Att köra lagligt är inte bara att "hålla" skyltad hastighet utan att även inte ligga i vänster, eller mittenfil, om högerfilen är ledig.
Kör du i skyltad hastighet ensam på vägen i vänsterfilen kör du alltså inte lagligt.
Det kan ju inte du veta som bor långt bort från Blöteborg (det regnar igen, som vanligt) men man kommer från söder (=Älvsborgsbron) för att köra österut placeras man i vänsterfilen med heldraget streck till höger ett par 100 meter in i Lundbytunneln. För till högerfilen leds de som kommer norrifrån och västerifrån.
Och när den heldragna linjen till höger blir streckad så gäller det att kolla noga att det inte kommer nån i hög fart i högerfilen. Innan man byter till högerfilen.
För glömmer man kolla är det bara signalhornet och bromsarna på bilen i högerfilen som kan rädda dig.
Signalhornet på en lastbil räddade mig när jag var ny i Göteborg.
Trots jag bor i Göteborg tycker jag det är lättare köra i Stockholm.
Tydliga skyltar i Sthlm långt innan filbytet ska vara klart.
Och när jag kör genom Lundbytunneln västerut för att fortsätta söderut över Älvsborgsbron så lägger jag mig så snart som möjligt i vänsterfilen. För att ligga i vänsterfilen när tunneln tar slut så jag kommer till Älvborgsbron och söderut. För det kan var svårt byta till vänsterfilen längre fram i tunneln. Pga av mycket trafik.
Och fartgränsen i Lundbytunneln är 70km/h. Så det känns OK för mig.