Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vill du skjuta övning? Jag har fått för mig att man inte behöver vara så nervös för det. Sök på robsoft.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Nu är kikarn hemma! Totalt pris blev 3900kr! uploadfromtaptalk1404735856195.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Plötsligt händer det:
Licens #2 dimper ner i brevinkastet. Ansökte mitten av april så det är ganska "bra".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle köpa upp mig på ammunition på xxl idag, vilket skämt, de hade typ ingenting.

Den där jävla affären borde bojkottas, å andra sidan är det bra att de pressar priserna hos de andra innerstadssvinen. Tacka vet jag MK Jakt & Fritid i Åkersberga, stöd en riktig jaktaffär, dessutom tönt-fri.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skulle köpa upp mig på ammunition på xxl idag, vilket skämt, de hade typ ingenting.

Den där jävla affären borde bojkottas, å andra sidan är det bra att de pressar priserna hos de andra innerstadssvinen. Tacka vet jag MK Jakt & Fritid i Åkersberga, stöd en riktig jaktaffär, dessutom tönt-fri.
Om du hittar en mindre, privatägd, vapenhandel som du litar på (jag antar att det är vad MK är), så håll dig till den.
Även om de är några ören dyrare på förbrukningsmaterial, så brukar goda relationer ge fördelar.
Min vapenhandlare brukar skicka med varuprover och ge löjligt bra priser på utgående varor till trogna kunder.
Mindre arbeten har jag aldrig behövt betala för.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Skickade iväg denna fråga till IF i måndags

Jag har frågor angående värde/vapenförvaring i min bostadsrätt försäkrad med "stor hemförsökring", anledningen till detta är att jag ska köpa ett skåp men behöver veta vad jag ska välja.

Jag undrar vilka belopp i kontanter/smycken/klockor/ädelmetaller osv som ni ersätter om de förvarats i skåp med någon av följande klasser,SS3492, SS EN 1143-1 Grade 0/1/2/3 osv.

Jag undrar också om värdet av vapnen i skåpen kommer att räknas mot detta belopp, låt säga att jag förvarar vapen/optik till ett värde av 40 tusen och andra värdesaker till ett värde av ytterligare 40 tusen i ett skåp som tillåter ett värde av 50 tusen, kommer jag då inte att få ut för "resterande" 30 tusen eller räknas värdesaker och vapen separat?

Och fick följande svar tillbaka.
Vid inbrott eller brand har vi maxersättning 10 000 kr för mynt-, sedel- och frimärkssamling.

För kontanter är maxersättning 4 000 kr.

När det gäller vapen ingår det i lösöret. Dessa skall förvaras i ett godkänt vapenskåp.

Menar de på allvar att de i stort sett inte ersätter saker som förvarats i värdeskåp? Jag kan ju anta att de värdesaker som jag nämner ingår i försäkringens lösöre, men ställer jag en klargörande fråga så hade jag velat ha de svart på vitt.

Är över lag väldigt trött på IF som bolag.

Någon annan som har ställt liknande frågor till andra bolag?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du har rätt, fibblade ihop bilderna, 12/70 står det, sådan ammu har inte XXL, heller.

Jag gissar på att säljaren inte riktigt hade koll, vilket är en bra anledning att söka sig någon annan stans.

12/70 laddad med blyhagel är nog grunden i en vapenbutik som all övrig handel vilar på.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har rätt, fibblade ihop bilderna, 12/70 står det, sådan ammu har inte XXL, heller.

Enligt hemsidan, så är just 12/70 den enda hagelammunition de har.
Jag misstänker att de gjort på det moderna sättet när de anställt - Prioriterat "säljvana" framför kunskap och intresse.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Mycket skit om XXL, visst alla säljarna har väl kanske inte benkoll på allt men går du in på någon välrenomerad vapenaffär så har dom nog inte koll på sportsockor eller sportbehåar heller. Men om du får tag på den säljare som är ansvarig för vapenavdelningen så brukar åtminstone jag få vettiga svar på mina frågor i min XXL butik.

Nu brukar jag dock mest köpa 24g stål och möjligtvis 22lr övningsammo där. Dom etablerade vapenaffärerna ger ju mig inte så stort val om man ser till priset, 24g stål XXL 1,26 kr, vapenhandeln 1,80-2.00 kr per smäll.

Visst skitpengar om man köper ett par askar men drar man iväg mer än 10k smällar per år så blir det lite pengar som man kan lägga på nåt annat roligt t.ex. ammunition:)

Skall jag köpa några askar för jakt så åker jag till min vapenhandlare, likaså om jag behöver nåt mer avancerat tillbehör eller fråga om nåt speciellt. Problemet som vapenhandlarna verkar ha är att de tycks livrädda för att lägga upp lager av ammunition, samtliga gånger jag frågat här i byn (2 olika handlare flera olika tillfällen), då har jag frågat på mellan 2 och 4 tusen plugg och alltid fått samma svar. "Så mycket har vi inte hemma men du kan få hem det på en vecka", klart som fan det blir dyrt om man inte tar hem pallvis.

Och nej, jag jobbar inte på XXL.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Visst, jag överdriver lite, men XXL har lite av allt och de har ingen koll.
Förra året var all övningsammunition till 30-06 slut i flera veckor på XXL i Arninge, på frågan om varför de inte köpte in mer så fick jag svaret att "folk köper så mycket".

:3freak

Men som sagt, bra att de pressar en priserna i en totalt överprisad bransch.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top