Inget konstigt att motorcyklister är underrepresenterat när det gäller fortkörningar. #
1) Dagens vanligaste MC är en Customhoj som inte är bekväm köra fortare än ca 70 - 80 km/h.
Det är en tråd på SH 2016 om en MC-karavan "som blockerat trafiken" genom att inte hålla hastighetsgränsen 90km/h.
Jämför dagens bilar, inga problem köra betydligt fortare än hastighetsgränserna.
2) Motorcyklisterna blir allt äldre och klokare. Genomsnittsåldern ökar.
När jag 1967, sista våren med fri fart utanför tätort, körde Lund - Uppsala med en BMW R60 med 30 hk var det 3 bilar som körde om mig.
När jag nuförtiden kör Göteborg - Skåne bryr jag mig inte om att räkna alla bilar som blåser förbi.
3) Den ekonomiska nergången. Vi har idag en ungdomsarbetslöshet på över 20%. Talade med en TAXI chaffis i Stockholm för några år sedan. Namnet tydde på att han flytt från innebördeskriget i Jugoslavien på 1990-talet. Men när han kom hit, mycket tidigare, så tog det 4 (fyra) dagar från han kommit till Sverige till han monterade industridammsugare på Electrolux fabrik på Lilla Essingen. Dit han körde mig.
4) Försäkringskostnaderna för hojar som lätt går att köra fortare än hastighetsbegränsningarna. Innan EU-medlemskapet var det Sverige som genom lag bestämde kostnaden för trafikförsäkring. Efter EU-medlemskapet blev detta förbjudet. Och priset för trafikförsäkring steg snabbt.
5) Lägger man ihop 3) och 4) så är det lätt att inse att de som mest troligt bryter mot hastighetsgränserna för de har inte till fullo insett sammanhanget mellan hastighetsgräns, olycksrisk och sannolikhet för poliskontroll. Ungdomarna.
De har inte råd köpa och äga en snabb motorcykel.
En snabb bil är en annan sak, den går tom att hyra !
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/åtalas-för-vansinneskörning-det-var-inte-jag-som-körde-1.3523008
# Också fotgängare, cyklister och mopedister är underrepresenterade.
Vilken är förklaringen?