Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ta mig fan om inte en lapp trillade in från Polisen som avslutning på veckan.

Det betyder att jag kommer hinna få på glas, skjuta in och samtidigt göra en vettig "break in" av pipan innan bockjakten i Augusti!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Finns det någon bra förening för långbaneskytte för gevär här i trakten?
Jag har börjat hitta rätt lite bland pistolföreningarna men det skulle vara kul att skjuta precision på långhåll också.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har börjat hitta rätt lite bland pistolföreningarna men det skulle vara kul att skjuta precision på långhåll också.

Jag funderar på att gå med i Österhaninge skytteförening. De har 300 metersvall och ligger lägligt nog bredvid HJK som jag ska bli medlem i. Men annars är det väl någon av klubbarna som håller till på hacksjöbanan. Norr om stan finns flera men dit åker jag bara under pistolhot. Hojta till om du hittar någon annan. Jag hakar gärna på.

Måste jag köpta detta?
http://www.blocket.se/trelleborg/Vortex_Razor_HD_5_20x50_EBR_3_Mrad_54450149.htm?ca=11&w=3

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Uppsala är väl(?) det närmaste stället som har längre än 300 meter.

Jag funderar på att gå med i Österhaninge skytteförening. De har 300 metersvall och ligger lägligt nog bredvid HJK som jag ska bli medlem i. Men annars är det väl någon av klubbarna som håller till på hacksjöbanan. Norr om stan finns flera men dit åker jag bara under pistolhot. Hojta till om du hittar någon annan. Jag hakar gärna på.

I dagsläget är det tyvärr skjutförbud på 300-metersbanan på Sanda. Vet dessutom inte om dom tar in nya medlemmar men kontakta dom och fråga. Skulle definitivt vara intressant då det är fem minuter med bil från mig.

Vi kommer troligen öppna 300 meter under sommaren. Det är "bara" en halv granplantage som måste rensas bort..

[EDIT] Är det värt 5000 mer än ett Viper PST? I am not so sure..

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Uppsala är väl(?) det närmaste stället som har längre än 300 meter.

I dagsläget är det tyvärr skjutförbud på 300-metersbanan på Sanda. Vet dessutom inte om dom tar in nya medlemmar men kontakta dom och fråga. Skulle definitivt vara intressant då det är fem minuter med bil från mig.

Vi kommer troligen öppna 300 meter under sommaren. Det är "bara" en halv granplantage som måste rensas bort..

[EDIT] Är det värt 5000 mer än ett Viper PST? I am not so sure..

Jaha. Det var bara några på HJK som rekommendera den. Fick något namn att kontakta. Men det är ju fult möjligt att det är fullt. Jag kommer nog satsa mot sporting ett tag så 300 meters vall hade mest varit kul lite då och då.

Är det på Ösmo ni kommer röja fram 300 meter? Det är väl bara några mil till från Haninge? Känns dock som att då kunde jag lika gärna åka till Nyköping. Här finns det 300 meter, men vet inte hur det är att låna den banan men det brukar vara mindre problem i mindre orter.

Jag köpte siktet, prutade ner det 2000 så då tror jag det är värt det. Jag gillade inte Vipern när jag tittade i den på Tullgarn. Tittade bara i i en annan 1-6 vortex som säljaren påstod var lika bra som razorn i skärpa och det var verkligen skillnad. Tror att prisskillnad är berättigad men sikten är ju mycket munbo jumbo. Du får titta i den på någon bana någon dag och håna mig över pengar i sjön.

Nu ska man bara hitta någon långhållskurs att åka på.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag köpte siktet, prutade ner det 2000 så då tror jag det är värt det. Jag gillade inte Vipern när jag tittade i den på Tullgarn. Tittade bara i i en annan 1-6 vortex som säljaren påstod var lika bra som razorn i skärpa och det var verkligen skillnad. Tror att prisskillnad är berättigad men sikten är ju mycket munbo jumbo. Du får titta i den på någon bana någon dag och håna mig över pengar i sjön.

Att det där är bättre än ett Viper PST hyser jag inget som helst tvivel om och 10500 för ett sikte som nytt kostar närmare 18000 kronor? Taget. Du kommer garanterat bli nöjd!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu virrar jag in här igen.
Letar efter information om vad det finns för grenar inom gevärsskytte. Det verkar bara vara luftgevär eller mauser man skjuter. Kan detta verkligen stämma?
Jag vill skjuta 308w. med ett väldigt specifikt gevär som jag måste räkna ut hur man kan importera och dessutom få licens för.
Tror jag får ringa runt till de berörda myndigheterna och kolla vad som gäller egentligen.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nu virrar jag in här igen.
Letar efter information om vad det finns för grenar inom gevärsskytte. Det verkar bara vara luftgevär eller mauser man skjuter. Kan detta verkligen stämma?
Jag vill skjuta 308w. med ett väldigt specifikt gevär som jag måste räkna ut hur man kan importera och dessutom få licens för.
Tror jag får ringa runt till de berörda myndigheterna och kolla vad som gäller egentligen.

Inom det nationella skyttet är det fyra grenar.

Luftgevär 10 m
Korthållsgevär 50 m
Fältskytte 6.5 mm
Automatvapen

Vad är det för bössa du ska försöka dig på att skaffa?

[EDIT] Köpte precis ett sikte till 10/22:an.

751851.jpg

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag vet att det finns en och annan Garand ute på jaktlicens men det är nu totalstopp. Svårt att se att du skulle kunna hitta en vettig skyttegren där en licens på önskad bössa går att lösa.. Möjligen "Fritt Gevär".

Får flytta till louisiana. Det verkar vara det enda vettiga just nu.

Edit: IPSC karbin skulle kanske kunna funka?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Får flytta till louisiana. Det verkar vara det enda vettiga just nu.

Edit: IPSC karbin skulle kanske kunna funka?

"IPSC Rifle" heter klassen och där skulle den säkert fungera dugligt. Du klassar in som Major med .308.

Då är det bara att börja leta efter en IPSC-klubb som sysslar med Rifle.. Och tar in nya medlemmar.. och sen vänta två år på aktivitetsintyget.

Have fun. ;)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
"IPSC Rifle" heter klassen och där skulle den säkert fungera dugligt. Du klassar in som Major med .308.

Då är det bara att börja leta efter en IPSC-klubb som sysslar med Rifle.. Och tar in nya medlemmar.. och sen vänta två år på aktivitetsintyget.

Have fun. ;)

Jag vet. Det är ju illa nog att försöka med picka.
Har diskuterats tidigare i tråden men det är ju störtlöjligt att man inte får jaktlicens på sådana bössor. 308w är nog den andra eller tredje vanligaste jaktkalibern i mina hemtrakter. 30.06 leder nog, 6,5x55 därpå och sedan 308. 9,3 i olika längder har blivit vanligare med men är inte jättevanliga.
De finns ju med femskottsmagasin så jag ser inte problemet riktigt.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag vet. Det är ju illa nog att försöka med picka.
Har diskuterats tidigare i tråden men det är ju störtlöjligt att man inte får jaktlicens på sådana bössor. 308w är nog den andra eller tredje vanligaste jaktkalibern i mina hemtrakter. 30.06 leder nog, 6,5x55 därpå och sedan 308. 9,3 i olika längder har blivit vanligare med men är inte jättevanliga.
De finns ju med femskottsmagasin så jag ser inte problemet riktigt.

Allt handlar om att det är ett militärt vapen och såna anses totalt odugliga till jakt av NVV. Rent vansinne om du frågar mig. Ska man vara hård så är ju mer eller mindre alla cylinderrepeters baserade på Mauser som också var en militär bössa.

Det har alltså inget som helst med kalibern att göra.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Allt handlar om att det är ett militärt vapen och såna anses totalt odugliga till jakt av NVV. Rent vansinne om du frågar mig. Ska man vara hård så är ju mer eller mindre alla cylinderrepeters baserade på Mauser som också var en militär bössa.

Det har alltså inget som helst med kalibern att göra.

Om man nu skall nysta i det här lite, vad tror ni att det beror på? Att man inte får licens på somliga vapen är ju fullt förståeligt. M16/Ak5 och liknande har ingen som helst nytta utanför människojaktsektorn, det köper jag fullt ut.
Är det av rädsla för att dessa vapen skall användas i kriminella syften som jaktlicens inte medges?
De flesta vapenflängande kriminella använder väl vapen som seglat in under radarn redan antar jag.
Å andra sidan är det väl så att om flera licenser utges för vapen enliga med det jag vill ha, så ökar ju också antalet vapen av den karaktären i landet och därmed risken för olovliga tillgripanden.
Det kanske är vettigt ändå iaf :va

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det finns sällan logik i NVV och i vissa fall Jägareförbundets regler och lagar.

Varför är det förbjudet med fler än två skott i en hagelautomat/pump? Det är väl det enda vapnet där det faktiskt kan behövas?

Varför ser man ner på pistolgrepp? Det är ergonomiskt.

Näe, det är en packe mollskinnstomtar som har fått makt över för mycket saker.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Typ ny. Jag köpte den beggat av någon som inte hade haft den länge. Var det någon typ av garanti/goodwill? Vet inte hur gamla den är eller var den är köpt. Tror den gått 500 smäll nu kanske.

Min 870 höll också på så när den var ny, hylsorna kunde fastna rätt hårt i patronläget ibland.
Men då putsade jag patronläget med en trasa med autosol på och efter det så har den funkat utan problem.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man nu skall nysta i det här lite, vad tror ni att det beror på? Att man inte får licens på somliga vapen är ju fullt förståeligt. M16/Ak5 och liknande har ingen som helst nytta utanför människojaktsektorn, det köper jag fullt ut.
Är det av rädsla för att dessa vapen skall användas i kriminella syften som jaktlicens inte medges?
De flesta vapenflängande kriminella använder väl vapen som seglat in under radarn redan antar jag.
Å andra sidan är det väl så att om flera licenser utges för vapen enliga med det jag vill ha, så ökar ju också antalet vapen av den karaktären i landet och därmed risken för olovliga tillgripanden.
Det kanske är vettigt ändå iaf :va

Därför att personer som har en dragning till att springa runt och leka Rambo skall inte ha någon byssa.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Därför att personer som har en dragning till att springa runt och leka Rambo skall inte ha någon byssa.

Om du syftar på mig så är det inte fallet.
Ett vackert vapen med en historisk bakgrund som dessutom sägs ha god precision. Skulle jag vilja leka Rambo hade jag nog letat något annat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du syftar på mig så är det inte fallet.
Ett vackert vapen med en historisk bakgrund som dessutom sägs ha god precision. Skulle jag vilja leka Rambo hade jag nog letat något annat.
Jag tror inte att reglerna skrevs med tanke på dig personligen.
Om du tror det, så skall du definitivt inte ha någon bössa.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år