Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
2fast4hjo skrev:
Har hus på 250 kvadrat och två garage som står tomma, snacka om waste, tar bara tid o städa. :hihi Det är mycket man köper som man inte använder fullt ut, men med tanke på att man ändå kör/åker nästan varje lediga timme på vår/sommar/höst så tycker jag nog inte att det är waste med pengar att köpa en dyr hoj som man tycker om och trivs med oavsett om man kör bana eller ej.

Man behöver inte köra på bana för att prova sina vingar om man har goa slingriga vägar där man bor

Ngn som behöver garage hojta.

Jag har inte sagt att man behöver använda det FULLT ut, men iaf till dess syfte. Din liknelse är rätt dålig men jag ska spinna vidare på den.

Jag antar att du köpt/byggt dina garage för att du planerar ställa bil,mc,grässklippare etc där, alt du behöver utrymmet som föråd eller liknande.
Har du köpt/byggt dina garage för "att du har råd" och för att det är snyggt och du mår bra när grannarna kollar efter det så tycker jag personligen att det är synd om dig.

Men du har rätt i att bra slingervägar kan ge en mycket bra körupplevelse också, men är det då säkrare än bankörning?

/N

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Jas-95 skrev:
Så där ja den svenska avundsjukan i sin renaste form!

Varför går man och köper ett bra tennisracket när man inte är toppspelare?
Varför går man och köper en svindyr kostym när man inte är modell?
Varför köper man en jysst dator när man inte är superhacker?
Varför Köper man en Porche när man knappt kör bil?
Varför julpyntar man till jul när man ändå kastar ut skiten efter 1 månad?
Varför köper man ett helrör när man ändå inte tänkt att tömma pavan direkt?
Varför snyggar man till sig när man går ut på krogen?
Varför vill man ha en snygg tjej?

JB

Tack. Det är precis vad det handlar om.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Jas-95 skrev:
Så där ja den svenska avundsjukan i sin renaste form!
JB

Du verkar tolka mig fel enbart för att kunna va spydig.
Det är synd, för du missar hela poängen.
Jag har inget emot att folk har fina saker, däremot vore det kul att höra hur deras passion till hojarna fungerar.

Om du bara ska slänga ur dig bittra kommentarer kan du sluta posta.

/N

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Frågan är väl snarare hur man lyckas köra en Sporthoj utan att köra fort, bara jag sätter mig på hojen rinner adrenaliet till.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
isse skrev:
Jag har inte sagt att man behöver använda det FULLT ut, men iaf till dess syfte. Din liknelse är rätt dålig men jag ska spinna vidare på den.

Jag antar att du köpt/byggt dina garage för att du planerar ställa bil,mc,grässklippare etc där, alt du behöver utrymmet som föråd eller liknande.
Har du köpt/byggt dina garage för "att du har råd" och för att det är snyggt och du mår bra när grannarna kollar efter det så tycker jag personligen att det är synd om dig.

Men du har rätt i att bra slingervägar kan ge en mycket bra körupplevelse också, men är det då säkrare än bankörning?

/N

Garagen ingick i husköpet. Bor på landet.

Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
2fast4hjo skrev:
Garagen ingick i huset.

Bor på landet, har inga grannar att skylta för.

Varför jämförde du då med garaget?
Sen att du har en bil som har 225hk enbart för att "du kan" är inte riktigt samma sak eftersom bilar oftast används till deras syfte även om vissa har mer effekt än vad folk utnyttjar/behöver.

edit: Nu utgick jag från att du typ har en Volvo/Saab turbo eller liknande, har du en Lotus Exige kan vi börja diskutera där med :)

/N

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
isse skrev:
Varför jämförde du då med garaget?
Sen att du har en bil som har 225hk enbart för att "du kan" är inte riktigt samma sak eftersom bilar oftast används till deras syfte även om vissa har mer effekt än vad folk utnyttjar/behöver.

edit: Nu utgick jag från att du typ har en Volvo/Saab turbo eller liknande, har du en Lotus Exige kan vi börja diskutera där med :)

/N

Ta ett annat ex. Jag fick en häst för 50000 när jag var 15, jag trivdes superbra med honom, "vad ska du med en hopphäst till om du inte satsar seriöst att tävla med honom" fick jag ofta höra speciellt av tjejerna som gick på fälttävlingsgymnasiet. suck, han hoppar lika bra i skogen som på en bana och jag gillar inte att tävla, föredrar hellre att galoppera/hoppa i skogen.

Ibland faller man bara pladaskt och blir :kär helt enkelt.. Om man har pengar och prioriter det så köper jag det utan att motivera varför till ngn, det är ju min ensak och blir det inte som man har tänkt sig så tar man lärdom av det.

Last edited:

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
du kommer inte att kunna övertala folk om vad som är rätt o vad som är fel så länge du själv är osäker.

:confused:isse

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

det är väl det som är GREJEN

KÖRGLÄDJE :fatta!

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
2fast4hjo skrev:
Ta ett annat ex. Jag fick en häst för 50000 när jag var 15, jag trivdes superbra med honom, "vad ska du med en hopphäst till om du inte satsar seriöst att tävla med honom" fick jag ofta höra speciellt av tjejerna som gick på fälttävlingsgymnasiet. suck, han hoppar lika bra i skogen som på en bana och jag gillar inte att tävla, föredrar hellre att galoppera/hoppa i skogen.

Ibland faller man bara pladaskt och blir :kär helt enkelt.. Om man har pengar och prioriter det så köper jag det utan att motivera varför till ngn, det är ju min ensak och blir det inte som man har tänkt sig så tar man lärdom av det.

Jag förstår vad du säger MEN
Du red din häst bäst du kunde i skogen och nyttjade väl honom helt ok. Om du däremot bara hade köpt kolfibersadel, häst-skor i guld och hängt utanför stallet och polerade på honom hade jag varit mer skeptisk.

edit: och självklart kan man falla pladask för saker men det var lite den passionen jag var ute efter att få förklarad för mig.

/N

Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Problemet är väl alla som tror de kan köra sporthoj köper värstingarna å vurpar på bana eller utanför när de skall stajla å tappar kontrollen... :rolleyes:

Sätt dem på varisn Intruder 750 utanför ett fik istället !!
Bättre för deras hälsa, våra försäkringar och skulle spara en massa fina hojar !!

****Kastar stenbumlingar i ett kristallglas !****

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
lori skrev:
du kommer inte att kunna övertala folk om vad som är rätt o vad som är fel så länge du själv är osäker.
Och du kommer aldrig få fram nån vettig poäng förens du lär dig citerings funktionen.
Vad är det jag är osäker på?

/N

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Triggerhappy skrev:
Problemet är väl alla som tror de kan köra sporthoj köper värstingarna å vurpar på bana eller utanför när de skall stajla å tappar kontrollen... :rolleyes:

Sätt dem på varisn Intruder 750 utanför ett fik istället !!
Bättre för deras hälsa, våra försäkringar och skulle spara en massa fina hojar !!

****Kastar stenbumlingar i ett kristallglas !****

:lol Ja eller så finns det dom som saknar vett helt och hållet och vurpar
utan och stajla, lik förbannat blir försäkringar mm lidande.. :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
2fast4hjo skrev:
Det ar ju en kalkylerad risk man tar i och med att man kor pa bana, stuntar. Risken att det hander ngt pa vagen med alla bilar etc ar val betydligt storre.

Kan man hatera djavulshornen sa undviker man nog manga farliga situationer.
Pressa järnet sa jag juh, inte fisa runt i mellangruppen och mysåka.

Bankörning är bra sålänge som man kör i ett tempo som man själv kan hantera, dock växer hornen snabbt ut på många och sen går det som det går.

lori

Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
isse skrev:
Och du kommer aldrig få fram nån vettig poäng förens du lär dig citerings funktionen.
Vad är det jag är osäker på?

/N

nu när de flesta har svarat på din fråga om SH, kommer du att driva den tråden vidare :va
för du verkar inte va nöjd med andras kommentarer och tycke

själv tycker jag att det börjar bli jobbigt :(

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Triggerhappy skrev:

Det finns ju folk som är ämnade att förr eller senare vurpa, man brukar kunna se det på deras körstill både på och utanför banan.
Men att säga att "jag kör inte bana för jag vill inte krasha" får mig genast att tänka på dem som säger "jag kör inte mc för jag skulle bara köra ihjäll mig".

samband?

/N

lori skrev:
själv tycker jag att det börjar bli jobbigt :(

Förstår fortfarande inte, men sluta läs du.

lori

Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
Förstår fortfarande inte, men sluta läs du.[/QUOTE]

du kommer tyvärr aldrig att förstå med sån åsikt :(

och JA jag är trött på dina inlägg :hej

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Alltså sporthojar är vansinniga fordon, ska man köra dem som man ska får man ju köra som om man hade dödslängtan längs vägarna.
Fordonet kallas sporthoj och kör man den så kör man sporthoj även om man inet kör racing med den.
Sen ser jag väl egentligen inget fel i att de är snygga och att halva nöjet kan vara att hojen ser bra ut.

Jag har en bara för att jag gillar den typen av hojar inte för att jag vill köra racing med den.

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Silwer skrev:
Alltså sporthojar är vansinniga fordon, ska man köra dem som man ska får man ju köra som om man hade dödslängtan längs vägarna.
Fordonet kallas sporthoj och kör man den så kör man sporthoj även om man inet kör racing med den.
Sen ser jag väl egentligen inget fel i att de är snygga och att halva nöjet kan vara att hojen ser bra ut.

Jag har en bara för att jag gillar den typen av hojar inte för att jag vill köra racing med den.

:tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Zilversurfer skrev:
Varför skall någon behöva förklara sig för dig? Jag har frågat dig tidigare om du kunde vara vänlig att specifisera, vad som tar så oehört mycket stryck av bankörning. Alla gat/rejs hojjar jag själv ägt har motorn varit i mkt bra skick. Är motorn i std utförande vad är det då som slits mkt mer? Visst kolvringar, efter ett par säsonger av ihärdig träning/tävling - vad mer? Förutom slitdelar, som lameller, och att man bör kanske ställa ventilerna oftare ( dock är dom inte slitna ). Så vitt jag vet rullar mina gamla mc på gatan fortfarande, och köparna har inte haft några som helst problem.

Du är oehört motstridig till bankörda mc, varför? Har du blivit blåst? Har du något exempel på köpare som har stora problem med sin ex bankörda mc?

Och, ja - många som tävlar eller kör mycket bana, vet hur viktigt det är att motortemperaturen stigit innan man börjar tokgasa, varför kan man fråga sig. Enkelt, däcken har inte fått upp temperaturen innan motorn är varm, det kan jag lova dig (visst, man kan värma upp motorn i depån), men det gör man knappast på en vanlig bankörning.

bla, bla, bla nu orkar jag inte skriva mer - måste jobba lite.

Mvh//ZS

Frågan var ställd till trådstartaren, som hellre köper en bankörd hoj, än en hoj som gått till -och från jobbet. Då ville jag att han förklarar vad han tror slits, vilket han inte riktigt gjort eftersom han egentligen inte svarade någonting alls fast han försökte.

Och nej, jag har inga dåliga erfarenheter av bankörda hojar eftersom jag aldrig skulle köpa en, speciellt inte om det fanns en polerad, helgkörd motsvarande till salu.

Zilversurfer skrev:
Högre varvtal = mer vibrationer
Kortare avstånd mellan sadel och styre = jobbigare körställning, lite beroende på hur lång man är.

Men det är nog det enda, jag älskar 600cc - mer aktiv körning. Men äger tyvärr ingen dagsläget.

Mvh//ZS

Fanns en tråd häromveckan där det visades att tex R6 & R1 hade exakta mått, om inte tillomed R6 var längre? Syftet var hursomhelst att ifrågasätta varför 600cc skulle vara mer lättsvängt osv osv

Fans fler exempel på hojar, så kanske är det inte ngn skillnad i avstånd mellan styre och sadel..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati