Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Du åker väl på fel banåka.

Om du tänker på SMCs körningar så är det inte banåka, det är en kurs och fokk hinner inte med att fota mellan passen eftersom de har teori då.

Åker du på körningar som Actionpics t ex så hinner folk gå ut mellan sina pass och fota, många är grymt duktiga dessutom, på vissa körningar dyker det också upp folk som är där bara för att fota.

Här är en bild t ex från Knutstorp Bild

Får man såna här grymma bilder på Knutstorp:
sh8.jpg

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ah ok. Trodde de alltid körde med väst. Kanske bara på tuvängen o rörken? Förstår inte varför egentligen efter man ändå inte blandar grupperna.

Det är närapå alltid väst. Det är inte västen man vill se, det är utveckligen...om man fortfarande sitter som man applicerat en stör i röva'
etc. ;)

Stalker photo

www.stalkerphoto.com
Gick med
11 Apr 2008
Hoj
Yamaha R6 -03
Hahahaha, vi får väl se vad jag kan göra...duger naken annars? :tuttar
Jag kan nog trycka ner den i halsen på dig...tar med en toaborste till hjälp. :yoparty

Men Pippi...... Skrev jag att det skulle vara någonting annat än förkläde??? You know me... :tuttar
Ta en "soft" toaborste isåfall!

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Dessutom så tror jag inte folk är intresserade av att slänga upp en bild på väggen där man sitter i en grön väst. Samma sak när hojen är iförd fula kraschkåpor =). Därför blire bäst bilder på bulten!

Där har du super fel!! Jag har fotat på bankörningar i flera år och folk uppskattar jätte mkt bilderna, trots kraschkåpor och banhojar.
Sen är jag bara amatör och har väl inte ens i närheten av eran kvalitet på bilder, men de är grym uppskattning man får.
Och nej, jag har aldrig nånsin tagit betalt och kommer aldrig å göra det heller. Det är en hobby nada more. Lika så som hojåkningen är. Och nej, jag vill inte bli fotad mer än av gubben möjligen. Håller med GixxerTina...:)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
hehe när jag vågar lägga hojen i fotokurvan är jag redo att handla bilder!
En klotning på mig själv är även det av intresse :tungan

Gör mig inte riktigt bra på bild ännu, jag måste köpa posör utrustning istället för mina STR :(
Näe men allvarligt, tar ni statoilkort?, det är vad jag lever på resten av månaden en vecka efter lön :huvet:näsblod

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Där har du super fel!! Jag har fotat på bankörningar i flera år och folk uppskattar jätte mkt bilderna, trots kraschkåpor och banhojar.
Sen är jag bara amatör och har väl inte ens i närheten av eran kvalitet på bilder, men de är grym uppskattning man får.
Och nej, jag har aldrig nånsin tagit betalt och kommer aldrig å göra det heller. Det är en hobby nada more. Lika så som hojåkningen är. Och nej, jag vill inte bli fotad mer än av gubben möjligen. Håller med GixxerTina...:)

Neh jag vet, min ironi gick inte riktigt fram =)
Men ärligt talat så tror jag inte det är platsen som avgör, utan bilden.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
hehe när jag vågar lägga hojen i fotokurvan är jag redo att handla bilder!
En klotning på mig själv är även det av intresse :tungan

Gör mig inte riktigt bra på bild ännu, jag måste köpa posör utrustning istället för mina STR :(
Näe men allvarligt, tar ni statoilkort?, det är vad jag lever på resten av månaden en vecka efter lön :huvet:näsblod

Det gör vi. Ge mig kortet och koden! :tummenupp

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Hittar man en bild på sig själv o vill ha den i bättre format än vad som finns på webben så betalar man för det. (om man hittar info om hur man då ska gå till väga)
Sen är det ju en fråga om man tycker att priset är ok.

dvs
* Ska man ha en bild till FB/SH/valfritt annat forum eller bara som minne på datorn.... då räcker nog oftast de bilder som är publicerade på webben
* Ska man ha en bild till tavla hemma ... då betalar man för det.

Så frågan är hur många som öht vill ha "bättre än webben" foton?

Ang prissättning på "bättre än webben" foton så beror det lite på ...
Jag fotar för mitt eget nöjes skull för att det är kul
Har inte så bra kamera så mina mest "högupplösta" bilder är som de flestas andra minsta "bättre än webben" alternativ.
Så jag skulle nog prissätta mig därefter om nån skulle vilja ha nått av mina foton i det bästa format jag kan leverera.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Neh jag vet, min ironi gick inte riktigt fram =)
Men ärligt talat så tror jag inte det är platsen som avgör, utan bilden.

Jodå..ibland är det platsen...
För de e inte så uppskattat om drar ut banhojen på Bulten..
även om de bara gäller för posering för foto...

Klart man vill ha bilder på den me jue...trots kraschkåpor och
annat skit och kanske inte kan mäta sig med originalet..
Och då e de bana som gäller...

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Vill ni stå en dag i fotokurvan, fine...men gnäll inte när folk nöjer sig med bilder i halvdan upplösning som man kommer över gratis, ni är ju ivriga att lägga upp era alster här? :va

Det handlar mycket om att man vill ta en ballare, mer tekniskt perfekt bild...och visa hur duktig man är, kom inte och försök få till någon snyftare där det är lite synd om er när ni lägger ut så mycket pengar på eran hobby (vad fasen tror ni en 1098:a och att köra cross aktivt kostar? :hihi ). Jag borde fanimig stanna och ta betalt när italienskan fotas. ;)

Däremot - skulle ni orka bemöda er med att göra ett seriöst försök att fota på ex.vis smc-kurser, och kränga bilder efteråt, absolut - då skulle jag shoppa (förutsatt att bilderna är i bra kvalitet).

Det är ALLDELES för få duktiga fotografer ute på bankurserna, det är ju DÄR folk verkligen vill ha bilder på sig själva.

Det råder samma oUtLaWmentalitet på SMCbana som på gata. Därav har mitt banfotande i princip avslutats.
Kommer någon fram och kräver betalt av mig för att jag råkar stå en dag och plåta bana så lovar jag, du får ett :finger och blir ombedd att dra dit pepparn växer. Sen hamnar du inte framför min lins mer. :) Nånsin.

Det är nog mest för att du är så fräsig Maciej. :hihi Nä, jag håller med, helt klart är det SMC ni amatörfotografer skall sikta in er på, det är där de mest fotokåta finns, de som tar sina första steg på banan.
Och det är jäFligt tunnsått med feta foton efter en dag med SMC av någon anledning (det är väl inte fräsigt nog).

Svar enligt ovan. Mentaliteten finns på SMC som gata.

Tyvärr är det inte så. Mindsetet "digitalt ska vara gratis" gäller även för smc-rookiesarna i grön grupp...

Jupp...(lägg till gul, röd, svart, vit + ev. alla andra 16 miljoner färger man väljer att ha på sina grupper.

Jag SKA ha betalt för att vara med på bild!

Verkar genomtänkt…
Hojåkare köper hojar å åker, fotografer köper kameror.
Om nu man kan samverka där alla trivs (fotokurvan, etc bulten) är det väl bra.
Ska man pröjsa för att någon ska utöva sin hobby?!

-Då ska jag fan ha pröjs för att ni ska få fota mig, annars finns det gott om tallar ni kan fota.

Jag kan plåta tallar precis när du kommer, det gör mig inget. :) Det är inte jag som loosar kaffepengar. Det är ni som blir utan en bra bild.

Visst ja, jag kom på att jag inte plåtar på Bulten så jag ska kanske inte bry mig....
----------------------------------

Det är rena sandlådenivån på argumenten i stort. Har man köpt en fet/snygg/grym hoj så får man räkna med att uppmärksamheten dras dit. Väljer hojåkaren att visa ett humör som tydligt säjer att han/hon/den/det inte vill att man riktar linsen mot denne...nä, strunta i att kolla bland trådarna på de körningar du/ni varit på och ignorera bilderna.
Det är och kommer alltid att vara MIN egendom om jag tagit bilderna med en kamera. Samma sak om en stenknackare skulle sitta vid banan och hugga fram ett nerlägg ur en sten (även om det hade varit 100 000 000 ggr coolare).

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ummm...fan att man kör bana i helgen då. :hihi

Jag vet min kladdkaka är riktigt grym. :rolleyes::D

Men Pippi...... Skrev jag att det skulle vara någonting annat än förkläde??? You know me... :tuttar
Ta en "soft" toaborste isåfall!

Haha, men jag har ju svårt att fixa fram ett förkläde ju...men jaja jag får väl försöka då. ;)
Jag kan ta med en kniv och skära små tärningar bara för din skul. :krama

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Om jag släpar ut en bil på fältet i kurvan och fotar från den, lovar du att köpa bilderna?

Hehe om du ersätter fältet moi vägen jag färdas på + skaffar en chaufför så att du kan fota från öppen bagagelucka så börjar vi prata intressanta saker. Sen är slutsumman naturligtvis av intresse för den delen.

Safarihatten är viktig :tummenupp
Land%20Rover%20Setup.jpg

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Förlåt men...

Tack för alla skratt!

Med risk för att jag nu själv står för trådens främsta skämt så måste jag bara få skriva följande kommentar.

Trots att jag läst om "fotografer i fotokurvan" i flera år så har jag inte förrens nu förstått att de/vissa försöker sälja bilderna!

Är jag verkligen den enda som tycker att detta är komik i kubik? Ursäkta, men jag viker mig dubbel av skratt bara vid tanken på att någon fotograf ska ställa sig vid landsvägen här utanför vid Olssons åker för att ta kort på trafikanterna och sedan försöka sälja bilderna!

Allvarligt. Finns det verkligen någon annan än vägverket som tar kort längs allmänna vägar och sedan visar upp bilderna för trafikanterna och försöker få betalt? Jag trodde att Bulten låg i Stockholmstrakten men nu börjar jag på allvar misstänka att det är människor från en annan planet som vistas där för i min värld är det helt otänkbart att något sådant överhuvudtaget kan förekomma. Finns det verkligen köpare av dylika bilder där i Stockholmsområdet? :confused:

Fotostånd vid "målgången" för diverse berg o dalbanor har man ju varit med om men inte ens då skulle jag komma på tanken att pröjsa för bilderna. (Jag brukar ta upp min egen kamera och fotografera monitorn istället. :) Det uppfyller med råge mina behov av att se mig själv på bild.) Om jag promt skulle vilja ha en bild på mig själv körandes hojen så skulle jag be polarn Pär att ta en kort med min egen kamera. Jag känner ingen annan som fotar lika mycket som jag gör själv, så jag kan absolut förstå nöjet med att fota allt möjligt, och jag tror mig dessutom kunna uppskatta ett snyggt foto taget av någon annan, men fotografering och bildförsäljning längs allmän väg...?! WTF! Varken jag eller Bulten är väl en turistattraktion?

Kanske är det bara jag som är udda men int' f-n e jag en sån posör att jag skulle komma på tanken att köpa mer eller mindre proffesionellt tagna bilder av mig själv på hojen när jag kör längs en landsväg. Ska jag köpa en bild ska det vara ett bra mycket snyggare motiv...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka