Jag har testkört alla hojar jag har lyckats komma över i alla år jag har kört hoj, både med och utan ABS. De första ABS-hojarna som dök upp för många år sedan hade precis som många påpekar i tråden en "Bil-ABS" med långsamma pulser och ett störigt och inkonsekvent uppträdande. På senare år, egentligen sedan 2009 när Honda släppte sin CBR1000RR med ABS och integrerade bromsar så har utvecklingen på "Hoj-ABS" verkligen skjutit fart.
Det har funnits ganska bra ABS funktioner tidigare också, många BMW-modeller har haft en jättefin ABS men det var först med Hondan som åtminstone jag tyckte att systemet verkligen fungerade med mjukt ingrepp, väldigt lite störande pulser i bromshandtaget, ABS-en anpassar sig dynamiskt efter underlaget och på Hondan dessutom integration med bakbromsen, ett fantastiskt bra system.
Nu är det 2014 och ABS har tagit rejäla kliv framåt och även ABS-systemen på "enklare" hojar är fantastiskt. Jag har precis skaffat mig en KTM 690 Enduro -14 med ABS. Den fungerar otroligt bra och jag har fått en helt ny bromsteknik och körstil där jag använder bägge bromsarna med högsta tillförlitlighet, hojen bara stannar, även på grus vilket varit ett stort problem tidigare, speciellt med "bil-ABS".
KTM är ju dessutom först med att använda Bosch MCS på sina större modeller (Adventure 1190, 1290 och SD1290R) men MSC kommer att komma på i princip alla hojar på marknaden eftersom det är billigt, enkelt och ytterst funktionellt. MSC innebär att hojen kan bromsas även vid nedlägg och ABS:en anpassar sig därefter. Mäktigt bra fungerande system!
På 690:n har jag kopplat ur ABS:en när jag kör på småbanor, typ gocartbana eftersom där kan jag bromsa effektivare själv, ute i trafiken skulle jag inte ens drömma om att slå av ABS:en, det ger en ohyggligt förhöjd säkerhet. Personligen kommer jag aldrig mer att köpa en hoj utan ABS. Ni som är motståndare till ABS, testa själva, ordentligt, ni kommer att bli överraskade!!!