Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Körde två indränkta lappar genom, sen några min vänta, sen så jobbade jag mig igenom och kände var den ville "torka fast". Sen torrdrog jag. Ingen färgning alls. Fast när jag gick på igen med krutlösning och borste så blev lapparna väldigt blå. Krut ska väl vara grått/svart?

Inget gnuggande med nylonborste alls?

Det kan vara så att du helt enkelt har en pipa som inte mantlar så mycket. Lucky you i så fall.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inget gnuggande med nylonborste alls?

Det kan vara så att du helt enkelt har en pipa som inte mantlar så mycket. Lucky you i så fall.

Trodde jag hade beställt nylonborste men det var visst nog bomullsmopp. Men gnuggar med lappen (inte när något kommit ut). Men har hört något om Tikka rosttröga pipor.

Men med krutlösaren är det blått i alla fall. Ska försöka få den helt ren från krut innan jag testar kopparlösningen en tredje gång.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Trodde jag hade beställt nylonborste men det var visst nog bomullsmopp. Men gnuggar med lappen (inte när något kommit ut). Men har hört något om Tikka rosttröga pipor.

Men med krutlösaren är det blått i alla fall. Ska försöka få den helt ren från krut innan jag testar kopparlösningen en tredje gång.

Skaffa ett par ordentliga borstar, mässing och nylon, och gör om allt så ska du se att du får ut mer "blått".

En lapp trycker man enbart igenom för att ta ut skiten. Den gnuggar man inte med.

Butch verkar vara både en krut- och kopparlösare. Inte underligt att du får ut blå lappar då.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har bra bronsborste. Men har bara kört den med det jag trodde var krutlösning. Men apropå gnugga med lapp så står det på båda burkarna att man ska göra så. Står även här: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352. Bara i extremfall ska borste användas. Gissar att det är klokt att minska borstanvändning eftersom all mekanisk nötning är just nötning. Kemikalierna "ska" ju lösa resterna. Självklart kan det behövas mer men är nog bra att hålla ner på det. Men klart som fan jag ska ha en nylonborste.

Jävla skit om walterborg lura på mig denna för 250 spänn. Sa specifikt att jag ville ha en för koppar och en för krut.

Kör ni tills den är kliniskt ren? Har gnuggat borste säkert 6 gånger med riktigt med kemikalier. Första lappen alltid jävligt skitig men andra lappen med kemikalier brukar vara "ren". Bara fortsätta tills det inte kommer någon skit efter borsten? Vad ska man rengöra borsten med?

Skaffa ett par ordentliga borstar, mässing och nylon, och gör om allt så ska du se att du får ut mer "blått".

En lapp trycker man enbart igenom för att ta ut skiten. Den gnuggar man inte med.

Butch verkar vara både en krut- och kopparlösare. Inte underligt att du får ut blå lappar då.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kör ni tills den är kliniskt ren? Har gnuggat borste säkert 6 gånger med riktigt med kemikalier. Första lappen alltid jävligt skitig men andra lappen med kemikalier brukar vara "ren". Bara fortsätta tills det inte kommer någon skit efter borsten? Vad ska man rengöra borsten med?

Jag hatar vapenvård så absolut inte. Jag kommer troligen enbart köra med Forrest i framtiden om inget negativt visar sig. Fånigt mycket enklare.

[EDIT] Att en nylonborste skulle slita på lopp/kröning tror jag inte en sekund på.

Mässingsborsten sköljer man ren med T-röd.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Söndagkväll = återställa ammo inför nästa utflykt.
 

Bifogat

  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    149.9 KB · Visningar: 92

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
I och med att klass ettan är en 444 så kan man använda samma laddmatriser iaf .... fast man få gå upp till 52 grain krut på en 250 kula + att likadana kulor kan användas så det blir enklare att köpa Cal 44 , 180 220 240 250 samt 300 grains så har man allt man behöver , ifrån papp till vildgris :tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
I och med att klass ettan är en 444 så kan man använda samma laddmatriser iaf .... fast man få gå upp till 52 grain krut på en 250 kula + att likadana kulor kan användas så det blir enklare att köpa Cal 44 , 180 220 240 250 samt 300 grains så har man allt man behöver , ifrån papp till vildgris :tummenupp

Gissar på en Marlin då? ;)

Hm. Undrar om man orkar stressa förbi WB och köpa lite .223 och bege sig ner till skjutbanan ikväll..
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Gissar på en Marlin då? ;)

Hm. Undrar om man orkar stressa förbi WB och köpa lite .223 och bege sig ner till skjutbanan ikväll..

223:an är fin gillar flacka kulbanor ( inte 44. 444 då :) )

själv fördrar jag 243w som klassII eftersom det är en "nerhylsad" 308 till 6 mm = 308 krutmängd är möjlig = oändligt antal laddmöjligheter ....

243 med maxladdad teflonkula ..... = 1470 M/s .... = Ont serru:brinnerup
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
223:an är fin gillar flacka kulbanor ( inte 44. 444 då :) )

själv fördrar jag 243w som klassII eftersom det är en "nerhylsad" 308 till 6 mm = 308 krutmängd är möjlig = oändligt antal laddmöjligheter ....

243 med maxladdad teflonkula ..... = 1470 M/s .... = Ont serru:brinnerup

Det blev en .223:a mest för att jag ska kunna köpa ammo till klubbens AR.

Kommer dock bli en fin pürchbössa. 3.4 kilo med sikte monterat och lite under en meter lång.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu skall tilläggas fler ingångsvärden här.
Terrängen är inte primärt fjällterräng utan ogallrad, rätt tät skog samt lättgallrad dito. D.v.s det kommer inte vara fråga om något vidare långskytte.
Fjäderfäna lär vara tjäder och orre snarare än ripa, vilket skulle tala för en större kaliber. Tornedalsk glesbygd så det är inte så mycket folk där men det finns bosättningar alltjämt, alltså skall inte kulan tillåtas gå några längre sträckor.

Om du skjuter med helmantlat, så blir hålet 1mm större med 6,5 än med 223.
6,5 är ingen dum kaliber till allt, även om jag anser den lite klen till älg.
Fullt tillräcklig, men jag är lite nojig.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Om du skjuter med helmantlat, så blir hålet 1mm större med 6,5 än med 223.
6,5 är ingen dum kaliber till allt, även om jag anser den lite klen till älg.
Fullt tillräcklig, men jag är lite nojig.

Precix ,6 å 1/2 är en underskattad kaliber... uppsjö av kulor ,,,, lämplig å handladda massor av ladd data.
en helmantlad för toppfågel ,,,, och gott om space bakom, oavsett laddning....
 

Bifogat

  • 65x55.JPG
    65x55.JPG
    73.4 KB · Visningar: 105

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ringar och klackar, hur vet man vad man skall ha när man valt sikte? Jag skall nu försöka köpa ett Trijicon Accupoint 3-9x40, och varför inte köpa allt på en gång?
Skall monteras på en Husqvarna 1900.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du skjuter med helmantlat, så blir hålet 1mm större med 6,5 än med 223.
6,5 är ingen dum kaliber till allt, även om jag anser den lite klen till älg.
Fullt tillräcklig, men jag är lite nojig.

Ganska bra priser på sådana också.
Det som talar emot den är att om man skulle vilja jaga till fjälls så får man inte använda den. Detta enligt ett jaktforum, jag har inte kunnat verifiera om detta stämmer med verkligheten.
Dock verkar det som om hagel ändå kommer bli valet för indianjakt på de markerna.
Far har en gammal belgisk brakare med hanar och engelsk kolv som han skall sälja. Den skulle behöva sig en översyn med nya slagstift innan dess. Vet någon av någon duktig vapensmed som man kan skicka grejerna till?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top