Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Nyfiken på varför så få köper bilder på sig själva från t ex bulten. Den naturliga anledningen kan väl tänkas vara att bilderna inte är tillräckligt bra men det låter inte så på kommentarerna som läggs. Så varför? Är det en principsak; att det ska vara gratis? Eller är 30 pix för dyrt? Tell me.

Som "fotograf" är det ju trevligt att få in några hundralappar som täcker soppa- och fikakostnaden men det är nästan trevligare att veta att någon använder ens bild som bakgrund. Fin balansgång det där.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror att det dels handlar om att allt ska va gratis, å dels ser inte folk varför "vi" ska ha betalt för att utöva vår hobby. Att vi lägger ut 10-50 papp på utrustning å står hela dagar vid en väg/bana för att fota verkar ingen bry sig i. I en liknande tråd för ett tag sen föreslogs det att vi skulle betala inträde för att fota på bandagar, dom som kör betalar ju för att få utnyttja banan, å då skulle vi de också... :huvet

Visst är det kul att bilderna uppskattas, men med tanke på tid och pengar jag lägger ner vill jag inte ge bort bilderna gratis. Men jag tar en symbolisk slant, det är ju knappast något man tjänar pengar på! Det är som du säger, soppa/fikapengar. Jag tror jag har sålt ihop till ETT minneskort på alla år :(

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
jag har köpt alla mina, bortset från en fotograf som ville have 200.- per bild :mad:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu åker jag inte där fotograferna står i klunga. Skulle dock inte betala för det då jag inte tycker fotografer hör hemma på gata.

Skulle jag dock fastna på bra bilder på bana skulle jag med glädje betala ett par hundralappar.

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Samma sak som när man åker berg och dal banan på grönan. Då får man köpa fotot som e taget sen! Man kan ju välja att låta bli :)
Utrustningen är dyr som satan men det är skoj att fota..
Vore ju helt okej om man fick ihop till halva soppapengen iaf :)

Jag tror att det dels handlar om att allt ska va gratis, å dels ser inte folk varför "vi" ska ha betalt för att utöva vår hobby. Att vi lägger ut 10-50 papp på utrustning å står hela dagar vid en väg/bana för att fota verkar ingen bry sig i. I en liknande tråd för ett tag sen föreslogs det att vi skulle betala inträde för att fota på bandagar, dom som kör betalar ju för att få utnyttja banan, å då skulle vi de också... :huvet

Visst är det kul att bilderna uppskattas, men med tanke på tid och pengar jag lägger ner vill jag inte ge bort bilderna gratis. Men jag tar en symbolisk slant, det är ju knappast något man tjänar pengar på! Det är som du säger, soppa/fikapengar. Jag tror jag har sålt ihop till ETT minneskort på alla år :(

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skulle inte ha något emot att betala för några bra bilder, nu har jag iofs några (5-7st) och resten jag sett har sett exakt likadana ut med samma vinkel, samma ställe osv... då är det inte intressant att betala för fler likadana.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag betalade för Gotland ring bilder första gången jag var där.
Då köpte jag alla bilder som fanns där jag var me´.
iofs var jag "rik" då men sen va det så j-a kul att se sig själv :confused:
Då känns det inte dyrt,men för en bild då är det svårt att säga.
Men en liten summa skulle jag tycka är ok .

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Det verkar vara vanligt att hobbyfotografer som svingat en systemare ett år får storhetsvansinne med sina copyright-stämplar, betalsidor, F-skatt med noll inkomst, mm. Känner ni att det behövs täckning för bensinkostnaden är det kanske bättre att ni skaffar ett riktigt jobb/extrajobb på helgerna.

Vi är säkert många som uppskattar det nu gör. Bli inte giriga om ni fortfarande åker ut till bulten och fotar för att det är roligt. :tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Grymma, fina välfotade race bilder uppskattas enormt av mig. Har ingenting emot att betala för en bra bild!

Priset ska ju givetvis vara rimligt då.

T.ex 1 bild 50:-

3 bilder 100:-?

Kör man många rejs per år både i Motocross och Supermoto som mig så brukar det fotas rätt friskt. Skulle man köpa alla bra bilder under en säsong skulle det handla om ett par tusen vilket blir lite för mycket för en tajt race budget!

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Nu åker jag inte där fotograferna står i klunga. Skulle dock inte betala för det då jag inte tycker fotografer hör hemma på gata.

Fotografer hör inte hemma på gata? Intressant.
Just vid motorsport för att vi får folk att köra över deras förmåga? Eller rent generellt?

Asplind

Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Vem har 0 inkomst? :banana

Det verkar vara vanligt att hobbyfotografer som svingat en systemare ett år får storhetsvansinne med sina copyright-stämplar, betalsidor, F-skatt med noll inkomst, mm. Känner ni att det behövs täckning för bensinkostnaden är det kanske bättre att ni skaffar ett riktigt jobb/extrajobb på helgerna.

Vi är säkert många som uppskattar det nu gör. Bli inte giriga om ni fortfarande åker ut till bulten och fotar för att det är roligt. :tummenupp

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
alltid kul med bilder mitt 1:a försök på bulten(6/6) så hamnade jag på asplinds lins,,vilket jag beställde så nu väntar jag med spänning på kortet....

Asplind

Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Tjena Hoztic!!

Är inte det lite av mentaliteten på detta forum, att allt skall vara gratis??:va Känns som om många skulle behöva uppleva detsamma på sina arbetsplatser med toksänkta löner till trotts bra arbetsinsatser/produker!!:krama

Kör hårt med fotograferandet & ta vettigt betalt för vad jag fått lära mig är INGET!! på denna jord gratis!!:)

He he Håller me Fürsten! :krama

njelger

Guest

Jag verkar ha missat var det står vad ni betalar till era "modeller"?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Fotografer hör inte hemma på gata? Intressant.
Just vid motorsport för att vi får folk att köra över deras förmåga? Eller rent generellt?
Vissa kör över sin förmånga och blir stressade att det står folk och tar kort och lägger upp på nätet. Visst är det endast föraren som bestämmer hur mycket det ska vridas på rullen, men känns onödigt bara.

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
köper man utrustning för 10-15 papp eller däröver och tror man kan tjäna pengar på att plåta bågar i en kurva enkom, där folk plåtar gratis ska man nog tänka om. Missuppfatta mej inte, det är alltid kul att se sej själv tycker jag, men helt ärligt ser alla bilder likadana ut så varför skulle jag köpa en bild som jag kan få gratis av någon annan fotograf i samma kurva vid samma tillfälle som ser likadan ut? Man kan väl helt enkelt säga att det går inflation i plåtandet i just nämnd kurva. Hade det stått EN fotograf som tagit betalt för bilder så hade den fotografen lätt kunnat göra en hacka, det är min uppfattning :)

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...