Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Fyfan för dig! Ska aldrig mer köpa en bild av dig. Det ska va gratis att redigera bilder! X-D

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Om jag själv var fotograf så åker jag ju ut dit för att jag tycker att det är kul att fota, och skulle ju såklart även lägga upp bilderna här eller på annat forum. För att det är kul med respons på bilderna och skulle självklart inte ha ngt emot om folk använde dem.
Ville jag ha betalt skulle jag försöka få beställningsjobb och se det här andra som reklam. För att kunna ta betalt tror jag att man får åka ut med en hojåkare eller ett gäng och så kör man en kurva tills man har en bra bild...

Nu är inte jag fotograf men skulle jag va det så har jag ju ändå utrustningen och jobbar ju antagligen som det eller har det som en hobby och då är det klart att det kostar. Har jag fått en jäkligt bra bild av en fotograf och vet vem det är så skulle jag gärna bjuda på fika som "betalning" eller kanske mer att se som att man bjuder en polare på fika.

Redigering av bilderna tycker jag folk kan göra själva, skapa ett macro som lägger till en vattenstämpel i ena hörnet med en hemsida dit man kan vända sig för beställningsjobb. Kul att ni är ute och fotar iallafall :)

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Har jag fått en jäkligt bra bild av en fotograf och vet vem det är så skulle jag gärna bjuda på fika som "betalning" eller kanske mer att se som att man bjuder en polare på fika.

Jo, det är många som ska bjuda på fikor kan jag säga. Inte hänt än dock. Kanske mest för att folk inte känner igen en. Eller att man står i kurvan när andra åker ;)

Fyfan för dig! Ska aldrig mer köpa en bild av dig. Det ska va gratis att redigera bilder! X-D

Jag ska redigera bort hojen (skåpbilen i ditt fall) från bilden, gratis såklart!

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jo, det är många som ska bjuda på fikor kan jag säga. Inte hänt än dock. Kanske mest för att folk inte känner igen en. Eller att man står i kurvan när andra åker ;)

Jag betalar genom att utstå ditt spott och spe på denna satans åker. Men om det känns bättre kan du få en kostnadsfri kram av mig ikväll? :krama

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag betalar genom att utstå ditt spott och spe på denna satans åker. Men om det känns bättre kan du få en kostnadsfri kram av mig ikväll? :krama

Du betalar genom att jag besudlar dig i bultens mer ljuskygga partier. Fast jag vill ha en kram ändå.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter

WTF! Så min kaffetermos räknas inte som fika då?! :mad: Och jag som bjöd trots att jag känner dig!

Nåja, det finns ju annat roligt man kan ha termosar till....:banana

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
WTF! Så min kaffetermos räknas inte som fika då?! :mad: Och jag som bjöd trots att jag känner dig!

Nåja, det finns ju annat roligt man kan ha termosar till....:banana

Nu pratar jag iofs om folk som fått bilder som ska bjuda på fika. Du har inte fått några bilder eftersom du kör för sakta för att jag skulle orka bry mig. Men tack för kaffet. Och sällskapet. Och alla gliringar om mina fötter.

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
För en bra redigerad bild skulle jag lätt kunna betala ett par hundra spänn för. En sådan som man kan tänka sig att förstora upp i en större planchstorlek och hänga upp. Oredigerad jpg-fil är en annan femma, men skulle kunna vara värt runt 30-spänn som andra föreslår.

Jag kan ju inte direkt påstå att jag hittar bilder lätt. Har varit på ett par bankörningar tidigare år, men det är inte många jag har hittat som lagt ut bilder (stora som små). De jag har hittat har det bara varit glada mc-bröder. De som fotat med sina mega-objektiv och stått med reflexvästar längs kanten har jag inte en aning om var de bilderna tagit vägen. Kanske inte så många som fotar på Kinnekulle ring?

För att stämma in i pajkastning och gnäll trenden...
En fotograf har ju all rätt att fota en när man är ute och kör för privat bruk, men rent tekniskt sett, så fort den läggs ut på nätet är den väl publicerad, så då borde väl objektet ha givit sitt tillstånd?

Inte för att jag bryr mig, för nöjet att hitta en bild på sig överstiger irritationen att någon publicerar något utan mitt tillstånd.

Annars får man väl se det som när man kör bil. Man blir fotad, bild kommer hem, man betalar... :huvet

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
En fotograf har ju all rätt att fota en när man är ute och kör för privat bruk, men rent tekniskt sett, så fort den läggs ut på nätet är den väl publicerad, så då borde väl objektet ha givit sitt tillstånd?

Jo, om man kan identifiera dig på bilden. Anar att ditt ansikte måste synas.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag skulle definitivt betala för en schysst bild, vore dökul ha en bild där man har ett ruggigt nerlägg. Faktum är att jag har försökt. Letade upp en lämplig kurva nära där jag bor. Körde den hundratals gånger tills jag var helt trygg med önskad hastighet.
En tidig morgon åkte jag och min flickvän ut till "min" kurva, jag instruerade henne hur hon skulle ta bilden och ställde in bländare o tid. Sen åkte jag och värmde upp däcken. Återvände och kom in i kurvan med något lägre hastighet första vändan. Vid svängpunkten lägger jag ner och samtidigt som jag tittar mot apex kan jag inte låta bli att flytta blicken mot henne. Problemet är bara att hon står inte där jag ställde henne, hon är längre bort på en äng och fotograferar en blomma:va
När jag frågar vad hon håller på med så svarar hon:
Jamen, du kom ju så fort.

Vi gör om det några gånger och det känns bättre och bättre. Sen tycker jag själv att jag plötsligt får till en riktigt bra sväng, inte fotpinnen nere i backen men ändå. Tittar bort mot henne, näää nu är hon borta igen. Vänder tillbaka. Hon står längre bort och fotografer några kaniner. :huvet

Om några bilder trots allt blev bra? Näääää men jag har en fin bild av en kanin ifall någon vill köpa:confused:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag betalar jättegärna för bra bilder i full storlek utan vattenmärke. Dock är det en hel del bilder jag inte skulle betala för med tanke på kvalitén. Med det sagt tycker jag det är skitkul med bilder som inte lever upp till köpkvalité.

Knåpa ihop några bildpaket, så att man får kanske tio bilder för en tvåhundring istället för 30kr styck. Det skulle jag lätt nappa på! Ett lätt betalningssystem, typ PayPal, vore också superkul!

Skjut på! :)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ja fast jag pratar PUL.

Me too! Om bilden publiceras (digitalt) så att man dels kan identifiera personen på bilden OCH bilden kan anses kränkande så behövs tillstånd. Och detta gäller om det inte är i reklamsammanhang, om det är reklam behövs tillstånd direkt (som tex i yoghurt-storyn). :)

Googla lite så finner du en hel del i ämnet. :)

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag skulle definitivt betala för en schysst bild, vore dökul ha en bild där man har ett ruggigt nerlägg. Faktum är att jag har försökt. Letade upp en lämplig kurva nära där jag bor. Körde den hundratals gånger tills jag var helt trygg med önskad hastighet.
En tidig morgon åkte jag och min flickvän ut till "min" kurva, jag instruerade henne hur hon skulle ta bilden och ställde in bländare o tid. Sen åkte jag och värmde upp däcken. Återvände och kom in i kurvan med något lägre hastighet första vändan. Vid svängpunkten lägger jag ner och samtidigt som jag tittar mot apex kan jag inte låta bli att flytta blicken mot henne. Problemet är bara att hon står inte där jag ställde henne, hon är längre bort på en äng och fotograferar en blomma:va

Vi gör om det några gånger och det känns bättre och bättre. Sen tycker jag själv att jag plötsligt får till en riktigt bra sväng, inte fotpinnen nere i backen men ändå. Tittar bort mot henne, näää nu är hon borta igen. Vänder tillbaka. Hon står längre bort och fotografer några kaniner. :huvet

Om några bilder trots allt blev bra? Näääää men jag har en fin bild av en kanin ifall någon vill köpa:confused:

:rofl ...de är för söta de där cheyerna.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride

Haha, den va söt.
Men det var väl nåt hon var van vid : "ja, du kom ju så fort" :D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection