Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ja? Men det e väl inte fotograferna som vill ha nåt gratis?
Det var det där om tillgång och eft...ähh, nevermind, inte lönt....:D

Fotografer vill troligtvis inte betala för att folk ska åka förbi deras lins :)
Missförstå mig rätt så kanske vi har nått halvvägs :)

Jag skulle gärna betala en skvätt om jag fastnar på en super-bild nånstans.
Men att det skulle vara för att de är såå synd om fotografen som måste stå vid väg/ban-kanten med sin svindyra utrustning, nej... Då har nog han valt fel hobby :) Jag trodde hobby-fotografer tog kort för att det va roligt nämligen :)

• Gilla
Reaktioner: SGM

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Man kan ju se det som att vi oxå lägger 30-150papp på utrustning i vår hobby som ni tar kort på :tummenupp

Utan hojåkare, inga hojbilder
Utan fotografer, inga hojbilder

:banana

Vem kom först, ägget eller hönan? ;)

Vi behöver varann, sluta bråka och börja kramas :krama

Jösses!

Kör du med dessa argument hos frisören också?

Fotograferna erbjuder en tjänst och vill man ha en av bilderna så får man se till att komma överrens...

Till fotograferna: Innan ni började med att ta betalt för bilderna - Var det många som då ville ha bilder?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Fotografer vill troligtvis inte betala för att folk ska åka förbi deras lins :)
Missförstå mig rätt så kanske vi har nått halvvägs :)

Jag skulle gärna betala en skvätt om jag fastnar på en super-bild nånstans.
Men att det skulle vara för att de är såå synd om fotografen som måste stå vid väg/ban-kanten med sin svindyra utrustning, nej... Då har nog han valt fel hobby :) Jag trodde hobby-fotografer tog kort för att det va roligt nämligen :)

Precis som att du tycker att hojåka är kul.
Skillnaden är att när fotografen o hojåkaren kommer hem har de olika lägen.
Fotografen har en bild som nån kanske vill ha/köpa. Hojåkaren har vadå att erbjuda tillbax?

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jösses!

Kör du med dessa argument hos frisören också?

Fotograferna erbjuder en tjänst och vill man ha en av bilderna så får man se till att komma överrens...

Jösses! Jag tyckte mig nyss läsa att du tyckte jag var korkad oxå :)

Nej, inte hos frisören, men däremot så får man gratis klippning när man går till gymnasiets frisör-elever första året har jag hört ;)

Men jag betalar gärna för en bra frisyr, och bild för den delen :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Till fotograferna: Innan ni började med att ta betalt för bilderna - Var det många som då ville ha bilder?
När folk har velat ha bilder har jag sagt att dom kostar 30:-, ingen har knorrat hittills utan bums frågat hur dom betalar. Ibland har jag fotat polare som har tävlat mot tex entré till racet och liknande, win-win :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad jag vet så har ingen sagt:
"Om ni inte betalar, så tänker inte jag fota" .
TS startade med en fråga.
Av svaren att döma så kommer det troligen ligga mest lågupplösta bilder ute till allmän beskådning ett tag. Betydligt enklare,snabbare´,billigare(serverplats) att lägga ut obehandlade jpg:s .
Förhoppningsvis kommer det här lägga sig o alla kramas. Debatten brukar komma ett par ggr per år.

"Till fotograferna: Innan ni började med att ta betalt för bilderna - Var det många som då ville ha bilder? "

ja, det brukar komma rätt många pm om bilder,,vilket är kul :)
men tar tid

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Precis som att du tycker att hojåka är kul.
Skillnaden är att när fotografen o hojåkaren kommer hem har de olika lägen.
Fotografen har en bild som nån kanske vill ha/köpa. Hojåkaren har vadå att erbjuda tillbax?

Inget alls, har aldrig påstått det heller mig veterligen? Redan i mitt första inlägg skrev jag att jag inte har något emot att betala heller, så varför denna ton?
Å fjärde sidan, så är väl redigering en del av hobbyn?
Men pröjsa 100:- för en o-rörd jpg-fil kanske inte är så intressant för min del. Att flytta filerna från kameran till datorn är nog inte jobbigare än att ställa in hojen i garaget :)

Men jag kan sätta några gratis-bilder på att ni missförstår igen :banana

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Inget alls, har aldrig påstått det heller mig veterligen? Redan i mitt första inlägg skrev jag att jag inte har något emot att betala heller, så varför denna ton?
Å fjärde sidan, så är väl redigering en del av hobbyn?
Men pröjsa 100:- för en o-rörd jpg-fil kanske inte är så intressant för min del. Att flytta filerna från kameran till datorn är nog inte jobbigare än att ställa in hojen i garaget :)

Men jag kan sätta några gratis-bilder på att ni missförstår igen :banana

Är det så det funkar?

Själv brukar jag bränna av en 1000 bilder på en bandag.
Granska i fullstorlek och kasta alla jag inte tycker håller måttet.
Sen ska alla laddas upp till en hemsida (i mitt fall ett webhotell som man hur otroligt det än låter BETALAR för).
Därefter ska man hantera lite mail om foton....

Sen spelar det egentligen inte så stor roll.
Bilderna tillhör fotografen.
Om han/hon vill ge bort dem, sälja dem för 1000000:- styck eller kasta alla i papperskorgen har motivet i dessa fall rätt lite att säga till om.

Liknelsen med frisören var rätt bra fö.
"Jag har hår, du har en sax...".
Vem sätter priset?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det verkar vara vanligt att hobbyfotografer som svingat en systemare ett år får storhetsvansinne med sina copyright-stämplar, betalsidor, F-skatt med noll inkomst, mm. Känner ni att det behövs täckning för bensinkostnaden är det kanske bättre att ni skaffar ett riktigt jobb/extrajobb på helgerna.

Vi är säkert många som uppskattar det nu gör. Bli inte giriga om ni fortfarande åker ut till bulten och fotar för att det är roligt. :tummenupp

:fakta

Jag betalar gärna för snygga bilder då jag inte kan ta några såna själv, men att ha en nyutgången mediastudent viftandes med sin systemkamera och som sen kräver hundratals kr per bild eftersom utrustningen är dyr känns inte motiverat. Det vore ju ungefär som om jag skulle hyra ut mig själv som säckpipeblåsare och ta hutlöst med betalt bara för att min säckpipa är antik, rikt smyckad, dyr som fan och med ett bra ljud i sig själv... Man ska kunna spela också:fakta

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Är det så det funkar?

Själv brukar jag bränna av en 1000 bilder på en bandag.
Granska i fullstorlek och kasta alla jag inte tycker håller måttet.
Sen ska alla laddas upp till en hemsida (i mitt fall ett webhotell som man hur otroligt det än låter BETALAR för).
Därefter ska man hantera lite mail om foton....

Sen spelar det egentligen inte så stor roll.
Bilderna tillhör fotografen.
Om han/hon vill ge bort dem, sälja dem för 1000000:- styck eller kasta alla i papperskorgen har motivet i dessa fall rätt lite att säga till om.

Liknelsen med frisören var rätt bra fö.
"Jag har hår, du har en sax...".
Vem sätter priset?

Tjoho, jag har vunnit gratis-bilder :)

Du vill verkligen missförstå och framstå som en stackars fotograf eller?
Fattar du verkligen inte när man skriver att man gärna betalar för bra bilder?! I hur många inlägg har jag skrivit det nu?!
Som du själv skrev, det är inte lönt...

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Visst kan det vara fånigt ibland att man vill ha betalt för halvdana bilder, men valet ligger ju ändå hos köparen, som isf ser något värde i bilden. Lika fånigt som att köpa cigaretter o elda upp, men det säljer utmärkt...:p

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Tjoho, jag har vunnit gratis-bilder :)

Du vill verkligen missförstå och framstå som en stackars fotograf eller?
Fattar du verkligen inte när man skriver att man gärna betalar för bra bilder?! I hur många inlägg har jag skrivit det nu?!
Som du själv skrev, det är inte lönt...

Du bjöd ju in så fint....
Du satte DITT pris på en bild och du förklarade hur lite jobb det var för fotografen. Addera det til dina tidigare inlägg så....

Sen är jag ingen stackars fotograf, jag har redan satt mitt pris och det kommer inga gratisbilder härifrån mer än i särskilda fall. Men du kan vara helt lugn, risken att se mig på bulten är i det närmaste obefintlig! :)

Ozzi

Guest
Varför ska man betala för lågupplösta skitbilder som bara duger till att visa på webben? Om man som amatörfotograf tror att nån betalar för det är man ju bara dum.
Om sen nån tycker att det är en superbild så är det väl bara till att ta betalt av den intresserade för att få den högupplösta varianten, vad är problemet??:va

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Du bjöd ju in så fint....
Du satte DITT pris på en bild och du förklarade hur lite jobb det var för fotografen. Addera det til dina tidigare inlägg så....

Sen är jag ingen stackars fotograf, jag har redan satt mitt pris och det kommer inga gratisbilder härifrån mer än i särskilda fall. Men du kan vara helt lugn, risken att se mig på bulten är i det närmaste obefintlig! :)

Nja, jag bjöd inte in sååå fint, men du nappade på tomt bete :)
Jag satte väl inget pris på något? Förutom 100:- för en orörd jpg, som jag ansåg vara lite väl, om de inte är en superbra jpg vill säga.
Angående mycket jobb eller inte så tillhör det hobbyn, precis som hojåkarens hobby innebär timmar i garaget, så sitter fotografen i sin studio.

Bulten?! Du lär nog vara där för mig, den idiotvägen skulle jag inte sätta min fot på utan att ha dödslängtan! Bor 35mil därifrån åt ditt håll förövrigt :)

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag ser inte något fel i att ta betalt för vad man gör, vad det nu än vara må. Om ingen köper så är man antingen för dyr, eller så gör man inte jobbet tillräckligt bra. Marknadskrafterna reglerar sådant med utmärkt precision.

Jag har hittills inte tagit betalt för någon bild, men det har kommit ett antal PM varje gång. Så visst finns efterfrågan. Numera finns även tillgång i rikliga mängder. Marknadskrafterna kommer att ta hänsyn även till detta i prissättningen. :Bugar

Och by the way - jag betalar gärna för en bra bild!

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nja, jag bjöd inte in sååå fint, men du nappade på tomt bete :)
Jag satte väl inget pris på något? Förutom 100:- för en orörd jpg, som jag ansåg vara lite väl, om de inte är en superbra jpg vill säga.
Angående mycket jobb eller inte så tillhör det hobbyn, precis som hojåkarens hobby innebär timmar i garaget, så sitter fotografen i sin studio.

Bulten?! Du lär nog vara där för mig, den idiotvägen skulle jag inte sätta min fot på utan att ha dödslängtan! Bor 35mil därifrån åt ditt håll förövrigt :)

Nu gör du ju det IGEN.
Det är inte DU (som köpare) som avgör vad en orörd jpg är värd, det är JAG som säljare som sätter utgångspriset. Vad DU tycker är ett rimligt pris är för mig helt ointressant. Om du sen väljer att köpa den eller inte är oxå helt irrelevant. Lika irrelevant är att du talar om för mig vad som ingår i min hobby?

Angående jobbet så är det precis som sagts så många gånger innan-
Tillgång o efterfrågan.
Bilden är redan tagen, vad du gör med din hoj efteråt syns inte på bild.
Vad som görs med bilden syns däremot.

Vi är däremot väldigt eniga vad gäller bulten...alltid nåt! :)

Last edited:

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
om man nu inte hade så jävla fula hojkläder o va så jävla fet så skulle ja köpt bilder! :rodnar

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tror man skulle kunna sälja om man gör det enkelt för köparen. Bara klicka på dom bilderna man vill ha och sen gå till "kundkorgen" och betala så har man bilderna i full storlek direkt på mailen.

Människan är lat, bara att inse. :tungan

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...