Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hur menar du? 1-4 och ett RP monterat på samma bössa samtidigt?

Köp en äkta 1-4 med belyst punkt i mitten av riktmedlet så har du imo det bästa av två världar. Går att använda som ett rödpunkt. Går att använda som ett kikarsikte. Win.

Nä, menar var för sig. Har aldrig själv skjutit med en 1x kikare, bara med rödpunkt.
Gillade rödpunkt, men tänkte ifall det är lika smidigt med 1-4x kikaren du länkade till, anser jag att den är betydligt mer prisvärd.
Aimpoints sikte spelar det ju inte så stor roll om man lägger ann lite fel, då punkten ändå är där kulan träffar. Är det samma med vortex-kikaren?

(har kanske helt fel i hur jag tänker...fortfarande nybörjare)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag gillar inte rödpunkt men det beror på att jag ändå måste blunda med ett öga. Men jag har nu 1,5-5*20 på ena bössan och det funkar bra. Har som sagt inte nytta av äkta x1 så jag klarar mig gott på x1,5 som lägsta. Är du inte rädd för vikt kolla på 1,5-6*42. Jag letar något liknande sikte med mil/mil justering och kanske öppna rattar. På våra drevjakter kan man hamna på pass med långa avstånd, men man kan också hamna i en buske typ så stor variation krävs av siktet.

Har har du siktet i taktiskt variant.
http://www.opticsplanet.com/leupold...0mm-m2-matte-illuminated-spr-rifle-scope.html

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Jag gillar inte rödpunkt men det beror på att jag ändå måste blunda med ett öga. Men jag har nu 1,5-5*20 på ena bössan och det funkar bra. Har som sagt inte nytta av äkta x1 så jag klarar mig gott på x1,5 som lägsta. Är du inte rädd för vikt kolla på 1,5-6*42. Jag letar något liknande sikte med mil/mil justering och kanske öppna rattar. På våra drevjakter kan man hamna på pass med långa avstånd, men man kan också hamna i en buske typ så stor variation krävs av siktet.

Har har du siktet i taktiskt variant.
http://www.opticsplanet.com/leupold...0mm-m2-matte-illuminated-spr-rifle-scope.html

Har ju en 2,5-10x50 med belyst riktmedel som jag i så fall tänkte flytta över på en ny studsare.

Tanken är att vi ska börja jaga med hunden till hösten, även om det är min sambo som mestadels kommer vara hundförare, hade jag tanken på att behålla min gamla kortpipiga studsare till dom gånger jag kommer gå med hunden. Dvs sikten kommer antagligen bara användas när jag går med hund.

En annan tanke är att sälja både gamla studsaren och kikare, och köpa till en 1,5-6x42 till den nya.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror alla gillar olika så jag aktar mig för att säga vad folk "skall" ha, men jag bytte (kompletterade) mitt 3-12x50 med ett 3-9x40, eller om det var 42, och för mig är det mycket behagligare.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Får väl bege till nån butik och provkika lite. Eller till en skjutbana och se om det finn möjlighet att testa olika.
Men intressant att höra lite åsikter innan.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad tycker ni är minimum avstånd för x3? Jag tycker det är för stort på många pass. Men det verkar ju funka för många.

Antalet kikare med mil/mil justering ökar radikalt om man kan tänka sig x2,5 som lägsta.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vad tycker ni är minimum avstånd för x3? Jag tycker det är för stort på många pass. Men det verkar ju funka för många.

I början störde jag mej som attans på 3ggr. Ångrade mitt val av kikare. Men idag tycker jag att jag kan lätt panga på 5m om så behövs.
Tror det har med en vana att göra. 3-4ggr duger för mej på allt mellan 5m-100m. I början tyckte jag det var 30m-100m.
Har nog med min vana att lägga an, idag håller jag blicken och lägger upp bössan och den hamnar där jag kikade. Inget leta efter målet genom kikaren. Att jag fått till den anläggningen har gjort mej till en grymt mycket bättre skytt. Det här gäller då 3-4ggrs förstoring, vanlig dag i jaktskogen.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Beställde ett sånt här par. Misstänkt låg (rimlig) frakt så vi får väl se om de stoppar ordern. Verkar svåra att få tag i här, men alla ska ju ha Spuhr.

Seekins_Percisio_4f91d1a96a97f.jpg

Ädit: Jösses vad snabba dom var på att tacka nej till ordern. Var fan ska man få tag på några då?

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Beställde ett sånt här par. Misstänkt låg (rimlig) frakt så vi får väl se om de stoppar ordern. Verkar svåra att få tag i här, men alla ska ju ha Spuhr.

Ädit: Jösses vad snabba dom var på att tacka nej till ordern. Var fan ska man få tag på några då?

Ja, du vet ju ändå var det kommer sluta? ;)

Varför inte bara ett par Warne QD-ringar för 1000 spänn? Funkar kalas och håller nollan om man monterar dom rätt. Jag har såna på två av mina bössor och är mycket nöjd.

WarneOneM.jpg

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja, du vet ju ändå var det kommer sluta? ;)

Varför inte bara ett par Warne QD-ringar för 1000 spänn? Funkar kalas och håller nollan om man monterar dom rätt. Jag har såna på två av mina bössor och är mycket nöjd.

WarneOneM.jpg

Warne maxima? Jo, kanske, det är min nödutgång. Men om jag bara får tag på Seekings för 150 dollar plus frakt är det ju ett kap. 3 populärast i toppen.
Förlitar mig väl mycket på detta: http://precisionrifleblog.com/2014/10/28/scope-mounts-what-the-pros-use/

Annars får det bli Spuhr på lådan.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Warne maxima? Jo, kanske, det är min nödutgång. Men om jag bara får tag på Seekings för 150 dollar plus frakt är det ju ett kap. 3 populärast i toppen.
Förlitar mig väl mycket på detta: http://precisionrifleblog.com/2014/10/28/scope-mounts-what-the-pros-use/

Annars får det bli Spuhr på lådan.

Spuhr är ju helt klart skiten men 3000+ för ett montage är ju nästan fånigt.

Köp ett par begagnade Warne för en femhundring, sålde tyvärr mina förra veckan, och testa. Gillar du dom inte av någon anledning så sälj vidare för samma pengar.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men skena plus ringar blir typ detsamma. Vill gärna ha skena under så jag kan ta bort siktet men det blir galet dyrt. Så spuhr på lådan är relativt billigt.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ringde licensavdelningen igår för att uppdatera ansökan med skåp osv. Passade på att fråga hur det går.

Just nu behandlar de mitten på september och jag lämnade in 24 oktober. Så jag har väntat 15 veckor och kan förvänta mig 4-6 till...

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ringde licensavdelningen igår för att uppdatera ansökan med skåp osv. Passade på att fråga hur det går.

Just nu behandlar de mitten på september och jag lämnade in 24 oktober. Så jag har väntat 15 veckor och kan förvänta mig 4-6 till...

Surt, jag börjar bli otålig efter 3 veckor.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Spuhr är ju helt klart skiten men 3000+ för ett montage är ju nästan fånigt.

Köp ett par begagnade Warne för en femhundring, sålde tyvärr mina förra veckan, och testa. Gillar du dom inte av någon anledning så sälj vidare för samma pengar.

Hej Plåtniklas !
Jag har just köpt en beg "pang" med Leupolds Qr snabbfästen , är de nåt å ha ? 30 mm ringar .
Vilket scoope ska jag satsa på för gris , älg ? :confused:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hej Plåtniklas !
Jag har just köpt en beg "pang" med Leupolds Qr snabbfästen , är de nåt å ha ? 30 mm ringar .
Vilket scoope ska jag satsa på för gris , älg ? :confused:

Jag tycker Leupolds QRW, som jag tror dom heter, är lite krångligare att montera men när dom väl är på plats är funktionen likvärdig.

Gris och älg.. Gris på vak? På drev? Älg som passkytt eller hundförare? Svårt att säga. ;)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Långhållsrig på jaktlicens för max 60k?

Ink. allt? Vill du ha custom eller fabrik? Kaliber? Nytt beggat?

Jag skulle kört ny STR i 6,5*55, ner i ett GRS Bolthorn chassi, sen val optik efter användningsområde. Bara långhåll? Ior 4-28 eller Khales 6-24 eller PMII 5-25.

Vill du ha .308w skulle jag gå på TRG22 men trgs egna benstöd.

Vill du krångla? Nya GA låset, med valfri pipa i 6,5 creedmoor, i ett chassi efter smak.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år