Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Picknick på ballen. Ska bara hitta lämplig kolv till denna så kommer det bli bra med aimpoint.

Ps. Har dränkt allt i ballistol. Är det brakeclean som gäller sen?

Trasa och WD-40 är det jag brukar köra. Torka rent och smörj sparsamt med Hoppes vapenolja.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska fylla på med vapenolja imorgon. Nu är allt jävligt rent.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Så! Nu har jag vart hos handlarn och klämt på min första bössa. En Tikka T3 laminat i 308w, handlarn tippade på 6 veckors handläggning. Det blir långa 6 veckor!

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Så! Nu har jag vart hos handlarn och klämt på min första bössa. En Tikka T3 laminat i 308w, handlarn tippade på 6 veckors handläggning. Det blir långa 6 veckor!

Kul! Beställ rekylklack och slutstyckknopp av Aborre på forum.robsoft.nu inga pengar och bra att ha det gjort för det kommer du vilja byta senare.

Vad blir det för optik?

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Kul! Beställ rekylklack och slutstyckknopp av Aborre på forum.robsoft.nu inga pengar och bra att ha det gjort för det kommer du vilja byta senare.

Vad blir det för optik?

Ja, jag har läst en del om det på robsoft och så blir det nog. Jag ska se om en kompis i Usa kan skicka en Leupold vx-r 3-9x50 till mig. Annars köper jag en själv när jag åker dit i september.

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Fick tummen ur idag och fick ett nytt jägarbevis utskrivet. Nu ska det söka licens på en sida/sida och så ska skåpet hämtas hem också.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Vad är grejen med dessa stora gummiknoppar på slutstycket? Bra vid snabba repeteringar?

Skickade för övrigt in en ansökan på en turkomat... Akkar altay syntet. :crash i går. De meddelade vid disken hos länsman att det är 3 månaders handläggning. :gnissla

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad är grejen med dessa stora gummiknoppar på slutstycket? Bra vid snabba repeteringar?

Skickade för övrigt in en ansökan på en turkomat... Akkar altay syntet. :crash i går. De meddelade vid disken hos länsman att det är 3 månaders handläggning. :gnissla

Jag blir snarare långsammare men den är lite trevligare att hålla i. Lite väl smal original på tikka.

Kul med auto, funkar dom med 24?

Kompisen fick riktigt eldavbrott med min 870 idag. Utdragaren hade sönder hylskanten och sen satt hylsan kvar. Först satt pumpen fast, men när jag så åt honom att ta i gick alltså hylsan sönder. Gyttorp Steel Max användes som vanligt. Hade loss pipan för att titta efter märken men hittade inget. Så jag låssas väl som att det inte hänt tills nästa gång.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Kompisen fick riktigt eldavbrott med min 870 idag. Utdragaren hade sönder hylskanten och sen satt hylsan kvar. Först satt pumpen fast, men när jag så åt honom att ta i gick alltså hylsan sönder. Gyttorp Steel Max användes som vanligt. Hade loss pipan för att titta efter märken men hittade inget. Så jag låssas väl som att det inte hänt tills nästa gång.

Är det en fabriksny bössa? Vissa 870 verkar lida av aningens för tight patronläge. Funkar bra med en sorts ammo, mindre bra med en annan. Jag hade samma problem med min, dock utan att hylsan gick sönder, och fick hela pipan utbytt. Problemen borta.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det en fabriksny bössa? Vissa 870 verkar lida av aningens för tight patronläge. Funkar bra med en sorts ammo, mindre bra med en annan. Jag hade samma problem med min, dock utan att hylsan gick sönder, och fick hela pipan utbytt. Problemen borta.

Typ ny. Jag köpte den beggat av någon som inte hade haft den länge. Var det någon typ av garanti/goodwill? Vet inte hur gamla den är eller var den är köpt. Tror den gått 500 smäll nu kanske.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Typ ny. Jag köpte den beggat av någon som inte hade haft den länge. Var det någon typ av garanti/goodwill? Vet inte hur gamla den är eller var den är köpt. Tror den gått 500 smäll nu kanske.

Min var fabriksny så det blev ett rent garantiåtagande.

Testa om det är en specifik ammunition som strular. Den enklaste lösningen i så fall är att testa andra och se om dessa funkar bättre. Olika tillverkare har olika tjocklek på mässingen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Va ner till skyttebanan idag efter lunchen. He he skulle chefen veta...
Drämde av 30 smällar stående utan stöd 50 och 80m. Kontrollerade även att bössan gick lika med fjm7,62, norma jaktmatch och Norma Alaska. Exakt lika med all ammo. Så jag är nöjd.
Dock så skjuter jag lågt 4-8cm utan stöd. Har säkert med avfyrningsteknik att göra. Så jag måste träna mycket mera.
Men grymt tätt med jämna mellanrum, typ hål i hål. Blev trött i vänsterarmen(axel) efter 15smällar och slarvade lite.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det här med icke medförstorande och inte mil/mil justering är det som gör att man inte vill slå till på detta? Vad kör du Plåtis? Vad har ni andra för preferenser på gluggar med större förstoring.

Nu är du väl ändå ute och cyklar?

MRAD = Miliradian = Mil. MRAD-riktmedel och MOA-justering finns väl i alla fall inte?

Jag har exakt det där kikarsiktet. Funkar prima. Hade jag köpt det, bytte till mig det jag har, skulle jag dock köpt ett FFP men det har man ju egentligen bara användning av när du vill ta reda på avstånd till målet.

Ett SFP så har du bara rätt "mått" på riktmedlet vid en specifik förstoringsgrad. Alltså kan man bara "milla" målet vid säg 8X. Testar du vid 16X så stämmer inte uträkningen.

Vid FFP så sitter riktmedlet på "samma sida" som målet. Zoomar du så är alltid rätt.

En skitbra förklaring för dom som är intresserade: http://www.primalrights.com/forum/article.php?a=4789

Som alltid: Vortex. Mer prisvärt än så kan det fan inte bli. Ett 6-24x50 med FFP kostar mellan 8000 och 9000 i Sverige. Visst fan är polarens S&B bättre på alla sätt men då kostar det också som tre Vortex.

Last edited:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ahh, jag blandade ihop mil och mrad justering. Klantigt. Då är det bara detta med medförstorande som klämmer. Fast nu var det sålt. Går snabbt med bra pris. Men skulle gärna hitta ett Razor HD. Ska läsa artikeln.

Bytte kolv på kulpumpen. 390 kronor kan det varit värt. Men kolven var visst lägre så nu måste jag bygga något av kydex eller så får det bli strumpa. Framstocken dock mycket skönare. Bak passar ju kal 20 kolvar till 870 så det är nog inget problem om man vill sänka mer pengar.

Det skiljer minst 30 år mellan dom, men fortfarande syskon.
_MG_2142-ljusad-mindre.jpg

Nu är du väl ändå ute och cyklar?

MRAD = Miliradian = Mil. MRAD-riktmedel och MOA-justering finns väl i alla fall inte?

Jag har exakt det där kikarsiktet. Funkar prima. Hade jag köpt det, bytte till mig det jag har, skulle jag dock köpt ett FFP men det har man ju egentligen bara användning av när du vill ta reda på avstånd till målet.

Ett SFP så har du bara rätt "mått" på riktmedlet vid en specifik förstoringsgrad. Alltså kan man bara "milla" målet vid säg 8X. Testar du vid 16X så stämmer inte uträkningen.

Vid FFP så sitter riktmedlet på "samma sida" som målet. Zoomar du så är alltid rätt.

En skitbra förklaring för dom som är intresserade: http://www.primalrights.com/forum/article.php?a=4789

Som alltid: Vortex. Mer prisvärt än så kan det fan inte bli. Ett 6-24x50 med FFP kostar mellan 8000 och 9000 i Sverige. Visst fan är polarens S&B bättre på alla sätt men då kostar det också som tre Vortex.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ahh, jag blandade ihop mil och mrad justering. Klantigt. Då är det bara detta med medförstorande som klämmer. Fast nu var det sålt. Går snabbt med bra pris. Men skulle gärna hitta ett Razor HD. Ska läsa artikeln.

Bytte kolv på kulpumpen. 390 kronor kan det varit värt. Men kolven var visst lägre så nu måste jag bygga något av kydex eller så får det bli strumpa. Framstocken dock mycket skönare. Bak passar ju kal 20 kolvar till 870 så det är nog inget problem om man vill sänka mer pengar.

Det skiljer minst 30 år mellan dom, men fortfarande syskon.
View attachment 407445

..eller så lyssnar du på farbror och köper en Magpul SGA till 870'n istället. Kan inte beskriva den med andra ord än "snorbra".

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
..eller så lyssnar du på farbror och köper en Magpul SGA till 870'n istället. Kan inte beskriva den med andra ord än "snorbra".

Hade jag gärna gjort. Men den finns inte i kal 20. Och det passar inte mellan varandra 12 och 20. Till 870:in vill jag inte ha någon ny kolv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år