Att adoptera barn med hiv...

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
http://www.familjeliv.se/Forum-4-294/m55309240-2.html#replyformanchor

"Jag och min man har valt att adopterat ett barn med hiv. Det var inte ett helt enkelt beslut, men det är absolut inget vi ångrar på något sätt. Allt som rör sjukdomen har varit lättare än vi kunnat föreställa oss. Vårt barn är friskt , och att vårt barn har hiv är inget som vi ens tänker på dagligen.

Är det någon där ute som funderar på att adoptera ett barn med hiv? Jag svarar gärna på frågor i så fall :)"

Hur reaktionerna är i tråden är skrämmande. Vad är nästa steg, att hiv-smitta sina friska barn för att det ska växa upp med samma förutsättningar som de stackars hiv-smittade affrobarnen?

Känns ju tryggt att det vandrar omkring smittade barn på dagis och ingen känner till det

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Hur man än ser på saken så har väl barnet ett existensberättigande?

Oavsett vilket så har barnet hiv, antingen här eller i Afrika.

Barnet har ju en större chans till ett bra liv här med rätt medicinering och föräldrar som förhoppningsvis älskar och tar hand om det.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Hur man än ser på saken så har väl barnet ett existensberättigande?

Oavsett vilket så har barnet hiv, antingen här eller i Afrika.

Barnet har ju en större chans till ett bra liv här med rätt medicinering och föräldrar som förhoppningsvis älskar och tar hand om det.

Är det isåfall inte klokare att adoptera ett barn som riskerar att dö i svält, diabetes eller annat som inte drabbar vår egen befolkning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är inte det här lite samma som att "adoptera" den mest lopp och fästinginfekterade felavlade gathunden dom har lyckats fånga i spanien, för att man ska ha startat med någon som det är extra synd om, och således få högre hjältestatus själva.

Men så länge dom betalar all vård själva ur egen ficka så kan domm få göra som dom vill, däremot tycker jag att man fortfarande ska ha informnationsplikt på skola/barnomsorg.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Lagom, får ruskigt dåliga vibbar av ditt inlägg...."affrobarn"
Du menar att det skulle bli smittspridng på dagis när "HIV-Affrobarnen" går runt & skvätter blod på dom andra barnen?

Saxat ang. smittspridning:

"Anonym (pedagog) skrev 2010-11-11 21:36:51 följande:
Dum fråga kanske men ändå något jag funderat över: om ett barn med HIV blir illa biten på ex förskolan ("bitbarn" är ju tyvärr inte så ovanliga) så att det börjar blöda och barnet som biter får blodet i munnen och har ett sår i munnen, finns det risk för att "bitbarnet" blir smittat då eller är antikropparna hos barnet med HIV så få pga medicinering att det är helt riskfritt?

Det är ingen risk att barnet som biter blir smittat. Ofta har man med medicinering INGA detekterbara ak i blodet och därmed väldigt låg simttbarhet. blod till mun har aldrig rapporterats någon smitta. HIV smittar via sexuella kontakter och inoculering av blod och det måste nästan vara en transfusion."

Du som dessutom arbetar som brandman...borde väl se till att människor får en chans i livet, oavsett diagnos?

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Jag TROR att där adopteras fler svältande/diabetes (icke farliga för andra sjukdomar) än vad där adopteras barn med hiv.

Som adoptivförälder får man väl dra "lasset" själv? tänker då på den ekonomiska biten, blir ju som ens eget barn på papper.

Sen har man väl informationsplikt på dagis skola osv, även om man inte har det så hade iaf jag sett som en självklarhet att informera personalen om situationen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sen har man väl informationsplikt på dagis skola osv, även om man inte har det så hade iaf jag sett som en självklarhet att informera personalen om situationen.
Jag håller med fullständigt, men vad "du och jag" anser är nog knappast en allmän uppfattning.

Ur en ren Darwinistisk/cynisk synvinkel så ska ju inga med obotliga sjukdomar hållas vid liv, det stjäl ju resurser från alla andra och dåliga gener förs vidare. Fast idag har vi ju kommit så långt från naturens spelregler man kan komma. Dessutom, han kanske växer upp och blir en framstående forskare en dag och gynnar mänskligheten, samtidigt som grannens fysiskt friska barn blir en missbrukande våldtäktsman...

Själv skulle jag dock aldrig adoptera, jag vill uppfostra mina egna gener, urtidsmänniskan inom mig är väldigt bestämd på den punkten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, vilken idiot du är Lagom :D Nu skulle jag förvisso inte få för mig att adoptera barn öht och med största sannolikhet skulle jag inte adoptera ett barn med särskilda behov men tycker du inte att du går lite för långt?

Jag kan förstå att folk skulle tycka det var obehagligt med HIV-smittade barn på dagis, jag själv inräknat men det är troligtvis för att jag vet för lite om sjukdomen. Men inte ens jag är så inskränkt som du verkar vara och då är jag ändå jävligt inskränkt.

