Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
HanneZ skrev:
Jovisst, men det räcker med att prova köra en r6 genom en rondell så märker man att man behöver brottas helt klart mindre med den.

R1 98-01 är blyslädar i jämförelse med R6:a, med nya R6:eek:r är det ingen wow upplevelse jämfört med nya R1:eek:r, men visst är R6:an mer lätthandterlig
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zilversurfer skrev:
Nu pratar du om yttersta eliten, banåkare som kör lite banträffar - är det 99%. Vid tävlingar kanske skulle gissa på 60% har med föraren att göra. Givetvis kan du inte vinna med en Thundercat 97:a i STD 600, även om du sätter Rossi på den.
Jag tror faktiskt att du har fel där, jag tror att han skulle kunna göra det förutsatt att han fick skruva lite.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Olof Eriksson skrev:
Jag tror faktiskt att du har fel där, jag tror att han skulle kunna göra det förutsatt att han fick skruva lite.

Kom ihåg att det STD 600..nej, jag håller nog fast vid min ståndpunkt. Men vi lär aldrig få veta, eller hur :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zilversurfer skrev:
Kom ihåg att det STD 600..nej, jag håller nog fast vid min ståndpunkt. Men vi lär aldrig få veta, eller hur :tummenupp
Men visst får man justera in fjädringen å så?

Som du säger, vi får aldrig veta, men det vore kul att veta ;D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
På din avatar ser det ut som du är på en bana eller är det inte du på bilden? :va

Det är jag, och det är på bana, Gälleråsen eller om det var den banan med flygrakan. Vad tänkte du på?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Silwer skrev:
Jag utläste det som att du menade tat man inet kör en sporthoj på gatan i första hand.

Jag kör nog 90-95% av mina mil på gatan, men jag tycker inte om det. :3freak :hihi
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Jag svarade dig varför jag hade den åsikt jag hade ang motorslitage, jag har inte gått in på tekniska detaljer eftersom jag inte har den kunskapen. Jag bygger som jag sa mitt argument på erfarenhet och vad jag läst&hört. Du har hittils inte presenterat något motargument som får mig att tvivla på det heller.
Kanske kan andra med insyn i ämnet kommentera detta.

/N

Jag vet att det inte slits av lugn körning, jag ville bara höra ditt argument till att hellre köpa en banhoj, som i den diskussion detta är.

Zilversurfer skrev:
Jag undrar vad du får din info ifrån, då den absolut inte stämmer.

Yamaha R6 03
Hjulbas: 1380 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2025 mm

Yanaha R1 03
Hjulbas: 1400 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2040 mm

Yamaha R6 05
Hjulbas: 1385 mm
höjd: 1105 mm
längd: 2045 mm

Yamaha R1 05
Hjulbas: 1395 mm
höjd:1105 mm
längd: 2065 mm

Sen är avståndet mellan sadel/styre beroende på tanklängd, gaffelvinkel mm.

R6:an ÄR mindre i ALLA mått!!



Ja då hade jag tokfel, ingen som minns tråden jag menade då?

Zilversurfer skrev:
Då finns ett stort problem..du kan aldrig veta om den är bankörd eller inte. Om den är tävlingskörd, kan märkena efter najning enkelt åtgärdas genom nya bultar. Hålen i svingen efter hajfenan kan fyllas igen.


Jaha, jag tycker inte det är ett stort problem. Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.

Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Chronic skrev:
Jag vet att det inte slits av lugn körning, jag ville bara höra ditt argument till att hellre köpa en banhoj, som i den diskussion detta är.
Vad du "vet" är din personliga uppfattning tills du backar upp den med fakta.
Ingen av oss kommer köpa den andres argument utan det.
Vi kan säkert enas om att en motor slits på ett eller annat sätt utav användning, säkert också på olika sätt beroende på bruk, frågan är vilket slitage som är värst.

Chronic skrev:
Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.

Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.

För att klargöra sa jag att jag köper hellre än hoj som gått en del på bana än en som fiskörts som transportmedel. Det har aldrig handlat om rena race hojar. Och jag står fast vi det.

/N
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chronic skrev:
Jag vet att det inte slits av lugn körning, jag ville bara höra ditt argument till att hellre köpa en banhoj, som i den diskussion detta är.





Ja då hade jag tokfel, ingen som minns tråden jag menade då?




Jaha, jag tycker inte det är ett stort problem. Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.

Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.

Nä, jag tänkte mer på att om du skulle köpa en begagnad, så kan du aldrig svära dig fri från att den är bankörd/tävlingskörd.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zilversurfer skrev:
Nä, jag tänkte mer på att om du skulle köpa en begagnad, så kan du aldrig svära dig fri från att den är bankörd/tävlingskörd.


Nä men trådstartaren ( som detta handlar om ) köper ju hellre FAST han VET att den gått på bana. Fan tur att man skriver så fort, annars hade jag gett upp för länge sen :gnissla
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Det är jag, och det är på bana, Gälleråsen eller om det var den banan med flygrakan. Vad tänkte du på?
Är det inte lite dubbelmoral att nedvärdera hojar som gått på bana och sedan gärna köra där själv? Vad säger du till köparna av din hoj angående banåkning? Att den är kronslut och att de borde köpa en annan hoj?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Vad du "vet" är din personliga uppfattning tills du backar upp den med fakta.
Ingen av oss kommer köpa den andres argument utan det.
Vi kan säkert enas om att en motor slits på ett eller annat sätt utav användning, säkert också på olika sätt beroende på bruk, frågan är vilket slitage som är värst.



För att klargöra sa jag att jag köper hellre än hoj som gått en del på bana än en som fiskörts som transportmedel. Det har aldrig handlat om rena race hojar. Och jag står fast vi det.

/N


Nänä, det är lugnt, jag menar inte 100% bankörd, utan som du säger, då & då.

Men du, ärligt! Ska jag eller någon annan verkligen behöva förklara det här med slitage på en lugnt körd hoj tycker du? Sunt förnuft säger en hel del va, eller hur? Att skaffa fram bevis på att en lugnt körd hoj slits mindre än en ban-dito är som att bajsa i handen för att vara säker på att det kommer något.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
isse skrev:
För att klargöra sa jag att jag köper hellre än hoj som gått en del på bana än en som fiskörts som transportmedel. Det har aldrig handlat om rena race hojar. Och jag står fast vi det.


Är detta ett sätt att försöka hålla upp andrahandsvärdet på din bankörda hoj ??? :D

Du menar på seriöst allvar att du hellre tar en hårt körd hoj med 1000mil på mätarn och 6 däcksbyten, än en gubbkörd söndags hoj med 1000mil på mätarn och sitt andra set med däck monterat ????
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
Är det inte lite dubbelmoral att nedvärdera hojar som gått på bana och sedan gärna köra där själv? Vad säger du till köparna av din hoj angående banåkning? Att den är kronslut och att de borde köpa en annan hoj?


Haha, nu griper du efter halmstrån. Jag kör gärna på bana, men undviker lika gärna att köpa en gaffatejpad banpråm. Har du själv kört på bana förresten? Shit vad de kör, fullgas både här o där, maximala inbromsningar osv osv :rolleyes: Hojen är ju fan varm fortfarande när man rullar av släpet i Sthlm.

Vad säger du själv till köparna?

Triggerhappy skrev:
Är detta ett sätt att försöka hålla upp andrahandsvärdet på din bankörda hoj ??? :D

Du menar på seriöst allvar att du hellre tar en hårt körd hoj med 1000mil på mätarn och 6 däcksbyten, än en gubbkörd söndags hoj med 1000mil på mätarn och sitt andra set med däck monterat ????


Ursäkta att jag svarar men, JA! Det är PRECIS det han menar, och det är tydligen JAG som ska försvara mig och min åsikt, som jag fö verkar dela med dig.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Triggerhappy skrev:
Är detta ett sätt att försöka hålla upp andrahandsvärdet på din bankörda hoj ??? :D

Du menar på seriöst allvar att du hellre tar en hårt körd hoj med 1000mil på mätarn och 6 däcksbyten, än en gubbkörd söndags hoj med 1000mil på mätarn och sitt andra set med däck monterat ????

Haha, japp det är bara o bjuda :D

Ne men seriöst så, JA, så länge som den inte varit omkull, service skött och allt vid en kontroll är fullt fungerande och den i övrigt är i fint skick.
(kanske svårt att kolla om den varit omkul men det gäller även den gubbkörda).

Chronic skrev:
Ursäkta att jag svarar men, JA! Det är PRECIS det han menar, och det är tydligen JAG som ska försvara mig och min åsikt, som jag fö verkar dela med dig.
Jag förklarar vad jag tycker och varför, alla som postar sin åsikt i en tråd får väl vara beredd att förklara den. Och när det gäller mekanik och elektronik är det min erfarenhet att sunt förnuft inte alltid är applicerbar.

/N
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Haha, nu griper du efter halmstrån. Jag kör gärna på bana, men undviker lika gärna att köpa en gaffatejpad banpråm. Har du själv kört på bana förresten? Shit vad de kör, fullgas både här o där, maximala inbromsningar osv osv :rolleyes: Hojen är ju fan varm fortfarande när man rullar av släpet i Sthlm.

Vad säger du själv till köparna?
Jag tycker det är en relevant fråga, det är märkligt att rata bankörda hojar men att själv köra sin tidigare icke bankörda hoj på bana. Slits inte din så hårt som du påstår att andras slits då? Kanske är det så att fler än du klarar att hålla sig på hjulen och inte behöver någon gaffatejp. Jag kollar på en begagnad hoj på samma sätt oavsett hur den använts tidigare.

Jag finner ingen anledning att dölja att jag kört på bana då jag tycker det är helt naturligt både för mig och hojen att befinna oss där. I själva verket skulle jag om jag kunde välja mellan två köpare välja den som tänkte köra den på bana eller ännu hellre tävla med den, det känns rätt på något vis. Därmed inte sagt att de som inte gör det gör något fel, folk får göra vad de vill med sina pengar. :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad är egentligen bäst för en motor? Att köra varierat på olika varv eller att ligga på 5000 rpm i 5 timmar i sträck? För gamla tvitaktare och stänksmöjare är det ju bättre med varierat, eller snarare ett krav.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
isse skrev:
Jag förklarar vad jag tycker och varför, alla som postar sin åsikt i en tråd får väl vara beredd att förklara den. Och när det gäller mekanik och elektronik är det min erfarenhet att sunt förnuft inte alltid är applicerbar.

/N

Chronic snackar gojja. Han vet inte varför, han bara vet, att så är det! Kanske en lugnt körd Mc från Trafikskolan skulle vara ngt för Herr Chronic, garanterat aldrig överträtt hastighetsbestämmelser :rofl

HanneZ skrev:
Vad är egentligen bäst för en motor? Att köra varierat på olika varv eller att ligga på 5000 rpm i 5 timmar i sträck? För gamla tvitaktare och stänksmöjare är det ju bättre med varierat, eller snarare ett krav.

Beroende på antal cylindrar/cc..men med dagens Mc är det inga problem. Det är tomgång på nya R6:D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neutral skrev:
Jag tycker det är en relevant fråga, det är märkligt att rata bankörda hojar men att själv köra sin tidigare icke bankörda hoj på bana. Slits inte din så hårt som du påstår att andras slits då? Kanske är det så att fler än du klarar att hålla sig på hjulen och inte behöver någon gaffatejp. Jag kollar på en begagnad hoj på samma sätt oavsett hur den använts tidigare.

Jag finner ingen anledning att dölja att jag kört på bana då jag tycker det är helt naturligt både för mig och hojen att befinna oss där. I själva verket skulle jag om jag kunde välja mellan två köpare välja den som tänkte köra den på bana eller ännu hellre tävla med den, det känns rätt på något vis. Därmed inte sagt att de som inte gör det gör något fel, folk får göra vad de vill med sina pengar. :)



Jag har ingen aning om den gått på bana tidigare. Varför skulle jag skita i att köra på bana, bara för att jag inte vill köpa en bankörd?

En variabel finns ju dock, är den tillräckligt ny, som din -04 som är till salu enligt din avatar, så bör den ju helt enkelt inte hunnit slitas ner mätbart. Men tänk dig en 5 år gammal, där de oanvända orginalkåporna sätts på inför försäljning. Det är en sån trådstartaren är tagare på.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top