Artikel Sydsvenskan, Färre mc-förare bötfälls

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tråkigt, jag kör genom tunnelhelvetet två ggr om dagen. Öster ut: Vid mynningen kör man alltid vänster fil. västerut kör man alltid högerfil vid mynningen. mitt i röret där nästa kamera sitter är det vänsterfil som gäller.. Ett annat alternativ är att köra lagligt. Jag skulle nog kunna få indraget körkort i den tunneln varje vecka tyvärr (med bil).

Att köra lagligt är inte bara att "hålla" skyltad hastighet utan att även inte ligga i vänster, eller mittenfil, om högerfilen är ledig.

Kör du i skyltad hastighet ensam på vägen i vänsterfilen kör du alltså inte lagligt. :fakta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tråkigt, jag kör genom tunnelhelvetet två ggr om dagen. Öster ut: Vid mynningen kör man alltid vänster fil. västerut kör man alltid högerfil vid mynningen. mitt i röret där nästa kamera sitter är det vänsterfil som gäller.. Ett annat alternativ är att köra lagligt. Jag skulle nog kunna få indraget körkort i den tunneln varje vecka tyvärr (med bil).

Knappast med hoj, max +10 och lyssna på ljudet istället som en jävla tonåring.......

Alternativ 3:
http://www.ebay.co.uk/itm/XL-Long-S...hash=item280d72a65c:m:mHppVVJHq2qFVIK7d6JcM8Q :fakta

Bifogat

• niqab.jpg
    niqab.jpg
    93.5 KB · Visningar: 53

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det lär råda fri fart i många år framöver ..dom få poliser som finns kvar lär priotera lite annat som dykt upp på sistone ...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det lär råda fri fart i många år framöver ..dom få poliser som finns kvar lär priotera lite annat som dykt upp på sistone ...

Men fri fart behöver inte vara fel om det betyder att du anpassar hastigheten efter omständigheterna till en, som du med gott omdöme själv bestämmer, säker hastighet! :tummenupp

Men kan man inte tänka själv utan låter andra bestämma vad som är en "säker hastighet" (och tror man är säker trafikant bara man håller skyltad hastighet, är nykter och har bilbälte) så blir det ibland livsfarligt för oss andra. :(

För er som varit på Isle of Man vet att delar av vägnätet saknar hastighetsbegränsningar. Hur får man då fast de som kör för fort när de inte kan köra över skyltad hastighet?

De har en annan lösning än Tragikverkets plåtpoliser.:tummenupp

https://www.reddit.com/r/motorcycle...e_of_man_tt_beware_the_unmarked_police_bikes/

https://www.youtube.com/watch?v=B03U_txZhcI#t=79

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En rätt navlad rubriksättare hade ju förstås kunnat skriva: "Färre motorcyklister kör för fort". Ni anar förstås som jag svaret på frågan varför det nu inte gjordes.

Intressant hade varit att begära ut antalet MC som fastnar på fartkameror (men såklart inte kan identifieras) och jämföra med antalet bilister som fastnar på fartkameror. Relaterat till totalt antal av respektive slag har man då någon slags statistisk bas att utgå ifrån.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Efter som det bara bor 14% av Sveriges befolkning i Norrland och om man räknar bort några få kustsamhällen samt Östersund så är de väldigt glest befolkat...bla bla bla...

Läs på innan du raljerar med felaktiga fakta och klassiska innerstadsargument. Det du kallar "Norrland" är faktiskt bara 12% av Sveriges befolkning men 60% av Sveriges yta och ganska precis 80% av Sveriges infrastrukturintensiva basindustri som gruv-, stål-, skogs- och pappersindustri. Alltså lite andra transportbehov än tjänstemän, frisörer och baristas som bara har behov av fungerande T-bana från Bromma till Hötorget. Ändå har det sista decenniet under tre olika regeringar inte resulterat i mer än ganska precis tre procent av Sveriges infrastruktursatsningar.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ha ha, där kom den ...
80% av elen från vattenkraften kommer från Norrland.
vattenkraften står för 50% av elproduktionen i Sverige. dvs mindre än hälften kommer från Norrland.

Norrlänningarna importerar sopor frän Norge för att elda i sina värmeverk. Är det för att stockholmarna tar allt?

Det är väl bra att sörlänningarna köper lite produkter i från Norrland annars skulle arbetslösheten vara ännu större :tummenupp

Det spelar väl mindre roll eller? Faktum kvarstår, stäng av norrlands vattenkraft och du kommer att skrika som en gris när du bajsar istappar i Januari.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Att köra lagligt är inte bara att "hålla" skyltad hastighet utan att även inte ligga i vänster, eller mittenfil, om högerfilen är ledig.

Kör du i skyltad hastighet ensam på vägen i vänsterfilen kör du alltså inte lagligt. :fakta

Vi lider inte av Stockholmssjukan (att alltid ligga i mittfilen) i samma utsträckning här i Göteborg. Men du har generellt rätt. Men om jag i 10 sekunder råkar glida över i vänsterfil i 125km/h för att inte fastna på fartkameran OCH en snut skulle observera detta så tror jag inte min vänsterfilskörning är problemet. Skyltad fart är 70 och det är då även tillåtet med omkörning i högerfilen vid köbildning vilket det faktiskt alltid är då det direkt efter tunneln är avtagsvägar och folk vill ju gärna ligga i rätt fil i minst 3 km så dom inte missar avfarten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Det kan ju inte du veta som bor långt bort från Blöteborg (det regnar igen, som vanligt) men man kommer från söder (=Älvsborgsbron) för att köra österut placeras man i vänsterfilen med heldraget streck till höger ett par 100 meter in i Lundbytunneln. För till högerfilen leds de som kommer norrifrån och västerifrån.
Och när den heldragna linjen till höger blir streckad så gäller det att kolla noga att det inte kommer nån i hög fart i högerfilen. Innan man byter till högerfilen.
För glömmer man kolla är det bara signalhornet och bromsarna på bilen i högerfilen som kan rädda dig.
Signalhornet på en lastbil räddade mig när jag var ny i Göteborg.
Trots jag bor i Göteborg tycker jag det är lättare köra i Stockholm.
Tydliga skyltar i Sthlm långt innan filbytet ska vara klart.
Och när jag kör genom Lundbytunneln västerut för att fortsätta söderut över Älvsborgsbron så lägger jag mig så snart som möjligt i vänsterfilen. För att ligga i vänsterfilen när tunneln tar slut så jag kommer till Älvborgsbron och söderut. För det kan var svårt byta till vänsterfilen längre fram i tunneln. Pga av mycket trafik.
Och fartgränsen i Lundbytunneln är 70km/h. Så det känns OK för mig.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vi lider inte av Stockholmssjukan (att alltid ligga i mittfilen) i samma utsträckning här i Göteborg. Men du har generellt rätt. Men om jag i 10 sekunder råkar glida över i vänsterfil i 125km/h för att inte fastna på fartkameran OCH en snut skulle observera detta så tror jag inte min vänsterfilskörning är problemet. Skyltad fart är 70 och det är då även tillåtet med omkörning i högerfilen vid köbildning vilket det faktiskt alltid är då det direkt efter tunneln är avtagsvägar och folk vill ju gärna ligga i rätt fil i minst 3 km så dom inte missar avfarten.

När det är skyltat 70 eller lägre får man, om det är lämpligt för den fortsatta färden, använda annan fil en högerfilen. Är det inte lämpligt är det alltså olagligt!

Jag kan reglerna men det betyder inte att jag kör lagligt! :krama

Det kan ju inte du veta som bor långt bort från Blöteborg...

Mmmm, förutfattade meningar, härligt!:tummenupp
Att jag är född och uppvuxen i Södermanland betyder inte att mina vyer stannar där!:)
-Jag har kört engelskt länge.
-Englandsbåtarna gick förr från "Lilla London"
-Det finns kamrater inte långt ifrån Skandiahamnen.
Såååå, jag har kört fel många gånger! :D

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Orkar inte läsa tråden men kan säga att polisen nu nästan enbart ägnar sig åt asylboenden numera. Trgiskt men vi har ju valt det själva. Grattis Sverige.
Och nej jag hittar inte på.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...