När jag körde upp kuggade man om ABSen gick in överhuvudtaget. Samma gällde träning under övningskörningen, fick man ABSn att gå in, var det bara att försöka igen och igen tills man gjorde inbromsningen utan. De trafiklärare som accepterar att man använder ABS istället för att anpassa hur hårt man bromsar borde se över sitt yrkesval.
Jag valde min första motorcykel med ABS av flera anledningar. Till att börja med har jag inte massa erfarenhet, jag är färsk ut ur trafikskolan. Alltså kan jag glömma att perfekt hantera bromsen vid en paniksituation.
Den andra anledningen är att ABSn ger mig ett väldigt snällt sätt för att öva på olika underlag och förhållanden. Jag kan känna på underlaget och bromsa hårdare tills ABSn griper in. När den gör det så vet jag att jag bromsar för hårt och kan försöka igen tills jag lär mig hur mina däck hanterar just detta underlaget. Jag kan kontrollerat känna vad som händer om jag under insbromningen byter balans eller tar i hårdare. Jag hade inte känt mig bekväm med att öva, särskilt på halare underlag, om jag visste att det alltid skulle sluta med framhjulssläpp.
Men för att vända på det hela, vad har ni emot att köra med ABS? Om det är ett vettigt system ska det inte gå in förrän ni bromsat för hårt oavsett. Jag kan förstå om stuntförare och personer som kör på bana vill ha perfekt känsla och kontroll även vid släpp, men till vanlig landsvägskörning?
Så för att sammanfatta mig, jag vill ha min första hoj med ABS, för det är som stödhjul, det hjälper mig att öva och bli bättre på att inte låsa hjulen vid inbromsning. Det hjälper mig att hantera paniksituationer innan jag är en supererfaren übermensch. Jag ser denna träning som en förutsättning att säkrare kunna framföra en ABS-lös motorcykel om jag skaffar en sådan i framtiden.
Hjälmen (iaf integral) är ju jävligt skön att ha för att slippa få insekter i plytet i 120 med...
Men airbag påverkar inte framförandet av fordonet, den bryter in först när fordonet utsätts för plötsligt stopp. ABS påverkar framförandet av fordonet, speciellt i rejäl halka.
Fast är det inte samma sak som gäller med ABS här? Någon som "kan köra" kommer aldrig att se sin airbag. Och någon som "kan bromsa" kommer aldrig vara med om att ABS-bromsarna träder in. (Såvida inte hjulsläpp vid inbromsning är en del av din körstil, men det tror jag inte man kan säga att det är för personer som är intresserade av punkt A till B, snarare stuntpiloter och banförare.)