Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Nej, men du reagerar på att du först ska ta ett foto utan modellens samtycke- För att se bli KreNgT för att ingen vill betala för det??? :va

Låter lite förortswannabemaffiaaffärsetik.

Nejnej, jag är inte krengt som du uttrycker det.
Och sen får man plåta folk utan samtycke sålänge det inte säljs i reklamsyfte o dyl.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Marketing-without-asking-any-questions :)

Ärligt talat.. Jag kan mycket väl betala för BRA bilder (men inte från gata) för att det är "lite kul att ha". Flera hundra däremot? Nej, det är kul att köra hoj. Att titta på det efteråt är bara en liten bonus.

Och de flesta bilder är "roliga" för att man är med på dem, men inte särskilt bra egentligen. Även om skärpan kanske är perfekt och ljuset helt magiskt. Så kräver jag nog att fotografen ska lyckas fånga exakt rätt tillfälle också. Jag skulle kunna betala några hundra om nån lyckades få en tät bildserie på en vurpa, sladd eller nåt annat speciellt. Men massa bilder i kurvor som jag (bra exempel faktiskt) vet att jag åkt med saftigt nedlägg i varv på varv på varv.. För att på korten inte ens ha knäskrap? De bilderna är OCKSÅ roliga, men inte värda pengar.

50 pix för en bild är dyrt om det inte är en riktigt bra bild. 10-20 / bild kanske skulle få mig (och andra) att faktiskt börja betala för dem. För er del måste ni vara säljare, och steg 1 är att få folk att betala. Då måste man lägga sig på en nivå som gör att ni säljer från början.

Sen att det finns huuur många amatörer som helst som gladeligen fotar och delar ut bilderna gratis, och att det för min (och många andras) del är sak samma om du kanske får en något bättre skärpa på dina klick.

Vidare är det intressant att ni ska ha betalt för er hobby. NI borde fan tanka MIN hoj som tack för att jag ställer upp och skapar ett übercoolt objekt att plåta. JAG har då aldrig fått ens ett tack!

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Jag skulle lätt betala för en bild som va tillräckligt bra och snygg för att sätta upp på väggen, annars duger de små bilderna alldeles utmärkt att ha liggandes på disken.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo jo. Men om vi snackar hur folk stjäl bilder hit och dit. Jag pratade tekniska termer, inte fan bryr jag mig om nån kör en prnt scrn på mina bilder @ hemsidan tex...

Btw, mina bilder på lady gaga från när kärringen var här har jag hittat på minst ett 20-tal bloggar runt om i världen.. :glömdet

Well nu är det ju så här.
Bara för att du suttit i diket med ett stuprör i fejset i några år så gör detta inte dig till en mästerfotograf.
Få nu detta inte om bakfoten !!!
Gillar dina och andras bilder jättemycket.:tummenupp
OM någon anlitar dig för ett fotogig så fine, låt dom betala för din tid och kunnskap.

I fotokurvan så råder lagen "tillgång och efterfrågan"
Många lägger upp bilder gratis dvs. dina kollegor.

Jag pröjsar gärna en liten summa för de bilder jag gillar och hoppas med detta att det hjälper till att finansiera soppa och goda bakverk.

Att ens diskutera rekomenderade priser för en bild när du och andra är ute och övar kan inte bli annat än ett skämt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är självklart att man betalar så länge nån fångar en på bild. Just nu tror jag dock att det finns alldeles för många fotografer i förhållande till hur många bilder man vill ha på sig själv.

Jag skulle nöja mig med en eller två per säsong och det skulle jag gärna betala en hundring eller två per bild för. De som vill ha massa bilder på sig själva vill givetvis inte betala så mycket. Jag tycker ingen fotograf ska ge bort sina bilder, någonsin. Det förstör bara för de andra fotograferna som lagt tid och pengar på utrustning och utbildning och vill få nåt mer än bara nöje ut av det.

Det är som man brukar säga, "Nothing says thank you like cash".

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tyvärr håller bilderna från banmöten inte tillräckligt hög klass för att någon ska vara beredd att betala för dem. Ofta är de tagna av glada amatörer vilket syns om man ska vara kritisk. Bilder tagna av ett renodlat proffs med känsla skulle nog gå att sälja. Men det kommer antagligen aldrig att bli något de kan leva på. För att tjäna pengar för att betala av utrustningen + eventuell lön för möda och besvär bör man nog fotografera annat än banmöten och några kurvor ute på någon landsväg?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
.....Att vi lägger ut 10-50 papp på utrustning å står hela dagar vid en väg/bana för att fota verkar ingen bry sig i.....
Att de som kör lägger ner 50-200papp på hoj och utrustning verkar inte någon heller bry sig om..

Nä men skämt o sido.

Varför skulle det per automatik bara för att en fotograf är på plats innebära att ni skulle få pengar för de ni gör?

Hur kul skulle inte diskutionen bli från en glassförsäljare utanför en hockeyrink mitt i vintern...?

Jag har själv betalat för några bilder och då handlar det om mycket bra kvalitet i rätta ögonblicket.

En del fotografer spottar ur sig bilder.. en del har bara några med grym kvalitet...

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Läst igenom tråden lite snabbt och det är lite komiskt, alla fotografer nämner hur mycket dom köpt utrustning för, hur mycket pengar dom får lägga på soppa mm för att kunna utföra SIN hobby... Jag kan säga att min kawwa var inte gratis, och inte heller däcken eller soppan.. Men det är MIN hobby och jag räknar inte med att fotograferna längs bulten skall betala mig 50kr/bild för att få utöva SIN hobby... :)

Ta mitt inlägg med glimten i ögat, jag tycker det är skitkul att det finns folk som fotar och jag kommer garanterat att köpa bilder som jag tycker är bra, inga stora pengar det handlar om när man väl hittar en bra bild.
Hoppas alla förstår ironin.. =)

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
att betala för bilder på en söndagstur på landsväg funkar inte, men tävling/träningssbilder är skoj!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Tja det är fritt fram att fotografera vem man vill sålänge det är på allmän plats. Så att ta betalt för att man kommit med på bild låter än mer långsökt...

Däremot tror jag en del överdriver en aning när de ska ha massor betalt.

Jag tycker tex det är ok att GE bort bilder sålänge jag får ha en logga på bilden och att den används för privat bruk. Det ger förhoppningsvis mig nån form av gratisreklam.

Propsar man däremot på att få bort loggan så får man pynta för bilden...

Sen är det som någon redan skrev, tillgång och efterfrågan. Vill man inte betala så får man ingen bild. Det är väl ganska enkelt?

Hudik

Guest
Sorry om nån skrivit detta innan, orkade inte läsa allt.

Finns väl inte nån anledning att betala för en bild som ligger i hög upplösning på nätet (högerklick, spara som).
Om bilderna inte var i så bra kvallitet på nätet så tror jag att fler skulle vara intresserad av att betala.
Nu har ju alla kunnat se vilka fina bilder som ni kan få, så det kanske är dags att "förstöra" bilden lite så kanske fler är intresserad av att köpa en bild på sej själv.

En liten fråga bara, hur är det med "privat" köp? F-skatt? och så vidare...

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Sorry om nån skrivit detta innan, orkade inte läsa allt.

Finns väl inte nån anledning att betala för en bild som ligger i hög upplösning på nätet (högerklick, spara som).
Om bilderna inte var i så bra kvallitet på nätet så tror jag att fler skulle vara intresserad av att betala.
Nu har ju alla kunnat se vilka fina bilder som ni kan få, så det kanske är dags att "förstöra" bilden lite så kanske fler är intresserad av att köpa en bild på sej själv.

En liten fråga bara, hur är det med "privat" köp? F-skatt? och så vidare...

Är nog ganska få som lägger upp bilder i hög upplösning numera, men visst, gör man det så får man skylla sig själv.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen är det som någon redan skrev, tillgång och efterfrågan. Vill man inte betala så får man ingen bild. Det är väl ganska enkelt?

Sunt :tummenupp

Likväl kan jag förstå om ni kräver betalt för bilder som används i reklamsyfte, sponsorjakt och liknande.

Men som nån sa. Det pratas om vad utrustningen kostar. Men ni har ju inte köpt den för MIN skull, utan för att det är ERT intresse.
Jag har lagt 100 000 på hoj, ytterligare 35 000 på kläder och utrustning + ca 40 000 per år sen jag köpte superduken. Det ger 255 000 med ett restvärde på idag kanske 60 000. Alltså en ren kostnad på närmare 195 000. Eller 65 000 per år, eller 5400 per månad.

(Helvete vad dyrt :näsblod, jag ska börja med fotboll istället och aldrig låta sambon se det där)

Varför ska en amatörfotograf ha betalt för sina bilder när en amatörhojåkare inte får betalt för sitt intresse?

Tillgång & efterfrågan

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Likväl kan jag förstå om ni kräver betalt för bilder som används i reklamsyfte, sponsorjakt och liknande.

Men som nån sa. Det pratas om vad utrustningen kostar. Men ni har ju inte köpt den för MIN skull, utan för att det är ERT intresse.
Jag har lagt 100 000 på hoj, ytterligare 35 000 på kläder och utrustning + ca 40 000 per år sen jag köpte superduken. Det ger 255 000 med ett restvärde på idag kanske 60 000. Alltså en ren kostnad på närmare 195 000. Eller 65 000 per år, eller 5400 per månad.

(Helvete vad dyrt :näsblod, jag ska börja med fotboll istället och aldrig låta sambon se det där)

Varför ska en amatörfotograf ha betalt för sina bilder när en amatörhojåkare inte får betalt för sitt intresse?

Tillgång & efterfrågan

Nu har jag läst detta två gånger och inte riktigt insett om du är ironisk...eller om det är så att din sista mening är svaret på hela ditt inlägg...?:va

Hudik

Guest
Är nog ganska få som lägger upp bilder i hög upplösning numera, men visst, gör man det så får man skylla sig själv.

Nja, nu menade jag inte högupplöst utan hög upplösning, dom bilder som läggs ut från tillex. Bulten brukar ju vara i så pass bra kvallitet så många nöjer sej med det.

Börja med ett rött kryss över bilden så tror jag fler skulle köpa :tummenupp

****massa text ***

Tillgång & efterfrågan

Det finns ju inte nån som kräver att du ska köpa en bild :va

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag vart fångad körandes Bulten/fotokurvan skulle jag kunna tänka mig att betala för att få bilden raderad. Mtp utvecklingen är ju fotokurvan/bultenpiloter inget jag vill vara förknippad med sas :näsblod

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka