Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag tycker alla jägare här kan avlägga ett nyårslöfte att under nästa år ta med sig:
1. Minst 5st ur sin bekantskapskrets till skjutbanan och låta dem prova på skytte.
2. Minst 3st nya marklösa jägare en dag på din egen mark och jaga.

Garanterat kommer fem icke jägare få provskjuta med mej.

Svårt att ta med folk. Har ok på att ta med folk som kan bjuda med mej på jakt. Annars måste det godkännas av tre andra.
Dom anser att bjuder jag dit någon som jag kan få jaga hos så är det helt ok eftersom dom vet hur svårt det är att hitta jaktmark. Själv får jag jaga på marken mer än min familj tål.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
H
Nu bor jag dock i Stockholm och vägrar av princip lägga 25kkr+ på att vara med i ett jaktlag så det blir dåligt med det..

Aldrig hört talas om så dyra lag vad är det för ställen?
22,000 i Kungsängen för 2500Ha är det "dyraste" jag hört, om det nu är dyrt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag resonerar bara så att varminten redan är framtung satan och jag vill inte ha den längre eller tyngre. Vill jag ändå minska rekylen så återstår bara broms. Plus att det är mycket billigare. Sen är väl dämpare inte riktigt lika bra rekyldämpning, särskilt om man vill ha en liten.
Gängning vill jag inte göra i onödan. Har redan en lång lista inom budget. Börja med sikte och ringer t.ex. och en bra bock.

Med klämvariant är det också helt reversibelt.

Det där med vikten är väl största nackdelen med ljuddämpare. Nästa nackdel är att det fånigt nog är licenskrav på dom. Att en pipa skulle vara kapad/gängad skulle jag personligen inte se som något negativt på en begagnad bössa. Snarare tvärtom.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det där med vikten är väl största nackdelen med ljuddämpare. Nästa nackdel är att det fånigt nog är licenskrav på dom. Att en pipa skulle vara kapad/gängad skulle jag personligen inte se som något negativt på en begagnad bössa. Snarare tvärtom.

Börjar med broms. Skulle jag ogilla det får jag väl tänkta till då. Det är ju bara 1 500.

Nästa fråga. Hur larvigt är det att måla om kolven? Svart funkar väl men jag skulle gärna gör den sandfärgad och lite mer greppvänlig. En kompis som är duktig på att måla har erbjudit dig att göra ett diskret camomönster när vi ändå är igång. Acceptabelt eller töntigt?

Är det bara duracoat som gäller eller finns det något enklare? Plastidip? Vill ha gummikänsla och kanske maska greppytor.

Töntigt eller ok?

Sen ligger det ett Viper 6-24 ute på robsoft. Kan man omöjligen jaga med så stort? Ska man hellre leta 4-16? Duger dom bara till banskytte eller? Prisvärt om man jämför med Zeiss och sånt. Är det så kass som priset visar?

Plåtis köpte väl ett sånt med det kanske bara ska användas på 300 meter?

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Börjar med broms. Skulle jag ogilla det får jag väl tänkta till då. Det är ju bara 1 500.

Nästa fråga. Hur larvigt är det att måla om kolven? Svart funkar väl men jag skulle gärna gör den sandfärgad och lite mer greppvänlig. En kompis som är duktig på att måla har erbjudit dig att göra ett diskret camomönster när vi ändå är igång. Acceptabelt eller töntigt?

Är det bara duracoat som gäller eller finns det något enklare? Plastidip? Vill ha gummikänsla och kanske maska greppytor.

Töntigt eller ok?

Sen ligger det ett Viper 6-24 ute på robsoft. Kan man omöjligen jaga med så stort? Ska man hellre leta 4-16? Duger dom bara till banskytte eller? Prisvärt om man jämför med Zeiss och sånt. Är det så kass som priset visar?

Jag skulle väl aldrig själv måla camo på en jaktbössa men då har jag också gått från "snajpers" till valnötskolvar på sistone. Det är dock DIN bössa och vill DU måla så fuck em! Gör't! Det kan bli jävligt läckert.

Vortex är ett väldigt, väldigt prisvärt sikte men man ska ju inte tro att man får samma skärpa som i ett S&B. Det du får är dock ett väl fungerande, men inte skitbra, sikte för skitpengar. Trevliga klick, targetrattar och MRAD-riktmedel om man nu bryr sig om det.

För jakten skulle jag dock satsa på något med lägre förstoring. Ett Trijicon 2,5-10 kanske? Jag hade ett tidigare och det var riktigt trevligt.

[EDIT]

För att hålla oss till trådämnet. Min garderob i dagsläget:

Brno 455 Varmint Thumbhole .22LR
Winchester 1894 .30-30
Carl Gustaf 63 6,5x55
Parker Hale 1100 Deluxe .30-06
Remington 870
Beretta 686

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Töntigt eller ok?

Skall du lägga pengar på något som förbättrar skyttet, så får man några askar ammo för 1500.
Men man skall gilla, och trivas, med bössan.
Man blir bra på det man tycker är roligt

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle väl aldrig själv måla camo på en jaktbössa men då har jag också gått från "snajpers" till valnötskolvar på sistone. Det är dock DIN bössa och vill DU måla så fuck em! Gör't! Det kan bli jävligt läckert.

Vortex är ett väldigt, väldigt prisvärt sikte men man ska ju inte tro att man får samma skärpa som i ett S&B. Det du får är dock ett väl fungerande, men inte skitbra, sikte för skitpengar. Trevliga klick, targetrattar och MRAD-riktmedel om man nu bryr sig om det.

För jakten skulle jag dock satsa på något med lägre förstoring. Ett Trijicon 2,5-10 kanske? Jag hade ett tidigare och det var riktigt trevligt.

[EDIT]

För att hålla oss till trådämnet. Min garderob i dagsläget:

Brno 455 Varmint Thumbhole .22LR
Winchester 1894 .30-30
Carl Gustaf 63 6,5x55
Parker Hale 1100 Deluxe .30-06
Remington 870
Beretta 686

Jag har en Leopold 3-9 från -97 på nu. Det funkar säkert ett bra tag till. Men skulle vilja ha lite större förstoring om jag ska skjuta på lite längre håll. Att då gå till 3- 12 känns som lite litet steg. Därför funderade jag på antingen 4-14 eller 6-25 från vortex. Någon annan som gör billiga sikten i 4-14?

Jättelarvigt faktiskt. Sydstatstöntigt! :mattias

Även om man gör det som VSF:en ser ut original?
3805164923_eba8ae5b33_z.jpg

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har en Leopold 3-9 från -97 på nu. Det funkar säkert ett bra tag till. Men skulle vilja ha lite större förstoring om jag ska skjuta på lite längre håll. Att då gå till 3- 12 känns som lite litet steg. Därför funderade jag på antingen 4-14 eller 6-25 från vortex. Någon annan som gör billiga sikten i 4-14?

Även om man gör det som VSF:en ser ut original?
View attachment 396995

Camouflage är asjobbigt, det är rena modet i det så räkna med minst en omlackering per år.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Camouflage är asjobbigt, det är rena modet i det så räkna med minst en omlackering per år.

Jag vill egentligen bara ha den sandfärgad istället för svart. Camo vara bara för att han erbjöd sig. Men om man nu köra sand. Är det bara duracoat som gäller eller funkar plastidip?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vill egentligen bara ha den sandfärgad istället för svart. Camo vara bara för att han erbjöd sig. Men om man nu köra sand. Är det bara duracoat som gäller eller funkar plastidip?

Bara sand är en vetenskap att få rätt, finns hur många sorter som helst.

Var skall den nyttjas, Afghanistan, Nordafrika, eller Namibia?

Men duracoat är nog vägen att gå när du hittat rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jonte, det här håller på att haverera. Du kan inte börja måla geväret i modefärger och du SKALL ICKE ha något jävla sikte med 14x förstoring.

Vad fan är det här, det är som om en mopedist köpte en R1, målade den i stealth för att undvika polisen OCH sedan frågade om han skall ha crossdäck för att köra från sheriffen.

Erkänn att du driver med oss.

:mad:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för att du genomskådar mig. Jag har inga ambitioner att leka krig. Dock vill jag ju pimpa. Du åker ju också KTM nu för tiden så du vet hur man bläddrar i powerpartkatalogen.

Färg är syftet att få bort platskänslan (även om det finns roligare färger än svart), mynningsbroms för möjliggöra mer skott innan man blir trött. Större sikte för 300 metersvallen.

Men du kanske har rätt. Jag har blivit ett moppefukko. Ska genast kolla tweedkläder, och kniv med renhorn.

Jonte, det här håller på att haverera. Du kan inte börja måla geväret i modefärger och du SKALL ICKE ha något jävla sikte med 14x förstoring.

Vad fan är det här, det är som om en mopedist köpte en R1, målade den i stealth för att undvika polisen OCH sedan frågade om han skall ha crossdäck för att köra från sheriffen.

Erkänn att du driver med oss.

:mad:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för att du genomskådar mig. Jag har inga ambitioner att leka krig. Dock vill jag ju pimpa. Du åker ju också KTM nu för tiden så du vet hur man bläddrar i powerpartkatalogen.

Färg är syftet att få bort platskänslan (även om det finns roligare färger än svart), mynningsbroms för möjliggöra mer skott innan man blir trött. Större sikte för 300 metersvallen.

Men du kanske har rätt. Jag har blivit ett moppefukko. Ska genast kolla tweedkläder, och kniv med renhorn.
Tweed är ett underskattat material.
Men som jaktkniv är det betydligt bättre att satsa på en "Mora 2000".
noz-szwedzki-mora-2000_0_b.jpg
En bra kniv som man har råd att tappa bort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kan visst satsa på mycket saker men 14x förstoring är helt onödigt för nybörjarjakt. Vet ingen som har så stor förstoring, inte toppfågeljägare heller. Att du ska slösa massor ned pengar på allehanda utrustning supportar jag helhjärtat.

Som du säkert märkt behöver du kläder, skor, ryggsäck, radio, kniv, kikare, skåp, ammunition, vapen i drivor, öva, någonstans att jaga osv.

Skall du skjuta på 300m på bana är säkert 14x bra. Själv har jag 12x och skall byta till 9x. Ställer sällan eller aldrig upp över 4-6x förstoring.

KTM:n är 100% original. ;)

Hur gick det ned skjutbanan förresten?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det något alternativ till vapenskåp hemma? Tänker firmor med förvaring etc?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Inte funderat på att byta stocken?

Finns det något alternativ till vapenskåp hemma? Tänker firmor med förvaring etc?

Det krävs godkänd vapenförvaring hemma för att få en licens.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jonte, glöm 14x förstoring för jakt. Det blir bara hår i kikaren, och nej du hinner inte stå och skruva bara för att djuret behagar gå förbi på 15meter. 3x kan vara nog så besvärligt i det läget.

1-4 kikaren på min AR15 ska användas ut till 300m, på mål med träffyta som en älg.

2,5-10 är en vettig kompromiss även om jag pesonligen skulle vilja se en kikare i 1,5-10.
Under jakt använder jag ytterst sällan över 4x förstoring.

Var det inte en T3 du köpte?
Vad är felet på denna då, 92 USD
http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=54343&cat=1215

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS