Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Och var gömmer ni reservnykeln till skåpet? I lägenheten eller någon annanstans?

Jag har min extranyckel i svärfars vapenskåp. Den ordinarie på min nyckelknippa.
Jo man skulle haft kodlås, men jag är inte gjord av pengar så det blev traditionellt lås.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tränade tidigare med vapenhandläggaren i F-län.
När hon fick den uppgiften, så tyckte hon (icke-jagande, vapenointresserad vegetarian) att hon skulle ta jägarexamen för att ha något hum om vad hon jobbar med.
Det ansåg hennes arbetskamrater vara en skrattretande idé.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag tränade tidigare med vapenhandläggaren i F-län.
När hon fick den uppgiften, så tyckte hon (icke-jagande, vapenointresserad vegetarian) att hon skulle ta jägarexamen för att ha något hum om vad hon jobbar med.
Det ansåg hennes arbetskamrater vara en skrattretande idé.

Har en bekant vars kompis tidigare arbetat som vapenhandlare och även är aktiv jägare. Han sökte ett handläggarjobb och fick nobben direkt. Det vore ju hemskt om dom faktiskt har någon som helst aning om vad det handlar om..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har en bekant vars kompis tidigare arbetat som vapenhandlare och även är aktiv jägare. Han sökte ett handläggarjobb och fick nobben direkt. Det vore ju hemskt om dom faktiskt har någon som helst aning om vad det handlar om..

Jag tror det är utmärkt att vapenhatare hanterar vapenlicenser. Känns dessutom typiskt svenskt att man ska tvingas hålla på med nåt man ogillar för att verkligen utveckla en bitter småaktig reumatisk personlighet. Handläggare överlag måste vara universums mest överflödiga och värdelösa existenser. Ersätt dom med en dator som beslutar efter givna parametrar och premisser.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vet nån här vad det är för krav på en person som mig som vill ha licens på ett finkalibrigt handeldvapen? Inbillar mig att det hade varit trevligt att skjuta lite harar och fåglar o grilla när man är på campingtur.. men det är väl tredje världen eller dixieland som gäller om man vill ha såna friheter?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vet nån här vad det är för krav på en person som mig som vill ha licens på ett finkalibrigt handeldvapen? Inbillar mig att det hade varit trevligt att skjuta lite harar och fåglar o grilla när man är på campingtur.. men det är väl tredje världen eller dixieland som gäller om man vill ha såna friheter?

Jägarexamen och jakträtt på det aktuella området.

Friheter? Sånt jobbar vi inte med i Sverige.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet nån här vad det är för krav på en person som mig som vill ha licens på ett finkalibrigt handeldvapen? Inbillar mig att det hade varit trevligt att skjuta lite harar och fåglar o grilla när man är på campingtur.. men det är väl tredje världen eller dixieland som gäller om man vill ha såna friheter?
Vad menar du med "handeldvapen"?
Med jägarexamen kan du köpa en 22a och panga loss.
Utan jägarexamen får du knappt gillra råttfällor.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Handeldvapen definieras enligt 2 § Förordningen (1992:1300) om krigsmateriel som sådana "pistoler, revolvrar, gevär, karbiner och kulsprutepistoler som kan tas med som personlig beväpning och användas utan lavett eller benstöd".[1]
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad menar du med "handeldvapen"?
Med jägarexamen kan du köpa en 22a och panga loss.
Utan jägarexamen får du knappt gillra råttfällor.

En pistol. Inget stort jäkla geväder! Vill ha nåt smidigt billigt att ha i packningen bara.. och nä. I sverige är det plikten framför allt och skyldigheter framför friheter som gäller. Sinnessjukt land egentligen. Vi är ju så jävla produktiva och duktiga här. Borde ju kunna rycka kvasten ur arslet och slappna av nån gång emellanåt men icke! Tänk så hemskt! Känner en sten lätta från mitt bröst varje gång jag lämnar sverige, och en kall hand runt min hals varje gång jag kommer tillbaks. Ska det verkligen vara så??
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En pistol. Inget stort jäkla geväder! Vill ha nåt smidigt billigt att ha i packningen bara.. och nä. I sverige är det plikten framför allt och skyldigheter framför friheter som gäller. Sinnessjukt land egentligen. Vi är ju så jävla produktiva och duktiga här. Borde ju kunna rycka kvasten ur arslet och slappna av nån gång emellanåt men icke! Tänk så hemskt! Känner en sten lätta från mitt bröst varje gång jag lämnar sverige, och en kall hand runt min hals varje gång jag kommer tillbaks. Ska det verkligen vara så??

Anade detta.
Du skall ingen pistol ha.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet nån här vad det är för krav på en person som mig som vill ha licens på ett finkalibrigt handeldvapen? Inbillar mig att det hade varit trevligt att skjuta lite harar och fåglar o grilla när man är på campingtur.. men det är väl tredje världen eller dixieland som gäller om man vill ha såna friheter?

Fixa en gastub!

http://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP551_3_RPSFS2009_13.pdf
(se s 7)

Angående licens så är det fem månader som gäller enligt gumman på Bergsgatan där jag lämnade in idag. Fem (5). :mad:
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
En pistol. Inget stort jäkla geväder! Vill ha nåt smidigt billigt att ha i packningen bara.. och nä. I sverige är det plikten framför allt och skyldigheter framför friheter som gäller. Sinnessjukt land egentligen. Vi är ju så jävla produktiva och duktiga här. Borde ju kunna rycka kvasten ur arslet och slappna av nån gång emellanåt men icke! Tänk så hemskt! Känner en sten lätta från mitt bröst varje gång jag lämnar sverige, och en kall hand runt min hals varje gång jag kommer tillbaks. Ska det verkligen vara så??

Gå med i en pistolskytteförening, så är det inga problem att ska skaffa licens ( så vidare du är grön hos polisen)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top