Plåtniklas
Liten, rädd och ensam™
Ska alldeles snart montera en Leupold VX-3 1,5-5x20 på min 30-06:a. Tror det kommer funka prima på allt annat än "kvällsvak".
Du kan visst satsa på mycket saker men 14x förstoring är helt onödigt för nybörjarjakt. Vet ingen som har så stor förstoring, inte toppfågeljägare heller. Att du ska slösa massor ned pengar på allehanda utrustning supportar jag helhjärtat.
Som du säkert märkt behöver du kläder, skor, ryggsäck, radio, kniv, kikare, skåp, ammunition, vapen i drivor, öva, någonstans att jaga osv.
Skall du skjuta på 300m på bana är säkert 14x bra. Själv har jag 12x och skall byta till 9x. Ställer sällan eller aldrig upp över 4-6x förstoring.
KTM:n är 100% original.
Hur gick det ned skjutbanan förresten?
Inte funderat på att byta stocken?
Jonte, glöm 14x förstoring för jakt. Det blir bara hår i kikaren, och nej du hinner inte stå och skruva bara för att djuret behagar gå förbi på 15meter. 3x kan vara nog så besvärligt i det läget.
1-4 kikaren på min AR15 ska användas ut till 300m, på mål med träffyta som en älg.
2,5-10 är en vettig kompromiss även om jag pesonligen skulle vilja se en kikare i 1,5-10.
Under jakt använder jag ytterst sällan över 4x förstoring.
Var det inte en T3 du köpte?
Vad är felet på denna då, 92 USD
http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=54343&cat=1215
Med reservation för att jag aldrig känt på en sådan stock, så vill jag påpeka att materialet och ytan förmodligen är utprovad för att passa användningsområdet.JO det har gått bra. 100 skott skjutna än så länge. Att det inte blivit fler beror på regn och förskylning. Får försöka slappna av och sikta på kringutrustning.
Jag gillar den. Det var mycket därför jag köpte varmint. Byte får jag vänta med. Ska dock köpa rekylklack och slutstyckshylsa. Hur stor skillnad gör rekylklacken egentligen.
Tror inte den är bättre än Super Varmint stocken. Ska man byta ska det väl vara GRS eller liknande.
Jonte, glöm 14x förstoring för jakt. Det blir bara hår i kikaren, och nej du hinner inte stå och skruva bara för att djuret behagar gå förbi på 15meter. 3x kan vara nog så besvärligt i det läget.
[/url]
Är det någon som vet om man som privatperson i Sverige kan tjöpa sig en Springfield 1a?
Nej, enligt naturvårdsverket är den inte lämplig för jakt.
Några tankar om Mauser M12?
Hade du inte en ar15?
Sorry, läste in jakt i frågan, skyller på alla öl och mat från i julas...
Självklart kan du få licens, men det blir en omväg genom en skytteklubb.
Jakt var visserligen en tanke också. Inte det primära dock. Mest var det för att brorsan köpte ett jaktgevär som används som prickskyttebössa här och där. Hade varit kul att lägga sig bredvid på vallen med en M14
Hur kan den bedömas olämplig till jakt egentligen? 7,62x51 är rätt vanligt i jaktsvängen hemmavid.
Och det reglementet använder de för att kunna neka användandet av allt som ens liknar någon form av militärt vapen.
PK in absurdum...
Jo, för de har ju inte något militärt ursprung allsJa, vi kan ju inte ha jägare som använder militära vapen.
Tacka vet jag när skogarna var fulla av rullblockare och mauser 96/98....
JJ skriver så här
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18162&avd1=2
Slutklämmen
"Mauser M12 Extreme eller med valnötskolv känns trygg. Utmärkt precision, relativt lätt, och välbalanserad. Det är ingen lågprisstudsare men kvalitet kostar"
Har aldrig hållit i en sådan så jag kan inte uttala mej.
15000kr är nog vad man ska räkna på att en byssa minst kostar. Om man köper ny dvs.
Ska köpa bock då. Är det lika bra och slå till på en sån här direkt eller ska man köpa en 90 -tal 686 för 8 000 kr istället?
http://www.blocket.se/stockholm/Beretta_Hagelbock_686_Onyx_Adj_51003316.htm?ca=12&w=3
Jag gav 1500 spänn för min 686:a tillverkad 1978. Köpte en sån "kolvhöjarstrumpa" i neopren och nu passar den som en käftsmäll. Lägga 16000 på en hagelbock? Hell no.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|