Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Don't... bekant som sysslar med denna handlingsfattiga hobbby, diskuterade lite med denne häromsistens då jag ändå är lite intresserad men med 8 vapen så har det kostat ca. 200 000:- allt som allt de senaste åren utan ett enda jaktpass... Visst jag är helt för hobbys och att man ska ha kul här i livet men jag tror denne är fel ute ;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Don't... bekant som sysslar med denna handlingsfattiga hobbby, diskuterade lite med denne häromsistens då jag ändå är lite intresserad men med 8 vapen så har det kostat ca. 200 000:- allt som allt de senaste åren utan ett enda jaktpass... Visst jag är helt för hobbys och att man ska ha kul här i livet men jag tror denne är fel ute ;)
Tja, min svåger lägger drösavis med pengar på motorcykel och motorcykelrelaterade produkter utan att köra mer än ett fåtal mil/säsong..
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Don't... bekant som sysslar med denna handlingsfattiga hobbby, diskuterade lite med denne häromsistens då jag ändå är lite intresserad men med 8 vapen så har det kostat ca. 200 000:- allt som allt de senaste åren utan ett enda jaktpass... Visst jag är helt för hobbys och att man ska ha kul här i livet men jag tror denne är fel ute ;)

Det går strålande att köpa en gammal Husqvarna 146 för 500 kronor och en sida-sida för lika mycket och jaga effektivt varje dag.

Det är din bekant som är en prylbög. Inte en jägare. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tja, min svåger lägger drösavis med pengar på motorcykel och motorcykelrelaterade produkter utan att köra mer än ett fåtal mil/säsong..

Det kallas *decennium*-års kris alt. klassiska tecken på depression.

Det går strålande att köpa en gammal Husqvarna 146 för 500 kronor och en sida-sida för lika mycket och jaga effektivt varje dag.

Det är din bekant som är en prylbög. Inte en jägare. :)

Det är jag den förste att skriva under på men det var bara en heads up eftersom trådens inriktning knappast var att lägga 500:- på en bössa ;)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det är jag den förste att skriva under på men det var bara en heads up eftersom trådens inriktning knappast var att lägga 500:- på en bössa ;)

Helt korrekt, jag bytte till mej min mot en Tv. =)

Jakt är dyrt. Man kan spendera 200k på bara en hagelbössa om man vill. Men den som gör det vågar knappt jaga med den då jakt sliter på vapen. Har märkt att pürscha sliter mest. När man kryper fram ibland, tar stöd mot jordhög mm. Då är man glad över sin något slitna Tikka.
Sen tillkommer kläder, skor mm.
Själv kör jag enkelt och kostar bara på sånt som jag måste. Så som stövlar. Jackan är en varm och skön Eurohunter... Ful men satan va skön, varm och tyst. Radion 155an har jag på lån. 33an har jag en bekant som ska sälja till mej.
När jag inte har försörjningsplikt på tvillingarna så kanske grejjerna uppdateras :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sikta in dig på jägarexamen nästa höst.
Tar inte jättelång tid, kostar inte särskilt mycket och du lär dig förmodligen en del intressant.
Prova gärna på pistol också, så kommer du att inse vilket odugligt jaktvapen det är.

Jo, det förstår jag också att det är! Vi är några stycken som tänker ta jägarexamen tillsammans, det är det här med tid som krånglar mest..
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det är jag den förste att skriva under på men det var bara en heads up eftersom trådens inriktning knappast var att lägga 500:- på en bössa ;)

Skulle jag få ångra något relaterat till detta så skulle det vara att jag köpte "fel" och för dyra bössor från början. Det börjar dock ordna upp sig nu. Synd att handläggningstiderna sätter stockar i hjulet på att optimera oftare.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skulle jag få ångra något relaterat till detta så skulle det vara att jag köpte "fel" och för dyra bössor från början. Det börjar dock ordna upp sig nu. Synd att handläggningstiderna sätter stockar i hjulet på att optimera oftare.

Vad var det för dyrt du köpte i början. Du började väl bara 1, 5 år innan mig.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad var det för dyrt du köpte i början. Du började väl bara 1, 5 år innan mig.

Köpte en "snajper", Remington 700 Police i .308, och en sprillans ny hagelautomat. Lägg sedan till ett halvskapligt glas så passerar vi 30kkr i ett nafs. Idag är hela min vapengarderob värd omkring 20. :)
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Köpte en "snajper", Remington 700 Police i .308, och en sprillans ny hagelautomat. Lägg sedan till ett halvskapligt glas så passerar vi 30kkr i ett nafs. Idag är hela min vapengarderob värd omkring 20. :)

Sniper - Remington ? Är du kvar på 1900 talet ?
Googla - 338 Lapua Magnum ! :tummenupp polaren skuter älg på 600 meter med jakt varisionen ! :Bugar
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Sikta in dig på jägarexamen nästa höst.
Tar inte jättelång tid, kostar inte särskilt mycket och du lär dig förmodligen en del intressant.
Prova gärna på pistol också, så kommer du att inse vilket odugligt jaktvapen det är.

Polarn sköt halsen av ett rådjur i fullt språng på 75 meters håll med en 357 Smith & Wesson Magnum ! :tummenupp men så har han skjutit "några skott" under "några" år ! :rock
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Sniper - Remington ? Är du kvar på 1900 talet ?
Googla - 338 Lapua Magnum ! :tummenupp polaren skuter älg på 600 meter med jakt varisionen ! :Bugar

Nu får du nog utveckla lite. "Kvar på 1900-talet"?

.308 räcker gott ut till 600 meter och det utan att ett skott kostar 40 kronor.

Nu kör jag dock 6.5x55 och den kostar ännu mindre och når ännu längre. Härligt va?
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Nu får du nog utveckla lite. "Kvar på 1900-talet"?

.308 räcker gott ut till 600 meter och det utan att ett skott kostar 40 kronor.

Nu kör jag dock 6.5x55 och den kostar ännu mindre och når ännu längre. Härligt va?

Me en 308 ska du nog inte skjuta på älg på längre håll än absolut max 100 meter !
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Vilket är ett uppenbart jaktbrott samt idioti.

Jo , jag håller med ! speciellt idag . De är länge sedan , preskriberat men han är en minst sagt "hård skytt" .
Jag själv har byggt en vapenarsenal under åren men jaktintresset har avtagit , skyttet är dock fortfarande
intressant !
Har ni någon bra skyttebana i uppland t.ex ?
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Nu får du nog utveckla lite. "Kvar på 1900-talet"?

.308 räcker gott ut till 600 meter och det utan att ett skott kostar 40 kronor.

Nu kör jag dock 6.5x55 och den kostar ännu mindre och når ännu längre. Härligt va?

Mja , jag har en annan polare som har "fällt" en älg på 450 meters håll men han visste att de redan tidigare
hade blivit påskjuten ! Annars hade han aldrig provat skjuta !
Den första skytten hade inte fått livet av den på ca 100 meters håll ! :7peta
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top