsträcka personbil 2015: 6 531 miljoner mil
Total körsträcka motorcykel 2014: 65 miljoner mil

Även om de siffror jag hittar är för olika år (2014 & 2015) så kör bilparken kör cirka 100 ggr längre varje år.

Om "vanliga bilister" fick böter utskrivna i drygt 140 000 fall jämfört med 1 217 stycken för MC åkare så är det väl rätt väntat. De kör ju 100ggr längre, dela 140 000 med 100 så har man 1 400 att jämföra med de 1 217 böter MC åkarna fick. Jag ser inte riktigt problemet.

Dessutom verkar ju fartkameraböter ingå i de 140 000, då är det väl väntat att fler bilister åker dit, de har ju oftast nummerplåt fram och inget spegelvisir vilket gör dem lite lättare att identifiera :)


För den som intresserar sig för granskning av källor, siffrorna kom härifrån: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/tidsserier/korstrackor-svenskregistrerade-fordon.pdf
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det mest intressanta är väl att försöka lista ut vem som står bakom materialet till denna artikel. Någon på Trafikverket, månne...? I vilket fall som, detta är ytterligare ett steg i konspirationen och medias så kallade journalister köper hela paketet rakt av utan större tankeverksamhet. När motorcyklister gör något dåligt ska det belysas att de gör något dåligt. När det för en gång skull finns positiva siffror kring motorcyklister så ska det omvändas till att de ändå gör något dåligt.

Ska vi slå vad att denna artikel kommer att användas som referens när någon så kallad utredare på Trafikverket ska driva genom kravet på regskylt fram...?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top