Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Min åsikt är iaf att åker man en bandit eller en FZ6 så okay. Men åker man en K5a tex till korvkiosken på 2000 varv så har man missat något. Samma sak om man köper en Intruder för att åka bana. Eller varför inte en goldwing för att stunta?

Som sporthoj för gata skulle en VFR400 duga gott till mig. Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vad jag gör på en 1000cc sporthoj på gatan. Och då har jag lagt hundratals timmar på bana. Även på Midlanda är det svårt att motivera 1000cc, då det mest sladdar och har sig överallt.

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CorbenDallas skrev:
Vem av er posers ska bli den första att erkänna ni har hojen som kukförlängare då? :tuttar

Jag, lätt.
Inte för att jag har fått knulla pga hojen men det kommer väl snart hoppas jag.
Och ni som tycker att ni bli mobbade för att ni inte kan köra bana, ni är bara fegisar. Testa och bli bättre människor, ni skulle gilla det tror jag.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Klart man har sporthoj för att knulla. Bana och bakhjul är både farligt och läskigt.

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N

hur kan du få såna funderingar av en sån helt normalt annons? låter nästan som du riktar dig mot stackarn som vill sälja sin R6a o byta upp sig mot en R1a? :va

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
2fast4hjo skrev:
Säkrare ja men minst lika roliga. Testa askersundsvägen t ex. Måste ha kört där för att förstå. (slingerbulten släng dig i vägen).

Likaså måste man ha kört på bana för att....ja du fattar.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Olof Eriksson skrev:
Min åsikt är iaf att åker man en bandit eller en FZ6 så okay. Men åker man en K5a tex till korvkiosken på 2000 varv så har man missat något. Samma sak om man köper en Intruder för att åka bana. Eller varför inte en goldwing för att stunta?

Damn straigt! :tummenupp

Victor skrev:
Testa och bli bättre människor, ni skulle gilla det tror jag.

Precis, komigen nu och get with the program!

Yamaha_Tobbe skrev:
hur kan du få såna funderingar av en sån helt normalt annons? låter nästan som du riktar dig mot stackarn som vill sälja sin R6a o byta upp sig mot en R1a? :va

Nejdå, han har säkert fått många fler träffar på sin annons pga tråden :)

/N

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Host host........

Känner mig träffad, ingen båge just nu men i garaget står i alla fall min dubbelturboladdade sommarsportbil

Får jag inte ha den kvar :( när jag inte uttnyttar den fullt ut på svenska vägnätet, det toppar ju fan över 300 km/h men jag gillar inte att blåsa på så mycket :confused:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
2fast4hjo skrev:
Säkrare ja men minst lika roliga. Testa askersundsvägen t ex. Måste ha kört där för att förstå. (slingerbulten släng dig i vägen).
Well, testa bana and U will see my point.
De räcker inte att se sambo tjöra, för att uppleva känslan.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
2fast4hjo skrev:
Fast mellan Laxå-Askersund finns en livsfarlig asfaltshöjning i en vänsterkurva (från Laxå) några sådana finns inte på bana.

MC Doktorn

Guest
Finns en stark wannabe känsla om du inte har rätt hoj eller kör bana är du lost och människor faller för grupp trycket (fan vad filosofiskt :hihi )

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
aRWe skrev:
Fast mellan Laxå-Askersund finns en livsfarlig asfaltshöjning i en vänsterkurva (från Laxå) några sådana finns inte på bana.

Du menar de två små guppen efter varandra..kör mycket där så jag vet precis vart dem är.

Tina tjejen: har åka bakpå på bana och ska förhoppningsvis testa i sommar (om jag klarar mig ifrån eve sjukdomar)

Många sa " kör själv det är mycket roligare än att åka bakpå", har fortfarande inget emot att åka bakpå trots att jag har egen hoj.

Tuvärr var jag inte med när killen körde på Gelleråsen pga operation skulle vart intressant att se/lära.

Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
2fast4hjo skrev:
Du menar de två små guppen efter varandra..kör mycket där så jag vet precis vart dem är.

Tina tjejen: har åka bakpå på bana och ska förhoppningsvis testa i sommar (om jag klarar mig ifrån eve sjukdomar)

Många sa " kör själv det är mycket roligare än att åka bakpå", har fortfarande inget emot att åka bakpå trots att jag har egen hoj.

Det är mycket som kostar när man kör bana, däck, transport osv..det plockar på ganska snabbt.

Tuvärr var jag inte med när killen körde på Gelleråsen pga operation skulle vart intressant att se/lära.
Små guppen, jag lovar dom är inte små när man kör där i 130+, höll på att åka av då BÅDA däcken tappade kontakt med asfalten.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
aRWe skrev:
Små guppen, jag lovar dom är inte små när man kör där i 130+, höll på att åka av då BÅDA däcken tappade kontakt med asfalten.

Tja..jag stannar inte precis och kollar hur stora dem är...men det känns om man kör på dem.

Jävulsguppet", utanför skövde är inte att leka med heller, går ju bra om man som pathfinder har en KTM men för oss som kom bakom med sporthojar vart det en ordentlig flygfärd.

Testat att köra i Tiveden :va , där kan vi börja snacka om gupp. En gång, aldrig mer :4skrika

Bifogat

• Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    Mc tur 23 Juni 0057.jpg
    61.6 KB · Visningar: 98
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
TinaTjejen skrev:
Well, testa bana and U will see my point.
De räcker inte att se sambo tjöra, för att uppleva känslan.

Så rörande överens vi är på den punkten... :pannkyss

Åk bana och ha det kul när alla åker åt samma håll...
En synnerligen trevlig upplevelse...
Sen å får alla vara med i olika grupper från nybörjare till elit ...

Så släpp din slingriga väg med stubbar å sten runtikring och dom fula bilarna som kör åt fel håll...

Bana är kul... (obs detta är min uppfattning och andra får ha sin uppfattning)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N
Jag har inte kört mer än 200-250mil i år, om ens det, betyder det att jag inte skall äga en hoj? :(

Jag älskar ju hojar

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Har läst heeeeela tråden och måste säga att jag...är kluven.

För som i mitt fall som enbart kört SH och cross/enduro i hela mitt liv (jaja, kyståm åxå pga xtra kneg på mc firma) och har kört bana med SH, dock inte på 4-5 år nu men iaf. Cross körde jag aktivt under X antal år. Kids och hus å kärring å jobb å osv tar min bantid om vi säger så. Ser dock ett ljus i tunneln...
Äger en Gixxer 1000 -03 som aldrig sett en bana mer än på bilderna i garaget, längtar förmodligen liksom jag till just en sådan.
Har bara haft "SH" hojar för landsvägsbruk sen "fjortistiden" och det är dom typerna av hojarna jag brinner för.
Med tanke på detta, att jag har kört bana osv. men inte gjort det på ett par år, betyder det att jag gjort fel val av hoj när jag inhandlade Gixxern 2004? Banambitioner för denna hoj åxå har jag, men tiden har inte funnits...än.
Kanske tillåme hinner byta till en K5-K6 innan detta blir av...
Gillar att "smiska" lite småvägar osv. fast med "pappa" delen av mig bannandes innanför hjälmen hela tiden, fegar hellre än lämnar kidsen utan farsa pga denna anledningen.
Gillar åxå lite touring ihop med polare, både snabba rundor och "kyståm" rundor. Allt för att köra hoj. Hurvida tiden räcker till detta är en annan fråga, men när tillfälle ges är jag alltid på.

Banåka är den ultimata adrenalinkicken OCH ett jävligt bra sätt att övehuvudtaget lära sig hantera en hoj...tycker jag. Det borde enligt mig finnas en bana i varje kommun. Detta lite pga den enkla enledningen att "vi" som inte har så jävulskt nära till en riktig bana drar oss för att åka pga avståndet.
Banåka är däremot INTE ett måste bara för att du har en SH...tycker jag...åxå.
Man köper den hoj man trivs med och vill ha, anledningen eller orsaken till just ditt val av hoj har ju faktiskt ingen mer än du med att göra,eller?

Jag själv gillar som många andra här att både köra aktivt och "pimpa" min hoj.
Bygga om hojar från scratch är åxå jävligt kul.

Däremot är jag inte speciellt mycket för att glassa inne i "staun", alltså då menar jag "cruisa" runt just INNE i just Karlskrona för där består vägbeläggningen till 70% av kullersten... :näsblod
Jag ger mig inte ut å kör hoj med intentionen att köra in till stan och cruisa.
Hellre då småvägar eller längre turer med ett mål.

Å hur kul skulle det vara om det skulle finnas en lag på att "om du har sporthoj måste du köra bana" (uttalas med en väldigt aktoritär röst alá han jänkaren som brukar göra rösten till alla tuffa actionfilmer från USA) :hihi
Jag menar utbudet skulle ju bli så in i helvete tråkigt bland kyståmjärn, skolhojar och en och annan allroadhoj, inte sant?

Föresten, gäller denna frågan bara just SH hojar eller även dom med Motarder (bana)fabriksbyggda Fighters (stunt) Offroadare (bana/skog). åxå?

Å jämföra med andra saker kan man ju göra...
Ta jyckar t.ex. Hur många tror Ni använder dom till det dom är framtagna till?
Ta mina två Siberians t.ex...eller det var ett dåligt ex. Jag kör ju faktiskt med dom, men det finns säkert en hel hög med folk som har Siberian Husky´s som sällskapshundar fast dom är utpräglade draghundar. See my point?

PS JAG vägrar sätta mig på typ en ER5 :rolleyes: bara för att jag inte hinner/har möjlighet att köra bana DS

Jävlar, det blev lite mycket. Sorry!

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Olof Eriksson skrev:
Som sporthoj för gata skulle en VFR400 duga gott till mig.
Men när det gäller motorcyklar så handlar det inte om vad som "duger gott", vafan, det skulle duga gott för alla oss att köra små japanska bilar istället för motorcyklar för att transportera vår lekamen mellan A och B, men det är i vart fall inte varför jag tagit A-kort och köpt motorcyklar.

Det finns inget egentligen logiskt, nyttigt eller bra med att utsätta sig för väder, vind och skaderisk på en motorcykel, anledningen till varför man gör det är (i de flesta fallen) för att det är kul, punkt slut.

Om folk vill köra den nyaste feting-sporthojen med extra allt mellan hemmet och korvmojen så vafan låt honom/henne göra det.

Det här är en patetisk ickediskussion.

Och förövrigt anser jag att alla jävla märkvärdiga jag-kör-minsann-på-bana-så-sug-min-kuk-apor måste förgöras.

Tack för ordet. Keep on rocking!

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Det hela är väldigt enkelt. Om man är nöjd med sitt hojval så har man valt rätt hoj, oavsett vilken hoj man har valt, varför man valde den, eller vad man använder den till.

Om det är någon som har "missat något", så är det den som förundras över att andra individer gör sina val baserat på ett annat värdegrundlag än sitt eget.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati