Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Varför skulle han inte kunna ta betalt för bilden?
Om nån vill ha den och är villig att betala så blir den såld, annars inte.

Lite nyfiken på hur mkt bättre bilder det blev när du körde 300 2.8 eller 400 2.8? Smakprov?

Han kan väl ta betalt om han vill, och om någon vill betala är det väl upp till personen i fråga. Jag säger bara att jag hade valt att inte göra det.

Ptja, har inte på någon hoj här men på något annat kan jag ordna

a307cac88de2a32b5862d430082fe47d.jpg

e2bd2e9771f83d3ede23e5ab7b237405.jpg

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag tror att många som köper bilderna vi tar är såna som aldrig haft en vettig bild på sig och sin hoj. De har inte samma krav som en fotograf har.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Haha..Det är ju just det som är tjusningen med Bultlivet. att ta det piano, umgås lite, dra in ett par tusenlappar på bilder...:rolleyes:

Edit: glömde själva frågan.. Jag betalar gärna om bilden är speciell, inte för "dussinbilder" . :)

Precis annars hade jag lika gärna kunnat ställa upp en stånd (nej inte såna tankar) och sälja kladdkaka, kaffe och saft i kurvan. Man kommer ju dit för trevligt sällskap och för att kika på lite sköna hojar.
Men hade jag varit grym på att fota så hade jag oxå tagit betalt för fy fan att sortera alla 900 jävla bilder jag tog på en dag därute förra sommaren, bara det borde ge en timpenning på 1000:- :huvet

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Han kan väl ta betalt om han vill, och om någon vill betala är det väl upp till personen i fråga. Jag säger bara att jag hade valt att inte göra det.

Ptja, har inte på någon hoj här men på något annat kan jag ordna
Tyckte det lät lite annorlunda nyss men jag tolkade väl fel?
"Vad vill du komma fram till med den bilden? Visst, den bilden är väl lite bättre än de andra, men fortfarande inte sådan klass så du kan tro att du får betalt för det."

Lite svårt att jämföra foto på MC i fart med (i princip) stillasittande fåglar. Men det är absolut fina fågelbilder!:tummenupp

Edit: Speciellt den övre är riktigt fin! Schysst vinkel dessutom!!:tummenupp:tummenupp

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86

Nä, du sa faktiskt att ingen skulle betala.

Nä, du sa faktiskt att ingen skulle betala.

Att man skulle behöva lägga 30 papp på en glugg för att kunna ta betalt känns lite naivt.

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
ja förstår inte vf ni klagar på bildkvalité visserligen e de ALLT för tidningar och sådant,

Men om man står o fotar lite på en bandag i kurvorna och tar bilder på alla skulle de väl va trevligt o få en bild på sig med sig hem?
och för en rimlig summa som tack/av vänlighet, de bör ju va lite av artighet

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju för att ni i princip ger bort bilderna först. Ungefär som med piratebay. Finns tillgången gratis väljer man det. Av egen erfarenhet är det väldigt få människor som ger ett bidrag i good-will-syfte.

Så lägg ut bilderna i 50x50 pixlar. Vill man ha sin bild får man väl köpa den, betala 15-20kr/bild. De flesta här ju så kåta över att visa upp sina bilder och sitter och drar av den till alla fin-kommentarer. ;)

Ja. Alternativt lägg ut dom i 800px men lägg en fet vattenstämpel över bilden. Då kan man bedöma om bilden är bra men man får den inte gratis. Pyntar man får man den utan vattenstämpeln.

Sen är det nog en viktig grej att det ska vara enkelt också tror jag. Att köpa dom alltså.

Kneedrag

Guest
Nästa gång vill jag ha betalt om ni fotar mig!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

:tungan:rolleyes::) ;) ;) ;)

skoja bara hobby är hobby

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Jag har ändrat mig.

Jag tar initiativet till 'gatåkare utan gränser'.
Vi står i fotokurvan i helgen och delar ut bussremsor till behövande fotografer. Självklart ska även ni ha råd att utöva er hobby. :nicka

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är man fotograf bara för att man står och fotar med värstingprylar längs med gatan?
Då var jag grävmaskinist förra veckan när jag körde en grävmaskin 10 meter :näsblod
Jag kan väl förstå att det kan vara skoj att få betalt för nåt man gör men i min mening så betalar man de professionella och inte lekmännen, åtminstone i min värld. För det är just vad professionalism innebär, att man har det som arbete och får betalt för det. Det betyder inte per automatik att man är duktig på det förvisso...
Fast det är klart, det finns väl ingen branschorganisation som fastställer vem som är proffs och vem som är lekman?

Nu uppfattas jag väl i vanlig ordning som en bitterfitta och det är ju precis vad jag är så då är allt i sin ordning.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag har ändrat mig.

Jag tar initiativet till 'gatåkare utan gränser'.
Vi står i fotokurvan i helgen och delar ut bussremsor till behövande fotografer. Självklart ska även ni ha råd att utöva er hobby. :nicka

Det var schysst av dig. Ordnar du så att det går bussar dit med så är jag på.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Är man fotograf bara för att man står och fotar med värstingprylar längs med gatan?
Då var jag grävmaskinist förra veckan när jag körde en grävmaskin 10 meter :näsblod
Jag kan väl förstå att det kan vara skoj att få betalt för nåt man gör men i min mening så betalar man de professionella och inte lekmännen, åtminstone i min värld. För det är just vad professionalism innebär, att man har det som arbete och får betalt för det. Det betyder inte per automatik att man är duktig på det förvisso...
Fast det är klart, det finns väl ingen branschorganisation som fastställer vem som är proffs och vem som är lekman?

Nu uppfattas jag väl i vanlig ordning som en bitterfitta och det är ju precis vad jag är så då är allt i sin ordning.

Proffsfotograf per definition bör väl anses vara någon som lever på det. Och med det kommer oftast ett oerhört kunnande inom foto. Tycker du är inne på rätt spår.

Ptja, stillasittande fåglar? Den översta fågeln är långt från stillasittande kan jag ju meddela ;)

Allt är relativt, vill ni tjäna pengar på det ni gör får ni snäppa upp det ett steg, eller så får ni sälja till de personerna som vill köpa, vilket idag inte verkar vara speciellt många med tanke på tråden. Så fortsätt på hobbynivå eller gör något annorlunda. Om det är att ni "tvingar" folk till att köpa era bilder genom vattenstämplar och annat, eller fotograferar på ett sätt så bilderna blir mer tilltalande kan man ju välja själv.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det är rätt imponerande att det är mer än 100 inlägg om detta...

Det är väl ren fri vilja och tillgång/efterfrågan?
Vill man ta betalt för sina bilder så gör man det?
Vill man köpa en bild så gör man det?
Vad är problemet?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du som uppenbarligen har koll, vad är det för praktisk skillnad på att fota på bana och bulten?

Det är på riktigt på banan, folk i allmänhet tar i mer, det är ett minne för livet (en utflykt till Bulten kan man ju göra i stort sett närsomhelst).

Jag själv skulle ta en fet bild från banan, före sjuhundra bultbilder, men det kanske man är ensam om (även om avataren är från bulten :hihi - men det är så jävla tunnsått med riktiga fotografer på banåkat....)?

Last edited:

wippe

ya man
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Z750 -09
Jag har suttit och läst den här tråden hela dagen lång.
Det har nämnts förr och nu nämner jag det återigen:

Tillgång och efterfrågan!!!!!!

Det är så det är och det är så det alltid kommer att vara.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
I mitt fall: SMC och ganska många andra kör på vardagar, då börjar vi alltså dagen med att man lagt en semesterdag på att fota. Att få igen pengarna för en semesterdag...nja...nånstans i de krokarna kan man möjligen kränga foton för. Så då är det en fråga om hur länge det är tillräckligt kul att fota bankörningar för att det ska vara värt en semesterdag...

Lamt pipig ursäkt. Det formligen DRÄLLER av banåka på helgerna. Varför inte bara erkänna att det för stockholmsfotograferna är jäkligt bekvämt att åka ut till bulten och fota i tid och otid (tröttnar ni inte?).

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka