Jag skulle hellre köpa en begagnad kvalitetsbössa för samma pengar.
Kolla med Torsbo och Värnamo Vapen.
+1.
Förövrigt har jag typ lagt ner hojåkning.
Jag skulle hellre köpa en begagnad kvalitetsbössa för samma pengar.
Kolla med Torsbo och Värnamo Vapen.
Men i likadana bössor är .308 betydligt trevligare.Håller också med Skrotnisse.
Köp en begagnat kvalitétsbössa istället.
Angående rekylen så är det till 95% stockningen på bössan. Min .30-06:a sparkar mindre än min förra .308 vid stående skytte. Sittande i bänk är det dock en helt annan femma.
Var nån som sa till mig att rekylen var p.g.a. att 30-06 inte lira så bra ihop med så kort pipa.
Men är verkligen Zoli fortfarande så dåliga? För 10år sen hörde jag mycket skit om dom, men har aldrig hört något om dom som är köpta dom senaste 6-8åren.
Men då kommer man till det där jobbiga med begagnade i den prisklassen. Hur vet man om den är utsliten eller inte? Och vad är kvalite och inte? Tycker varje gång man googlar på en studsare så är där alltid något fel på den, eller så har den en prislapp på 15k+. Fatta vad många däck jag kan köpa för dom pengarna
Och jag är lite för bekväm för att åka till torsbo, och då det egentligen inte är någon brådska kan jag lika bra vänta tills det dyker upp någon i skåne. Var bara det att jag tycke 5900 var ruskigt billigt för en ny studsare.
Rekylen är kraftigare eftersom det är 30% mer krut. ^^ Det har inget med piplängd att göra.
Att ett jaktvapen skulle vara slut i pipan finner jag väldigt svårt att tro så länge du inte köper en begagnad lånebössa från en älgbana. Dom går ju löjligt hårt men håller ändå rätt många tusen smäll. Den genomsnittliga jägaren skjuter vad; 50 skott om året if that.
Om vi säger så här: Varför tror du en Zoli kan kosta 5900 kronor fabriksny?
Där ser man. Fick prova två sako av samma modell, en med .308w och en 30-06 inför uppskjutningen. Tyckte inte där var någon större skillnad då, men inte alls sån rekyl som där är i min.
I min perfekta värld har jag inbillat mig att det är pga modernare och effektivare tillverkningsmetoder och andra effektiviseringar i produktionsledet.
..eller sämre detaljarbeten, material och QC?
Helt ärligt så skulle jag köpa en äldre Sako eller Tikka i rätt kaliber. Även Remington 700 kan ju vara ett alternativ. Här har du en för vettiga pengar:
http://www.blocket.se/angelholm/Remington_700_BDL_308win_58244360.htm?ca=11&w=3
Den har jag kikat lite på, men har fått för mig att jag hellre vill ha monte carlo kolv. Dock är prisklassen rätt så jag får kanske låta bli att vara kräsen då.
Stocken går alltid byta om det visar sig att du vantrivs.
Nu börjar jag kanske bli lite jobbig, men... En Remington 700 SPS (är alla 700 samma låda/mekanism?) kostar ny 7900:-, vilket är samma som zoli's ordinariepris.
Remington CDL ligger i samma prisnivå som Zoli lux.
Skulle Remington ha lyckats bättre med modernare och effektivare tillverkningsmetoder och andra effektiviseringar än Zoli, eller har dom också sämre detaljarbeten, material och QC än andra?
Va och klämde lite på hagelbrakare i förra veckan.
Fibbla lite med någon budget franchi? och nått annat. men, tröga ena gick så tungt att det inte gick att välja pipa. Sen spana jag istället på en Beretta 686. Lånad en sån för ett par veckor sedan på jakt dessutom.
Nu pillade jag även på en Cal 20. Fy fan vad habegäret slog till.
Är jag helt galen? Köpa mej en svindyr(nåja) 16k byssa i kaliber 20 dessutom.
Jag är partisk, men de flesta skjuter bra med Beretta.Va och klämde lite på hagelbrakare i förra veckan.
Fibbla lite med någon budget franchi? och nått annat. men, tröga ena gick så tungt att det inte gick att välja pipa. Sen spana jag istället på en Beretta 686. Lånad en sån för ett par veckor sedan på jakt dessutom.
Nu pillade jag även på en Cal 20. Fy fan vad habegäret slog till.
Är jag helt galen? Köpa mej en svindyr(nåja) 16k byssa i kaliber 20 dessutom.
Om 20 upplevs vara svårt, prova 16 då
Men det är det värt för att få hantera en hanabössa.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|