Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag tänker mig att hänga en hel del på banan. Det gör man kanske lika väl med en gammal. Jag hittar dock inga skitbilliga 686or (köpesannons på robsoft). Billigaste är 7 000.

Så länge du ser till att den klarar stålammo, vilket min inte gör, är det lugnt med vad som helst. Lösa choker är nice men långt ifrån ett måste. Min bock har kvart och trekvart. Den har då inte missat något vilt hittills.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gav 1500 spänn för min 686:a tillverkad 1978. Köpte en sån "kolvhöjarstrumpa" i neopren och nu passar den som en käftsmäll. Lägga 16000 på en hagelbock? Hell no.

Jag lackade ur på att jag aldrig fick tummen ur så jag åkte och köpte en ny 686 när € stod som högst (?) november 2009.

Totalt onödigt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag lackade ur på att jag aldrig fick tummen ur så jag åkte och köpte en ny 686 när € stod som högst (?) november 2009.

Totalt onödigt.

Det är just det som nästan händer mig nu. Kollar blocket hela tiden, hittar inget prisvärt. Köper ju hellre nästan nytt för 16 000 än skitgammalt för 8 000.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är just det som nästan händer mig nu. Kollar blocket hela tiden, hittar inget prisvärt. Köper ju hellre nästan nytt för 16 000 än skitgammalt för 8 000.

Ja det är inte jätte fel kanske. Vad tar de för en Silver Pigeon 686 numera? När jag köpte kostade den över 20,000, kostar den 16,000 nu tycker jag du tar en sådan faktiskt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är grejjen med 686 ? Eftersom ni verkar snöat in er på det?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej, det måste förvaras i bostaden, eller iaf så är det principen.

Är det inte lite dumt att alla ska förvara vapen hemma av säkerhetsskäl?

Har jägarexamen, sugen på en brakare för skeet men inte fan vill jag ha vapenskåp i lägenheten.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja det är inte jätte fel kanske. Vad tar de för en Silver Pigeon 686 numera? När jag köpte kostade den över 20,000, kostar den 16,000 nu tycker jag du tar en sådan faktiskt.

Billigaste nya är väl 15 000. Vet inte vad modellen heter. Den jag länkade till är väl lite special.

Vad är grejjen med 686 ? Eftersom ni verkar snöat in er på det?

Nja, jag gillar den. Den är vanligt och relativt billig. Skulle väl vara Browning annars. Allt är väl lika bra av dom. Men kommer inte ihåg vad de äldre browning puffrorna heter.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det är väl Browning, Miroku eller Beretta som gäller. Det viktigaste är att bössan passar skytten än vilket märke det är. Passar den inte kommer man aldrig få till skyttet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är det inte lite dumt att alla ska förvara vapen hemma av säkerhetsskäl?

Har jägarexamen, sugen på en brakare för skeet men inte fan vill jag ha vapenskåp i lägenheten.

Var vill du att folk skall ha sin vapen då?

Hemmet är ju trots allt det du värnar om mest.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Förutsatt att du inte är skriven där måste du ansöka om en särskild förvaringsföreskift.

Eller låna ut bössan till farsan....

Farsan lånar ut bössan till honom va?

Jösses vad jag har letat efter Springfieldare. Från amerkat är de ju nästan gratis. Nu måste jag gå med i någon skytteklubb bara därför.
Snabbast på dynamiska banan med en smidig fullängds Springfield :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Farsan lånar ut bössan till honom va?

Jösses vad jag har letat efter Springfieldare. Från amerkat är de ju nästan gratis. Nu måste jag gå med i någon skytteklubb bara därför.
Snabbast på dynamiska banan med en smidig fullängds Springfield :hihi

Nej, du skall ha en garand.

Träff, träff, träff, träff, träff, osv, PLING.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag funderar på en rejäl uppdatering nu när säsongen snart lugnat ner sig.
Tänker mig att jag vill ha en ny studsare och en kombi eller drilling, helst kombi tror jag, klass 1 skall det vara i alla fall.
Nåväl, på kombi/drilling, vad kör ni för siktesdimension och varför, jag tänker mig att det skall vara pyttigt som bara den, agree? Vidare kring sikte, vad FAN :)mad:) är skillnaden på Zeiss alla jävla serier, är någon värd pengarna?
Jag kör Meopta idag, känner att det är rätt kvalitets-/prisläge egentligen, men många töntar verkar ha förköpt sig på feta Zeiss-grejer så det kanske man kan få bra pris på begagnat.

Eventuellt blir det en 1900 30-06 med Meopta 3-12x50 till salu snart alltså. :)

Om någon har en 1900 i 6,5 till salu, eller kanske något flott nyare tyskt gevär, så är det intressant.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag funderar på en rejäl uppdatering nu när säsongen snart lugnat ner sig.
Tänker mig att jag vill ha en ny studsare och en kombi eller drilling, helst kombi tror jag, klass 1 skall det vara i alla fall.
Nåväl, på kombi/drilling, vad kör ni för siktesdimension och varför, jag tänker mig att det skall vara pyttigt som bara den, agree? Vidare kring sikte, vad FAN :)mad:) är skillnaden på Zeiss alla jävla serier, är någon värd pengarna?
Jag kör Meopta idag, känner att det är rätt kvalitets-/prisläge egentligen, men många töntar verkar ha förköpt sig på feta Zeiss-grejer så det kanske man kan få bra pris på begagnat.

Eventuellt blir det en 1900 30-06 med Meopta 3-12x50 till salu snart alltså. :)

Om någon har en 1900 i 6,5 till salu, eller kanske något flott nyare tyskt gevär, så är det intressant.

Aimpoint?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...