Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Chronic skrev:
Men tänk dig en 5 år gammal, där de oanvända orginalkåporna sätts på inför försäljning. Det är en sån trådstartaren är tagare på.

Men det var väl precis det vi kom fram till att jag inte alls menade?
Jag menade en hoj som till och från körts på bana, och i inspererat landsväg´s tempo, jämfört med en som gått fram o tillbaka till kontoret och aldrig på höga varv. Vi har heller aldrig disskuterat nån exakt ålder.

Jag har aldrig nämnt en "gaffatejpad" racehoj.

/N
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chronic skrev:
Jag har ingen aning om den gått på bana tidigare. Varför skulle jag skita i att köra på bana, bara för att jag inte vill köpa en bankörd?

En variabel finns ju dock, är den tillräckligt ny, som din -04 som är till salu enligt din avatar, så bör den ju helt enkelt inte hunnit slitas ner mätbart. Men tänk dig en 5 år gammal, där de oanvända orginalkåporna sätts på inför försäljning. Det är en sån trådstartaren är tagare på.
Jag tycker bara det är en konflikt i att inte köpa bankörd men att sedan sälja en bankörd. Tänk om dina kunder resonerade som du, då hade du inga kunder. Men vi kan lämna det. :pannkyss

Angående det andra så tror jag att de flesta som jag besöker bandagar för att de är nyfikna och tycker det är roligt att gasa lite på jämnt underlag med god sikt, få eller inga hinder och utan mottrafikanter. Att hojar som gått mellan 1 och 10% bana skulle vara slitna och körts med kraschkåpor måste väl ändå vara ett extremt undantag. Som sagt så bedömer jag hojar likadant oavsett ursprung och är den vurpad så är det extremt svårt att dölja det med bara kåpor då det nästan alltid blir en eller annan repa på sving och/eller ram som man inte bara så där byter.

För övrigt kan nog många intyga att just min 10:a inte är särskilt hårt körd. :rodnar :hihi
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
HanneZ skrev:
Vad är egentligen bäst för en motor? Att köra varierat på olika varv eller att ligga på 5000 rpm i 5 timmar i sträck? För gamla tvitaktare och stänksmöjare är det ju bättre med varierat, eller snarare ett krav.



Skulle bli rätt jobbigt o ligga o variera gasen på ex en tvåtakts båtmotor :hihi

Det beror även på hur motorn är uppbyggd, Separatsmörjning eller inte.

Men gamla utan separat smörjning smörjer ju ex väldigt lite vid motorbroms.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
B-400 skrev:
Skulle bli rätt jobbigt o ligga o variera gasen på ex en tvåtakts båtmotor :hihi

Det beror även på hur motorn är uppbyggd, Separatsmörjning eller inte.

Men gamla utan separat smörjning smörjer ju ex väldigt lite vid motorbroms.
Hehe jo det är väl sant.

Fast jag tycker fortf. inte frågan är besvarad om en motor mår bättre av varierad belastning. När man kör inte motorer så ska man ju inte ligga o segdra t.ex. utan variera varvet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
isse skrev:
Men det var väl precis det vi kom fram till att jag inte alls menade?
Jag menade en hoj som till och från körts på bana, och i inspererat landsväg´s tempo, jämfört med en som gått fram o tillbaka till kontoret och aldrig på höga varv. Vi har heller aldrig disskuterat nån exakt ålder.

Jag har aldrig nämnt en "gaffatejpad" racehoj.

/N

Samt att dem som har gjort detta, tex kört på bana, enligt mångas sätt o se det skall ha ett sämre andrahandsvärde.
Dessa hojar slits mer av att inte köras än att köras, skulle man kunna utrycka det.



Så här skrev du, ok? Då undrade jag hur du menade, något som kanske inte riktigt skedde..

Dina inlägg i tråden innehåller fö mycket " jag kanske hårddrog lite" och "jag kanske ska omformulera mig" men det är lugnt, man får ändra sig.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Chronic skrev:
Så här skrev du, ok? Då undrade jag hur du menade, något som kanske inte riktigt skedde..

Dina inlägg i tråden innehåller fö mycket " jag kanske hårddrog lite" och "jag kanske ska omformulera mig" men det är lugnt, man får ändra sig.

Ändra mig?
Det kan jag inte se att jag gjort, däremot som du säger har jag insett att nån formulering inte va perfekt, likväl som du citerat min åsikt fel fler gånger.

Jag har väldigt svårt för att disskutera med personer som kör den besservisser stil du avänder dig av, det är bara acceptera att vi har olika åsikter kring motorslitage, och lämna det där.

/N
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Silwer skrev:
Många pajar ju sina bilar och hojar genom att de kör/drar ur dem ur garaget sätter sig i/på, startar och sen järnet direkt.
Antagligen lika många som låter dom stå igång på tomgång med chocken i så att oljefilmen i cyllarna försvinner. Eller låter dom stå igång med för låg tomgång så kammarna inte får nån olja.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Elgasen skrev:
Enligt mig är det betydligt viktigare med bra bromsar, stabilt chassie och ett jämt effektuttag än låg toppeffekt för att minimera risken att råka ut för en olycka. Jag tror inte chansen är större att en nybörjare råkar ut för en olycka om denna person kör en r1 istället för en gpz500, snarare tvärt om.
Nu orkar jag inte läsa nåt efter sidan 8, MEN:

Du pratar mot dig själv.
Vi jämför t ex hög mot låg effekt inte jämfört mot en nedstrypt R1.
Dessa (GPZ...) har sannolikt jämn vridmomentkurva (nu var det länge sedan).
Stabilt chassie och bra bromsar var underförstått från min sida, men det är klart man inte kan jämföra två hojar med 10 år emellan.

Till sist som alltid hänger det på personen i fråga om den är kapabel att hantera fordonet och i olika trafiksituationer.
Det finns t ex en tjej som klarar av att hantera en dragster utan att ha eget körkort (ca 17 år).
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
2fast4hjo skrev:
Man behöver inte köra på bana för att prova sina vingar om man har goa slingriga vägar där man bor
Där håller jag inte med dig för fem öre.
Vågar påstå att banan är säkrare än den "goa vägen".
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chronic skrev:
Jaha, jag tycker inte det är ett stort problem. Trådstartaren köper hellre en hoj som gått på bana än en som helgkörts av färgmatcharnisse.

Lurad kan man bli, pecis som du säger, men trådstartaren tycker att en bankörd hoj är bättre.
Ja, det gör jag också. Jag köper hellre en hoj av Zilversurfer än av Rigge i den här tåden tex. Enkel logik, jag räknar kallt med att ZS hoj är i bättre skick trots att han smiskat skiten ur den på bana...
Varför? Man tar inte en påse skit med sig till banan när det kostar 1000:- att få köra lite... Pressar man hojen lite vill man dessutom att allt funkar.
Ett antagande som säkert inte stämmer i alla lägen, men resonemanget funkar i min värld...

I övrigt kan jag också hålla med trådskaparen i hans åsikt. Samtidigt är det många som tar åt sig o inte kan läsa ut vad han egentligen menar.
Det handlar inte om att köra skiten ur hojen, det handlar om att köra den som det är tänkt den ska köras. Dvs inte enbart från punkt A till B i lagligt tempo, utan även med lite lutning och fart på bana eller liknande. Att det sen skiljer sig från förare till förare, det har ingen betydelse. Det är ingen som har påstått att använda hojen till det den är konstruerad till innebär att man måste vara snabb som Rossi...

Om man bara ska transportera sig från punkt A till B, finns det klart billigare alternativ till sporthoj. Visst, jag tar också ett poservarv i stan ibland, men oftast är det ändå på banan som hojen får gå. Både gathojen o rejshojen (av förklarliga skäl). Anledningen är enkel, det här på banan jag verkligen känner att hojen kommer till sin rätt. Det är där jag känner att jag kan använda bromsarna så mkt det bara går, det är där jag verkligen kan njuta av hur lättsvängd hojen är. Visst har jag nytat av det på gata också, men det är inte alls samma sak, inte i närheten...

Det är samma sak med bilar. Den som köper en Porsche 996 utan att dra ut den i alla fall en gång på bana måste ju vara heltokig...

Vem av er posers ska bli den första att erkänna ni har hojen som kukförlängare då? :tuttar
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
CorbenDallas skrev:
Vem av er posers ska bli den första att erkänna ni har hojen som kukförlängare då? :tuttar

jag, och bara till att åka fram till stan och köpa mjölk ibland! mördar ni mej nu? :confused: :va
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Silwer skrev:
Det förekommer en viss elitism på SH från de som tävlar och bankör jämtemot övriga, det har det gjort hela tiden.

Men är de inte bättre människor då?

När jag var liten hade jag en ny 10 växlad cykel som jag piskade skiten ur på trottoaren....trots att det var förbjudet... man kan lungt påstå att jag verkligen drog ur den på alla växlar...

Visst putsade jag och vaxade den, men jag vill ändå framhålla att det handlade om extrem körning från en person som jag betraktar som väldigt kompetent.

Självklart hade jag blivit irriterad om någon haft en likadan fin cykel och bara cyklat till plugget eller handlat åt morsan. Det är väl ändå ganska naturligt.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Bonnie skrev:
Men är de inte bättre människor då?

När jag var liten hade jag en ny 10 växlad cykel som jag piskade skiten ur på trottoaren....trots att det var förbjudet... man kan lungt påstå att jag verkligen drog ur den på alla växlar...

Visst putsade jag och vaxade den, men jag vill ändå framhålla att det handlade om extrem körning från en person som jag betraktar som väldigt kompetent.

Självklart hade jag blivit irriterad om någon haft en likadan fin cykel och bara cyklat till plugget eller handlat åt morsan. Det är väl ändå ganska naturligt.

:D :D :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top