Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag är faktiskt kluven till dom.

Negativt då jag börjat med IPSC, ska gå kursen i April, och verkligen inte ser fram emot det strulet. Det är en extra belastning på en licenshantering som idag knappt funkar alls.

Positivt då jag tycker att det faktiskt bör finnas krav på "enhandsskyttar" att dom faktiskt är aktiva. (Borde ju egentligen gälla jägare också men där är det svårare att kontrollera.)
Hmm, kurs hos mig? Vi kör en den 5-6/4
Nåja vi som snittar 30k skott om året gillar inte 5års licenser, du skulle sett konstapelns min när jag bör ut min STI som var slutskjuten och jag förklarade att efter nästan 250k skott igenom den så var det dags för nytt då det var bra slitet bitvis.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hmm, kurs hos mig? Vi kör en den 5-6/4
Nåja vi som snittar 30k skott om året gillar inte 5års licenser, du skulle sett konstapelns min när jag bör ut min STI som var slutskjuten och jag förklarade att efter nästan 250k skott igenom den så var det dags för nytt då det var bra slitet bitvis.

Jag är så pass lyckligt lottad att jag är med i en klubb som har egen instruktör på både pistol och gevär. Inte illa va? ;) Vi jobbar på att styra upp en för Shotgun också.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag är så pass lyckligt lottad att jag är med i en klubb som har egen instruktör på både pistol och gevär. Inte illa va? ;) Vi jobbar på att styra upp en för Shotgun också.

Mja, jag är ju instruktör själv, och kompisen examinator :)
Men det är ju smidigt när det finns i klubben. Vi känner av att det saknas på en del ställen om man säger så.
Går tyvärr inte att köra för mycket kurser då det går ut över egen träning/tävling :(Ä
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Mja, jag är ju instruktör själv, och kompisen examinator :)
Men det är ju smidigt när det finns i klubben. Vi känner av att det saknas på en del ställen om man säger så.
Går tyvärr inte att köra för mycket kurser då det går ut över egen träning/tävling :(Ä

Är jag inte helt ute och cyklar så tror jag det är en examinator med, eller om han är på väg in, i klubben också men inte lika aktiv. Kan bli bra detta.

För övrigt så blev långhållsbössan ihopskruvas i dagarna.

IMAG1129_zps8fd26afc.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är jag inte helt ute och cyklar så tror jag det är en examinator med, eller om han är på väg in, i klubben också men inte lika aktiv. Kan bli bra detta.

För övrigt så blev långhållsbössan ihopskruvas i dagarna.

IMAG1129_zps8fd26afc.jpg

Funkar den där bakkappan också till tikka?

Glöm inte bort att tipsa om väskor för två bössor som inte kostar 2 000.

Tack!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Glöm inte bort att tipsa om väskor för två bössor som inte kostar 2 000.

Tack!

Menar du väskor eller fodral?
Normarks lågprismärke Wildgame, tror jag det heter, har ett fodral för två gevär, isärtagbart, kostar kanske 500.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Menar du väskor eller fodral?
Normarks lågprismärke Wildgame, tror jag det heter, har ett fodral för två gevär, isärtagbart, kostar kanske 500.

Väskhållet. Ska se lagom civilt ut. Gärna svart eller beige och helst inte avsmalnat för pipan. Tycker det lyser gevär lång väg.

Ädit: Åt detta hålla fast kanske mindre tacticool.
http://www.ebay.de/itm/5-11-COMBAT-...Hunting_ShootingSports_ET&hash=item41779de762

Ädit: Lite billigare
http://www.midway.se/epages/MidwayS...erige/Products/1326124823/SubProducts/124823&
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Väskhållet. Ska se lagom civilt ut. Gärna svart eller beige och helst inte avsmalnat för pipan. Tycker det lyser gevär lång väg.

Köp ett pelicase, skaffa en korgklibba och toppa med en ankellång svart skinnrock.

Så slipper du skrämma Svensson.....
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Väskhållet. Ska se lagom civilt ut. Gärna svart eller beige och helst inte avsmalnat för pipan. Tycker det lyser gevär lång väg.

Ädit: Åt detta hålla fast kanske mindre tacticool.
http://www.ebay.de/itm/5-11-COMBAT-...Hunting_ShootingSports_ET&hash=item41779de762

Ädit: Lite billigare
http://www.midway.se/epages/MidwayS...erige/Products/1326124823/SubProducts/124823&
Det finns en del i Tyskland
http://triebel-shop.com/index.php?cPath=250_305_306 är ett exempel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jaga på annans mark =Tjuvjakt med pistol mm. Du är långt ifrån en vapenlicens.
Vi hittade en 22a kula i ett rådjur på vår mark. :mad:
Jag tycker faktiskt att våra vapenlagar är bra i Sverige. Dock skulle jag vilja att efter x antal år med vapen få utöka garderoben till fler vapen.

Ja, du har rätt. Flera år från en vapenlicens, inget jag hinner med att engagera mig i i nuläget. Sen är det väl sunt förnuft kanske att inte springa runt och skjuta djur hejvilt på andras marker, och jag borde väl läsa på om jaktlagar innan jag ställer frågor här och får smådryga svar. Vilket jag hade väntat mig. Sh+vinter tar inte fram det bästa i människor har jag märkt. :)
Men jag tänker iaf besöka den lokala skytteklubben och prata med folk där!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Väskhållet. Ska se lagom civilt ut. Gärna svart eller beige och helst inte avsmalnat för pipan. Tycker det lyser gevär lång väg.

Tror du kommer få det svårt att hitta något "civilt" som klarar två gevär.

5.11:ans väska ser ju rätt trevlig ut. Själv har jag nedan men den klarar tyvärr bara ett. Hade den funnits för två skulle jag köpt en på rotmos!

TAS-7757036.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tror du kommer få det svårt att hitta något "civilt" som klarar två gevär.

5.11:ans väska ser ju rätt trevlig ut. Själv har jag nedan men den klarar tyvärr bara ett. Hade den funnits för två skulle jag köpt en på rotmos!

TAS-7757036.jpg

En fyrkantig väska, även tacticool, ser ju mindre farlig ut än en grön/skin gevärsformad väska.

/älskar spårbunden trafik.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Såg den annonsen. Hinner inte ditt förens söndag. Hoppas det finns kvar då. Hittade en bra för 800 i Tyskland plus 30 euro frakt. Samma kostar 2000 på knivnet...
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
En fyrkantig väska, även tacticool, ser ju mindre farlig ut än en grön/skin gevärsformad väska.

/älskar spårbunden trafik.

En indiebandybag med modifierad skumplastinlägg? Inte jättesvårt att få till. Lite stök när man skall ha i och ur men helt diskret.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, du har rätt. Flera år från en vapenlicens, inget jag hinner med att engagera mig i i nuläget. Sen är det väl sunt förnuft kanske att inte springa runt och skjuta djur hejvilt på andras marker, och jag borde väl läsa på om jaktlagar innan jag ställer frågor här och får smådryga svar. Vilket jag hade väntat mig. Sh+vinter tar inte fram det bästa i människor har jag märkt. :)
Men jag tänker iaf besöka den lokala skytteklubben och prata med folk där!
Sikta in dig på jägarexamen nästa höst.
Tar inte jättelång tid, kostar inte särskilt mycket och du lär dig förmodligen en del intressant.
Prova gärna på pistol också, så kommer du att inse vilket odugligt jaktvapen det är.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top