Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så! Då var höstens rådjursjakter inbokade. Börjar med bockjakt den 17:e och sen två drevjakter i Oktober.

Ska se om man kan ordna lite harjakt när snön kommit också.
Vart bokade du?

Själv skall jag ut lördag morgon tror jag, vet inte om jag orkar upp än. :gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Två genom en i skytteklubben som arbetar som viltvårdare och en genom Jägareförbundet på Gålö.

Klart du ska ut! Min klocka står på 0230.. :gnissla

Cool, några år sedan jag var på Gålö, rätt najs, fortfarande ingen kula där?

Tycker det är lite lattjo att de sätter en på pass i elljusspåret bara. :gnissla

Vädret blir hiskligt lördag morgon, men jag tror jag tar mig ut till 0500-rycket i alla fall. 0230 har man ju knappt somnat, är det 0300 man kan skjuta nowadays?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Cool, några år sedan jag var på Gålö, rätt najs, fortfarande ingen kula där?

Tycker det är lite lattjo att de sätter en på pass i elljusspåret bara. :gnissla

Vädret blir hiskligt lördag morgon, men jag tror jag tar mig ut till 0500-rycket i alla fall. 0230 har man ju knappt somnat, är det 0300 man kan skjuta nowadays?

Jag var där förra året och tyckte det var kalas. Trevliga jaktledare och väl uppstyrt. Dom har kuljakt på råbock och älg. En timme innan solens uppgång så det är väl omkring 0400?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Då kan man få en så här festlig bössa!

20140810_103722.md.jpg

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Hu! Jag hade precis pangat slut på en ask jaktmatch .308 när jag läste det där.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hu! Jag hade precis pangat slut på en ask jaktmatch .308 när jag läste det där.

Får man en blindgångare, oavsett vapentyp, bör man repetera ut och kolla så att inte kulan fastnat i loppet. Herren som äger bössan på bilden ovan stod på älgbanan och var troligen lite småstressad. Han fick en fjuttare, repeterade in en ny utan att kontrollera något alls och.. Ja.. :näsblod

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Får man en blindgångare, oavsett vapentyp, bör man repetera ut och kolla så att inte kulan fastnat i loppet. Herren som äger bössan på bilden ovan stod på älgbanan och var troligen lite småstressad. Han fick en fjuttare, repeterade in en ny utan att kontrollera något alls och.. Ja.. :näsblod

Jag har funderat på det där ganska ofta, vet med mig att jag vid flera situationer mest sannolikt skulle repeterat och klämt av nästa innan hjärnan registrerat avsaknaden på ljud och rekyl. Så vore det andraskottet på älgen skulle jag säkert kunna göra precis likadant.

Men att sitta vid en bänk och "skjuta rent" pipan är dock lite smått tanklöst.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har funderat på det där ganska ofta, vet med mig att jag vid flera situationer mest sannolikt skulle repeterat och klämt av nästa innan hjärnan registrerat avsaknaden på ljud och rekyl. Så vore det andraskottet på älgen skulle jag säkert kunna göra precis likadant.

Men att sitta vid en bänk och "skjuta rent" pipan är dock lite smått tanklöst.

Han som äger/ägde bössan ovan hade dessutom en bra ljuddämpare på och då kan man helt missa att det "pyst" utan bara trott att det varit en klick. Intressant att se hur flutningen blivit en perfekt brottanvisning. Undrar hur det sett ut med en vanlig pipa..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Han som äger/ägde bössan ovan hade dessutom en bra ljuddämpare på och då kan man helt missa att det "pyst" utan bara trott att det varit en klick. Intressant att se hur flutningen blivit en perfekt brottanvisning. Undrar hur det sett ut med en vanlig pipa..

En gammal mauser skulle bara puttat ut kulan....

Men en bra cylinderbössa skall iaf klara ögonen och händerna på skytten.

Bifogat

• barrelstuck.jpg
    barrelstuck.jpg
    69 KB · Visningar: 71

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En gammal mauser skulle bara puttat ut kulan....

Men en bra cylinderbössa skall iaf klara ögonen och händerna på skytten.

En M96-mekanism som råkar ut för det som hänt ovan kommer sätta slutstycket mellan ögonen på skytten. En M98 skulle troligen bara hosta till lite trött och skjuta hål-i-hål på 100. ;)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En M96-mekanism som råkar ut för det som hänt ovan kommer sätta slutstycket mellan ögonen på skytten. En M98 skulle troligen bara hosta till lite trött och skjuta hål-i-hål på 100. ;)
Fan vet, kanske, eller så puttar den iväg pipan...

Men faktum är att jag hört om incidenter med srm där det endast resulterat i hylsbrott, men skulle nog inte våga mig på ett test.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år