Att bromsa utan ABS

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att inte inse att ABS är bra och gör nytta på en gathoj är nog steget efter att hylla trumbromsar faktiskt.
Slaget är redan förlorat. Allt är elstartens fel. Över en natt kunde nu horder av ömfotingar kalla sig knutte. Kort därefter försvann även brytarspetsarna, då blev det plötsligt fritt fram även för humanister och allehanda otekniska kretiner att ge sig ut på milsvida hojresor utan att medföra eller ens kunna hantera ett endaste verktyg.

Men i en perfekt värld borde förstås ovanstående hojkonsumenter hoppa ned i diket och buga om de möter en hoj med en rekorderlig 4-backs dubbelnockstrumbroms. Ser man ett sånt vidunderligt underhållskrävande nav dyka upp över krönet, ja då är det ju nämligen en riktig knutte i antågande! En sån som kan byta brytarspetsar och justera transkedjan på en rastplats om det behövs!
 
Last edited:

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Tvinga på något som skänker försäkringskostander. Räddar liv och hindrar familjer från förlust. Jag är helt för abs. Min åsikt är att den gången du sitter där njuter av snart vara hemma efter en lång skön tur . Funderar på om ölen ligger på kylning och mr älg hälsar på . Då är inte jag säker på jag har prefekt broms kontroll. Har ni?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
På bakhjulet påverkar det definitivt negativt, jag är konstig och vill känna på hur halt det är mer exakt än "Såhär hårt kunde jag bromsa innan ABSen gick in" vilket är bekvämast att göra med bakhjulet. Fram så är min ABS väldigt tillåtande och man måste bromsa nå djävulskt innan den öht går in, på torrt måste man lyfta bakdäcket för att den ska arbeta, och jag har inte för vana att göra stoppies, så fram stör mig inte alls.

Håller med om det, varför finns det ABS på bakhjulet öht? En massa skit som bara kan krångla och som kostar onödiga pengar utan att tillföra nåt. Fram har jag inga problem med det men bak?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tvinga på något som skänker försäkringskostander. Räddar liv och hindrar familjer från förlust. Jag är helt för abs. Min åsikt är att den gången du sitter där njuter av snart vara hemma efter en lång skön tur . Funderar på om ölen ligger på kylning och mr älg hälsar på . Då är inte jag säker på jag har prefekt broms kontroll. Har ni?

Försäkringskostnaden är frivillig.
Att inte köra motorcykel är fortfarande säkrare än att köra med Abs.
Det är inte säkert herr älg annonserar sin närvaro tillräckligt tidigt för att Abs skall kunna påverka utfallet.

Antar att du är för lagstadgad användande av varselväst?
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Håller med om det, varför finns det ABS på bakhjulet öht? En massa skit som bara kan krångla och som kostar onödiga pengar utan att tillföra nåt. Fram har jag inga problem med det men bak?

Sensorn bak behövs för att bedömma hastighetsskillnaden mot framhjulet. Men att pumpa bromsen skulle man kanske kunna skippa, men blir inte mkt färre felkällor.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Försäkringskostnaden är frivillig.
Att inte köra motorcykel är fortfarande säkrare än att köra med Abs.
Det är inte säkert herr älg annonserar sin närvaro tillräckligt tidigt för att Abs skall kunna påverka utfallet.

Antar att du är för lagstadgad användande av varselväst?

Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.

Ja, typ ett år till...

Men säkerhet på bilsidan har ju inte behövt tvingas fram, väl?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Sensorn bak behövs för att bedömma hastighetsskillnaden mot framhjulet. Men att pumpa bromsen skulle man kanske kunna skippa, men blir inte mkt färre felkällor.

Jo visst, det har du rätt i och låser man bakhjulet så har man dödat sin referens. Fan, måste sluta dricka på jobbet.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats

Då vet du också att tex ABS är mycket effektivare på bilar än på hojar
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ja man kan ju inte hålla balansen åt åkaren. Och på bil har man ju fler fysiska förutsättningar att räta ut sitationen. Men det säger ju sig självt ;) har utvecklat styrning för sånt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan ju fortfarande köpa din icke abs o vissa modeller kan man slå av den på. Säkerhetsutrustning och miljöteknik har det visat sig måste tvingas på. Anledningen kan man läsa i trådar likt denna. Då skulle man vara på säkerhetsnivå likt 70 tal på mc o bil.

Men ABS har ju kommit ganska hårt på MC, utan lagkrav. På bil är det ju helt omöjligt att få tag på en ny bil utan, utan lagkrav. Därtill finns TC, Airbags och allt möjligt i bilar (och på hojar) helt utan lagkrav... Miljökrav kan dock hålla med om måste drivas igen om med antingen lagkrav eller någon annan morot.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är i branchen... Och jo man tvingar håååååårt inom eu och i usa. Abs,esp, emergency brakes, servo etc. etc. Ingen efterfrågan när det utvecklats

Det enda som tvingas är tillverkares påverkan på beslutsfattare.

Eller tror du på allvar att det sker av omtanke till hojåkare?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har testkört alla hojar jag har lyckats komma över i alla år jag har kört hoj, både med och utan ABS. De första ABS-hojarna som dök upp för många år sedan hade precis som många påpekar i tråden en "Bil-ABS" med långsamma pulser och ett störigt och inkonsekvent uppträdande. På senare år, egentligen sedan 2009 när Honda släppte sin CBR1000RR med ABS och integrerade bromsar så har utvecklingen på "Hoj-ABS" verkligen skjutit fart.

Det har funnits ganska bra ABS funktioner tidigare också, många BMW-modeller har haft en jättefin ABS men det var först med Hondan som åtminstone jag tyckte att systemet verkligen fungerade med mjukt ingrepp, väldigt lite störande pulser i bromshandtaget, ABS-en anpassar sig dynamiskt efter underlaget och på Hondan dessutom integration med bakbromsen, ett fantastiskt bra system.

Nu är det 2014 och ABS har tagit rejäla kliv framåt och även ABS-systemen på "enklare" hojar är fantastiskt. Jag har precis skaffat mig en KTM 690 Enduro -14 med ABS. Den fungerar otroligt bra och jag har fått en helt ny bromsteknik och körstil där jag använder bägge bromsarna med högsta tillförlitlighet, hojen bara stannar, även på grus vilket varit ett stort problem tidigare, speciellt med "bil-ABS".

KTM är ju dessutom först med att använda Bosch MCS på sina större modeller (Adventure 1190, 1290 och SD1290R) men MSC kommer att komma på i princip alla hojar på marknaden eftersom det är billigt, enkelt och ytterst funktionellt. MSC innebär att hojen kan bromsas även vid nedlägg och ABS:en anpassar sig därefter. Mäktigt bra fungerande system!

På 690:n har jag kopplat ur ABS:en när jag kör på småbanor, typ gocartbana eftersom där kan jag bromsa effektivare själv, ute i trafiken skulle jag inte ens drömma om att slå av ABS:en, det ger en ohyggligt förhöjd säkerhet. Personligen kommer jag aldrig mer att köpa en hoj utan ABS. Ni som är motståndare till ABS, testa själva, ordentligt, ni kommer att bli överraskade!!! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det enda som tvingas är tillverkares påverkan på beslutsfattare.

Eller tror du på allvar att det sker av omtanke till hojåkare?

Det tvingas på grund av att EU vill spara pengar på att olyckorna minskar, i det här fallet så sammanfaller det med omvårdnad om oss hojåkare, bra va! :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är inte Abs:en som gör att jag inte vill bromsa i en kurva, det är tyngdpunktsförskjutningen...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Lite kul att det finns två sidor i denna disskusion.

Ena sidan som hävdar "ABS är bra men man måste lära sig bromsa på riktigt"
Och andra sidan som vägrar läsa vad Ulven m.fl. skriver och säger "Ni är dum i huvet som hatar ABS, alla MÅSTE ha ABS!" Typ.
Är väl ingen här som rakt ut säger att ABS är dynga som inte borde finnas? (Nån enstaka kanske men ingen av dom som disskuterar seriöst?)

Det är väl fullständigt logiskt att om du kör låg och högfartsbana när du ska ta kortet ska det vara UTAN ABS. Hur fan ska man annars ha en känsla för när det låser sig? Visst ABS gör att du inte behöver den känslan. Men är det verkligen en nackdel att lära folk den känslan?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Grushojarna dras ju oxå ner i det. Fördelen att kunna låsa bakhjulet överväger samtliga abs system.
Tillval javisst, lagtvång nej.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top