Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Någonstans har jag bilder på en bössa mellan några säckar golvspackel med snören till avtryckarna....

Men inte fasen behöver man var nervös om man är metodisk och följer kända ladd-data, dock är ett par glasögon aldrig fel, hylsbrott är riktigt otrevligt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Du har väl lite skydd?
Jag skulle inte provskjuta något jag själv laddat utan åtminstone rejäla handskar och skyddsglasögon.
Till de första fem-tio smällarna.

Jag skjuter aldrig någonsin utan glasögon. Eyes and ears at all times.

Tror inte det kommer vara någon fara. Återkommer med resultat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hylshaverier brukar skicka krutgas, slagg och övriga smådelar bakåt. I ansikte/ögon.
Därav krav på glasögon i tex dynamiskt skytte.

Skulle man kunna säga att det är lite som att ha hjälm på sig när man kör bil om man har det i odynamiskt skytte? :va
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Frågan har säkert besvarats tidigare, men hur ser det ut om jag vill hålla till på skjutbanan och skjuta precision och lerduvor. Är det jägarexamen och skjutprov som gäller eller måste jag även söka mig till ett jaktlag för att kunna få en licens beviljad?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tycker du man skal ha skyddsglasögon när man jagar?
Om det gör dig tryggare i ditt jaktskytte så tycker jag att du skall ha det:tummenupp
Jag jagar en hel del men använder inte skydd för ögonen vid jakt. Då jag helt enkelt inte skjuter tillnärmelsevis lika många jaktskott som övningsskott. Vilket gör att jag vid övning utsätter mig för en betydligt större statistisk risk som motiverar skydd.
Skjuter man mycket så är det bara en tidsfråga innan man blir påmind om vikten av skydd.

Din hjälm i bil jämförelse är givetvis aktuell, förutsatt att när du kör bil har intentionen att sätta snabba varvtider.

Du förstod säkert detta. Men din fråga tarvar svar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det gör dig tryggare i ditt jaktskytte så tycker jag att du skall ha det:tummenupp
Jag jagar en hel del men använder inte skydd för ögonen vid jakt. Då jag helt enkelt inte skjuter tillnärmelsevis lika många jaktskott som övningsskott. Vilket gör att jag vid övning utsätter mig för en betydligt större statistisk risk som motiverar skydd.
Skjuter man mycket så är det bara en tidsfråga innan man blir påmind om vikten av skydd.

Din hjälm i bil jämförelse är givetvis aktuell, förutsatt att när du kör bil har intentionen att sätta snabba varvtider.

Du förstod säkert detta. Men din fråga tarvar svar.

Jag blev bara förvånad, det verkar blandas en del sportskytte och jaktskytte i den här tråden, sportskytte är inget jag lägger mig i.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag som är allsmäktig TS bestämmer att man får prata om allt relaterat till vapengarderober oavsett vilket ändamål det står på licensen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Frågan har säkert besvarats tidigare, men hur ser det ut om jag vill hålla till på skjutbanan och skjuta precision och lerduvor. Är det jägarexamen och skjutprov som gäller eller måste jag även söka mig till ett jaktlag för att kunna få en licens beviljad?

Antingen blir du aktiv i en skytteklubb och söker efter ett tag en licens för sportskytte. Eller så tar du jägarexamen och söker för jakt. Jaktvapen får du träna med. Sportskytte får du inte jaga med.

Du behöver inte tillhöra ett jaktlag för att få licens på jaktvapen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag som är allsmäktig TS bestämmer att man får prata om allt relaterat till vapengarderober oavsett vilket ändamål det står på licensen.

Självklart, jag blev bara förvirrad om det plötsligt föreslogs skyddsglasögon vid jakt, vilket tydligen inte var fallet :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ytterligare uppdatering då. Nu skickade han upp licensen på 870:in. Lämnar in imorgon. Så om någon månad har jag i alla fall 3 leksaker i skåpet.

Hur vanligt är det att man har dom till eftersök med slug?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Självklart, jag blev bara förvirrad om det plötsligt föreslogs skyddsglasögon vid jakt, vilket tydligen inte var fallet :)

Jag har skyddsgladögon på mig vid jakt. Det är ju inte direkt så att dom är ivägen.

Frågan har säkert besvarats tidigare, men hur ser det ut om jag vill hålla till på skjutbanan och skjuta precision och lerduvor. Är det jägarexamen och skjutprov som gäller eller måste jag även söka mig till ett jaktlag för att kunna få en licens beviljad?

Du måste ha en jägarexamen avklarad och sen är det bara att söka licens.

Hur vanligt är det att man har dom till eftersök med slug?

Skulle våga komma med påståendet att det är extremt ovanligt. En slug är inte bättre än lämplig kula på något alls. Sämre på allt snarare.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har skyddsgladögon på mig vid jakt. Det är ju inte direkt så att dom är ivägen.



Du måste ha en jägarexamen avklarad och sen är det bara att söka licens.



Skulle våga komma med påståendet att det är extremt ovanligt. En slug är inte bättre än lämplig kula på något alls. Sämre på allt snarare.

Slug är ett bra sätt att begränsa riskavståndet och ger bra blodspår även på gris.

Typ det ända jag kan komma på till dess fördel egentligen.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ytterligare uppdatering då. Nu skickade han upp licensen på 870:in. Lämnar in imorgon. Så om någon månad har jag i alla fall 3 leksaker i skåpet.

Hur vanligt är det att man har dom till eftersök med slug?
Jag känner ingen som jagar eller på eftersök använder enpipiga hagelvapen.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top