Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag skulle ha en Merkel åtta och en stiga....

Jag får bössan av farsan, den är väl värd 1/3 av vad skåpet är värt men vad gör man när vi inte bor på samma ort och jag behöver öva.
Eventuellt kommer det ett till hagel dit också, av äldre datum. Han använder bara studsare själv.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag får bössan av farsan, den är väl värd 1/3 av vad skåpet är värt men vad gör man när vi inte bor på samma ort och jag behöver öva.
Eventuellt kommer det ett till hagel dit också, av äldre datum. Han använder bara studsare själv.

Jag fick mina av farsans jobbarkompis gamla svärfars dödsbo, sen var det kört.

Jag ger dig fem år.:D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det går säkert men jag antar att det är enklare, och nästan billigare, att sälja det gamla och köpa ett nytt.
Går inte, typ.
När jag bad byggarna att integrera skåpet i våra platsbyggda garderober förstod jag att det kan komma en dag då jag vill modifiera något. Å andra sidan kan man likna det vid en israelisk bosättning, den går i princip aldrig att flytta på, inte utan betydande blodspillan, och min sambo/PLO kommer för lång tid få acceptera att stål, krut och vapen har en naturlig plats i hemmet! :mattias

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Går inte, typ.
När jag bad byggarna att integrera skåpet i våra platsbyggda garderober förstod jag att det kan komma en dag då jag vill modifiera något. Å andra sidan kan man likna det vid en israelisk bosättning, den går i princip aldrig att flytta på, inte utan betydande blodspillan, och min sambo/PLO kommer för lång tid få acceptera att stål, krut och vapen har en naturlig plats i hemmet! :mattias

Som det ska vara. :mattias

Enklast är väl att ringa tillverkaren av skåpet och fråga om det går att eftermontera kodlås.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Som det ska vara. :mattias

Enklast är väl att ringa tillverkaren av skåpet och fråga om det går att eftermontera kodlås.
Jag tycker inte det är hela världen med nyckel men det borde ju räcka att åka dit med dörren. Troligtvis inte värd kostnaden. När det blir villa ska jag byta upp mig och skaffa kodlås. Men känner ingen stress.

Så här blev snajperpickan:
uploadfromtaptalk1407104830897.jpg

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Går inte, typ.

Skruva av täckplåten i dörren och kolla om låskistan har skjut eller svängkolv, det är typ det som kan skilja på ett modernt skåp.

Sen går du ut på ebay.com och letar efter en eftermonteringsats från s&g eller la gard.

För att byta behöver du en stjärnmejsel, lite dubbelhäftande tejp och eventuellt en spik.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon som kollat upp vad som gäller för förankring av lätta vapenskåp?

Jag har ett som har hål för expandrar i rygg och botten. Vill dock inte borra i golvet då bjälklaget är klent. Räcker det att bulta fast ryggen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det någon som kollat upp vad som gäller för förankring av lätta vapenskåp?

Jag har ett som har hål för expandrar i rygg och botten. Vill dock inte borra i golvet då bjälklaget är klent. Räcker det att bulta fast ryggen?
Ja det räcker, är inte reglerat alls. Du kan enklare lägga i vikter så du uppnår rätt vikt, alternativt göra som jag tror majoriteten gör.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja det räcker, är inte reglerat alls. Du kan enklare lägga i vikter så du uppnår rätt vikt, alternativt göra som jag tror majoriteten gör.

Haha, det går inte med mitt pluttskåp. Ska det bli tungt nog så får det bara plats en musfälla i det.
Expandrar i ryggen blir bra, tackar!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är tveksam till att de får sitta utvändigt.
Vet inte, men det känns fel.
Dom får ju inte gå att bulta av utifrån naturligtvis.

Men hoppas att det är ok, för där är en som säljer vikter till småskåp i jakttidningarna. Var även någon artikel om det för herrejösses massa år sedan.

Lustigt är att dom måste vara bultade även på insidan....

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag är tveksam till att de får sitta utvändigt.
Vet inte, men det känns fel.

Jag läste om detta på ett jaktforum men blev inte klokare.
Svensk författningssamling sade ingenting heller. Inte som jag hittade iaf. Jag går på tillverkarens tips om bultning, det som gjorde att jag tvekade var att de sade att jag skulle göra ett till hål i skåpryggen för säkrare infästning men enligt deras egna intyg så får man inte göra åverkan på skåpet och behålla klassningen på det.
Tur att jag kollade innan för magnetborren stod redo.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Wohoo! Idag fick jag licensen och hämtade bössan! :-D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...