Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Med så många fotografer och så många som gärna gör det gratis behöver jag helt enkelt inte pynta för att få lite fina bilder på migsjälv.

Var jag tvungen till det så kaaanske jag skulle köpa nån riktigt bra bild för en 20-lapp, mer än så skulle det inte vara värt för mig.

Nu pratar vi om bultenfoton inte racebilder.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tjena Hoztic!!

Är inte det lite av mentaliteten på detta forum, att allt skall vara gratis??:va Känns som om många skulle behöva uppleva detsamma på sina arbetsplatser med toksänkta löner till trotts bra arbetsinsatser/produker!!:krama

Kör hårt med fotograferandet & ta vettigt betalt för vad jag fått lära mig är INGET!! på denna jord gratis!!:)

Lite halvtaskig jämförelse där. Är ju en sak om man jobbar som fotograf och en annan om man är glad amatör som vill utveckla sig eller en aspirerande (proffs) fotograf, men jag kanske har missuppfattat de hela och de bara är "jobbande" fotografer i tråden ? :va

Ja betalar gärna för snygga och bra bilder på mig själv så länge de inte är samma sorts bild flera ggr. Helt ok att ta betalt i så fall, trotts allt nån som gått in för de lite i så fall och inte bara tagit ett random foto.

Nu befinner jag mig inte i den delen av landet där de frekvent tas bilder...

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
köper man utrustning för 10-15 papp eller däröver och tror man kan tjäna pengar på att plåta bågar i en kurva enkom, där folk plåtar gratis ska man nog tänka om. Missuppfatta mej inte, det är alltid kul att se sej själv tycker jag, men helt ärligt ser alla bilder likadana ut så varför skulle jag köpa en bild som jag kan få gratis av någon annan fotograf i samma kurva vid samma tillfälle som ser likadan ut? Man kan väl helt enkelt säga att det går inflation i plåtandet i just nämnd kurva. Hade det stått EN fotograf som tagit betalt för bilder så hade den fotografen lätt kunnat göra en hacka, det är min uppfattning :)

Onekligen sant och man kanske är fotoskadad men jag tycker nog inte att alla bilder är av samma kvalitet. Det kan nog vara så att fotografer och motiv har olika åsikt om vad som är en bra bild. :)

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
köper man utrustning för 10-15 papp eller däröver och tror man kan tjäna pengar på att plåta bågar i en kurva enkom, där folk plåtar gratis ska man nog tänka om. Missuppfatta mej inte, det är alltid kul att se sej själv tycker jag, men helt ärligt ser alla bilder likadana ut så varför skulle jag köpa en bild som jag kan få gratis av någon annan fotograf i samma kurva vid samma tillfälle som ser likadan ut? Man kan väl helt enkelt säga att det går inflation i plåtandet i just nämnd kurva. Hade det stått EN fotograf som tagit betalt för bilder så hade den fotografen lätt kunnat göra en hacka, det är min uppfattning :)

Jag skulle definitivt kunna köpa en bild och faktiskt till och med til priser enligt SFF:S prislista men då ska det va en riktigt bra bild där fokuset på sessionen skulle vara att plåta mej och ingen annan. Alltså inte försöka få med så många som möjligt på samma minneskort. Jag har jobbat som pressfotograf på en stor tidning och jag vet hur mycket ni plåtar och vilket ratio man har på riktigt bra bilder, det är kred till er som plåtar!

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Folk härinne inser nog inte vad en bild kostar och borde ta en titt på BRF's rekommenderade prislista.
Rent tekniskt sett så är dom bilerna ni tar (utan att fråga) bildstöld och därmed ett brott.
(Era bondläppar).

Sådärja! Får man se om man får nån respons på detta då. Hahahaha.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag skulle definitivt kunna köpa en bild och faktiskt till och med til priser enligt SFF:S prislista men då ska det va en riktigt bra bild där fokuset på sessionen skulle vara att plåta mej och ingen annan. Alltså inte försöka få med så många som möjligt på samma minneskort. Jag har jobbat som pressfotograf på en stor tidning och jag vet hur mycket ni plåtar och vilket ratio man har på riktigt bra bilder, det är kred till er som plåtar!

Också sant. Men det är väl därför en bultenbild kostar en hunka och en fotosession kostar 5 lax. :näsblod

Och personligen känner jag att om jag ska betala för en bild när jag själv har kört så ska den vara riktigt bra.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Onekligen sant och man kanske är fotoskadad men jag tycker nog inte att alla bilder är av samma kvalitet. Det kan nog vara så att fotografer och motiv har olika åsikt om vad som är en bra bild. :)

absolut! jag håller med men ratiot på bra bilder är lågt! men det är inget konstigt i det, så är det med alla fotografer :tummenupp

Sen har ju som du säjer alla olika krav, att bara se sej själv på foto kan ju räcka och det är ok :tummenupp

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Gratis är härligt men jobbar du gratis? Visst är det najs och triggar att få en liten slant för att täcka lite av utgifterna du har för din hobby? :)

Kanske ett mellanting då det är en hobby? Små lågupplösta bilder som är en gratis teaser men vill du dem i bra kvalitet , betalar du x kronor.
50kr/bild eller 3 för 100 kr låter rimligt, tycker jag. Sedan om man vill ha en hel serie eller är ständigt återkommande ”kund” får man väl komma överens med fotografen om ett "speschjal praajz for hjo maj fränd"?

Jag tycker det är skoj med er eldsjälar till fotografer som älskar det ni gör – att fotografera oss maniacs så att vi kan föreviga minnen från våra åk och visa våra nära och kära. TACK och jag bidrar givetvis till att få ha er kvar! *fjäskar*

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Folk härinne inser nog inte vad en bild kostar och borde ta en titt på BRF's rekommenderade prislista.
Rent tekniskt sett så är dom bilerna ni tar (utan att fråga) bildstöld och därmed ett brott.
(Era bondläppar).

På alla stora dagstidningar finns det ett konto som det betalas ut pengar från i kompensation då en bild publicerats med en person utan dennes samtyckande och som inte vill vara med.

Också sant. Men det är väl därför en bultenbild kostar en hunka och en fotosession kostar 5 lax. :näsblod

Och personligen känner jag att om jag ska betala för en bild när jag själv har kört så ska den vara riktigt bra.

Men är man ett tight gäng som åker och som betalar en fotograf några tusen för att hänga med och dokumentera en dag, så visst, det är bra pengar och rätt uppdrag!

Last edited:

Asplind

Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
På alla stora dagstidningar finns det ett konto som det betalas ut pengar från i kompensation då en bild publicerats med en person utan dennes samtyckande och som inte vill vara med.

Jo, men jag pratade inte om stora dagstidningar.
Jag heter inte frilansfoto utan anledning :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, hade bara kamerahuset kostat 10 papp hade jag varit glad ;) Jag vet att jag aldrig någonsin kommer att gå plus på mitt fotande, om jag inte fotar nån kändis som knullar får :rolleyes: Men att få lite uppskattning för jobbet man lägger ner är alltid kul, det är bla just det som gör att många av oss fortsätter fota tex bulten. Visst utvecklas vi också, och fotandet är också kul, men att bara bjuda på bilderna känns sådär. En virtuell dunk i ryggen som tack för bra bilder är väldigt uppskattat, och vill nån ha en stor bild att pryda datorn eller kontorsväggen med tycker jag det kan få kosta nån krona.

Däremot håller jag med om att det är trist när alla står i samma kurva å tar samma kort, allt som skiljer är upplösning och skärpa.

Asplind

Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
nej men som fotograf har man samma fotograf kod eller hur?

Jo jo. Men om vi snackar hur folk stjäl bilder hit och dit. Jag pratade tekniska termer, inte fan bryr jag mig om nån kör en prnt scrn på mina bilder @ hemsidan tex...

Btw, mina bilder på lady gaga från när kärringen var här har jag hittat på minst ett 20-tal bloggar runt om i världen.. :glömdet

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
En virtuell dunk i ryggen som tack för bra bilder är väldigt uppskattat, och vill nån ha en stor bild att pryda datorn eller kontorsväggen med tycker jag det kan få kosta nån krona.

Jag tackar alltid för fina bilder och ser det inte som en rättighet att få bilder, som vissa gör :)

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Btw, mina bilder på lady gaga från när kärringen var här har jag hittat på minst ett 20-tal bloggar runt om i världen.. :glömdet

bara att börja processa, kolla sff för riktlinjer :tummenupp

Du får göra skissbilder istället med stort rött kors över, då finns det ingen anledning att sno, är det en bra bild betalar ju folk för den och betalar nytjanderätten med eventuellt publiceringstillstånd för förvalt ändamål.

Om en tidning köper äganderätten är det ju en annan sak och inte ditt problem eller hur?

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
(Era bondläppar).

Hahaha, jag ska börja ta betalt för att ni FÅR ta bilder på mig. :D:tuttar:arsele
Skämt åsido jag har betalt för de första bilderna som togs på mig men jag skulle inte köpa bilder varje helg för det, så snygg e man inte. :tungan:rolleyes:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka