Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Lamt pipig ursäkt. Det formligen DRÄLLER av banåka på helgerna. Varför inte bara erkänna att det för stockholmsfotograferna är jäkligt bekvämt att åka ut till bulten och fota i tid och otid (tröttnar ni inte?).

Nu bor inte jag i Sthlm och har aldrig fotat på Bulten. Sen var det bara en förklaring varför JAG inte tycker det är så spännande att åka på bandagar längre. Efter 10 bandagar kan man det, det tillför inget nytt längre och är inte värt att bränna en semesterdag på.

Bulten hade jag sannolikt tröttnat på ännu snabbare...

wippe

ya man
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Z750 -09
Det är rätt imponerande att det är mer än 100 inlägg om detta...JA

Det är väl ren fri vilja och tillgång/efterfrågan? JA
Vill man ta betalt för sina bilder så gör man det? JA
Vill man köpa en bild så gör man det? JA
Vad är problemet?INGET

Japp:tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror potentialen för att kränga bilder är betydligt större med ett seriöst upplägg, och kanske samarbete med de stora banåka'-arrangörerna....än att stå på bulten och harva.

Men det är vad jag tror det...

Stalker photo

www.stalkerphoto.com
Gick med
11 Apr 2008
Hoj
Yamaha R6 -03
Precis annars hade jag lika gärna kunnat ställa upp en stånd (nej inte såna tankar) och sälja kladdkaka, kaffe och saft i kurvan. Man kommer ju dit för trevligt sällskap och för att kika på lite sköna hojar.
Men hade jag varit grym på att fota så hade jag oxå tagit betalt för fy fan att sortera alla 900 jävla bilder jag tog på en dag därute förra sommaren, bara det borde ge en timpenning på 1000:- :huvet

....Jag förutsätter att du kommer stå i förkläde med kladdkaka ( i ett egenhändigt byggt stånd) imorgon på ängen vid fotokurvan.... Annars är våran deal "off" och jag kommer inte ut imorgon... :fatta!
Äter förvisso så mycket :ätapiller nu för smärtan så kakan får gärna vara extra mjuk! Annars kan jag inte tugga... Men om jag tar med mig kameran ut till kurvan så finns det säkert ngn vänlig "vi som hatar alla som står på bulten m. kamera" människa som kan trycka ner kakan i halsen på mig...

Amen

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
men det är så jävla tunnsått med riktiga fotografer på banåkat....)?
Du åker väl på fel banåka.

Om du tänker på SMCs körningar så är det inte banåka, det är en kurs och fokk hinner inte med att fota mellan passen eftersom de har teori då.

Åker du på körningar som Actionpics t ex så hinner folk gå ut mellan sina pass och fota, många är grymt duktiga dessutom, på vissa körningar dyker det också upp folk som är där bara för att fota.

Här är en bild t ex från Knutstorp
KL_20080701_605_websize_sRGB.jpg

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Du åker väl på fel banåka.

Om du tänker på SMCs körningar så är det inte banåka, det är en kurs och fokk hinner inte med att fota mellan passen eftersom de har teori då.

Åker du på körningar som Actionpics t ex så hinner folk gå ut mellan sina pass och fota, många är grymt duktiga dessutom, på vissa körningar dyker det också upp folk som är där bara för att fota.

Här är en bild t ex från Knutstorp
KL_20080701_605_websize_sRGB.jpg

Det är nog mest för att du är så fräsig Maciej. :hihi Nä, jag håller med, helt klart är det SMC ni amatörfotografer skall sikta in er på, det är där de mest fotokåta finns, de som tar sina första steg på banan.
Och det är jäFligt tunnsått med feta foton efter en dag med SMC av någon anledning (det är väl inte fräsigt nog).

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Det är på riktigt på banan, folk i allmänhet tar i mer, det är ett minne för livet (en utflykt till Bulten kan man ju göra i stort sett närsomhelst).

Jag själv skulle ta en fet bild från banan, före sjuhundra bultbilder, men det kanske man är ensam om (även om avataren är från bulten :hihi - men det är så jävla tunnsått med riktiga fotografer på banåkat....)?

Håller med. En bild från en bankörning tror jag definitivt är mer "lättsåld" än en bild från en söndagsutflykt på vilken väg som helst.

Jag har suttit och läst den här tråden hela dagen lång.
Det har nämnts förr och nu nämner jag det återigen:

Tillgång och efterfrågan!!!!!!

Det är så det är och det är så det alltid kommer att vara.

Word :fakta

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nä, jag håller med, helt klart är det SMC ni amatörfotografer skall sikta in er på, det är där de mest fotokåta finns, de som tar sina första steg på banan.
Och det är jäFligt tunnsått med feta foton efter en dag med SMC av någon anledning (det är väl inte fräsigt nog).

Tyvärr är det inte så. Mindsetet "digitalt ska vara gratis" gäller även för smc-rookiesarna i grön grupp...

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jag SKA ha betalt för att vara med på bild!

Verkar genomtänkt…
Hojåkare köper hojar å åker, fotografer köper kameror.
Om nu man kan samverka där alla trivs (fotokurvan, etc bulten) är det väl bra.
Ska man pröjsa för att någon ska utöva sin hobby?!

-Då ska jag fan ha pröjs för att ni ska få fota mig, annars finns det gott om tallar ni kan fota.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ingen bultenfanatiker själv men om jag skulle vilja ha bilder som jag är beredd att betala för så skulle det vara rent tekniskt svåra bilder.

Exempelvis:

• Höghastighetsbilder - När förare/hoj är knivskarpa på bilden medans omgivningen återger hastigheten
  • Bilder tagna från bil
  • Kool omgivning/mörka förhållanden/ljussättning

Vad jag kommer på nu men det är ju det som är det roliga med duktiga fotografer = att de ofta har kul idéer för bra bilder.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Tyvärr är det inte så. Mindsetet "digitalt ska vara gratis" gäller även för smc-rookiesarna i grön grupp...

Dessutom så tror jag inte folk är intresserade av att slänga upp en bild på väggen där man sitter i en grön väst. Samma sak när hojen är iförd fula kraschkåpor =). Därför blire bäst bilder på bulten!

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
är nog snarare som jag skrev oftast är det åkarna själva som är duktiga på att fota och det hinner man inte med på en SMC kurs, på en vanlig bankörning finns det ofta gott om tid mellan passen.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Tillämpa tillgång-efterfrågan, skeppa ut små provex med vattenstämplar, gör det enkelt att shoppa. :problemsolved För alla är kåta efter fräsiga egobilder.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
  • Höghastighetsbilder - När förare/hoj är knivskarpa på bilden medans omgivningen återger hastigheten
  • Bilder tagna från bil
  • Kool omgivning/mörka förhållanden/ljussättning

Om jag släpar ut en bil på fältet i kurvan och fotar från den, lovar du att köpa bilderna?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Dessutom så tror jag inte folk är intresserade av att slänga upp en bild på väggen där man sitter i en grön väst. Samma sak när hojen är iförd fula kraschkåpor =). Därför blire bäst bilder på bulten!

De körningar jag varit på har inte deltagarna nån väst.
Sen är jag rätt övertygad om att du får bättre bilder på en bana, oavsett vilken motorsport. Pallra dig till en RR-, speedway- eller motorcrossbana så ska du se att det ger dig nåt nytt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
....Jag förutsätter att du kommer stå i förkläde med kladdkaka ( i ett egenhändigt byggt stånd) imorgon på ängen vid fotokurvan.... Annars är våran deal "off" och jag kommer inte ut imorgon... :fatta!
Äter förvisso så mycket :ätapiller nu för smärtan så kakan får gärna vara extra mjuk! Annars kan jag inte tugga... Men om jag tar med mig kameran ut till kurvan så finns det säkert ngn vänlig "vi som hatar alla som står på bulten m. kamera" människa som kan trycka ner kakan i halsen på mig...

Amen

Hahahaha, vi får väl se vad jag kan göra...duger naken annars? :tuttar
Jag kan nog trycka ner den i halsen på dig...tar med en toaborste till hjälp. :yoparty

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
De körningar jag varit på har inte deltagarna nån väst.
Sen är jag rätt övertygad om att du får bättre bilder på en bana, oavsett vilken motorsport. Pallra dig till en RR-, speedway- eller motorcrossbana så ska du se att det ger dig nåt nytt.

Jag syftade på SMC's varianter =)
Jag ska ner till Gotland Ring i helgen. Och bara fota! Ska bli sjukt kul.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka