Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag ser dubbelt finger snabbare än en häst blir rädd för mörker. Tro mig jag har försökt.

Ädit: Eller dubbel bakgrund.

Du har nog samma som jag då, ett stray-eye. Gå till en optiker så hjälper de dig vidare, jag väntar på remiss i samma ärende.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du har nog samma som jag då, ett stray-eye. Gå till en optiker så hjälper de dig vidare, jag väntar på remiss i samma ärende.

Hmm. Jag ser inte illa eller så. Kan bara inte avgöra vilket som bestämmer. Tror dom röstar tillfälle till tillfälle.

Ser du dubbelt när du blundar med ett öga?

Självklart inte. Men har jag testat olika blunda övningar i flera år. Så fort jag börjar så kan jag inte längre fokusera på något när min utan att det blir dubbelt. Är det mot förmodan klart ser jag dubbel bakgrund. Blunda med ett öga åt gången resulterar alltså i alla den alltid flyttar sig.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hmm. Jag ser inte illa är så. Kan bara inte övgöra vilket som bestämmer. Tror dom röstar tillfälle till tillfälle.

Självklart inte. Men har jag testat olika blunda övningar i flera år. Så fort jag börjar så kan jag inte längre fokusera på något när min utan att det blir dubbelt. Är det mot förmodan klart ser jag dubbel bakgrund. Blunda med ett öga åt gången resulterar alltså i alla den alltid flyttar sig.

Gör så att du ber någon hålla upp en penna på 1,5m avstånd mitt framför ansiktet på dig. Sedan får vederbörande sakta föra pennan närmre samtidigt som den observerar dina ögon. När du börjar se dubbelt så säger du till.
Min gissning är att ditt ena öga slutar titta mot pennan och börjar titta åt sidan vid ett givet avstånd, detta kommer pennföraren tydligt se.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm. Jag ser inte illa eller så. Kan bara inte avgöra vilket som bestämmer. Tror dom röstar tillfälle till tillfälle.

Övningen tar två sekunder, fukkar du upp synen på den tiden är nog helt klart skyttet lite småsvårt.

Du skall alltså inte koncentrera dig på fingret alls, låt det vara suddigt.

Gör en snabb övning, blund med vänster, sikta på smileyn :hej och snabbt som satan över till andra ögat.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ber om ursäkt för att jag är trög. Börjar jag med ena ögat stängt flyttar sig allt. Börjar jag med båda ögonen öppna ser jag aldrig en tumme eller en bakgrund. Tror jag fortsätter med vänster öga stängt under skyttet. Som jag alltid gjort till en gubbe på banan sa att jag måste börja med båda öppna.

Övningen tar två sekunder, fukkar du upp synen på den tiden är nog helt klart skyttet lite småsvårt.

Du skall alltså inte koncentrera dig på fingret alls, låt det vara suddigt.

Gör en snabb övning, blund med vänster, sikta på smileyn :hej och snabbt som satan över till andra ögat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag ber om ursäkt för att jag är trög. Börjar jag med ena ögat stängt flyttar sig allt. Börjar jag med båda ögonen öppna ser jag aldrig en tumme eller en bakgrund. Tror jag fortsätter med vänster öga stängt under skyttet. Som jag alltid gjort till en gubbe på banan sa att jag måste börja med båda öppna.

Men om allt flyttar sig har du ju hittat det dominanta ögat, det är det du började med. Fast jag anar att inte allt flyttar sig, utan fingret som flyttar sig i sidled.

Ditt problem ligger nog mer i ögonens oförmåga att snabbt flytta fokus, men ett dominant öga har du garanterat.

Problemet många gör är att dom anstränger sig för hårt, då blir det problem, man skall ta det piano precis som i flyktskyttet.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har aldrig kollat med bägge ögonen vid hagelskytte. Inte när jag skjuter lerduvor, inte när jag jagar fågel, inte när jag skjuter plåt.

Det går ju bra ändå. Why krångla?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fortsätter med öga stängt.

Här kommer en bild på huruvida man kan köpa 1000 skott när man bara har hoj som fortskaffningsmedel.
uploadfromtaptalk1401279532679.jpg

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag har aldrig kollat med bägge ögonen vid hagelskytte. Inte när jag skjuter lerduvor, inte när jag jagar fågel, inte när jag skjuter plåt.

Det går ju bra ändå. Why krångla?

Beror på vad man trivs med, själv trivs jag bäst med båda ögonen öppna.

Får bättre överblick.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ingen som modifierar garderoben?

Jag fick äntligen hem lite pimp.
uploadfromtaptalk1401960596230.jpg

Blev det fler träff? Nä.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Varför har någon stoppat eloxerade styrändar i ditt hagelgevär? :va

Jag försöker bara öka min överlevnadsförmåga genom att bli accepterad av den nya flocken på sportingbanan.

Visst blir man förbannad? :gnissla

Jag hämtar min "nya" 10/22 ikväll och imorgon plockar jag upp en pipa från ER Shaw.

Coolt.

Är du nöjd med ditt 6-24 eller ska man sikta på bättre från början?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Coolt.

Är du nöjd med ditt 6-24 eller ska man sikta på bättre från början?

Helt ärligt så blir det nog inte mer prisvärt än Vortex. Dom är absolut inte bäst men så kostar dom ju en fjärdedel av ett high end-sikte. Lisvtids garanti bör tala för tämligen god kvalité också. Jag vägrar lägga 20kkr på ett kikarsikte.

Kommer garanterat köpa fler Vortex.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
uploadfromtaptalk1402239292188.jpg

Picknick på ballen. Ska bara hitta lämplig kolv till denna så kommer det bli bra med aimpoint.

Ps. Har dränkt allt i ballistol. Är det brakeclean som gäller sen?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år