Du kanske även anser att det är guds verk att avfolka världen med hjälp av HIV och Aids och liknande :rolleyes:
Inte för att jag menar att världen inte behöver avfolkas, tvärtom. Men barn är ändå barn oavsett ursprung och förutsättningar och om någon vänlig människa med bra värderingar kan åta sig att ta hand om en av dem, är det så jävla fel då eller?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag TROR att där adopteras fler svältande/diabetes (icke farliga för andra sjukdomar) än vad där adopteras barn med hiv.

Som adoptivförälder får man väl dra "lasset" själv? tänker då på den ekonomiska biten, blir ju som ens eget barn på papper..

Jag är ganska övertygad om att man inte "drar det ekonomiska lasset själv" om man aadopterar ett barn.

Det ekonomiska lasset för ett HIV barn lär vara rejält.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som adoptivförälder får man väl dra "lasset" själv? tänker då på den ekonomiska biten, blir ju som ens eget barn på papper.

Du får ju barnbidrag som alla andra och sjukvården är ju "gratis" i Sverige så där betalar du inget extra mot om det hade varit ditt biologiska barn. Samma förutsättningar liksom.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
I det här bisarra fallet, finner man nog allvarliga fel hos de adopterande föräldrarna. Muchhausen By Proxy upphöjt till hundra, ungefär.

Bromsmedicinerna lär kosta skjortan....för svenska skattebetalare.

Någon klagade på illa valda liknelser, här är en till: Tyskland tillåter inte export av o besiktade fordon.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan GuW, tog dig för en ganska vettig person, men din parallell här ovan är fan bland det värsta jag läst här.....

Jo, den är obehaglig, men förmodligen till en viss del sann..

Jag hade när mina barn var små en tjej i bekanskapskretsen som allvarligt önskade sig ett utvecklingsstört barn för att "dom är så söööta och så är dom ju barn hel livet"

Hon lyckades dock bra, hon fick ett (lätt)kroniskt sjukt barn, lät inte pappan vara delaktig efter befruktningen och har vid ett flertal tilllfällen hållits fram som såååå duktig som har uppfostrat sitt kroniskt sjuka barn heeelt själv utan stöd från något håll trots att hon minsann jobbar deltid....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag hade när mina barn var små en tjej i bekanskapskretsen som allvarligt önskade sig ett utvecklingsstört barn för att "dom är så söööta och så är dom ju barn hel livet"

Hon lyckades dock bra, hon fick ett (lätt)kroniskt sjukt barn, lät inte pappan vara delaktig efter befruktningen och har vid ett flertal tilllfällen hållits fram som såååå duktig som har uppfostrat sitt kroniskt sjuka barn heeelt själv utan stöd från något håll trots att hon minsann jobbar deltid....

:huvet

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08

Hmm, ok, så du känner en korkad ensamstående mamma vilket skulle styrka att
omhändertagande av loppbitna och felavlade hundar och hiv-smittade barn är samma sak :va

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Hiv och Aids är inte samma sak. Man kan käka bromsmedicin när man har hiv och fungera i stort sätt som vanligt, som alla andra.
Personer med hiv kan dessutom få helt friska barn och inte alls behöva föra smittan vidare... Dessutom pågår det hela mkt forskning på området, och vem vet vad man har för möjligheter och medicinering om tex 10-20 år??
Oavsett om barnet är sjukt eller friskt när man adopterar det (eller om man skaffar egna biologiska barn) så är det ju tyvärr så att det aldrig är någon garanti för nån förälder någon stans i världen att just deras barn inte kommer att insjukna i en sjukdom framöver...
Så ett sjukt barn ska inte förbises. :rullandeu :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hmm, ok, så du känner en korkad ensamstående mamma vilket skulle styrka att
omhändertagande av loppbitna och felavlade hundar och hiv-smittade barn är samma sak :va

Tendensen att spela martyr på att ta hand om "utsatta" är densamma, oavsett om det är barn eller djur.

Dom får sin bekräftelse från omgivningen att dom är "Duktiga"

Är det ett barn dom vill adoptera så finns det friska barn.

Är det att bekämpa HIV dom vill göra så löser det ju knappast problemet att HIV barn bara försvinner ut ur landet.

Det kan ju rent av vara så att "friska barn" får svälta ihjäl hemma medans HIV barn går på export, vilket ju i slutänden kan göra att barn smittas med HIV för att få en biljett ut?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det kan ju rent av vara så att "friska barn" får svälta ihjäl hemma medans HIV barn går på export, vilket ju i slutänden kan göra att barn smittas med HIV för att få en biljett ut?
Men vilket trams, nu har du väl ändå stuckit näsan lite väl långt ner i thinnerflaskan...

"Vi smittar barnet med HIV så det blir adopterat..." :rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men vilket trams, nu har du väl ändå stuckit näsan lite väl långt ner i thinnerflaskan...

"Vi smittar barnet med HIV så det blir adopterat..." :rofl

Du vet vilka länder vi talar om va?

Samma länder där män tror att dom kan bli av med sin HIV om dom våldtar en oskuld....

Så jävla långsökt är det nog inte...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...