Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tror inte att reglerna skrevs med tanke på dig personligen.
Om du tror det, så skall du definitivt inte ha någon bössa.

Här ruckar du lite på min världsbild. Jag har alltid trott att min rakryggade hållning gavs av att jordaxeln gick rakt igenom där.
Jaja. Jag får skjuta luftgevär med uniformsbyxor på benen och jutesäck på överkroppen även fortsatt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Får dårarna på RPS som dom vill så är det nog bara en tidsfråga innan samtliga halvautomater förbjuds.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min 870 höll också på så när den var ny, hylsorna kunde fastna rätt hårt i patronläget ibland.
Men då putsade jag patronläget med en trasa med autosol på och efter det så har den funkat utan problem.

Ok. Ska testa det.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Så, nu har jag handlat lite. Vad ska man ha för fästen på en T3a? Huvudsaken är att skiten sitter stadigt, känner inget behov av att kunna ta av siktet.uploadfromtaptalk1403069163833.jpg
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Fast jag hoppas att det blir ännu billigare, en kompis i usa skickar det privat till mig.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Så, nu har jag handlat lite. Vad ska man ha för fästen på en T3a? Huvudsaken är att skiten sitter stadigt, känner inget behov av att kunna ta av siktet.View attachment 407641
Ja om du inte ska dit med skena så är det väl optilock som passar i spåren. Jag hade först weaver baser och sen pica skena. Skulle jag inte larva med tillbehör ta det som passar direkt på lådan.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Warne qr passar väl rakt på lådan? Jag är ju helt grön på detta, och tycker det är en jävla djungel med ringar, skenor, baser och allt vad det heter.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Warne qr passar väl rakt på lådan? Jag är ju helt grön på detta, och tycker det är en jävla djungel med ringar, skenor, baser och allt vad det heter.
Fråga en handlare. Tror det kan stämma men har aldrig sett det irl.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det man vill ha är ett så lågt montage av siktet som möjligt. Så länge tuben går fritt från pipan, vanligtvis fram av förklarliga anledningar, och att man kan manövrera slutstycket. Detta för att man ska slippa dessa styggelser till kamhöjare och strumpor. ;)

Jag skulle om möjligt vänta på att få hem siktet, testa och se hur pass låga du kan skaffa och sen helt enkelt åka till en handlare. Det blir kanske inte billigast attköpa över disk men är man osäker kan det vara värt dom extra pengarna.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Det man vill ha är ett så lågt montage av siktet som möjligt. Så länge tuben går fritt från pipan, vanligtvis fram av förklarliga anledningar, och att man kan manövrera slutstycket. Detta för att man ska slippa dessa styggelser till kamhöjare och strumpor. ;)

Jag skulle om möjligt vänta på att få hem siktet, testa och se hur pass låga du kan skaffa och sen helt enkelt åka till en handlare. Det blir kanske inte billigast attköpa över disk men är man osäker kan det vara värt dom extra pengarna.

Köper nog fästen på Bofab, samma som bössan.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vortex. Den mest prisvärda "skiten" there is.

IMAG1513_zps25b176cd.jpg


IMAG1510_zpsc7501f61.jpg
 

Bifogat

  • IMAG1510.jpg
    IMAG1510.jpg
    199.1 KB · Visningar: 44
  • IMAG1513.jpg
    IMAG1513.jpg
    263.6 KB · Visningar: 39
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Apropå vortex...
uploadfromtaptalk1403206175067.jpg

Vilket as till kikare. Orkar knappt lyfta bössan. Träffbild får ni ingen. Jag var helt slut i axeln när jag väl fick till justering.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Förvaring av vapen, jag blir inte helt klok på det här. Står skrivet att ett skåp ska vara minst SS3492 och det är även detta som skrivs på de flesta skåp när jag söker. Sen finns det skåp som är ss3492 och ss en1143-1 där man får förvara vapen, oftast stora tunga saker för 20+ gevär. Sen finns det värdeskåp endast märkta en1143-1 som ofta är brandklassade och som jag förstår det har högre inbrottssäkerhet än ett ss3492.

Frågan är egentligen, får jag förvara vapen i ett skåp som endast är märkt en1143-1, och även, är det skillnad på vad som är okej om skåpet är märkt SS EN 1143-1 jämfört med endast EN 1143-1?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förvaring av vapen, jag blir inte helt klok på det här. Står skrivet att ett skåp ska vara minst SS3492 och det är även detta som skrivs på de flesta skåp när jag söker. Sen finns det skåp som är ss3492 och ss en1143-1 där man får förvara vapen, oftast stora tunga saker för 20+ gevär. Sen finns det värdeskåp endast märkta en1143-1 som ofta är brandklassade och som jag förstår det har högre inbrottssäkerhet än ett ss3492.

Frågan är egentligen, får jag förvara vapen i ett skåp som endast är märkt en1143-1, och även, är det skillnad på vad som är okej om skåpet är märkt SS EN 1143-1 jämfört med endast EN 1143-1?

Minst ss3492 som du skriver, värdeskåp en1143-1 är alltid märkta med grad av stöldskydd, t.ex grade III som är lägst vid >40 poäng.

Ett grade 1 skåp klassat enligt en1143 uppfyller ss3492, även äldre skåp enligt bl.a insta 610 eller Ss3000 kan uppfylla ss3492, men där är dom riktigt osäkra på hur det gäller.

Men lättast och ofta även billigast brukar det bli att köpa ett nytt, då kan man även lägga till lite och få ett kodlås.

Ss står för svensk säkerhetsstandard, numera heter det en som i EU norm, samma sak.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kodlås är fan ett måste. Haft det på bägge mina skåp och har inte ångrat det en sekund.

..och för bövelen: Köp ett mycket större skåp än du tror dig behöva!
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Minst ss3492 som du skriver, värdeskåp en1143-1 är alltid märkta med grad av stöldskydd, t.ex grade III som är lägst vid >40 poäng.

Ett grade 1 skåp klassat enligt en1143 uppfyller ss3492, även äldre skåp enligt bl.a insta 610 eller Ss3000 kan uppfylla ss3492, men där är dom riktigt osäkra på hur det gäller.

Men lättast och ofta även billigast brukar det bli att köpa ett nytt, då kan man även lägga till lite och få ett kodlås.

Ss står för svensk säkerhetsstandard, numera heter det en som i EU norm, samma sak.

Tackar tackar då vet jag vad jag letar efter.

Kodlås är fan ett måste. Haft det på bägge mina skåp och har inte ångrat det en sekund.

..och för bövelen: Köp ett mycket större skåp än du tror dig behöva!

Kodlås står på kravlistan. Angående storleken så tror jag att jag ska köpa ett grade 3 med plats för några pistoler och värdesaker. Sen om/när jag köper gevär så köper jag ett fullhögt skåp för det.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top