Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N
Jag tycker att du ska vara nöjd med detta. Om sporthojar bara köptes av den som utnyttjar dem nära max eller till att köra på bana så hade marknadskrafterna satt betydligt högre pris på hojarna. Om det nu ens funnits ett underlag för en marknad dvs.

Tacka varje "posör" du möter för han har gjort din hobby billigare !

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Ravetrancer skrev:
Jag har inte kört mer än 200-250mil i år, om ens det, betyder det att jag inte skall äga en hoj? :(

Jag älskar ju hojar

Verkligen inte, nu har du fuskat och inte hängt med i tråden, vilket jag iof kan förstå för den blev lite lång :)

Du tillhör ju verkligen en av dem som pimpar dina hojar riktigt jevla snygga, men inte har du väl bangat att köra dem för det?
Om jag minns rätt har jag set bilder på dig på din förra R1´a med fullt nedlägg i duktig fart på bana.
Jag hoppas detta kommer gälla även på dina framtida byggen.

sgtpepper skrev:
Om folk vill köra den nyaste feting-sporthojen med extra allt mellan hemmet och korvmojen så vafan låt honom/henne göra det.

Det här är en patetisk ickediskussion.

Och förövrigt anser jag att alla jävla märkvärdiga jag-kör-minsann-på-bana-så-sug-min-kuk-apor måste förgöras.

Tack för ordet. Keep on rocking!

Javisst får dem göra det, men då kan man väl stå för det också, och prata om det. Många kände sig direkt jevligt påhoppade av "märkvärdiga-suga-kuk-bankörare".

/N

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
sgtpepper skrev:
...
Och förövrigt anser jag att alla jävla märkvärdiga jag-kör-minsann-på-bana-så-sug-min-kuk-apor måste förgöras.
...

Några sånna har jag aldrig stött på, de flesta som kör bana blir snarare ödmjuka då dom inser hur jävla kassa dom är.

När man är ute o kör på gatan dock... En gång fick jag höra av en med sprillans ny sporthoj: "Nu är jag sugen o köra för allt vad materialet håller" :rofl

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
HanneZ skrev:
Några sånna har jag aldrig stött på, de flesta som kör bana blir snarare ödmjuka då dom inser hur jävla kassa dom är.
Jag har heller aldrig stött på några sådana i IRL, här på SH tycker jag dock att det finns en hel del självgoda jag-kör-minsann-på-bana, det är t.ex den här tråden ett bevis på. Alla vill inte köra bana jämt och ständigt, för vissa innebär inte motorcykelhobbyn att man har ett brinnande RR-intresse, det är bara att acceptera.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
sgtpepper skrev:
Jag har heller aldrig stött på några sådana i IRL, här på SH tycker jag dock att det finns en hel del självgoda jag-kör-minsann-på-bana, det är t.ex den här tråden ett bevis på. Alla vill inte köra bana jämt och ständigt, för vissa innebär inte motorcykelhobbyn att man har ett brinnande RR-intresse, det är bara att acceptera.
Mja de e väl sant.

Personligen har jag inget intresse för RR, följer inte motoGP och skulle inte vilja tävla. Men jag vill fortf. köra på bana för de.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Lobo Gixxer skrev:
Har läst heeeeela tråden och måste säga att jag...är kluven.

Jag har läst heeeeela ditt inlägg och jag är.....kluven :)

Jag tycker inte du gjort något konsitgt val.
Du verkar ha kört en hel del aktivt, du har målet att fortsätta göra det, men kanske inte riktigt hittar tiden.
Du liksom i princip alla oss andra gillar att göra hojen fin, men det låter inte som att det går så långt att om du får tillfälle att köra bana så avstår du pga din fina styling.

Jämförelsen med hundar är inte klockren, men den funkar.
Det finns säkert en liknande diskussion inom "Hund-communityn"

/N

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
För mig skulle det kännas meningslöst att ha en prestandahoj utan att ens försöka utnytja dess prestanda. Jag löser det genom att blanda gatåka med så många bandagar jag har möjlighet att deltaga på.

Nu mer, så kör jag lungnare på vägen, när jag regelbundet kör på banträffar/träningar.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
sgtpepper skrev:

Varför är denna tråd ett bevis på det?
Målet är snarare att höra varför man väljer bort det, och ev kanske nån nu tar changsen o provar.

Det finns kanske ett o annat påhopp på '"den andra sidan", men det kommer från båda sidor, och du själv är bidragagare.

/N

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Olof Eriksson skrev:
Som sporthoj för gata skulle en VFR400 duga gott till mig. Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vad jag gör på en 1000cc sporthoj på gatan. Och då har jag lagt hundratals timmar på bana. Även på Midlanda är det svårt att motivera 1000cc, då det mest sladdar och har sig överallt.

Oj, vad fel tänkt.
kubiken handlar bara om hur man vill köra, inte om effekten i sig.
En litershoj är stark på lägre varv och du kan köra ganska fort utan att varva högt.
Jag körde en polares 600 i somras och det var helt värdelöst, slö som fan på låga varv och så en kick på vrålhöga varv, så orkar fan inet jag sitta och åka längs vägarna, den drar lika mycket sås iaf och kostar lika i försäkring.
Det är därför många skaffar större hojar för gatkörning, det är bekvämt helt enkelt.
På bana däremot så är ju mindre hojar bättre, vi har ju mest småbanor i det här landet ändå.

Men nej jag är helt ointresserad av bankörning, det är inte min grej och jag har insett att jag inte har några förutsättningar för sånt, det är självkännedom helt enkelt, ska jag tävla på bana så ska jag fan känna att jag kan bli duktig med.
I övrigt bryr jag mig inte om andra vill köra på bana, det är väl lugnt, kör bara.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
isse skrev:
Målet är snarare att höra varför man väljer bort det, och ev kanske nån nu tar changsen o provar.
/N

Ekonomi :gnissla Att köra på ngn allmän bankörning har vi (killen och jag bakpå hittills) gjort endast pga att vi har nära till banorna.

Har lagt ut 3600 i bara anmälningsagift på dem gångerna det har körts i år samt köp av två beg racedäck, billigt ändå.

Sedan får man ju "bara" köra 15 min a ca 5 pass på en heldag om man har tur, förra bankörningen försvann mycket tid pga olyckor, trist men det är ju sådant man tuvärr får räkna med. Lärorikt är det dock.

HumAnyt skrev:
jag, och bara till att åka fram till stan och köpa mjölk ibland! mördar ni mej nu? :confused: :va

Tar du vägen över kinnekulle när du ska handla..cooolt :D

Last edited:

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
isse skrev:
Varför är denna tråd ett bevis på det?

Det finns kanske ett o annat påhopp på '"den andra sidan", men det kommer från båda sidor, och du själv är bidragagare.

/N

Jag läser Expressen på muggen och alla som inte läser den på muggen är förbjuden att köpa Expressen......

Hälsningar Avundsjuk svensk Taliban

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
sgtpepper skrev:
Jag har heller aldrig stött på några sådana i IRL

Hur f*n kan du då uttala dig på ett sätt, som får Koreansk kommunsim verka ödmjukt. Håll dig till ngt som du har belägg för - annars kan du göra oss en tjänst att vara tyst.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ukiwaza skrev:
Jag läser Expressen på muggen och alla som inte läser den på muggen är förbjuden att köpa Expressen......

Du verkar tro att alla är avundsjuka på din tourer, det är inte första gången du påstår de nu...

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
2fast4hjo skrev:
Ekonomi :gnissla Att köra på ngn allmän bankörning har vi (killen och jag bakpå hittills) gjort endast pga att vi har nära till banorna.

Har lagt ut 3600 i bara anmälningsagift på dem gångerna det har körts i år samt köp av två beg racedäck, billigt ändå.

Sedan får man ju "bara" köra 15 min a ca 5 pass på en heldag om man har tur, förra bankörningen försvann mycket tid pga olyckor, trist men det är ju sådant man tuvärr får räkna med. Lärorikt är det dock.

Du nämnde tidigare i tråden att du köpt en bil med 225hk "för att du har råd och vill", så jag uppfattade inte ekonomin som ett problem.

Personligen tycker jag inte man behöver racedäck, någon av de lite sjysstare gatdäcken räcker långt. Men däcken slits helt klart av bankörning.

Ang tiden så räcker 15min per pass bra, håller man hyffsat tempo blir man snabbt trött i både huvud & kropp. Hur många pass man orkar köra beror också på vilket tempo man kör, den dagen iår jag körde men öppen depå åkte jag bra mycket mindre än jag hade förväntat mig.

/N

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Silwer skrev:
Vad gjorde han sen då, la av en stående burnis eller?:lol
Närå han gasade friskt. Det lät lite löjligt bara, han kanske skämtade men han såg gravallvarlig ut. Han körde fort o betydligt fortare än mig men jag menar det är ju sällan en sporthoj från -05 "sätter gränserna" på allmän väg.

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Citat:
Inskickat av Ukiwaza

Du verkar tro att alla är avundsjuka på din tourer, det är inte första gången du påstår de nu...

Är du dyslektiker...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...