Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
<text>

Varför ska en amatörfotograf ha betalt för sina bilder när en amatörhojåkare inte får betalt för sitt intresse?

Tillgång & efterfrågan

Vad är det då som en hojåkare "producerar" när han är ute och kör och som andra skall kunna "köpa"? Gummiavskrap på asfalten? Nu blev det väl lite äpplen och päron? :va

Kneedrag

Guest
Jag kan tänka mig att betala 10 kr bilden men då ska den vara mycket bra. Annars duger killens fotografering på mig fint.

En annan grej är att man inte vet var man ska leta för att hitta bilder, ofta skriver folk dem tagit bilder men sen händer inget. Alla lägger inte ut dem på nätet.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag kan tänka mig att betala 10 kr bilden men då ska den vara mycket bra. Annars duger killens fotografering på mig fint.

En annan grej är att man inte vet var man ska leta för att hitta bilder, ofta skriver folk dem tagit bilder men sen händer inget. Alla lägger inte ut dem på nätet.

En mycket bra bild för 10kr? Det märks att det börjar bli många bultenfotografer med den priskonkurrensen!:D

Gör man inte sina bilder tillgängliga på ett enkelt sätt och med info om hur man köper dem får man ju skylla sig själv.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag iofs bara läst sida ett i tråden...... Fotografen undrar varför ingen vill köpa hans bilder. Det kan man ju undra iofs.

MEN, hur många får betalt för sin hobby?
Eller står TS där och "jobbar" och förväntar sig att få betalt?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Du menar BLF nu va?

Folk härinne inser nog inte vad en bild kostar och borde ta en titt på BRF's rekommenderade prislista.
Rent tekniskt sett så är dom bilerna ni tar (utan att fråga) bildstöld och därmed ett brott.
(Era bondläppar).

Sådärja! Får man se om man får nån respons på detta då. Hahahaha.

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Att ta foto är väl en hobby liksom motorcykel körning som också kostar pengar. Hade det varit billigare att köpa foto hade säkert fler köpt. Under hundringen hade varit ok.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det då som en hojåkare "producerar" när han är ute och kör och som andra skall kunna "köpa"? Gummiavskrap på asfalten? Nu blev det väl lite äpplen och päron? :va

Vad "producerar" en fotograf då? :va

Rossi får ju rätt bra för att producera gummiavskrap på asfalten om man nu ska jämföra äpplen och päron.

Hade ingem kört hade du inte haft nåt att fota. Så vi "producerar" ett (tydligen) intressant motiv!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Rossi får ju rätt bra för att producera gummiavskrap på asfalten om man nu ska jämföra äpplen och päron.

Hade ingem kört hade du inte haft nåt att fota. Så vi "producerar" ett (tydligen) intressant motiv!

Men det är väl inte fotografen som vill ha din hoj gratis? Det är väl du (eventuellt) som vill ha bilden?

Vi tar det igen...TILLGÅNG o EFTERFRÅGAN.

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17

Vad en fotograf producerar? Ja måste du fråga det så går nog inte hissen ända upp, tyvärr. :död :endofstory

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om jag kände det som ett arbete, och la massor av tråktid (bildbehandling) på fotandet för andras skull. DÅ skulle jag försöka ta betalt, om nu bilden är bra nog. Men som det är nu så är det helt o hållet ett nöje från min sida. Ingen tvingar ut mig med kameran.
Visst, det kan förstöra marknaden för de som ska betala hyran med kameran, men de står nog inte på Bulten.
Jag tycker heller inte att det är fel/sniket av de som försöker ta betalt, helt upp till var och en att bestämma. Bara att gratulera de som kan sälja.
( Nu tycker alla "fotografer" jag är en svartfot)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag har fotat en del, och vet vilket jobb det ligger bakom. Å andra sidan så är det ju en hobby. Jag har inte köpt fotoutrustning för att betala mitt uppehälle. Ingen har bett mig att fotografera dem. Om någon vill ha en högupplöst tillfixad bild, så fine, ta ett marknadsmässigt pris, dvs vad objekten tycker de är värda. Alternativet är ju att samarbeta, och sätta ett standardpris för en Bult-bild, men då får ni nog räkna med att ta in bevakningspersonal, som håller icke auktoriserade fotografer borta från Bulten:D (=Svartfötter)

Jag förstår nog inte problemet riktigt. Kräver folk gratis högupplösta fixade bilder, eller är det synd om TS som inte tjänar pengar på sin hobby?

Som sagt, en snygg högupplöst bild betalar jag gärna ordentligt för, 300:- eller mer. En amatör bild som ser skaplig ut kan jag betala nån symbolisk summa för. Om man inte säljer för det priset man begär så är antingen bilden inte tillräckligt bra, priset för högt, konkurrensen för stor, efterfrågan för liten. Byt objekt till en köpstarkare smalare nisch i så fall, problem solved?

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
Om jag kände det som ett arbete, och la massor av tråktid (bildbehandling) på fotandet för andras skull. DÅ skulle jag försöka ta betalt, om nu bilden är bra nog. Men som det är nu så är det helt o hållet ett nöje från min sida. Ingen tvingar ut mig med kameran.
Visst, det kan förstöra marknaden för de som ska betala hyran med kameran, men de står nog inte på Bulten.
Jag tycker heller inte att det är fel/sniket av de som försöker ta betalt, helt upp till var och en att bestämma. Bara att gratulera de som kan sälja.

heheh Bra skrivet Lasse och jag håller med dig :tummenupp:tummenupp:tummenupp

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Enkel tuggummimatematik!

Vill jag ha bilden? Om ja, vad är jag beredd att betala för att få den i full upplösning? Vill fotografen ha mer betalt än jag vill betala, köp inte bilden!

Med tanke på att det gått inflation i fotograferandet på väg och bana kan det bli svårt att få ut några pengar när grannfotografen lägger upp sina gratis för att han/hon tycker det är roligt. Jag skulle definitivt betala för en bra bild jag vill ha (bara inte av eisbaer :arsele:tummenupp).

Kort sagt: Jag tar gärna ett tuggummi om du bjuder, men vill du ha stålar får det vara om det inte är en jävligt speciell käkstimulator!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För att man kan ställa sin flickvän med 400 mm vid fotokurvan en skön dag och åka fram och tbx 130 tusen gånger tills man får ihop kanske 5-6 riktigt bra bilder (av 100 är det väl ganska bra räknat). De duger fint för att lägga ut på FB eller i någon profil.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Men Lasse alla vet ju att du bara ligger och sover i gräset och råkar trycka av kameran i sömnen ibland. Jag kan intyga att Lasse tar jääääääävligt bra bilder för att fota liggandes i fosterställning. :banana

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ska jag köpa en bild ska jag avtala med fotografen innan så jag kan få bilder som jag vill ha!

Hittils har jag fått en riktigt bra från bulten (se avatar) den skulle jag även betala för efter lite PS-bearbetning!
Har även några från tuvis som är ok men inte riktigt den vinkel/position jag vill ha!

Dock så gav jag och några till killar oss ut en förmiddag och tog en massa bilder i riktigt coola vinklar och dom blev grymma trots amatörfotograf osv. men då snackade vi ihop oss innan om hur alla ville ha det!

Som någon skrev innan så får vi "modeller" knappast betalt heller och någon gång så la en fotograf upp en bild med mitt reg-nr fullt synligt vilket inte är ok! Nu vet jag ju inte vad ni vill fota men om jag drar ett fett posörskrap med min übercoola hoj/utrustning som ger en riktig kanonbild ska då jag eller du betala?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka