Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag vill absolut inte vara dryg. Men kan du ta dig tid att rätta till språket. Det är nästan lite oförskämt att utgå från att vi ska ta oss tid att försöka tyda dina inlägg. Jag har än kommit fram till följande av ditt härjande.

Du har en cool kompis.
.308 tappar all kraft efter 99 meter
Du ska ha en monster kaliber till monsterviltsvin
Du har en massa andra vapen

Kan du börja med att redogöra detta med .308 så jag förstår. Är nyfiken.

Tack för visad hänsyn.

De är absolut inte min mening att vara dryg ! Ursäkta ! :Bugar

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
375HH är en kaliber inte en bössa, inte ens H&H byggde bössorna själv till kalibern när det begav sig.

Hej igen folks !
Okey , efter en häktisk dag med crossåka och sonens födelsedagskalas är jag tillbaka .
Ska försöka reda ut lite missförstånd då .

Jo , jag vet att 375 H & H är en kaliber . jag skrev ju om Sakos bössa .

Okey , kanske 308 har en "sniper" patron - bössa som jag inte känner till , de är möjligt ! Ursäkta mig iså fall !!!

Men mina jakt kamrater som jagar med 308 Sako , Tikka t.ex säger att de är effektivt på ca 100 meter , kanske ända upp till 150 meter på rådjur !

Finns de en sniperbössa som klarar upp till 500 meter med någorlunda precision ?

Teach me ! :Bugar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hej igen folks !
Okey , efter en häktisk dag med crossåka och sonens födelsedagskalas är jag tillbaka .

Okey , kanske 308 har en "sniper" patron - bössa som jag inte känner till , de är möjligt ! Ursäkta mig iså fall !!!

Men mina jakt kamrater som jagar med 308 Sako , Tikka t.ex säger att de är effektivt på ca 100 meter , kanske ända upp till 150 meter på rådjur !

Finns de en sniperbössa som klarar upp till 500 meter med någorlunda precision ?

Dom syftar på jaktligt försvarbart, gissar på att dom inte orkar förklara närmare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej igen folks !

Skärp dig.
En .308 patron med en någorlunda modern kula som avlossas från ett gevär med ordinär piplängd fäller en älg utan vidare på 250-300 meter.
När Amerikanska marinens prickskyttar använde kalibern så räknades den som effektiv upp till 1000 yards, dvs 915 meter

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Skärp dig.
En .308 patron med en någorlunda modern kula som avlossas från ett gevär med ordinär piplängd fäller en älg utan vidare på 250-300 meter.
När Amerikanska marinens prickskyttar använde kalibern så räknades den som effektiv upp till 1000 yards, dvs 915 meter

Tack. Jag orkade inte..

Var nere på skjutbanan idag och lassade iväg dom 20 första hemkokade skotten. Kanske ingen vidare precision men fan.. Lite roligt var det allt. :)

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ja när man jagar så finns de ju vissa gränser när man kan tänkas skjuta och när man inte skjuter längre p.g.a
att avståndet börjar kännas osäkert .
Med en jakt 308 Sako el Tikka på ca 100 - 150 meter med mål som rådjur eller älg .

Jag har nu funderat ut att de ni menar med "sniper" 308 kanske betyder en bössa som kan användas på "short range" till sniper uppdrag ! Som t.ex Kennedy mordet !
Rätta mig !

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att det gick bra!
Finns det möjlighet att utvärdera vad det är som strular med precisionen?
Någon erfaren laddare i bekantskapskretsen?

Jag laddar inte själv, men har hört att en del bössor är känsliga för rätt utgångshastighet och brinnhastigheten på krutet.
Jag tror att det kan vara en trevlig hobby att hemladda.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja när man jagar så finns de ju vissa gränser när man kan tänkas skjuta och när man inte skjuter längre p.g.a
att avståndet börjar kännas osäkert .
Med en jakt 308 Sako el Tikka på ca 100 - 150 meter med mål som rådjur eller älg .

Jag har nu funderat ut att de ni menar med "sniper" 308 kanske betyder en bössa som kan användas på "short range" till sniper uppdrag ! Som t.ex Kennedy mordet !
Rätta mig !

Åter igen: .308 användes upp till 915 meter.
Är det "short range"?
Det är fortfarande världens vanligaste kaliber till skarpskytte.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Kul att det gick bra!
Finns det möjlighet att utvärdera vad det är som strular med precisionen?
Någon erfaren laddare i bekantskapskretsen?

Jag laddar inte själv, men har hört att en del bössor är känsliga för rätt utgångshastighet och brinnhastigheten på krutet.
Jag tror att det kan vara en trevlig hobby att hemladda.

Bössan i fråga är en Winchester 94 med ett Docter Sight III på. Vågar inte svara på om det är bössan och bristen på cheek weld, som ger ett icke konstant skytte, eller något annat som orsakar spridningen. SKa montera en kamhöjare så fort jag orkar.

Det skall dock nämnas att jag fortfarande har "jaktmässig" träffbild på 50 meter.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Bössan i fråga är en Winchester 94 med ett Docter Sight III på. Vågar inte svara på om det är bössan och bristen på cheek weld, som ger ett icke konstant skytte, eller något annat som orsakar spridningen. SKa montera en kamhöjare så fort jag orkar.

Det skall dock nämnas att jag fortfarande har "jaktmässig" träffbild på 50 meter.

Vilken kula? Och vad var receptet?

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Vilken kula? Och vad var receptet?

Used by Navy SEAL snipers, the McMillan TAC-338 is a sniper rifle chambered in .338 Lapua Magnum. The .338 round is designed to engage soft targets out to longer ranges than other cartridges such as the .300 Winmag. Typical effective range is around 1600 meters but some extremely talented military marksmen have hit targets from over 2000 meters away with .338 rifles. The TAC-338 was the rifle used by famed Navy SEAL sniper Chris Kyle when he killed an insurgent in Iraq from a 2100 meters distance.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Händer det här på riktigt? Eller har jag dött och hamnat i 90;tals-helvetet?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år